Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2319959_0001.png
Bilag 1 til tilsynsbrevet 2020 vedr. 2019
Aktuelle problemstillinger i ydelsesadministrationen i Udbetaling Danmark
Dette bilag beskriver en række aktuelle problemstillinger i ydelsesadministrationen i Udbetaling Danmark, som tilsynet har fulgt, og som i 2019 har krævet handling fra bestyrelsens side. Bestyrelsen for Udbetaling
Danmark har, både løbende og i den årlige beretning til beskæftigelsesministeren for 2019, redegjort for håndteringen af disse problemstillinger, som vedrører følgende forhold:
-
-
-
-
-
-
Fejl i finansieringsbidrag på boligstøtteområdet
Overbudgettering af administrationsomkostninger for 2020 vedr. International Pension og International Social Sikring samt Lån til uddannelsesløft
Kalenderårsmodellen på pensionsområdet
Forsinket efterregulering af boligstøtte
Forkert opregulering af boligstøtte for visse førtidspensionister
Håndtering af oplysninger om partsrepræsentanter i sager om børne- og ungeydelse
I det følgende afgiver tilsynet sine bemærkninger til de enkelte problemstillinger.
Fejl i finansieringsbidrag på boligstøtteområdet
Udbetaling Danmark orienterede i januar 2020 Beskæftigelsesministeriet om, at der var fundet en posteringsfejl i de månedlige opkrævninger af finansiering på boligstøtteområdet. Fejlen betød, at Udbetaling
Danmark pr. 31. december 2019 manglede at opkræve finansiering hos stat og kommuner for i alt 187 mio. kr. for perioden siden medio 2018. Hertil kom, at Udbetaling Danmarks praksis på boligstøtteområdet
vedrørende håndtering af genberegningskrav over for borgeren var tilrettelagt på en sådan måde, at disse tilgodehavender ikke blev registreret løbende i statsregnskabet.
De regnskabsmæssige konsekvenser af ovenstående blev indarbejdet i statsregnskabet og i Udbetaling Danmarks regnskab for 2019.
Status
Bestyrelsen har i beretningen til tilsynet oplyst, at systemfejlen er rettet i marts 2020, og at der ikke er konstateret en tilsvarende problemstilling i fagsystemerne for de øvrige ordninger. Bestyrelsen oplyser
samtidig, at Udbetaling Danmark vil indføre en yderligere kontrol, som skal sikre, at fejl som denne ikke vil opstå igen eller vil blive identificeret tidligere.
Tilsynet finder sagen beklagelig, men noterer sig, at Udbetaling Danmark har rettet fejlen og indført yderligere interne kontroller. Beskæftigelsesministeriet vil gennemgå statens retningslinjer for Udbetaling
Danmarks finansiering af ydelser og gå i dialog med Udbetaling Danmark herom.
Overbudgettering af administrationsomkostninger for 2020 vedr. International Pension og International Social Sikring samt Lån til uddannelsesløft
For statslige ordninger i Udbetaling Danmark skal administrationsbidraget i henhold til lov om Udbetaling Danmark kunne afholdes inden for rammerne af bevillingen på finansloven for det år, som
administrationsbidraget skal dække.
For 2020 fastsatte Udbetaling Danmark et statsligt administrationsbidrag vedr. International Pension og International Social Sikring (IPOS), der var højere end årets finanslovsbevilling.
For ordningen vedr. Lån til Uddannelsesløft har Udbetaling Danmarks administration i april 2020 oplyst Beskæftigelsesministeriet om, at administrationsomkostningerne i 2020 forventes at overstige
bevillingsrammen på finansloven.
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319959_0002.png
Bilag 1 til tilsynsbrevet 2020 vedr. 2019
Status
I beretningen til tilsynet henviser bestyrelsen til en række nye opgaver, herunder bl.a. tilkoblingen til EESSI, der særligt har påvirket området International Pension og International Social Sikring.
Tilsynet finder det uomgængeligt, at lovens bestemmelser om fastsættelsen af statslige administrationsbidrag overholdes. Tilsynet har noteret sig, at Udbetaling Danmark efterfølgende har justeret
administrationsbidraget for IPOS i 2020, så bidraget er i overensstemmelse med finanslovsbevillingen.
Tilsynet bemærker, at Beskæftigelsesministeriet er i dialog med Udbetaling Danmark om administrationsomkostningerne på de to områder.
Kalenderårsmodellen på pensionsområdet
Ankestyrelsen ændrede i 2018 praksis i forhold til kalenderårsmodellen. Praksisændringen medførte behov for ændringer i Udbetaling Danmarks pensionssystem, som blev udskiftet i marts 2020. En lang række
sager er på grund af systemtilpasningerne stillet i bero og afventer efterregulering (2017 og 2018) eller afventer genoptagelse af efterregulering foretaget efter gammel praksis (2015-2016). Efterregulering for
2019 er udskudt til september 2020 grundet implementering af det nye pensionssystem.
Status
Bestyrelsen har i beretningen til tilsynet oplyst, at Udbetaling Danmark fra idriftsættelsen af det nye pensionssystem i marts 2020 har implementeret de to praksisændringer i forhold til kalenderårsmodellen,
som vedrører bundfradrag og opgørelsesperiode for indtægtsgrundlaget. Arbejdet med at systemunderstøtte den sidste praksisændring, der vedrører opsplitningen af grundbeløb og pensionstillæg, påbegyndes
først efter driftsmodning af det nye system. Udbetaling Danmark forventer, at opsplitningen tidligst kan være fuldt systemunderstøttet fra den 1. januar 2022. Indtil da håndteres opsplitningen manuelt.
Bestyrelsen har endvidere oplyst, at Udbetaling Danmark løbende vil have fokus på at få efterreguleret de resterende sager fra 2017 og 2018 og de nye sager fra 2019, der også er omfattet af opsplitningen.
Genoptagelse af sager fra 2015 og 2016 forventes påbegyndt ultimo 2020, og det er endnu uklart, hvornår genoptagelsen af 2015 og 2016 kan afsluttes.
Bestyrelsen har desuden oplyst, at det må forventes, at der i forbindelse med den manuelle håndtering vil opstå både fejludbetalinger og blive udsendt forkerte breve og afgørelser, fordi mange processer og
hændelser er automatiserede. Det forventes desuden, at kommunikationen med pensionisterne vanskeliggøres, idet pensionisterne fx vil modtage afgørelser, hvor de bliver bedt om at se bort fra beregninger (og i
nogle tilfælde forkerte afgørelser) og/eller ekstra breve med uddybende forklaringer.
Tilsynet skal gøre opmærksom på, at det er bestyrelsen for Udbetaling Danmark, der har ansvaret for, at Udbetaling Danmark administrerer lovmedholdeligt, og at borgerne får korrekte afgørelser til tiden med
korrekt begrundelse og vejledning. Det er derfor også bestyrelsens ansvar, at Udbetaling Danmark foretager de nødvendige tiltag for at kunne administrere i overensstemmelse med lovgivningen.
Det er tilsynets forventning, at bestyrelsen sikrer, at Udbetaling Danmark så hurtigt som muligt administrerer i overensstemmelse med Ankestyrelsens praksis og at Udbetaling Danmark får genoprettet de sager,
som Udbetaling Danmark som ansvarlig myndighed, er forpligtet til at genoptage som følge af Ankestyrelsens praksisændring.
Forsinket efterregulering af boligstøtte
Efterreguleringen af boligstøtte for 2018 har været forsinket.
Status
Bestyrelsen har i beretningen til tilsynet oplyst, at efterreguleringen af boligstøtte for 2018 for langt størstedelen af sagernes vedkomne blev gennemført i tre runder i henholdsvis september, oktober og november
2019, og at ca. 49.000 sager ikke har kunnet efterreguleres.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319959_0003.png
Bilag 1 til tilsynsbrevet 2020 vedr. 2019
Tilsynet forventer, at efterreguleringen på boligstøtteområdet fremover gennemføres rettidigt, idet det forudsættes i lovgivningen, at efterreguleringerne gennemføres i umiddelbar forlængelse af Skattestyrelsens
udsendelse af årsopgørelsen.
Forkert opregulering af boligstøtte for visse førtidspensionister
I bilag 1 til tilsynsbrevet vedrørende 2018 har tilsynet gjort Udbetaling Danmark opmærksom på, at førtidspensionister på gammel ordning, som modtager boligstøtte, har fået beregnet den foreløbige boligstøtte på
baggrund af en for høj indkomst. Det drejer sig om sager, hvor der er udbetalt boligstøtte i perioden mellem den 1. januar 2016 og frem.
Status
Bestyrelsen har i beretningen til tilsynet oplyst, at Udbetaling Danmark primo 2020 har genoptaget beregningen af sagerne for perioden 2016 - 2018, hvor 16.568 personer samlet har fået udbetalt knap 3 mio. kr.
for lidt. Omberegningen af boligstøtten for 2019 og 2020 forventes afsluttet inden udgangen af maj 2020.
Tilsynet har noteret sig, at der er sket genoptagelse af sagerne. Udbetaling Danmark har efterfølgende oplyst, at omberegning af boligstøtte for 2019 og 2020 som planlagt er gennemført den 7. maj 2020.
Håndtering af oplysninger om partsrepræsentanter i sager om børne- og ungeydelse
I 2018 har en partsrepræsentant klaget over Udbetaling Danmark til Datatilsynet. Datatilsynet afgjorde den 8. april 2019 sagen, men genoptog den efterfølgende på baggrund af nye oplysninger fra Udbetaling
Danmark. Den 18. marts 2020 traf Datatilsynet en fornyet afgørelse i sagen.
Status
Bestyrelsen har i beretningen til tilsynet oplyst, at Datatilsynet den 18. marts 2020 har udtalt alvorlig kritik angående tre punkter og udstedt et påbud. Bestyrelsen oplyser ligeledes i beretningen, at Udbetaling
Danmark pr. april 2019 efterlevede påbuddet.
Tilsynet skal fremover bede administrationen hurtigst muligt om at informere både bestyrelsen og tilsynet om mulige udfordringer i overholdelsen af de databeskyttelsesretlige regler. Tilsynet ønsker altid en
orientering om væsentlige databrud samt om væsentlige sager med relation til databeskyttelse.
3