Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2318574_0001.png
SLUTEVALUERING AF
FRIKOMMUNEFORSØGET
DET FORPLIGTENDE SAMARBEJDE
DECEMBER 2020
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0002.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Indhold
1. Konklusioner .............................................................................................. 3
2. Cases på unge i Det Forpligtende Samarbejde .................................................. 5
3. Baggrund, forandringsteori og datagrundlag .................................................... 8
4. Implementering af forsøget ......................................................................... 13
5. Virkninger af forsøget ................................................................................ 18
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0003.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
1. Konklusioner
Forsøgets
implementering:
Der er overordnet indikationer på, at forsøget i høj grad er implementeret
som tiltænkt, således, at arbejdsmarkedskonsulenterne tilrettelægger in-
dividuelle forløb for den unge, hvor et behandlingstilbud træder i stedet
for det ordinære beskæftigelsestilbud.
En stor del af de unge, som bliver tilbudt at være med i Det Forpligtende
Samarbejde, har udfordringer med psykisk helbred eller sociale kompe-
tencer. Langt de fleste har et forløb på 6 måneder.
Både arbejdsmarkedskonsulenterne og de eksterne samarbejdspartnere
oplever samarbejdet som meget positivt og meningsfuldt. Samtidig ople-
ver de unge at have gode og tillidsfulde relationer til deres arbejdsmar-
kedskonsulenter.
Især de eksterne samarbejdspartnere oplever, at deres kontrolfunktion
som opfølgning på om de unge passer deres behandling fungerer dårligt.
Dette er en rolle som de ikke traditionelt har haft og de oplever, at det
kan være vanskeligt at opretholde et tillidsfuldt forhold til borgeren, sam-
tidig med at de har denne funktion.
Arbejdsmarkedskonsulenterne efterlyser muligheden for endnu videre
rammer for forsøget f.eks. i form af længere forløb end 6 måneder. Dette
skyldes, at de eksterne samarbejdspartnere oplever, at 6 måneder i nogle
tilfælde ikke er nok tid.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0004.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Forsøgets
virkning:
Både eksterne aktører, arbejdsmarkedskonsulenter og unge oplever, at
indsatsen for nogle unge har succes med at bringe dem nærmere det
ordinære beskæftigelsestilbud og/eller uddannelse.
Eksterne aktører og arbejdsmarkedskonsulenter oplever dog også, at der
er en gruppe af unge, som har større vanskeligheder, end de kan bear-
bejde på 6 måneder.
Derudover oplever arbejdsmarkedskonsulenterne også, at der er unge,
som ikke nødvendigvis kommer direkte nærmere beskæftigelse, men al-
ligevel får bedre trivsel eller undgår forværring. Både arbejdsmarkeds-
konsulenter og eksterne aktører mener, at forsøget også har sin beretti-
gelse for denne gruppe.
De interviewede unge har alle positive oplevelser med indsatsen og til-
kendegiver bl.a., at de har fået ro til at arbejde med sig selv eller fået
mulighed for at bryde en ond cirkel med mange praktikforløb oveni psy-
kiatrisk behandling.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0005.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
2. Cases på unge i Det Forpligtende Samarbejde
Slutevalueringen bygger blandt andet på interviews med tre unge, som har været en
del af Det Forpligtende Samarbejde. På de følgende sider følger et portræt af hver af
de unge, som fortæller deres historie. Navne, alder og enkelte øvrige deltager er ude-
ladt eller ændret af hensyn til de unges anonymitet. Deres forløb og historie er dog,
som de har fortalt den. Lignende portrætter af unge fremgik af midtvejsevalueringen.
Frederik fik ro til sine psykiske og fysiske problemer
Frederik er i sin hverdag tynget af psykiske problemer i form af depres-
sion og angst. I tillæg hertil døjer han med store rygproblemer og har
derfor flere ugentlige besøg på hospitalet, samt svært ved at gå særligt
langt. De mange sygehus- og lægebesøg med hans ryg tærer på hans
mentale overskud oveni en i forvejen sårbar psykisk tilstand.
Frederik er 24 år gammel og har været en del af den kommunale akti-
veringsindsats i en del år. Som et led heri besluttede Frederik sammen
med sin sagsbehandler at påbegynde et praktikforløb i et supermarked
sidste år. Det var dog ikke en succes, og af både psykiske og fysiske
årsager måtte Frederik afbryde praktikken. Herefter meldte sig et stort
spørgsmål om Frederiks fremtidige forløb.
Det var i kølvandet herpå, at
det forpligtende samarbejde
kom ind i bil-
ledet. Selvom Frederik faktisk ikke selv var klar over, at han blev en del
af en forsøgsordning, var han glad for at få lov til at tage tingene i et
roligt tempo. Ordningen betød blandt andet, at han kom på et mindfuld-
ness-hold og i det hele taget fik mere tid til at arbejde med sine proble-
mer.
Frederik er ikke i tvivl om, at han ville anbefale andre unge et lignende
forløb. ”Det
er virkelig rart at få en pause. Jeg synes, at det giver god
mening, at folk kan få noget tid til at starte op til psykolog, psykiater
eller hvad de skal bruge”.
Selvom Frederik forsat kæmper med sine psykiske og fysiske problemer,
er han glad for at have været en del af forløbet. Der er et stykke vej til,
at Frederik finder sin rette hylde, men han håber på, at den rygopera-
tion, som han venter på, kan være startskuddet hertil. Når det fysiske
er på plads, vil han gerne begynde på en uddannelse og på den måde
komme videre med sit liv. Han er meget glad for at spille computer, og
drømmer om en dag at arbejde i IT-branchen. Han føler, forløbet har
gjort mig mere klar til at starte på en IT-uddannelse.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0006.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Sofie fik overskud til at få det bedre efter traume
Sofie kommer oprindeligt fra Århus, men flyttede ind hos en plejefamilie
i Nykøbing, da hun var 9 år. Hun har gennem mange år kæmpet med
angst, og da hun for nogle få år siden havde en traumatisk oplevelse
ved et røveri blev den psykiske belastning altoverskyggende i Sofies
hverdag, og hun blev sygemeldt.
Inden Sofie blev en del af
det forpligtende samarbejde,
havde hun et
anstrengt forhold til hele sagsbehandlingssystemet, hvor hun følte at
hun blev mødt med mistillid. Sofie fortæller, at det var en ond cirkel med
at blive skubbet ud i en praktik, som hun ikke kunne overskue, og derfor
ikke mødte op til, hvilket resulterede i hun blev trukket i understøttelse.
Som hun selv beskriver:
”Det,
at der er nogen, der står og prikker en på
skulderen og siger
”hey,
du skal også have et job”, det hjælper ikke”.
Det var Sofies sagsbehandler på jobcentret, der introducerede hende til
det forpligtende samarbejde.
Det indebar blandt andet at Sofie skulle
begynde i gruppeterapi og andre tilbud, mens hendes aktivering blev sat
på pause. For Sofie var ordningen en måde at få brudt den onde cirkel
på, og ifølge hende selv kom det til at gøre en stor forskel for hendes
psykiske trivsel og motivation. Sofie fortæller, at det gav hende en nød-
vendig ro til at få det bedre, som hun ellers ikke havde haft overskud til,
oveni at hun skulle bekymre sig om at finde et job, betale husleje og
have råd til mad. At være med i
det forpligtende samarbejde
har bety-
det, at Sofie i dag har motivation og lyst til at få et ”rigtigt” job.
Sofie beskriver ordningen som en tiltrængt pause og håber, at andre i
lignende situationer kan få samme mulighed, som hun fik:
”Mange men-
nesker kører i spiral og kunne bruge sådan et pusterum”.
Hun tror
endda, at det kan være med til at øge sandsynligheden for, at mange
har lyst til at komme ud på arbejdsmarkedet, ligesom det har gjort det
for hende.
I dag har Sofie det bedre og glæder sig til at stå på egne ben og få et
fast arbejde på fuld tid. Hun er stadig sygemeldt, men er begyndt at
lede efter job. I første omgang kunne Sofie godt tænke sig at arbejde i
en café eller butik, hvor hun kan møde mennesker, og samtidigt være i
et roligt miljø, som vil være godt for hendes angst. Sofie har to jobsam-
taler i næste uge, som hun ser frem til. På længere sigt drømmer Sofie
om at blive designer.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0007.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Anders fik rum til at bygge sig selv op efter indlæggelse
Anders blev fjernet fra sit hjem, da han var 7 år gammel. Han har der-
efter boet på forskellige opholdssteder stort set hele sit liv. Hans mor og
far er begge stofmisbrugere, og kontakten med forældrene har, siden
han blev fjernet, begrænset sig til hans far. Da faren døde for et par år
siden, udløste det i samspil med en række andre forhold et mentalt sam-
menbrud hos Anders, der efterfølgende blev indlagt på psykiatrisk afde-
ling.
Da Anders blev udskrevet, blev han i første omgang en del af ordningen
”liv, hjerne og bolig”, men tempoet med at komme tilbage til hverdagen
gik dog for hurtigt hans situation taget i betragtning. Hans sagsbehand-
ler i kommunen foreslog derfor, at Anders i stedet kunne blive en del af
det forpligtende samarbejde.
Anders har haft stor personlig gavn af at være en del af forsøget, der
ifølge ham selv har givet ham
”tid
til at kunne bygge sig selv op”.
Han
har tidligere dårlige erfaringer med aktiveringsindsatser, imens han har
haft det psykisk svært, og tror, at det kan have udskudt den tid, det har
taget ham at få det godt igen.
Ovenpå forsøget har Anders til gengæld fået det meget bedre. Han tager
mindre medicin end tidligere og tale om, hvorvidt han skulle blive før-
tidspensionist, synes ikke længere at være relevant. Han arbejder i dag
på en dyrefoderfabrik, som han efter forsøgets afslutning er blevet sat i
kontakt med. Han fremhæver, at det har været motiverende selv at
være med til at vælge jobbet og ikke bare at blive kastet ud i endnu et
aktiveringsjob:
”Det er så fedt, at det er noget, jeg selv har gået ud og
fået”.
Anders har store håb og drømme for fremtiden. Hans store drøm er en
dag at blive pædagog og arbejde med problembørn, da han gerne vil
hjælpe børn i samme situation som ham selv. Drømmescenariet inde-
bærer også at stifte den familie, som han aldrig rigtig selv har haft. I
første omgang sparer han op til at flytte til Storkøbenhavn og finde et
job der
gerne et ufaglært job, som han kan videreuddanne sig igen-
nem.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0008.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
3. Baggrund, forandringsteori og datagrundlag
Forsøget ”Det Forpligtende Samarbejde” er en del af
en række frikommuneforsøg i
Guldborgsund Kommune, hvor kommunen til og med 2021 er fritaget fra en række
gældende love og regler. Alle forsøgene gennemføres under temaet ”Børn
som vores
vigtigste ressource”
og retter sig mod kommunale indsatser,
der har med børn og unge
at gøre.
Om Det Forpligtende Samarbejde
Det Forpligtende Samarbejde er målrettet unge i alderen 18-29 år, som har problemer
med at opretholde et job eller gennemføre en uddannelse, f.eks. pga. psykisk sygdom,
fysisk lidelse, hjemløshed eller misbrugsproblemer. Eksisterende national lovgivning
betyder, at jobcentret kun kan tilbyde en uddannelses- eller arbejdsmarkedsrettet ind-
sats, og ikke en indsats som hjælper målgruppen med disse grundlæggende udfordrin-
ger. Samtidig har disse udfordringer stor betydning for, om målgruppen er i stand til at
fastholde uddannelse og beskæftigelse på længere sigt.
Frikommuneforsøget giver målgruppen mulighed for at arbejde med sådanne grund-
læggende udfordringer ved at tilbyde målgruppen en mulighed for at fokusere på deres
personlige barrierer og udskyde det beskæftigelsesrettede tilbud. Forventningen af for-
søget er, at målgruppens reelle muligheder for at gennemføre en uddannelse eller få et
job på længere sigt vil øges. De indsatser, som i forsøget kan udskyde det beskæftigel-
sesrettede tilbud, er indsatser, som kan være med til at stabilisere borgernes psykiske
og fysiske sundhed og trivsel. Herunder også misbrugsbehandling og behandling på
sygehus og i psykiatrien.
Slutevaluering af Det Forpligtende Samarbejde
Forsøget blevet igangsat 1. juli 2018, og dette notat gengiver resultaterne af en slut-
evaluering, der er gennemført i november 2020
næsten to år efter forsøgets igang-
sættelse. I juni 2019 blev der gennemført en midtvejsevaluering af forsøget med ud-
gangspunkt i kvalitative interviews med unge i Det Forpligtende Samarbejde og en leder
fra beskæftigelsesindsatsens afdeling for Unge og Uddannelse i Guldborgsund Kom-
mune.
Evalueringen af Det Forpligtende Samarbejde har to dimensioner:
En implementeringsevaluering
med fokus på i hvilket omfang man har imple-
menteret de tiltænkte aktiviteter og procesredskaber, samt hvilke organisatori-
ske og styringsmæssige faktorer, der i øvrigt henholdsvis fremmer og hæmmer
resultaterne og den ønskede effekt.
En virkningsevaluering
med fokus på om og hvordan kommunen når eller nær-
mer sig målene om, at flere unge skal gennemføre en uddannelse og at flere
unge opnår en højere grad af tilknytning til arbejdsmarkedet.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0009.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
I forlængelse af dette er der opstillet følgende evalueringsspørgsmål til
implementerin-
gen:
1. Tilrettelægger arbejdsmarkedskonsulenterne samtale-forløbene, så de er tilpas-
set den unges indsats og behov?
2. Vurderer, tilrettelægger og aftaler arbejdsmarkedskonsulenterne de individuelt
tilrettelagte forløb med de unge, hvor en behandling eller anden indsats så ud-
skyder det ordinære beskæftigelsestilbud?
3. Samarbejder de eksterne aktører og arbejdsmarkedskonsulenterne om at følge
op, fastholde og motivere de unge i den indsats, der er fastlagt som en del af Det
Forpligtende Samarbejde?
Og der er opstillet følgende evalueringsområder for forsøgets
virkninger:
1. Flere unge bliver i stand til at gennemføre et ordinært forløb ifølge Lov om Aktiv
Beskæftigelse (LAB)
2. Flere unge vil være kortere tid på uddannelseshjælp
3. De unge opnår bedre forudsætninger for at kunne påbegynde og gennemføre en
uddannelse eller fastholde beskæftigelse
4. De unge oplever en øget motivation ved at indgå i et forpligtende samarbejde?
Evalueringsnotatet indeholder også nedenstående forandringsteori, der beskriver sam-
menhængen mellem forsøgets ressourcer, processer, ydelser, resultater og effekter.
Slutevalueringen tager afsæt i forandringsteorien og belyser, om forsøgets aktiviteter
er implementeret som forventet og om de har haft de forventede virkninger.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0010.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Kilde: Evalueringsnotat
Frikommuneforsøg: Det Forpligtende Samarbejde. Februar 2019.
Oversigt over de unge i Det Forpligtende Samarbejde
I alt 123 unge har været en del af Det Forpligtende Samarbejde i perioden fra 11.
september 2018 til 1. november 2020. Nedenfor er gengivet en oversigt over de unge
i Det Forpligtende Samarbejdes problematikker.
Type problematik
Psykisk lidelse / diagnose
Misbrug
Hverdagsmestring
Hjemløshed
Kriminalforsorgen
Antal gange problematikker er angivet som
udslagsgivende
96
30
36
8
2
Derudover er der også flere gange nævnt fysisk helbred som en udfordring i forbindelse
med nogle af de andre typer problematikker, f.eks. kroniske smerter og hjerneskade og
større påkrævede operationer.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0011.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Datagrundlag og metode
Slutevalueringen bygger på følgende datakilder:
Tre interviews med unge, som har indgået i Det Forpligtende Samarbejde
Et fokusgruppeinterview med tre arbejdsmarkedskonsulenter, som har indgået i
Det Forpligtende Samarbejde
Et fokusgruppeinterview med fire samarbejdspartnere, som har indgået i Det
Forpligtende Samarbejde
Evalueringen er dermed baseret på et datagrundlag, der både belyser arbejdsmarkeds-
konsulenternes perspektiver og eksterne samarbejdspartneres perspektiver på imple-
menteringen og forsøgets virkning indtil nu samt ikke mindst målgruppens perspekti-
ver. Disse interviews kan dermed give indsigt i forsøgets måde at virke på. Slutevalue-
ringen bygger videre på midtvejsevalueringen gennemført i juni 2019. Her indgik føl-
gende datakilder: 3 interviews med unge i Det Forpligtende Samarbejde samt 1 inter-
view med en leder fra beskæftigelsesindsatsen i afdelingen for Unge og Uddannelse.
Det er dog vigtigt at bemærke, at især interviewene med de unge ikke kan betragtes
som et repræsentativt grundlag for forsøgets effekt. For interviewene med de tre unge
må der tages højde for, at forsøgets målgruppe overordnet er en meget udfordret
gruppe, som ikke nødvendigvis ønsker eller magter at stille op til interviews om dem
selv og deres situation. Dermed er de tre unge, som blev interviewet, muligvis et udsnit
af den mere positive del af målgruppen, og dét, at de alle tre er yderst positive overfor
forsøgsordningen, kan langtfra tolkes som udtryk for en tilfredshedsrate på 100%. Om-
vendt er interviewene med arbejdsmarkedskonsulenter og samarbejdspartnere i højere
grad repræsentative ved, at flere af dem, har erfaring med flere forskellige unge i Det
Forpligtende Samarbejde. På den måde har de kunnet udtrykke sig om forsøget ud fra
et større og mere repræsentativt grundlag. Interviewene med de unge har derimod
givet en unik indsigt i, hvordan forsøget har og kan påvirke lignende unges liv ved at
bidrage til at nedbryde de barrierer, som vanskeliggør, at de kan komme i uddannelse
eller i arbejde. På baggrund heraf er netop denne undersøgelsesmetode et oplagt valg
til en evaluering som denne. Da evalueringens sigte ikke er at undersøge den kvantita-
tive udbredelse af noget, men nærmere, ved en eksplorativ tilgang, at belyse
hvorfor
og for hvem
forsøget er blevet implementeret og virker, kan den kvalitative metode
netop afdække komplekse mønstre og praksisser, og hermed tilvejebringe en mere
dybdegående, nuanceret og praksisnær viden. Således muliggør de slutninger, der kan
drages af analyser af kvalitative interviews foreløbige virkelighedsnære indsigter og be-
skrivelser af forsøget. Da feltet er forholdsvis afgrænset, og ikke omfatter store andele
af den danske befolkning, kan der argumenteres for at datamaterialet er tilnærmelses-
vis tilstrækkelig ’mættet’.
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0012.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Evalueringen indeholder desuden pointer fra løbende progressionsmålinger foretaget af
de unge og deres arbejdsmarkedskonsulenter i perioden 10. januar 2019 til 17. novem-
ber 2020
1
.
Yderligere er evalueringen baseret på dokumentet udviklet i forbindelse med forsøget:
”Evalueringsnotat –
Frikommuneforsøg: Det Forpligtende Samarbejde. Januar 2019
.”
1
Progressionsmålingerne er baseret på validerede spørgsmål fra forskningsprojektet BIP (Be-
skæftigelses-Indikator-Projekt) på Aalborg Universitet.
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0013.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
4. Implementering af forsøget
I dette afsnit opsamles evalueringens resultater i forhold til implementeringen af Det
Forpligtende Samarbejde. Denne opsamling søger dermed at besvare de tre evalue-
ringsspørgsmål, der er opstillet i evalueringsnotatet for forsøget. Herefter gennemgås
de enkelte elementer, der i forsøgets forandringsteori beskriver processen for et for-
pligtende samarbejde. For hvert element beskrives, hvordan de indtil nu er blevet gre-
bet an samt overvejelserne bag tilgangen.
Evalueringsspørgsmål 1: Tilrettelægger arbejdsmarkedskonsulenterne sam-
tale-forløbene, så de er tilpasset den unges indsats og behov?
Evalueringen finder i forlængelse af midtvejsevalueringen at arbejdsmarkedskonsulen-
terne tilrettelægger forløbene i Det Forpligtende Samarbejde, så de er tilpasset den
unges indsats og behov. Arbejdsmarkedskonsulenterne og de eksterne samarbejdspart-
nere fortæller alle, at forløbene tilrettelægges i samarbejde med de eksterne samar-
bejdspartnere i psykiatrien, støttekontaktpersoner eller lign. og den unge selv.
Arbejdsmarkedskonsulenterne efterlyser dog mulighed for at have endnu videre ram-
mer end dem, som forløbet giver, til at tilpasse indsatsen. Dette uddybes i afsnittet
nedenfor om ”Ønsker til forbedring af indsatsen”.
Evalueringsspørgsmål 2: Vurderer, tilrettelægger og aftaler arbejdsmarkeds-
konsulenterne de individuelt tilrettelagte forløb med de unge, hvor en behand-
ling eller anden indsats så udskyder det ordinære beskæftigelsestilbud?
Evalueringen finder igen i forlængelse af midtvejsevalueringen, at arbejdsmarkedskon-
sulenterne tilrettelægger forløbene, så de unge i en periode på op til et halvt år
i langt
de fleste tilfælde de fulde 6 måneder
fokuserer på behandling eller indsats, og i
samme periode står uden for det ordinære beskæftigelsestilbud.
Slutevalueringen finder desuden, at de unge oplever, at arbejdsmarkedskonsulenterne
generelt er gode til at tilpasse forløbene efter deres indsats og behov. De unge oplever
at have et tæt og trygt samarbejde med arbejdsmarkedskonsulenterne, hvori de i dialog
med arbejdsmarkedskonsulenterne kan være med til at tilrettelægge deres individuelle
forløb.
”Min
sagsbehandler har været den, jeg har haft det største samarbejde
med. Hun forstår mig. Jeg har intet ondt at sige om hende. Jeg føler, at hun
har været rigtigt god til at læse mig. Det betyder, at vores samarbejde har
været rigtigt godt.”
Ung
”Jeg
synes, min nye sagsbehandler gør et rigtigt godt stykke arbejde. Jeg
har ikke haft hende så længe dog. Hun er rigtig rar at tale med.” - Ung
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0014.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
De unge lægger således positiv vægt på deres samarbejde med arbejdsmarkedskonsu-
lenterne.
Evalueringsspørgsmål 3: Samarbejder de eksterne aktører og arbejdsmar-
kedskonsulenterne om at følge op, fastholde og motivere de unge i den ind-
sats, der er fastlagt som en del af Det Forpligtende Samarbejde?
Både arbejdsmarkedskonsulenterne og de eksterne samarbejdspartnere angiver at
have fået et godt og tæt samarbejde i gang som følge af forsøget. Begge parter er
overordnet tilfredse med forsøgsordningen.
”Der
har været en god dialog og tæt samarbejde, så det er svært at komme
på noget, der ikke har fungeret godt.”
Samarbejdspartner
”Jeg
håber, at det kan fortsætte som en fast ting til udsatte unge.”
Samarbejdspartner
Dette samarbejde foregår både ved fysiske møder, hvor alle relevante parter er til
stede f.eks. arbejdsmarkedskonsulenten, den unge, støttekontaktperson, behandler
fra psykiatrien eller lign., og ved telefonisk opfølgning mellem arbejdsmarkedskonsu-
lenten og den unge eller den relevante behandler eller støttekontaktperson.
”Når
jeg har etableret det forpligtende samarbejde, har det altid været efter
en samtale, hvor borgeren har en støtteperson med. Så har jeg lavet det
forpligtende samarbejde og har skrevet, at det var den støtteperson, vi har
samarbejdet med. Så har den person lavet arbejdet, og jeg har kommuni-
keret med vedkommende, så borgeren har fået fred for mig.”
Arbejdsmarkedskonsulent
Flere af de eksterne aktører oplever dog at være i et krydspres mellem borger og be-
skæftigelsesindsatsen ift. opfølgning og fastholdelse, f.eks. hvis den unge ikke lever op
til aftalen og møder op til sin behandling. Aktørerne fra f.eks. psykiatrien og misbrugs-
behandling peger bl.a. på, at det er vigtigt, at borgeren har tillid til dem og oplever, at
de står på deres side, hvilket kan blive kompromitteret, hvis de også er kontrolorgan
for jobcentret. Derudover angiver de eksterne samarbejdspartnere, at de ofte godt ved,
hvorfor de unge ikke møder op til deres behandling
og at der oftest er en god grund
til dette. De interviewede eksterne partnere foreslår derfor, at de, hvis forsøget fort-
satte, ikke skulle have denne kontrolfunktion.
Hvornår kan en ung blive en del af Det Forpligtende Samarbejde?
De interviewede arbejdsmarkedskonsulenter oplever, at der har været en løbende læ-
ring i at vurdere, om en ung skal tilbydes Det Forpligtende Samarbejde. Således be-
gyndte man meget fælles og styret og brugte bl.a. teammøder til at diskutere alle de-
taljer af en visitation af en ung til indsatsen igennem. I løbet af forsøgsperioden er man
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0015.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
så kommet frem til en fælles forståelse af, hvornår indsatsen kan være relevant, så det
nu kører mere selvstændigt og i højere grad er noget, man som arbejdsmarkedskonsu-
lent kan vurdere, hvorvidt en ung vil have gavn af.
Dermed bekræfter undersøgelsen i store træk midtvejsevalueringen fra 2019’s fund af,
at implementeringen af forsøget har forløbet forholdsvist problemfrit og båret præg af,
at både arbejdsmarkedskonsulenter, eksterne samarbejdspartnere og unge har bakket
op om projektet og fundet det meningsfuldt.
En vigtig erfaring, som arbejdsmarkedskonsulenterne giver udtryk for, er, at indsatsen
virker for nogle unge, mens der også er en gruppe af unge, som har større udfordringer,
end de kan nå at bearbejde på et halvt år. Disse unge har brug for væsentligt længere
tid og mere arbejde, før de kan komme i beskæftigelse. Arbejdsmarkedskonsulenterne
giver udtryk for, at de nogle gange med det samme kan mærke på de unge, at de har
et særligt ”drive” eller en kerne, som gør, at de med lidt hjælp, nok skal få styr på deres
problemer, mens det også nogle gange er tilfældigt, hvorvidt tingene falder på plads
for en ung i løbet af indsatsens 6 måneder.
De progressionsmålinger, som er udfyldt i forbindelse med samtalerne mellem arbejds-
markedskonsulent og den unge, giver et bredt billede af de unges udfordringer. Det
fremgår af disse, at størstedelen af de unge vurderer, at det er i forhold til deres psy-
kiske helbred og kontakt til andre, at deres største udfordringer ligger
2
. Det er således
i høj grad psykiske og sociale udfordringer, som de nuværende unge, der er blevet en
del af indsatsen, har.
Processen med at vurdere og finde frem til indsats med størst effekt for bor-
geren
Overordnet er de fleste unge tilknyttet en indsats i forvejen f.eks. i psykiatrien og bruger
derfor Det Forpligtende Samarbejde til at arbejde videre med denne.
For unge, som ikke allerede er tilknyttet en indsats i forvejen, oplever arbejdsmarkeds-
konsulenterne, at det indledende samarbejde med at vurdere og finde frem til indsats
med størst effekt hænger sammen med den indledende afgørelse af, om den unge ville
have gavn af Det Forpligtende Samarbejde. Arbejdskonsulenterne finder her, i samar-
bejde med relevante samarbejdspartnere og gennem samtaler med den unge, frem til
hvilken behandling, som ville have størst effekt for borgeren.
De unge og arbejdsmarkedskonsulenten har vurderet den unge på skala med fem trin på otte
dimensioner. De to dimensioner, som vurderes lavest og dermed mest problematisk på tværs af
de unge er ”Jeg
har et godt psykisk helbred”
og ”
Det er ok for mig at tage kontakt til nogen,
jeg ikke kender”.
2
15
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0016.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
Fastlæggelse af forpligtigelser i forbindelse med indsatsen
Flere af arbejdsmarkedskonsulenterne nævner, at fastlæggelsen af forpligtelser i for-
bindelse med indsatsen til tider har været svært. Dette gælder især i forhold til rent
praktiske udfordringer bl.a. med ventetider i psykiatrien i forbindelse med indsatsen.
”Et
halvt år er ikke nok for manges vedkommende, for mange af de unge er
hovedsagelig i psykiatrien, og der er lange ventetider, så derfor kan tiden
nå at gå, og hvor skal man så placere dem i sidste ende?”
Arbejdsmarkedskonsulent
Arbejdsmarkedskonsulenterne har, udover det nævnte, ikke angivet nogle væ-
sentlige udfordringer ved fastlæggelsen af forpligtelser i forbindelse med indsatsen
i de gennemførte interviews.
Opfølgning og fastholdelse af de unge i indsatsen
Som nævnt ovenfor oplever de interviewede eksterne samarbejdspartnere det som en
udfordring at skulle stå for at kontrollere, om de unge overholder deres forpligtelser
som følge af indsatsen. Arbejdsmarkedskonsulenterne giver heller ikke udtryk for, at
de er sikre på, at de altid hører noget, hvis en ung ikke møder op til f.eks. behandling.
Begge parter giver dog udtryk for, at opfølgning på forpligtelser bør spille en væsentlig
rolle i indsatsen:
”I nogle tilfælde kan det være rigtig godt og vigtigt med grænser og kon-
trol, fremfor den her frihed,
som forsøget giver.” –
Samarbejdspartner
Arbejdsmarkedskonsulenterne giver dog udtryk for, at der i stedet foregår en mere
løbende opfølgning, hvor de indhenter statusser fra de eksterne aktører og fra borgerne
selv for at sikre, at der er progression i forløbet. De oplever dog også, at fastholdelsen
af de unge i indsatsen til tider har givet udfordringer:
”Jeg
har en enkelt, hvor der ikke har været en anden indover, men han har
gået hos en psykiater, og der har jeg indhentet løbende status fra. Ellers
har jeg fulgt op med deres støttepersoner. Har også indkaldt borgerne til
samtaler for at følge op, fordi jeg har vurderet, at de godt kan deltage i
samtaler på f.eks. jobcenteret, men at udfordringen er at komme ud i be-
skæftigelse. Så jeg ville gerne se, hvordan det går med dem og om vi kan
tale sammen.”
Arbejdsmarkedskonsulent
”Jeg
har heller ikke sanktioneret nogen, men jeg har stoppet det. Jeg er
gået lidt hårdt mod hårdt
(…)
De er jo ærlige om det, hvis man spørger dem
om, hvordan det går. Der er jo en grund til, at de ikke formår at samar-
bejde, og så nytter det ikke noget at slå dem i hovedet, så prøver jeg at
16
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0017.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
inddrage støttekontaktpersonen, for de er tættere på borgeren.” - Arbejds-
markedskonsulent
Arbejdsmarkedskonsulenternes ønsker til indsatsen
Arbejdsmarkedskonsulenterne er overordnet meget glade for indsatsen, men har også
enkelte forslag til forbedringer.
Arbejdsmarkedskonsulenterne finder overordnet, at indsatsen især fungerer godt for en
bestemt gruppe af unge, som har et drive til at få det bedre, mens der også er en
gruppe af lidt mere udfordrede unge med f.eks.
”tunge” psykiatriske diagnoser, som
kunne have gavn af længere forløb og videre rammer. En arbejdsmarkedskonsulent
taler bl.a. om, at der er sket en udvikling i deres syn på forsøget, således at de i starten
havde en forventning om at forsøget skulle bruges til at placere unge med store udfor-
dringer og som var i gang med et behandlingsforløb eller lign. og ville kunne arbejde
med dette og højt sandsynligt kommer videre i løbet af de tilbudte 6 måneder. Arbejds-
markedskonsulenten omtaler dog, at denne forventning
er blevet lidt ”mudret” af, at
en del borgere har haft gavn af 6 måneders ro uden at det nødvendigvis har været nok
til at hjælpe dem videre og tættere på beskæftigelse eller uddannelse.
”Det
er også lidt mudret fordi, at det lå i kortene at efter et halvt år, skulle
de være klar til hvad som helst, og det er urealistiske rammer. Dem, der er
dårligst, skal vi ikke have denne forventning til, så der har ikke været en
fælles forståelse for, hvad det egentlig er. Jeg ønsker, at man har den til-
gang, at man forstår, at for de svære er en større tidsramme nødvendig.
Arbejdsmarkedskonsulent
Arbejdsmarkedskonsulenterne understreger dog netop, at det især er de eksterne ak-
tørers skøn, som de ønsker, skal fylde mere i tilrettelæggelsen af indsatsen, da arbejds-
markedskonsulenterne selv oftest ikke har den nødvendige viden om f.eks. psykiatri:
”Jeg
tænker f.eks., at hvis vi har en skizofren, hvor det ville give god me-
ning at vedkommende kom i Det Forpligtende Samarbejde, så skulle tilba-
gemeldinger fra psykiatrien styre forløbet. Hvis erfaringerne viser, at det
ikke virker, så skal vi lytte til de andres synspunkt. Vi leger for meget ek-
sperter på noget, vi ikke ved noget om.”
Arbejdsmarkedskonsulent
Et sidste relevant kritikpunkt fra arbejdsmarkedskonsulenterne til indsatsen er, at ar-
bejdsmarkedskonsulenterne i det gennemførte interview enigt tilkendegav, at de ikke
oplevede udfyldningen af progressionsskemaet ved hvert møde som meningsfuldt i alle
tilfælde. De tilkendegav, at de ikke oplever, at progressionsmålingen fungerer for alle
deres forløb og ofte virker påklistret og vanskeligt for de unge at svare præcist på.
17
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0018.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
5. Virkninger af forsøget
I dette afsnit opsamles først evalueringens resultater i forhold til virkningen af Det For-
pligtende Samarbejde. Denne opsamling sker ved at besvare de fire evalueringsspørgs-
mål til forsøgets virkning, der er opstillet i evalueringsnotatet for forsøget.
Evalueringsområde 1-3:
1 Flere unge bliver i stand til at gennemføre et ordinært forløb ifølge Lov
om Aktiv Beskæftigelse (LAB)
2 Flere unge vil være kortere tid på uddannelseshjælp
3 De unge opnår bedre forudsætninger for at kunne påbegynde og gen-
nemføre en uddannelse eller fastholde beskæftigelse
Det er vanskeligt på baggrund af evalueringen at vurdere, hvorvidt markant flere unge
bliver i stand til at gennemføre et ordinært beskæftigelsesforløb eller er kortere på
uddannelseshjælp, da det ville kræve, at man fulgte de unge fra Det Forpligtende Sam-
arbejde over længere tid, efter de har afsluttet deres forløb. Dog beretter både arbejds-
markedskonsulenter og eksterne samarbejdspartnere alle om tilfælde, hvor det er lyk-
kedes borgere at gennemføre et ordinært beskæftigelsesforløb eller begynde på en ud-
dannelse efter at have været i indsatsen.
”Jeg
har én, hvor jeg fra starten tænkte, at han aldrig får arbejde eller no-
get som helst. Han har bare et temperament og et sind, der gør det svært.
Han er i arbejde nu
alle hverdage. De der fællesmøder gav ham ro, og de
gjorde, at han fik mulighed for at styre forløbet.
Ekstern samarbejdspartner
På samme måde beretter flere af de interviewede unge også, at de nu har lyst til et
fultidsarbejde og planlægger uddannelse.
”Jeg
føler, at forløbet har gjort mig mere klar til at starte på en IT-uddan-
nelse” –
Ung
”Jeg har nydt rigtigt godt af
det her forløb. Inden da var der næsten snak
om, at jeg skulle være førtidspensionist, og det er jeg slet ikke i dag.”
Ung
”Jeg har stille og roligt fået bygget mig selv op,
og nu er jeg i arbejde. Det
er jeg glad for.” –
Ung
Begge parter beretter dog også om mange unge, som ikke på baggrund af forløbet er
klar til at komme i et ordinært beskæftigelsesforløb:
18
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0019.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
”Der
er en årsag til, at de er her i første omgang, kan man sige, så de er
ikke som almindelige unge, og det er ikke forventeligt, at de kan komme ud
i 37 timers job. Det bliver rigtig svært for mange at komme i et ordinært
forløb, men de er tættere på at kunne komme i gang med et flexjob eller
lignende.” –
Ekstern samarbejdspartner
”Jeg har nogle eksempler på, at nogen har været i Det
Forpligtende Samar-
bejde i et halvt år, og så har jeg sagt til dem, at vi skal finde et nyt tilbud
og det har gjort at borgeren har ”taget sig sammen”. At de har fået et ven-
ligt puf efter at have haft den fornødne ro. På den anden side har nogen
været der et halvt år og forsøger noget andet på papiret, men det lykkes
ikke.” –
Arbejdsmarkedskonsulent
Både arbejdskonsulenterne og de eksterne samarbejdspartnere påpeger dog, at indsat-
sen også har anden berettigelse end den rent officielle, som pusterum og forløb, der
kan ”modvirke forværring” hos borgeren i en periode.
Dermed er der også en del unge,
som både arbejdsmarkedskonsulenter og eksterne samarbejdspartnere oplever har haft
gavn af indsatsen, selvom de ikke er kommet direkte nærmere beskæftigelse eller ud-
dannelse.
”Jeg havde
en ung kvinde, som har fået hjælp af familieafdelingen, hvor vi
havde et tæt samarbejde. Når jeg kigger på den tilbagemelding om, hvor
meget det har betydet, ift. at få hendes liv til at fungere med børnene, og
at hun er blevet clean, så skal vi ikke glemme den dimension, selv om vi
ikke har fået dem i job.”
Arbejdsmarkedskonsulent
”Jeg havde
en ung, hvor jobcentret var blevet ved med at presse ham, og
hans situation var forværret yderligere. Hvis ikke jeg havde lavet Det For-
pligtende Samarbejde, så havde det været endnu værre. Så det er beretti-
get det her projekt.”
Arbejdsmarkedskonsulent
”Det
Forpligtende Samarbejde var jo ikke tiltænkt som en friholdelsesperi-
ode, men som progression, men der er også behov for
friholdelsesdelen”
- Arbejdsmarkedskonsulent
Evalueringsområde 4: De unge oplever en øget motivation ved at indgå i et
forpligtende samarbejde?
Både arbejdsmarkedskonsulenter, eksterne samarbejdspartnere og ikke mindst de
unge selv oplever i høj grad indsatsen som meningsfuld, fordi den bidrager med øget
motivation for at de unge kan arbejde med deres udfordringer og tænke mere langsigtet
i forhold til uddannelse og job:
19
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0020.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
”Vi
har kunnet hjælpe dem meget mere effektivt, end vi plejer at kunne,
fordi de har været mere til stede.”
Ekstern samarbejdspartner
”Overordnet
får de den der ro. Det gør, at det bliver lettere at samarbejde
med dem. De får overskud til at tænke i andre baner og løfte blikket og se
lidt længere frem. De bliver lidt mere langsigtede. De er lidt i forsvarsposi-
tion ellers, og de tænker typisk sådan: ”hvad kommer der nu fra jobcente-
ret?” Mødeindkaldelser og den slags fra jobcenteret stresser dem enormt
meget.”
Ekstern samarbejdspartner
Derudover oplever både eksterne aktører og unge også, at indsatsen virker godt, fordi
den inddrager de unge på en måde, så de oplever at blive lyttet til og taget alvorligt på
egne præmisser:
”De
unge oplever pludselig, at der er nogle der lytter og tager dem alvorligt.
De ser os pludselig som medspillere.”
Ekstern samarbejdspartner
”Det
har gjort en forskel for dem, hvor de er i gang med deres 18. forløb,
og hvor de aldrig er kommet nogle vegne. Der fungerer det meget bedre,
når vi alle sammen sætter os ned sammen på én gang.”
Ekstern samarbejdspartner
”Hvis
ikke jeg havde været en del af forsøget, var jeg fortsat i samme ring
med at blive skubbet ud i en praktik, jeg ikke kunne overskue, og så var jeg
ikke dukket op, og så havde de trukket mig i penge. Det her var en god
måde at få brudt den onde cirkel på.”
Ung
Jeg tror, det er det, folk har brug for. De har brug for at blive sat på pause.
Jeg synes,
at det var fantastisk” –
Ung
”Min
sagsbehandler præsenterede mig for det her, hvor man fik lov til at
blive sat lidt på pause. Det lød virkelig fedt. Der er mange ligesom mig,
hvor der er en lang proces. At der er nogen, der står og prikker en på skul-
deren og siger
”hey,
du skal også have et job”,
hjælper ikke.” –
Ung
”Og nu har jeg det så meget bedre. Jeg tager mindre medicin end tidligere.
Så det er positivt. De siger, at i fremtiden der er det muligt, at jeg kan klare
mig uden medicin. Så der er klart noget at se frem til.” –
Ung
Både arbejdsmarkedskonsulenterne, de eksterne samarbejdspartnere og de unge ople-
ver således, at Det Forpligtende Samarbejde gør en forskel, fordi indsatsen motiverer
og inddrager de unge mere, end hvad de unge ellers har oplevet i regi af jobcentret.
20
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0021.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
I de løbende progressionsskemaer, udfyldt af de unge og arbejdsmarkedskonsulenterne
ses det ligeledes, at de unge vurderer sig selv mere positivt i forhold til at starte på en
uddannelse eller få et job, jo længere de er kommet i forløbet. Der er dog et forholdsvis
stort frafald i progressionsmålingerne, som gør, at man desværre ikke entydigt kan
konkludere noget med sikkerhed, der er repræsentativt for alle unge i Det Forpligtende
Samarbejde.
Påvirkninger fra corona-pandemien
En stor del af forsøgets sidste år har været præget af corona-pandemien og nedluknin-
gen af samfundet i den forbindelse. Her er både arbejdsmarkedskonsulenterne, de eks-
terne samarbejdspartnere og de unge enige om at på trods af nedlukningen og hele
situationen taget i betragtning, så har samarbejdet fungeret godt.
Alle parter er enige om, at en af de største påvirkninger fra corona-nedlukningen er
manglen på den fysiske kontakt, og flere af de unge har givet udtryk for, at de sav-
nede fysisk kontakt med deres støttepersoner. Endelig, har flere af de unge også væ-
ret påvirket af frygten for, at de eller en de kender skulle få corona.
”Der
er mange af mine borgere som efterlyser fysisk kontakt med støtteper-
soner. Og så er der nogle af dem, der går tur med visir. De er skrøbelige så
man bekymrer sig, hvis ikke man har kontakten til dem. Mange af dem er
glade for, at der er telefonisk kontakt.
Arbejdsmarkedskonsulent
Flere af arbejdsmarkedskonsulenterne fortæller ligeledes, at de også har oplevet, at de
unge trods manglen på fysisk kontakt har været glade for, at kontakten kunne opret-
holdes telefonisk i stedet:
”I forhold til
os og telefonisk kontakt, så oplever jeg, at det er nemmere at
få fat i dem, vi får ikke afbud. Det er nemmere at få dem i tale i telefonen.
Arbejdsmarkedskonsulent
”Alle
mine møder med min sagsbehandler er enten over telefon eller fysisk,
hvilket det nok havde været lige meget hvad. Så jeg føler ikke, at mit forløb
har været påvirket af corona.”
Ung
Arbejdsmarkedskonsulenterne og de eksterne samarbejdspartnere fortæller desuden,
at det har været meget personafhængigt, hvordan corona har påvirket de unge. For
nogle unge har nedlukningen været positiv, fordi den har givet dem yderligere ro til at
fokusere på deres egen udvikling. Dette gælder især de mere indadvendte unge, f.eks.
unge med angst eller social fobi. Omvendt har andre unge fået det dårligere af nedluk-
ningen, bl.a. fordi dele af deres forløb har været udskudt.
21
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318574_0022.png
Slutevaluering
Det Forpligtende Samarbejde
”For
nogle har det med afstand været super godt, og for andre, så er de
gået et par skridt tilbage, fordi psykiatrien lukkede ned også. Der gik de glip
af forløb, og med støttepersonen gav det ikke det samme at ringe, som at
mødes. Autisterne jubler også i forhold til, at der er afstand.”
Arbejdsmarkedskonsulent
”Da
der var corona, var der også mange projekter på kommunen, som de
var nødt til at udskyde. Det betød at nogle af forløbene blev længere end
nødvendigt. Jeg var i et SFT-forløb
[forløb med fokus på social færdigheds-
træning],
hvor jeg kunne mærke, det trak meget ud pga. corona, det var
lidt ærgerligt.”
Ung
22