Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 136
Offentligt
2319956_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Dan-
mark vedr. regnskabsåret 2019
CVR 10172748
18. januar 2021
Som I ved fører jeg som beskæftigelsesminister tilsyn med, at bestyrelsen for Ud-
betaling Danmark udfører sit hverv i overensstemmelse med lovgivningen.
I får hermed til orientering en kopi af tilsynsbrevet vedr. regnskabsåret 2019 med
tilhørende tilsynsskema og bilag til Udbetaling Danmarks bestyrelse. Bestyrelsens
svar på tilsynsbrevet herunder nøgletal for 2019 vedrørende Udbetaling Danmark
er også vedlagt.
Tilsynets vurdering af, om bestyrelsen udfører sit hverv i overensstemmelse med
lovgivningen baseres hovedsageligt på regnskaberne fra Udbetaling Danmarks in-
terne og eksterne revision, beretningen fra bestyrelsen for Udbetaling Danmark, re-
degørelser fra klageinstanserne om kvaliteten i sagsbehandlingen og bestyrelsens
bemærkninger til disse redegørelser samt nøgletallene for 2019 vedr. Udbetaling
Danmark.
Tilsynets fokus er borgernes retssikkerhed, effektiv administration, forbedret bor-
gerservice gennem digitalisering, og bedre kontrol samt korrekt udbetaling af ydel-
ser.
Jeg vil fremhæve følgende hovedpointer fra dette års tilsynsbrev:
Jr.nr.
2020-3862
Det vurderes med afsæt i tilsynsmaterialet, at Udbetaling Danmark, som løser
opgaverne effektivt samtidig med, at Udbetaling Danmark har fokus på at leve
op til de retssikkerhedsmæssige krav og på at sikre en god borgerservice. Udbe-
taling Danmarks revision har afgivet en revisionspåtegning uden forbehold.
Det vurderes, at retssikkerheden og kvaliteten i sagsbehandlingen er tilfredsstil-
lende. Det kommer bl.a. til udtryk ved en høj stadfæstelsesprocent i Ankestyrel-
sen (klagesager hvor Udbetaling Danmark får medhold), som var på 85 pct. i
2019. Det er vigtigt, at Udbetaling Danmark fastholder denne positive tendens.
Udbetaling Danmark administrerer i dag ordninger for mere end 230 mia. årligt
til ca. 2,4 mio. ydelsesmodtagere. Hovedparten af ordningerne er økonomiske
tilskud og forsørgelsesydelser til borgerne. Prisen per sag (enhedsomkostninger)
på sagsområderne ses generelt at være faldende. På enkelte områder er enheds-
omkostninger dog stigende, hvilket som udgangspunkt er begrundet i nye opga-
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Danmark vedr. regnskabsåret 2019, fra beskæftigelsesministeren
ver og it-systemer.
Bestyrelsen har fokus på problematikken vedrørende remonstration (omgørelse
af sager ved genvurderingen), og har igangsat en række initiativer for at forbed-
re remonstrationsprocenten. Udbetaling Danmark omgjorde i gennemsnit 12
pct. af egne afgørelser ved klage i 2019.
Bestyrelsen bør have fokus på at rette op på, at Udbetaling Danmark overholder
den lovfastsatte genvurderingsfrist på 4 uger i 100 pct. af alle klagesager, hvor
der ikke foreligger nye oplysninger.
Jeg vil følge med i Udbetaling Danmarks overholdelse af 4-ugersfristen på samtli-
ge ydelsesområder i 2021, samt udviklingen remonstrationsprocenten generelt.
Tilsynsbrevet, nøgletalstabellerne og bestyrelsens svar vil snarest blive offentlig-
gjort på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2