Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2319958_0001.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0003.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Kort om indholdet af tilsynsbrevet
Tilsynsforpligtelsen med Udbetaling Danmark er et lovfastlagt tilsyn, der følger af § 19 i lov om Udbetaling Danmark. Efter denne bestemmelse fører
beskæftigelsesministeren, i samarbejde med en række andre ressortministerier, tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark. Der er tale om et overordnet tilsyn
med, om Udbetaling Danmarks bestyrelse driver Udbetaling Danmark i overensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet skal således ikke kontrollere eller monitorere
den daglige drift i Udbetaling Danmark, da dette er bestyrelsens opgave.
Det overordnede tilsyn med Udbetaling Danmarks bestyrelse er tilrettelagt som et årligt tilsyn bestående af et tilsynsbrev, der forholder sig til
det foregående år.
Tilsynsbrevet bygger blandt andet på følgende materiale:
Udbetaling Danmarks årsrapport.
Udbetaling Danmarks interne og eksterne revisionsprotokollater.
Beretningen fra Udbetaling Danmarks bestyrelse til tilsynet inkl. en række nøgletal til belysning af udviklingen i effektiviseringer, retssikkerhed, digitalisering
og kontrol.
Redegørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen i klagesager, fx fra Ankestyrelsen.
Kundeambassadørens rapport om klager over Udbetaling Danmark.
Tilsynsbrevet er udformet som et enkelt skema, der er bygget op på følgende måde:
Kolonne 1: ”Faktuelle oplysninger fra tilsynsmaterialet” –
fremhæver centrale faktuelle oplysninger fra materialet.
Kolonne 2: ”Tilsynets opmærksomhedspunkter” –
fremhæver særlige punkter, som tilsynet hæfter sig ved.
Kolonne 3: ”Tilsynets spørgsmål til bestyrelsen” –
bekymringspunkter for tilsynet, der anmoder om yderligere information.
Gennemgangen af temaerne følger tilsynets fire primære fokusområder:
Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder.
Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen.
Forbedret borgerservice gennem en digital ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening mv.
Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder.
Der er følgende to bilag til tilsynsbrevet:
Bilag 1 om aktuelle problemstillinger i ydelsesadministrationen i Udbetaling Danmark, som bestyrelsen har redegjort for i den årlige beretning til
beskæftigelsesministeren. Bilaget beskriver bestyrelsens håndtering af problemstillingerne, herunder status og tilsynets bemærkninger hertil.
Bilag 2 om overensstemmelser mellem henholdsvis statsregnskabet og Udbetaling Danmarks årsrapport samt de særlige ordningsregnskaber for Statens
Finansielle-ordninger. Bilaget følger af Rigsrevisionens krav om, at bestyrelsen skal have kendskab til eventuelle differencer.
Tilsynsbrevet danner grundlag for et opfølgende tilsynsmøde mellem beskæftigelsesministeren og bestyrelsens forretningsudvalg, hvor tilsynsbrevet og andre
opmærksomhedspunkter for tilsynet drøftes.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0004.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
1. Effektiv administration af offentlige ydelser og tilskud til borgere og virksomheder
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2019
Den økonomiske volumen i udbetaling og administration
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmarks eksterne revision
Udbetaling Danmark har i 2019 udbetalt ydelser for omkring 230 mia.
har afgivet en revisionspåtegning for 2019 uden forbehold
kr., hvilket er ca. 4 procent mere end i 2018.
eller fremhævelser.
De samlede administrationsomkostninger i Udbetaling Danmark
udgjorde i alt ca. 1,7 mia. kr. i 2019 for kommunale og statslige
ordninger.
Udbetaling Danmark har i 2019 implementeret eller påbegyndt
implementering af en række nye opgaver, herunder det midlertidige
børnetilskud, obligatorisk pensionsordning og seniorpræmieordning.
Udvikling i administrationsomkostninger for kommunale ordninger
Samlede omkostninger til administration af kommunale ordninger
De samlede omkostninger til administration af de ydelsesområder, der
finansieres af kommunerne, udgjorde i alt ca. 1,5 mia. kr. i 2019, hvilket
er på niveau med omkostningerne i 2018.
De samlede omkostninger er fordelt med ca. 0,7 mia. kr. til kundedrift
og ca. 0,8 mia. kr. til it-relaterede omkostninger.
På det kommunale område noterer tilsynet sig, at det samlede
omkostningsniveau i 2019 fortsat er påvirket af indfasningen
af nye it-systemer i Udbetaling Danmark, der har medført
stigende it-omkostninger i Udbetaling Danmarks regnskab for
2019. Omvendt noterer tilsynet sig, at omkostningerne til
kundedrift var svagt faldende i 2019.
It-omkostninger
Udbetaling Danmark har i 2019 fortsat arbejdet med fornyelsen af de it-
systemer, der understøtter Udbetaling Danmarks drift og
sagsbehandling. De løbende driftsomkostninger til nye it-systemer i
Udbetaling Danmark udgjorde 192 mio. kr. i 2019, hvilket er 67 mio. kr.
højere end i 2018. Omkostningerne til systemer under udfasning faldt
med 46 mio. kr. i 2019.
Øvrige kommunale administrationsomkostninger udgjorde 218 mio. kr. i
2019, hvilket er ca. 35 mio. kr. lavere end i 2018. Omkostningerne er
primært relateret til Konkurrenceudsættelsesprogrammet og omfatter
bl.a. projektomkostninger og afskrivninger på Udbetaling Danmarks nye
it-systemer.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0005.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Ændret præsentation af Udbetaling Danmarks årsregnskab
Opstillingen af Udbetaling Danmark årsregnskab er ændret i 2019, jf. en
ny bekendtgørelse om regnskaber mv. for Udbetaling Danmark.
Ændringerne har medført en ændret opstilling af Udbetaling Danmarks
balance samt nye noter til årsregnskabet.
Enhedsomkostninger pr. ydelsesmodtager (nøgletalstabel 1.2a.)
Nøgletal for enhedsomkostninger pr. ydelsesmodtager er i 2019 opgjort
med udgangspunkt i Udbetaling Danmarks samlede omkostninger til
kundedrift, etableringsomkostninger og øvrige
administrationsomkostninger.
Nøgletalstabellerne for 2019 viser bl.a., at de samlede
enhedsomkostninger i 2019 var faldende for sager om barselsdagpenge,
boligstøtte og pension.
Bestyrelsen bemærker, at opgørelsen af enhedsomkostninger er påvirket
af projektomkostninger og afskrivninger, der varierer fra år til år.
Opgørelsen af enhedsomkostningerne kan derfor ikke stå alene i en
vurdering af, om Udbetaling Danmark løbende realiserer
effektiviseringer i driftsomkostningerne til kundedrift og IT.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynet vil gerne kvittere for en konstruktiv dialog med
Udbetaling Danmark om ændringerne i opstillingen af
Udbetaling Danmarks årsrapport og udarbejdelsen af nye
specifikationer i årsrapporten, der redegør for sammenhængen
mellem Udbetaling Danmarks årsrapport og statsregnskabet.
Tilsynet kvitterer for en konstruktiv dialog med Udbetaling
Danmark om en ændret opgørelse af nøgletallene med henblik
på, at nøgletallene nu afspejler udviklingen i de samlede
administrationsomkostninger i Udbetaling Danmark.
Tilsynet er enig i, at det særligt for bestyrelsen er relevant at
følge udviklingen i Udbetaling Danmarks omkostninger til
kundedrift og IT, herunder om Udbetaling Danmark løbende
realiserer effektiviseringer i driften. Tilsynet finder det dog
tilstrækkeligt at følge nøgletal for udviklingen med
udgangspunkt i de samlede administrationsomkostninger.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Enhedsomkostninger for familieydelser (nøgletalstabel 1.2a)
Familieydelser berørte i 2019 ca. 713.000 borgere. De samlede
omkostninger til administration af området steg med 16 mio. kr. i 2019
og udgjorde i alt 188 mio. kr. Udviklingen har medført en stigning i
enhedsomkostningerne fra 242 kr. i 2018 til 263 kr. i 2019.
Tilsynet bemærker, at stigningen i de samlede omkostninger
primært kan henføres til en stigning i driftsomkostningerne.
Tilsynet skal anmode bestyrelsen om at
oplyse årsagerne til de stigende
enhedsomkostninger på
familieydelsesområdet i 2019 i lyset af, at
enhedsomkostningerne ellers har været
faldende på dette område i de seneste år.
Enhedsomkostninger for International Pension og International Social Sikring
(nøgletalstabel 1.2a)
Området berørte ca. 59.000 borgere i 2019.
Administrationsomkostningerne steg med 8 mio. kr. og udgjorde i alt 80
mio. kr. i 2019. Udviklingen har medført en stigning i
enhedsomkostningerne fra 1.243 kr. i 2018 til 1.362 kr. i 2019.
Enhedsomkostninger for fleksydelse (nøgletalstabel 1.2a)
Tilsynet bemærker, at bestyrelsen i sin beretning for 2019 har
redegjort for, at omkostningerne på området bl.a. er påvirket
af tilkoblingen til den elektroniske it-platform
”European
Exchange of Social Service Information”
i
EU-regi (EESSI).
Tilsynet bemærker, at de samlede
Tilsynet har i tilsynsbrevet vedrørende
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0006.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Fleksydelsesområdet berørte ca. 3.400 borgere i 2019, hvilket var 1.000
færre end i 2018. De samlede administrationsomkostninger steg med 1
mio. kr. og udgjorde i alt 19 mio. kr. i 2019. Udviklingen har medført en
stigning i enhedsomkostningerne fra 3.994 kr. i 2018 til 5.802 kr. i 2019.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
administrationsomkostninger på fleksydelsesområdet har
været stigende i de seneste år, hvor antallet af
tilskudsmodtagere har været faldende, og at omkostningerne
pr. ydelsesmodtager derfor er steget fra 1.606 kr. i 2016 til
5.802 kr. i 2019.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
2018 noteret sig en stigning i
enhedsomkostningerne for fleksydelse.
Udviklingen i 2019 ses fortsat at værende
stigende.
Tilsynet skal på den baggrund anmode
bestyrelsen om at oplyse årsagerne til den
fortsatte udvikling i
enhedsomkostningerne vedr. fleksydelse.
Tilsynet har i tilsynsbrevet vedrørende
2018 noteret sig en stigning i
enhedsomkostningerne for delpension,
efterlevelseshjælp og begravelseshjælp.
Udviklingen i 2019 ses fortsat at værende
stigende.
Tilsynet skal på den baggrund anmode
bestyrelsen om at oplyse årsagerne til den
fortsatte udvikling i
enhedsomkostningerne vedr. delpension,
efterlevelseshjælp og begravelseshjælp.
Enhedsomkostninger for delpension, efterlevelseshjælp og begravelseshjælp
(nøgletalstabel 1.2a)
Delpension, efterlevelses- og begravelseshjælp berørte ca. 51.000
borgere i 2019. De samlede administrationsomkostninger til området
steg med 6 mio. kr. i 2019 og udgjorde i alt 21 mio. kr. Udviklingen har
medført en stigning i enhedsomkostningerne på området fra 286 kr. i
2018 til 420 kr. i 2019.
Tilsynet bemærker, at stigningen i de samlede
administrationsomkostninger i 2019 skyldes en stigning i både
driftsomkostninger og øvrige omkostninger.
Tilsynet bemærker samtidig, at enhedsomkostningerne på
området har været stigende fra 220 kr. siden 2016 til 420 i
2019.
Enhedsomkostninger for studiegæld (nøgletalstabel 1.2a)
Studiegæld berørte ca. 299.000 borgere i 2019. De samlede
administrationsomkostninger steg med 4 mio. kr. i 2019 og udgjorde i alt
38 mio. kr. Udviklingen har medført en stigning i enhedsomkostningerne
fra 118 kr. i 2018 til 127 kr. i 2019.
Tilsynet bemærker, at stigningen i de samlede
administrationsomkostninger i 2019 kan henføres til en
stigning i driftsomkostningerne.
Tilsynet noterer sig dog samtidig, at enhedsomkostningerne
for studiegæld fortsat er lavere, end da Udbetaling Danmark
overtog området.
Tilsynet noterer sig, at både administrations- og IT-
omkostninger i Udbetaling Dannmark forventes at falde
markant i de kommende år som følge af systemfornyelsen.
Tilsynet bemærker dog, at afdrag og renter på Udbetaling
Danmarks lån ikke indgår i de flerårige nøgletal for
Flerårig oversigter over offentlige omkostninger og udgifter vedr.
IT understøttelse (nøgletalstabel 1.2b og 1.3)
Udbetaling Danmark forventer, at de samlede administrations- og IT-
omkostninger for kommuner og stat vil falde fra 1.490 mio. kr. i 2019 til
1.029 mio. kr. i 2023.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0007.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Udbetaling Danmark forventer, at udgifter vedrørende IT-understøttelse
vil falde fra 601 mio. kr. i 2019 til 288 mio. kr. i 2023.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
udviklingen i administrations- og IT-omkostninger, og at
nøgletalstabellerne derfor ikke afspejler de samlede
omkostninger, som over tid skal finansieres af kommuner og
stat.
Tilsynet er i dialog med administrationen i Udbetaling
Danmark om, at de flerårige nøgletal vedrørende offentlige
omkostninger til administration og IT udvides med
oplysninger om afdrag og renter på lån.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Udvikling i administrationsomkostninger for statslige ordninger
Omkostninger til administration af statslige ordninger
De samlede driftsudgifter til administration af statslige ordninger
udgjorde 168 mio. kr. i 2019, hvilket er 9 mio. kr. højere end i 2018.
Øvrige statslige administrationsomkostninger og
etableringsomkostninger udgjorde i alt ca. 30 mio. kr. i 2019.
Omkostningerne er primært relateret til tværgående projekter for de
statslige finansielle ordninger samt omkostninger til implementering af
nye statslige ordninger vedr. seniorpræmieordning og midlertidigt
børnetilskud.
Regnskabsmæssige og administrative procedurer vedr. it-systemer
It-kontroller i Udbetaling Danmark (intern og ekstern revisions protokollater)
Udbetaling Danmarks fag- og støttesystemer er outsourcet til en række
eksterne leverandører.
ATP har på vegne af Udbetaling Danmark indhentet erklæringer fra
væsentlige leverandørers revisorer vedr. de generelle it-kontroller og
applikationskontroller, der er etableret i og omkring de outsourcede
systemer.
Erklæringerne viser for en række systemer svagheder vedr.
adgangsrettigheder, log-oplysninger mv.
Tilsynet noterer sig, at der i forbindelse med revisionen er
udført kompenserende kontroller i forhold til systemer, hvor
der er identificeret svagheder, og at ATP og Udbetaling
Danmark fortsat er i dialog med leverandørerne om udbedring
af svaghederne i 2020.
Tilsynet anmoder bestyrelsen om en status
pr. 31. august 2020 for alle
revisionsbemærkninger vedrørende
revisionen i 2019 og tidligere år.
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Udbetaling Danmarks opgaveløsning i 2019
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0008.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Antal behandlede sager i 2019 (nøgletalstabel 2.1.1.)
Udbetaling Danmark har i 2019 behandlet 693.874 sager på de centrale
ydelsesområder. Det er en stigning på 19 procent i forhold til 2018.
Stigningen skyldes primært en tilgang af sager på boligstøtte- og
barselsområdet.
Udvikling i sagsbehandlingstider
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider og tilpassede frister (nøgletabel 2.1.1)
Tilsynet har i tilsynsbrevet vedrørende 2017 og 2018 bedt bestyrelsen
om at vurdere, hvorvidt sagsbehandlingsfristerne kunne tilpasses, da
sagsbehandlingstiderne reelt er kortere end de fastsatte frister.
Bestyrelsen har fra den 1. november 2019 besluttet at nedjustere
sagsbehandlingsfristerne på barsels-, familieydelses- og
boligstøtteområdet. På boligstøtteområdet er fristen nedjusteret fra 13
uger i 2018 til 9 uger i 2019.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Tilsynet noterer sig, at de gennemsnitlige
sagsbehandlingstider for behandlingen af alle ansøgningssager
på de centrale ydelsesområder ligger på et stabilt niveau.
Tilsynet kvitterer for, at bestyrelsen har valgt at tilpasse
sagsbehandlingsfristerne på de områder, hvor en høj andel af
sagerne blev behandlet inden for den fastsatte frist. Tilsynet
forventer, at bestyrelsen løbende har fokus på, at fristerne
afspejler den faktuelle sagsbehandlingstid i 80 procent af
ansøgningssagerne.
Tilsynet bemærker, at overholdelse af
sagsbehandlingsfristerne fortsat ligger på et stabilt højt niveau
på alle områder.
Overholdelse af frister
andel ansøgninger til tiden (nøgletalstabel 2.1.2.)
I 2019 blev 90 procent af alle ansøgningssager behandlet inden for den
frist, som bestyrelsen fastsætter for de enkelte ydelsesområder efter
retssikkerhedsloven.
I 2019 blev 91 procent af alle ansøgningssager om boligstøtte behandlet
inden for fristen, hvilket er en stigning i forhold til 2018, hvor 81
procent af alle ansøgningssager blev behandlet inden for fristen.
Fristoverskridelse i ansøgningssager om boligstøtte (nøgletalstabel 2.2.2)
For ansøgningssager om boligstøtte, som ikke blev afgjort inden for den
fastsatte frist på henholdsvis 13 uger for de første 10 måneder af 2019 og
9 uger for de sidste 2 måneder af 2019, var den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i 2019 på 14 uger. Fristoverskridelsen omfattede
19.407 sager ud af i alt 206.614 sager.
I 2018 omfattede fristoverskridelsen 33.278 sager ud af i alt 176.330
Tilsynet noterer sig, at bestyrelsen forklarer, at stigningen i
antal sager på boligstøtteområdet skyldes driftsmodningen af
det nye boligstøttesystem, der har medført ophobning af
sagsbunker, der efterfølgende skulle bringes ned. Det er
noteret, at bestyrelsen forventer en reduktion i antal sager på
boligstøtteområdet primo 2020.
Alle borgere som er berettiget til en ydelse, skal have ydelsen
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0009.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
sager.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
til tiden. Tilsynet lægger derfor til grund, at bestyrelsen i
forbindelse med kommende konkurrenceudsættelse af it-
systemer sikre sig, at der ikke sker sagsophobning og
forlængelse af sagsbehandlingstider ved overgang til nye it-
systemer eller nye leverandør.
Tilsynet finder det kritisabelt, at den lovbestemte pligt til at
orientere borgeren ved fristoverskridelse i ansøgningssager
ikke er overholdt.
Tilsynet finder det kritisabelt, at Udbetaling Danmark ikke
selv har orienteret tilsynet herom tidligere.
Tilsynet skal anmode bestyrelsen om at
sende en handlingsplan, som indeholder
status for Udbetaling Danmarks arbejde
som skal sikre, at der bliver implementeret
en proces på alle ydelsesområder for
orientring af borgerne, når
sagsbehandlingsfristen ikke overholdes.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Orienteringspligten på boligstøtteområdet (intern revisions protokollater)
Revisionen har konstateret, at der på revisionstidspunktet ikke var en
proces for orientering af borgere ved overskridelse af
sagsbehandlingsfristen på boligstøtteområdet i ansøgningssager. Denne
proces er genimplementeret primo april 2020.
Udbetaling Danmark har efterfølgende oplyst, at borgerene ikke blev
orienteret ved overskridelse af sagsbehandlingsfristen fra overgangen til
de nye it-systemer på boligstøtteområdet i marts 2018.
Kvalitet i afgørelserne - klagesager modtaget af Udbetaling Danmark og Udbetaling Danmarks genvurdering
Klagesager i alt
Antallet af klagesager på tværs af Udbetaling Damarks opgaveområder
udgjorde i 2019 samlet 9.586. Det er en stigning på 18 procent i forhold
til 2018.
Klagesager vedr. boligstøtte (nøgletalstabel 2.3.)
Den største stigning i antallet af klager i 2019 ses på boligstøtteområdet.
Udbetaling Danmark har modtaget 5.433 klager på boligstøtteområdet,
hvilket er en stigning på 21 procent i forhold til 2018.
Tilsynet noterer sig, at årsagen til stigningen blandt andet
skyldes afvikling af store sagsbunker på boligstøtteområdet i
efteråret 2018. Det har ført til mange afgørelser overfor
borgerne, hvilket har bidraget til det stigende antal klager i
2019.
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmark ved
genvurderingen i gennemsnit ændrer 12 procent af
afgørelserne, uden at der er kommet nye oplysninger i
sagerne, siden afgørelserne blev truffet.
Remonstration (nøgletalstabel 2.3.)
I 2019 har Udbetaling Danmark ved genvurderingen givet borgeren
medhold i 12 procent af alle klagesagerne (remonstrationsprocent),
hvilket er på samme niveau som i 2018.
Remonstrationsprocenten er særlig høj på familieydelses- og
boligstøtteområdet, hvor Udbetaling Danmark på boligstøtteområdet har
omgjort 12 procent af 6.555 behandlede sager. På familieydelsesområdet
Tilsynet nævnte i tilsynsbrevet vedrørende
2016, 2017 og 2018, at bestyrelsen burde
have fokus på at nedbringe
remonstrationsprocenten og burde
overveje at fastsætte måltal herfor.
Tilsynet har noteret sig, at bestyrelsen
fortsat arbejder på at forbedre
Tilsynet bemærker, at remonstrationsprocent er et udtryk for,
at borgeren ikke har fået en korrekt afgørelse fra Udbetaling
Danmark i forbindelse med den første afgørelse. Det er derfor
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0010.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
har Udbetaling Danmark omgjort 13 procent af 1.707 behandlede sager.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
alene borgere som klager, der får genvurderet og evt.
korrigeret deres afgørelse, hvilket udgør en svækkelse af
retssikkerheden for de borgere, som ikke klager.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
remonstrationen i 2020. Tilsynet skal bede
bestyrelsen om at redegøre for, hvad
bestyrelsen konkret vil gøre for at
nedbringe remonstrationsprocenten.
Tilsynet skal gøre opmærksom på, at Ankestyrelsen har fået
en ny hjemmel i lov om Udbetaling Danmark til at foretage
generelle undersøgelser af praksis. Ankestyrelsen har i år bl.a.
foreslået en generel undersøgelse af praksis vedrørende
remonstrationsprocenten, som viser hvor mange sager,
Udbetaling Danmark selv ændrer i genvurderingen, hvis
borgeren klager. Beskæftigelsesministeren har besluttet, at
Ankestyrelsen i 2020, skal undersøge Udbetaling Danmarks
praksis ved genvurderingen, hvor borgeren gives medhold.
Tilsynet finder det igen i år kritisabelt, at den lovbestemte 4-
ugersfrist i forbindelse med genvurderingen alene overholdes i
lidt over halvdelen af sagerne og at dette forekommer på
samtlige ydelsesområder. Andelen af klagersager, der
overholder fristen, skal efter loven være på 100 procent i de
klagesager, hvor der ikke indhentes nye oplysninger.
Tilsynet skal gøre opmærksom på, at
beskæftigelsesministeren på det årlige
tilsynsmøde ønsker at høre, hvad
bestyrelsen vil gøre for at nedbringe
remonstrationsprocenten.
4-ugersfristen for genvurderingen (nøgletalstabel 2.3.), intern revisions
protokollater samt Ankestyrelsens redegørelse
I 2019 har Udbetaling Danmark overholdt den lovbestemte 4-ugersfrist
for de centrale ydelsesområder i forbindelse med genvurderingen i 57
procent af de 10.824 behandlede klagesager, hvor der ikke indhentes nye
oplysninger. Niveauet er stort set uændret i forhold til 2018.
Ankestyrelsen har i redegørelsen kritiseret Udbetaling Danmark for
manglende overholdelse af 4-ugersfristen i 30 procent af alle
realitetsbehandle sager. På familieydelsesområdet overholdes 4-
ugersfristen ikke i 30 procent af alle realitetsbehandlede sager, hvilket er
en markant stigning i forhold til 2018, hvor fristen ikke blev overholdt i
6 procent af sagerne.
Tilsynet noterer sig, at der særligt har været udfordringer med
at overholde 4-ugersfristen på familieydelsesområdet, hvilket
skyldes en øget klagetilgang på 39 procent. Tilsynet noterer
samtidig, at 4-ugersfristen på familieydelsesområdet
overholdes i hovedparten af klagesagerne på området fra 1.
december 2019. Tilsynet skal gøre opmærksom på, at det ikke
er tilstrækkeligt, at hovedparten af klagesagerne overholder 4-
ugersfristen.
Tilsynet finder det kritisabelt, at der er konstateret tilfælde,
hvor Udbetaling Danmark ikke orienterer borgeren, når den
lovbestemte 4-ugersfrist ikke overholdes.
Udbetaling Danmark skal som ansvarlig
myndighed administrere i
overensstemmelse med lovgivningen. Der
er ikke i reglerne givet mulighed for at
dispensere fra 4-ugersfristen, hvilket
tilsynet har påpeget i tilsynsbrevet
vedrørende 2017 og 2018. Dertil har
ministeren på tilsynsmødet i 2018 og 2019
indskærpet, at den lovbestemte 4-
ugersfrist skal overholdes i alle sager.
Tilsynet ønsker et oversigt over, hvilke
tiltag bestyrelsen har iværksat for at
overholde 4-ugersfristen i alle klagesager,
herunder implementeringen, og en
vurdering af, om det er tilstrækkeligt eller
om der skal iværksættes yderligere tiltag.
Revisionen har undersøgt Udbetaling Danmarks praksis for at orientere
borgere, når genvurderingen ikke kan ske inden for den lovbestemte 4-
ugersfrist. Revisionen konstaterer flere tilfælde, hvor Udbetaling
Danmark ikke har overholdt orienteringspligten over for borgeren.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0011.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Udbetaling Danmark har efterfølgende oplyst, at Udbetaling Danmark
har en proces for fremsendelse af orienteringsbreve til borgerne, når
genvurderingsfristen ikke bliver overholdt. Udbetaling Danmark har nu
igangsat en styrket implementering af orienteringsprocessen og
tydeliggørelse retningslinjerne for klagesagsbehandlingen.
Kvalitet i afgørelser
klagesager modtaget, stadfæstet og hjemvist af Ankestyrelsen
Antal klagesager i Ankestyrelsen
Tilsynet bemærker, at Ankestyrelsen igen i år har modtaget
flest klagesager på boligstøtteområdet med en stigning på 17
I 2019 modtog Ankestyrelsen 5.025 klager i sager afgjort af Udbetaling
Danmark, hvilket er en stigning på ca. 39 procent i forhold til 2018.
procent point sammenlignet med 2018.
Stigningen i antal modtagende sager fra Udbetaling Danmark skyldes, at
Udbetaling Danmark i 2019 har behandlet 3.522 flere klagesager
sammenlignet med 2018.
Ankestyrelsen modtog flest klagesager i 2019 på følgende sagsområder:
boligstøtte (45 procent), familieydelser (22 procent) og national pension
(17 procent).
Tilsynet noterer sig, at stadfæstelsesprocenten i Ankestyrelsen
fortsat ligger på et højt niveau og at der et færre sager, der
bliver hjemvist.
Stadfæstelser og hjemvisninger i Ankestyrelsen
I 2019 stadfæstede Ankestyrelsen 85 procent af de realitetsbehandlede
sager (antallet af klagesager, som Ankestyrelsen reelt har behandlet),
hvilket er en stigning på 4 procentpoint i forhold til 2018. For eksempel
er antallet af stadfæstede sager på national pension 89 procent.
Syv procent af de realitetsbehandlede sager i 2019 blev hjemvist til
fornyet behandling i Udbetaling Danmark. Det er et fald på 5
procentpoint i forhold til 2018. Antallet af hjemviste sager er fx faldet på
boligstøtteområdet med 14 procentpoint sammenlignet med 2018.
Kvalitet i afgørelser
Kritik i de realitetsbehandlede sager fra Ankestyrelsen
Sagsbehandlingsfejl i klagesager
I 2019 har Ankestyrelsen påtalt sagsbehandlingsfejl i 45 procent af de
stadfæstede sager, hvilket er på samme niveau som 2018.
Kritikken vedrører hovedsageligt manglende overholdelse af
genvurderingsfristen (30 procent) og mangelfulde begrundelser (16
Tilsynet bemærker, at antallet af sagsbehandlingsfejl generelt
ligger højt i Udbetaling Danmark sammenlignet med antallet
af sagsbehandlingsfejl i kommunerne og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring.
Tilsynet bemærker, at der er en risiko for, at de formelle
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0012.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
procent).
Tilsynets opmærksomhedspunkter
sagsbehandlingsfejl, som Ankestyrelsen finder i klagesagerne,
også findes i sager, som ikke påklages til Ankestyrelsen.
Formelle fejl udgør en svækkelse af retssikkerheden for alle
borgere, der har sager hos Udbetaling Danmark.
Tilsynet noterer sig de initiativer som Udbetaling Danmark
har iværksat for at forbedre kvaliteten i sagsbehandlingen.
Tilsynet forudsætter, at effekterne af de iværksatte initiativer
vil kunne afspejles i nøgletallene for 2020 fra Udbetaling
Danmark og i Ankestyrelsens redegørelse til næste år.
Tilsynet noterer sig, at Ankestyrelsen tilskriver den positive
udvikling vedrørende begrundelsesmangler på
boligstøtteområdet overgangen til det nye boligstøttesystem i
marts 2018.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Sagsbehandlingsfejl vedr. mangelfulde begrundelser
Ankestyrelsen har i 2019 udtalt kritik i 64 procent af de stadfæstede
sager på boligstøtteområdet, hvilket er et fald på 19 procentpoint
sammenlignet med 2018. Kritikken vedr. mangelfulde begrundelser er
faldet med 33 procentpoint sammenlignet med 2018.
Ankestyrelsen har i 2019 påtalt sagsbehandlingsfejl i 25 procent af de
stadfæstede sager på pensionsområdet. Kritikken vedrørende
mangelfulde begrundelser udgør 18 procent af de stadsfæstede sager,
hvilket er på samme niveau som 2018.
Tilsynet noterer sig, at Ankestyrelsen konstaterer, at der er
sket en positiv udvikling fra 2017 til 2019, når det gælder
Udbetaling Danmarks begrundelser på pensionsområdet.
Antal klagesager og stadfæstelser i de øvrige ankeinstanser
Styrelsen for Patientsikkerhed modtog i 2019 i alt 32 klager over
Udbetaling Danmarks afgørelser vedrørende begravelseshjælp og særligt
sundhedskort.
Miljø
og Fødevareklagenævnet modtog ingen klager i 2019.
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger modtog i 2019 41
klager over Udbetaling Danmarks afgørelser vedrørende vilkårene for
tilbagebetaling af SU-lån og for meget modtaget uddannelsesstøtte.
Overholdelse af de persondataretlige regler
GDPR (intern og ekstern revisions protokollater)
ATP har udarbejdet en redegørelse for overholdelse af de
persondataretlige regler for perioden maj 2018 til december 2019.
Tilsynet noterer sig, at bestyrelsen har fokus på at overholde
databeskyttelsesforordningen.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0013.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Den interne og eksterne revision i Udbetaling Danmark konkluderer, at
redegørelsen kan danne grundlag for bestyrelsens vurdering af
persondataområdet.
Tilsynet noterer sig desuden, at revisionen konkluderer, at
redegørelsen er fyldestgørende, da den i al væsentlighed
dækker de områder, der er omfattet af forordningen, og da der
ikke er konstateret væsentlige kritiske forhold, som ikke er
oplyst i redegørelsen.
3. Forbedret borgerservice gennem digital ydelsesadministration baseret på digital selvbetjening mv.
Borgertilfredshedsundersøgelsen for 2019
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmark fortsat vil arbejde
Udbetaling Danmark måler årligt borgernes tilfredshed i forbindelse
på at hæve tilfredsheden de steder, hvor den ikke er
med ansøgningsprocessen. Undersøgelsen viser overordnet for 2019, at
tilfredsstillende.
76 procent er tilfredse med ansøgningsprocessen. Dette er tre
procentpoint højere end i 2018.
Tilfredsheden varierer mellem de enkelte ydelsesområder. Den
overordnede tilfredshed med ansøgningsprocessen er højest på
familieydelser (85 procent) og lavest på international pension (54
procent). For de resterende områder er den overordnede tilfredshed med
ansøgningsprocessen henholdsvis 80 procent for folkepension og, 69
procent for boligstøtte og 74 procent for barselsdapenge.
Tilsynet noterer sig, at Udbetaling Danmark forventer, at en
ny selvbetjeningsløsning vil give en forbedret kundeoplevelse
på international pension i 2. halvår af 2020.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbetalinger på eget sagsområde og for andre myndigheder
Bestyrelsen for Udbetaling Danmarks strategi på kontrolområdet
Tilsynet bemærker, at målet om en stigning i antal oplyste og
Bestyrelsen for Udbetaling Danmarks mål for 2019 var at øge antallet af
behandlede sager fra Den Fælles Dataenhed på 4-5 pct. ikke er
kontrolsager oplyst og behandlet fra Den Fælles Dataenhed med 4-5 pct.
opnået. Dermed er bestyrelsen for Udbetaling Danmarks
Målet er ikke nået, da der er et fald i antal sager fra 3.601 i 2018 til
strategiske mål for databaseret kontrol ikke indfriet i de
1
1.243 i 2019.
seneste to år, idet der også var tale om et fald i antal sager fra
7.310 i 2017 til 3.601 i 2018.
Tilsynet har i tilsynsbrevet vedrørende
2018 bemærket, at bestyrelsen for
Udbetaling Danmarks strategiske mål ift.
databaseret kontrol ikke blev indfriet, idet
antallet af sager behandlet fra
registersamkøring ikke steg med 4-5 pct.,
men derimod faldt.
Tilsynet skal på den baggrund anmode
Målet vedrører antallet af sager, som Helhedsorienteret Kontrol (HOK) i Udbetaling Danmark opretter og behandler fra Den Fælles Dataenhed. Der er alene tale om sager på kontroltrin 3. Det er sager, der er
opstået på baggrund af kontroloplysninger (undringer) fra andre myndigheder, borgere eller medarbejdere i Udbetaling Danmark, og som derfor skal udtages til særlig kontrol. Dette gælder også sager, som er
opstået som følge af registersamkøringer.
1
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0014.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
Tilsynets opmærksomhedspunkter
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
bestyrelsen om at følge op på sin strategi
og redegøre for, hvorfor de strategiske mål
for databaseret kontrol ikke er indfriet to
år i træk, og hvilke initiativer, der skal
sikre, at de strategiske mål på
kontrolområdet fremadrettet opfyldes.
Tilsynet har i tilsynsbrevet vedrørende
2018 noteret sig et fald i antal kontrolsager
på Udbetaling Danmarks eget
myndighedsområde. Provenuet steg fra
2017 til 2018, mens det efterfølgende er
faldet fra 2018 til 2019.
Tilsynet skal på den baggrund anmode
bestyrelsen om at oplyse baggrunden for
faldet i både anvendelse og provenu i
forhold til den registerbaserede
kontrolindsats på Udbetaling Danmarks
eget myndighedsområde.
Opnåede resultater af kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks eget
myndighedsområde i 2019 (nøgletalstabel 1.1 og 4.1.3-4.2.1)
Udbetaling Danmarks omkostninger til eget myndighedsområde har i
2019 været på 40 mio. kr. Samtidig har Den Fælles Dataenhed leveret
1.767 sager til brug for Udbetaling Danmarks eget myndighedsområde.
2
Det er et fald i sagsantallet på 5.240 sager i forhold til 2018.
Udbetaling Danmark har i 2019 oprettet 1.323 kontrolsager på baggrund
af dataenhedens leverancer, hvilket er et fald på 2.377 sager i forhold til
2018.
Udbetaling Danmarks samlede kontrolprovenu ved registersamkøring på
kontroltrin 2 og 3 er faldet fra 75 mio. kr. i 2018 til 52,9 mio. kr. i 2019.
Tilsynet noterer sig, at der generelt er sket et fald i
anvendelsen og resultaterne på baggrund af dataenhedens
leverancer for så vidt angår Udbetaling Danmarks eget
myndighedsområde. Der var også tale om et fald i antal sager
leveret af dataenheden til Udbetaling Danmarks eget
myndighedsområde fra 10.430 i 2017 til 7.007 i 2018, ligesom
antallet af oprettede kontrolsager i samme periode faldt fra
4.988 til 3.700. Omvendt steg kontrolprovenuet fra 2017 til
2018.
Opnåede resultater af kontrolindsatsen i kommunerne i 2019 (nøgletalstabel
4.2.1-4.2.3)
I 2019 har Den Fælles Dataenhed leveret godt 200.000 sager til
kommunerne.
På kontanthjælpsområdet er der i 2019 leveret knap 193.000 sager til
kommunerne, hvilket er en stigning på omkring 85.000 i forhold til
2018. Stigningen dækker både sager på kontroltrin 2 og 3 og skyldes
dermed bl.a. dataenhedens fortsatte understøttelse af kommunernes
Tilsynet noterer sig og kvitterer for den markante stigning i
særligt antallet af kontanthjælpssager, der bl.a. har baggrund i
Den Fælles Dataenheds fortsatte understøttelse kommunernes
opfølgningspligt efter § 10 i lov om aktiv socialpolitik, jf. ØA
18.
Tilsynet bemærker med tilfredshed, at den dataunderstøttede
sagsopfølgning på kontanthjælp pr. 1. juli 2018 anvendes i alle
landets
kommuner, jf. KL’s effektmålingsrapport for 1. halvår
Antallet af sager leveret af dataenheden og udtrukket til kontrol omfatter både kontroltrin 2 og 3-sager og kan ikke sammenlignes 1:1 med de opgjorte antal sager vedr. Udbetaling Danmarks strategiske mål
(KPI) i forhold til databaseret kontrol, da strategien kun omfatter kontroltrin 3-sager. Endvidere kan tallene ikke sammenlignes, fordi de strategiske mål alene omfatter antallet af sager, som Helhedsorienteret
Kontrol (HOK) i Udbetaling Danmark opretter og behandler fra Den Fælles Dataenhed, mens de opnåede resultater af kontrolindsatsen på Udbetaling Danmarks eget myndighedsområde omfatter både sager fra
HOK og fagsporene. Kontroltrin 2 vedrører de løbende kontroller, som fx et flytteadvis eller et advis fra e-indkomst genererer.
2
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
2319958_0015.png
Tilsynsskema til bestyrelsen for Udbetaling Danmark 2020 vedrørende 2019
Faktuelle oplysninger fra Udbetaling Danmarks bestyrelse
løbende kontrol af kontanthjælpsmodtagere efter § 10 i lov om aktiv
socialpolitik, jf. ØA 18.
For sygedagpengeområdet og økonomisk friplads er der leveret 3.197 og
5.085 sager, hvilket er en stigning på henholdsvis 1.232 og 349 sager i
forhold til 2018.
Kommunerne har desuden oprettet mere end 29.000 kontrolsager på
baggrund af dataenhedens leverancer, herunder næsten 28.000 sager på
kontanthjælpsområdet. Antallet af kontrolsager var godt 13.000 i 2018,
og der er derfor tale om mere end en fordobling. For sygedagpenge og
økonomisk friplads er der oprettet henholdsvis 596 og 917 kontrolsager,
hvilket er udtryk for stigninger på 206 og 128 sager i forhold til 2018.
Udviklingen i kontrolprovenu viser en stigning fra 173,4 mio. kr. i 2018
til 363,6 mio. kr. i 2019 svarende til et merprovenu på godt 190 mio. kr.
Stigningen er drevet af et provenu på kontanthjælpsområdet, som er
steget fra 156,8 mio. kr. i 2018 til 335,6 mio. kr. i 2019. På områderne
for sygedagpenge og økonomisk friplads er provenuerne 23,4 og 4,6
mio. kr. i 2019, hvilket henholdsvis er en stigning på 11,5 mio. kr. og et
marginalt fald på 0,1 mio. kr.
Tilsynet kvitterer for dialogen og tekniske drøftelser med
Udbetaling Danmark til brug for udmøntning af
benchmarkinginitiativet.
Tilsynets opmærksomhedspunkter
2019.
Tilsynets opfølgende spørgsmål til
bestyrelsen
Opfølgning på evalueringen af Den Fælles Dataenhed i efteråret 2017
I forlængelse af evalueringen af Den Fælles Dataenhed samt ”Aftale om
mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre
fejludbetalinger” af 16. november 2018 pågår der et arbejde med at
udmønte benchmark af kommunernes brug af fremsendte kontrolsager.
15