Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2319961_0001.png
Beskæftigelsesminister
Peter Hummelgaard Thomsen
5. oktober 2020
Bestyrelsens svar på tilsynsbrev vedrørende
Udbetaling Danmarks årsrapport for 2019 mv.
Kære Peter Hummelgaard Thomsen
Udbetaling Danmarks bestyrelse modtog den 3. september 2020 det årlige tilsyns-
brev fra direktør i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Maria Schack Vin-
dum, vedrørende Udbetaling Danmarks årsrapport for 2019 samt dertilhørende revi-
sionsprotokollater mv.
Bestyrelsen vil gerne takke tilsynet for at pege på væsentlige forhold i Udbetaling
Danmarks drift og udvikling. Bestyrelsen har noteret sig tilsynets opmær ksomheds-
punkter, som inddrages i ledelsen af Udbetaling Danmark.
Samtidig har bestyrelsen med tilfredshed noteret sig, at tilsynet mener, at Udbetaling
Danmark overordnet løser sine opgaver effektivt. Dette samtidig med, at Udbetaling
Danmark har fokus på at leve op til de retssikkerhedsmæssige krav og på at sikre en
god borgerservice, samt at retssikkerheden og kvaliteten af sagsbehandlingen er til-
fredsstillende.
Ligeledes noterer bestyrelsen med tilfredshed tilsynets bemærkning om, at Udbeta-
ling Danmark sagsbehandlingstider generelt set ligger under de fastsatte sagsbe-
handlingsfrister. Bestyrelsen forkortede pr. 1. november 2019 fristerne på en række
områder for at afspejle, at det var lykkedes at nedbringe sagsbehandlingstiden og vil
desuden fastholde et fokus på, at borgernes sager bliver behandlet indenfor de fast-
satte frister. De forkortede frister fremgår af nøgletalstabellerne i bilag 3.
Evalueringen af Udbetaling Danmark
Som bekendt er bestyrelsen ved at færdiggøre en evaluering af Udbetaling Danmarks
konstruktion med ATP som leverandør. Evalueringens fokus har været at se på både
hidtidige resultater og anbefalinger til Udbetaling Danmarks fremadrettede udvikling.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319961_0002.png
Bestyrelsen har noteret, at regeringen og KL vil samle op på erfaringer med Udbeta-
ling Danmark, herunder de økonomiske resultater og organisatoriske styringsmekanis-
mer, samt Udbetaling Danmarks evaluering og anbefalinger.
Bestyrelsen ser frem til en dialog med parterne herom.
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og
virksomheder
Bestyrelsen bemærker med tilfredshed tilsynets notering af, at Udbetaling Dan-
marks eksterne revision har afgivet en revisionspåtegning for 2019 uden forbehold
eller fremhævelser.
Det vækker ligeledes bestyrelsens tilfredshed, at tilsynet bider mærke i de faldende
omkostninger til Udbetaling Danmarks kundedrift, og at der foregår en konstruktiv
dialog mellem tilsynet og Udbetaling Danmark omkring nøgletalstabellerne.
Det er centralt for bestyrelsen at følge udviklingen i Udbetaling Danmarks økonomi
tæt, og at opdragsgivere ligeledes har et overblik over denne udvikling. Der arbejdes
derfor henimod, at den nuværende opdeling af kommunernes betaling til Udbetaling
Danmark i et administrationsbidrag til IT og et administrationsbidrag til Kundedrift
bliver afløst af et nyt samlet administrationsbidrag. Formålet er at skabe større enty-
dighed mellem Udbetaling Danmarks omkostninger og budgetter samt at tydeliggøre,
hvornår Udbetaling Danmark er en økonomisk succes.
Bestyrelsen vil gerne kvittere overfor både Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering for at indgå i en konstruktiv dialog herom, så der
kan skabes yderligere transparens i Udbetaling Danmarks økonomi.
Stigende enhedsomkostninger i enkelte af Udbetaling Danmarks områder
Tilsynet har i tilsynsbrevet efterspurgt yderligere informationer om årsagerne til stig-
ningen i enhedsomkostningerne på enkelte af Udbetaling Danmarks områder, her-
under fleksydelsesområdet.
Bestyrelsen kan oplyse, at ordningen tidligere blev håndteret på det gamle pensions-
system, KMD Social Pension. Det gamle pensionssystem er blevet udskiftet med et
nyt, UDK Pension, og der er blevet udviklet et selvstændigt IT-system til håndtering
af fleksydelse, hvilket har medført øgede IT-omkostninger på området. Bestyrelsen
kan dog konstatere, at driftsomkostningerne er faldende. Administrationen har uddy-
bet i bilag 2.
Foruden enhedsomkostningerne på fleksydelsesområdet har tilsynet henledt op-
mærksomheden på stigende enhedsomkostninger på familieydelser, delpension, ef-
terlevelseshjælp og begravelseshjælp. Bestyrelsen finder det centralt at fastholde en
omkostningseffektiv administration og følger derfor nøje med i denne udvikling, som
administrationen redegør nærmere for i bilag 2.
Bestyrelsen
bemærker
dog,
at
stigningen
i
enhedsomkostninger
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319961_0003.png
familieydelsesområdet ligeledes kan tilskrives tilslutningen til den fælleseuropæiske
IT-platform Electronic Exchange og Social Service Information (EESSI).
Tilslutningen til EESSI
Som tilsynet rigtig bemærker, har bestyrelsen gjort opmærksom på, at de stigende
enhedsomkostninger på området International Pension og International Social Sik-
ring blandt andet er påvirket af tilkoblingen til EESSI. Dette gælder som nævnt
også på andre af Udbetaling Danmarks områder.
Udbetaling Danmark har tilsluttet flere mindre ordninger til den fælleseuropæiske
IT-platform i 2019, men har i den forbindelse oplevet alvorlig driftsustabilitet og per-
formanceproblemer på platformen. Tilslutningen af øvrige ydelsesområder er såle-
des udskudt, og der arbejdes på at en ny tilslutningsmodel. Begge forhold er med til
at forlænge og fordyre tilslutningsprojektet, hvilket bestyrelsen tidligere har gjort be-
skæftigelsesministeren og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering opmærk-
som på.
Bestyrelsen er orienteret om, at Finansministeriet er ved at gennemføre en analyse
vedrørende de danske myndigheders tilslutning til EESSI samt omkostningerne for-
bundet med dette. Udbetaling Danmark bidrager gerne så vidt muligt til denne un-
dersøgelse, og bestyrelsen ser frem til dens resultater.
Overbudgettering af administrationsomkostninger for 2020 vedrørende International
Pension og International Social Sikring
En sag, der særligt har haft bestyrelsens bevågenhed i løbet af 2019, er de stigende
administrationsomkostninger på området International Pension og International So-
cial Sikring (IPOS).
Bestyrelsen anerkender Udbetaling Danmark-lovens bestemmelser om, at de stats-
lige administrationsbidrag til Udbetaling Danmark skal holdes inden for den afsatte
bevilling til opgaven på Finansloven. Bestyrelsen skal dog pege på, at IPOS over en
årrække har oplevet et markant stigende aktivitets- og opgaveniveau, uden at der er
sket en permanent tilpasning af finanslovsbevillingen. Dette skaber væsentlige ud-
fordringer for Udbetaling Danmarks budgettering og løbende økonomistyring.
Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at Udbetaling Danmark opererer på om-
kostningsdækket basis og således ikke har en egenkapital, der kan anvendes til at
finansiere eventuelle merforbrug i et budgetår. Bestyrelsen skal desuden pege på, at
Udbetaling Danmark siden etableringen af IPOS har realiseret betydelige effektivise-
ringer i den løbende drift, som dog er opvejet af det stigende aktivitets- og opgave-
niveau.
Bestyrelsen kvitterer for, at Beskæftigelsesministeriet frem til 2019 har sikret finan-
siering til meromkostninger i det enkelte budgetår, samt fra 2021 og frem har hævet
det permanente bevillingsniveau med 5 mio. kr. Bevillingsløftet løser dog kun en del
af de fremadrettede bevillingsudfordringer for IPOS, og der udestår således blandt
andet en afklaring af finansieringsudfordringen i 2020. Bestyrelsen opfordrer på den
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319961_0004.png
baggrund Beskæftigelsesministeriet til at sikre, at der permanent skabes overens-
stemmelse mellem bevilling og omkostningsniveau for IPOS.
Kalenderårsmodellen på pensionsområdet
Bestyrelsen bemærker, at implementeringen af Ankestyrelsens praksisændring for
regulering af pensioner har medført en øget kompleksitet for Udbetaling Danmarks
administration af pensionsområdet. Udbetaling Danmark har implementeret den frem-
adrettede administration i overensstemmelse med den nye retspraksis.
På grund af de meget høje omkostninger til implementering af opsplitningen af pensio-
nens bestanddele i IT-systemet har regeringen og KL i økonomiaftalen, der blev indgået
i juni 2020 aftalt, at parterne vil fortsætte arbejdet med håndteringen af problemstillin-
gen, og at de er enige om, at der fortsat skal være en dialog med henblik på at sikre
en fælles håndtering af heraf. Udbetaling Danmarks bestyrelse er orienteret om, at
regeringen og KL fortsat drøfter håndteringen.
Bestyrelse har gjort Beskæftigelsesministeriet opmærksom på, at Udbetaling Danmark
vil igangsætte projektet om systemfornyelsen i oktober 2020 med henblik på at kunne
systemunderstøtte ændringen pr. 1. januar 2022.
Bestyrelsen har tidligere i en række breve og redegørelser om problemstillingen anbe-
falet, at den slags grundlæggende ændringer af både hidtidig og fremtidig praksis
fremadrettet bør gennemføres ved lov og ikke gennem en vejledende udtalelse.
IT-kontroller i Udbetaling Danmark
Tilsynet noterer sig, at der i forbindelse med revisionen af Udbetaling Danmark er
udført kompenserende kontroller i forhold til systemer, hvor der er identificeret
svagheder, og at administrationen og leverandørerne fortsat er i dialog om udbed-
ring af svaghederne i 2020.
Tilsynet har således anmodet om en status på arbejdet med at håndtere alle revisi-
onsbemærkninger vedrørende revisionen for 2019 og tidligere år. Af bilag 1 fremgår
den aktuelle status for revisionsbemærkningerne pr. 21. september 2020.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Kvaliteten af sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark har et stort strategisk fokus for
bestyrelsen, som løbende arbejder for at styrke borgernes retssikkerhed gennem god
sagsbehandling og korrekte afgørelser til tiden. Bestyrelsen noterer derfor med tilfreds-
hed, at tilsynet bemærker, at stadfæstelsesprocenten i Ankestyrelsen fortsat ligger på
et højt niveau.
Orienteringspligt ved fristoverskridelse
Ligeledes med tilfredshed noterer bestyrelsen, at tilsynet bemærker, at sagsbehand-
lingstiden og overholdelsen af de fastsatte og nyligt forkortede sagsbehandlingsfrister
ligger på et højt.
Samtidig bemærker tilsynet, at Udbetaling Danmark har en pligt til at orientere borgerne
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319961_0005.png
ved fristoverskridelse i ansøgningssager, hvilket der ikke har været en fastlagt syste-
matisk proces for. Tilsynet har derfor anmodet bestyrelsen om en handlingsplan og sta-
tus for arbejdet med at sikre, at en sådan systematisk proces bliver implementeret på
alle ydelsesområder i Udbetaling Danmark.
Bestyrelsen kan orientere om, at Udbetaling Danmark er i fuld gang med at imple-
mentere processer for systematisk orientering af borgerne i de tilfælde , hvor sags-
behandlingsfristen ikke kan overholdes. Processen er allerede idriftsat på boligstøtte,
som er det største område, og barselsområdet, mens de resterende områder aktuelt
er under implementering. Udbetaling Danmark arbejder efter en plan, som sikrer, at
alle ydelsesområder får implementeret en systematisk proces inden uge 45. Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil blive holdt orienteret om fremdrif ten.
Remonstrationsprocenten i Udbetaling Danmark
Tilsynet har nævnt i tidligere tilsynsbreve, at bestyrelsen burde have fokus på at
nedbringe remonstrationsprocenten og burde overveje at fastsætte måltal herfor, og
har hertil noteret sig, at Udbetaling Danmark fortsat arbejder på at forbedre remon-
strationen i 2020. Herudover har tilsynet bedt om en redegørelse for, hvad bestyrel-
sen vil gøre for at nedbringe remonstrationsprocenten.
Det skal understreges, at Udbetaling Danmarks bestyrelse har fokus på at nedbringe
antallet af sager, der ændres i remonstrationsprocessen. På baggrund heraf er der
iværksat en række forbedrende initiativer.
De konkrete initiativer har til formål at strukturere og opsamle læring fra klager, samt
at få de relevante læringspunkter ud til kunderådgiverne på Udbetaling Danmarks
forskellige fagområder. Udbetaling Danmark vil fremadrettet søge hurtigere at af-
dække behov for ændringer og derved tilrettelægge administrationen således, at der
sikres et fald i antallet af ændringer i remonstrationsafgørelserne. En videre redegø-
relse for diverse tiltag fremgår af administrationens supplerende svar.
Bestyrelsen noterer sig beskæftigelsesministerens ønske om arbejdet med at ned-
bringe remonstrationsprocenten på det årlige tilsynsmøde og imødekommer gerne
denne efterspørgsel.
4-ugersfristen ved genvurdering
I tilsynsbrevet fremsætter tilsynet ønsket om en oversigt over, hvilke tiltag bestyrel-
sen har iværksat for at overholde 4-ugersfristen i alle klagesager samt en vurdering
af, om der skal iværksættes yderligere tiltag.
Udbetaling Danmarks bestyrelse anerkender, at klagesager skal genvurderes inden
for fristen, der er fastsat i retssikkerhedsbekendtgørelsen og har som også tidligere
nævnt et stort fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i Udbetaling Danmark.
Bestyrelsen har iværksat en række tiltag, som allerede er implementeret. Der er blandt
andet tilført flere ressourcer til klageområdet, og en del af klagesagsbehandlingen va-
retages nu i de respektive fagområder. Herudover er der gennemført effektiviseringer i
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319961_0006.png
visitationsprocesserne, som har øget produktiviteten i klagesagsbehandlingen.
I perioden fra og med januar til august 2020 er 82 pct. af klagesagerne afsluttet inden
for 4 uger. Tiltagene har således allerede haft en stor effekt, og det er bestyrelsens
vurdering, at sagsbehandlingstiderne for genvurdering vil kunne falde yderligere i
2020, hvorfor tiltagene på nuværende tidspunkt vurderes at være tilstrækkelige.
Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret
på digital selvbetjening mv.
Det er af afgørende betydning for Udbetaling Danmarks bestyrelse, at Udbetaling
Danmark lykkedes med at forbedrer borgerservice gennem digitalisering, og at der
arbejdes med at skabe sammenhængene, enkle og gode borgeroplevelser. Tilsynet
kan således have vished om, at dette arbejde fortsætter, og at der vil være fokus på
høj borgertilfredsheden med Udbetaling Danmarks ydelser.
Bestyrelsen noterer sig med tilfredshed, at den årlige borgertilfredshedsundersø-
gelse viser fremgang på dette parameter sammenlignet med 2018, og det er ambiti-
onen, at den nye IT-løsning på pensionsområdet, UDK Pension, vil bidrage til at
højne niveauet yderligere.
Samtidig vil bestyrelsen gerne gøre opmærksom på, at en digitaliseret administration
samt sammenhængende og gode borgeroplevelser også kræver enkel og digitalise-
ringsklar lovgivning. Bestyrelsen har tidligere udarbejdet en række regelforenklings-
forslag, som kan bidrage til dette og opfordrer derfor på ny til en dialog om, hvordan
administrationen af Udbetaling Danmarks ydelser kan forenkles .
Som et eksempel kan nævnes kontanthjælpsloftet, der har vist sig komplekst både
med hensyn til administrationen af de påvirkede ydelsesområder samt borgernes
mulighed for at gennemskue reglerne. Bestyrelsen afventer derfor resultatet af den
nedsatte Ydelseskommission med en forhåbning om, at denne lykkedes med at frem-
bringe forslag til et gennemskueligt og sammenhængende ydelsessystem på kon-
tanthjælpsområdet, der kan understøttes digitalt.
Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på
eget sagsområde og for andre myndigheder
Der bliver i tilsynsskemaet rettet fokus på bestyrelsens strategi på kontrolområdet, her-
under hvilke tiltag bestyrelsen har foretaget for at sikre den tilsigtede fremgang i kon-
trolarbejdet.
Bestyrelsen noterer sig med tilfredshed, at tilsynet anerkender, at Den Fælles Dataen-
heds understøttelse af kommunernes opfølgning på kontanthjælp nu er udbredt til alle
landets kommuner. Bestyrelsen finder det samtidig glædeligt, at Den Fælles Dataenhed
har styrket kommunernes kontrolindsats på kontanthjælpsområdet, og har medvirket til
realiseringen af et meget højt kommunalt kontrolprovenu i 2019 på kontanthjælpsområ-
det.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319961_0007.png
Bestyrelsen er ligeledes tilfreds med, det er lykkedes at øge det samlede kontrolprovenu
i Udbetaling Danmark fra 2018 til 2019, og dermed realisere det strategiske provenumål
for kontrolarbejdet i 2019 med 128 mio. kr.
Bestyrelsen noterer sig, at målet om 5 pct. stigning i behandlede kontrolsager fra regi-
stersamkøring, desværre ikke er nået i 2019. Dette skyldes en række faktorer som frem-
går af administrationens supplerende svar på tilsynsbrevet. Bestyrelsen er dog tilfreds
med, at det er lykkedes at forbedre kvaliteten af registerudsøgningen, så en større andel
af de udsøgte sager bliver til egentlige kontrolsager.
Bestyrelsen har fortsat stor fokus på kontrolarbejdet og vil følge den fremadrettede ud-
vikling tæt. Det er bestyrelsens forventning, at målet om 5 pct. stigning i behandlede
kontrolsager fra registersamkøring bliver nået i 2020.
Administrations supplerende svar
Bestyrelsen bemærker den systematiske dialog, der løbende foregår mellem Udbe-
taling Danmarks administration, Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering. Bestyrelsen har på den baggrund bedt administrationen om
at gennemgå og belyse de konkrete operationelle punkter i tilsynsbrevet yderligere i
bilag 2 og bemærker, at administrationen løbende har holdt bestyrelsen orienteret
om de sager, der bliver fremhævet i tilsynsbrevets bilag. Administrationens svar er
blevet forelagt bestyrelsen på møde den 5. oktober 2020.
På bestyrelsens vegne
Frank Jensen
formand
Bilag 1 - Status på revisionsbemærkninger
Bilag 2
Administrationens supplerende svar på tilsynsbrev vedrørende Ud-
betaling Danmarks årsrapport for 2019 mv.
Bilag 3
Nøgletalstabeller for 2019 (revideret den 5. oktober 2020)
7