Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2318570_0001.png
En mere fleksibel
beskæftigelses-
indsats
herunder også nytænkning
af integrationsområdet
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
- anbefalinger og erfaringer
2020
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0002.png
Forord
Regler og proceskrav fylder i den kommunale be-
skæftigelsesindsats. Kommunerne synes, at den
statslige styring har taget overhånd, og vurderer at
der kan skabes en mere fleksibel og meningsgiven-
de indsats – til gavn for borgere og medarbejdere
og uden, at det går ud over resultater eller kvalite-
ten af indsatsen.
Med det afsæt besluttede de 11 nordjyske kommu-
ner sig for at deltage i Social og Indenrigsministe-
riets Frikommuneforsøg II i perioden 2016-2020
under temaet ”En mere fleksibel Beskæftigelses-
indsats, herunder også nytænkning af integrations-
området”.
Igennem de sidste 4 år har de nordjyske kommuner
deltaget i 17 aktive forsøg, der på forskellig vis har
givet brugbare erfaringer med at arbejde med færre
proceskrav og mere mening.
I denne Pixi-udgave af den samlede evaluerings-
rapport præsenteres de overordnede erfaringer og
anbefalinger fra de mange forsøg, der har afprøvet
nye indsatser og arbejdet med færre proceskrav.
Erfaringer og anbefalinger er kategoriseret
under 4 tematikker:
• Færre proceskrav – i samtale og borgermødet
• Færre proceskrav – i rehabiliteringsteams og
med lægeattester
• Færre proceskrav – i den virksomhedsrettede
indsats
• Nye indsatser i beskæftigelseslovgivningen –
hjælp til psykologbehandling og iværksætteri
God læselyst.
Her ses logo’er fra de 11 nordjyske kommuner:
Aalborg Kommune
Brønderslev kommune
Frederikshavn kommune
Hjørring kommune
Jammerbugt kommune
Læsø kommune
Mariager kommune
Mors kommune
Rebild kommune
Thisted kommune
Vesthimmerlands kommune
Side 2
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0003.png
Overordnede konklusioner
Evalueringerne viser samlet set:
• Forsøgene og de større frihedsgrader har forbedret eller i hvert fald fastholdt jobcentrenes resultater som hidtil
• Forsøgene og de større frihedsgrader har givet mulighed for bedre ressourcefordeling ift. at understøtte de, der
har mest brug for hjælp, og i forhold til at kunne sætte flere indsatser i værk – tidligere
• Forsøgene og de større frihedsgrader har generelt set øget tilfredsheden blandt borgerne, hvor meningsskabelse
har været en motiverende faktor
• Forsøgene og de større frihedsgrader har på samme vis øget tilfredsheden blandt virksomheder, læger og A-kas-
ser
• Endelig har forsøgene og de større frihedsgrader i høj grad motiveret medarbejderne i jobcentrene, som i højere
grad har anvendt deres faglighed til meningsfuld indsats i dialog med borgere, virksomheder m.fl.
På den baggrund anbefaler frikommunenetværket, at forsøgene permanentgøres i fremtidig lovgivning. Kommunerne
i Nordjylland har gennem Frikommuneforsøg II vist, at de kan forvalte den større frihed – endda med succes, og til
glæde for borgere. Derfor går netværket skridtet videre og opfordrer til, at de oprindelige ansøgninger genbesøges,
da der her ligger endnu flere meningsfulde forslag til forenklinger og fleksibilitet i beskæftigelsesindsatsen.
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
Side 3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0004.png
Færre proceskrav
– i samtale og borgermødet
Samtalen og borgermødet er to væsentlige hjørnesten i
beskæftigelsesindsatsen, og derfor ses også, at mange af
frikommuneforsøgene netop har haft fokus på at afprøve
nye måder at tilgå borgerne på i samtalen og i mødet med
borgerne.
Med afsæt i disse forsøg anbefaler frikommunenetværket:
Samtaler skal også
fremadrettet kunne afholdes
telefonisk eller digitalt
Såvel frikommunernes forsøg, som erfaringerne fra be-
skæftigelsesindsatsen under corona-perioden, har vist, at
de digitale samtaler bør være kommet for at blive.
De bidrager med meget mere fleksibilitet for den enkelte
borger og
tager højde for de livssituationer,
der taler
for, at samtalen med jobcentret bør foregå telefonisk eller
digitalt.
Desuden viser evalueringerne, at færre regler omkring af-
holdelse af samtalerne i jobcentret bidrager til en
langt
bedre ressourcefordeling hos de kommunale medar-
bejdere.
Færre proceskrav er godt for
borgere og medarbejdere – minimer
og fjern dem fra lovgivningen
Forsøgene, der har arbejdet med færre proceskrav i sam-
talen og borgermødet, har på hver sin måde bidraget med
viden om, at
borgere og medarbejdere er tilfredse eller
meget tilfredse
med de færre proceskrav, de færre regler
for reglernes skyld og for de friere og mere individuelt til-
passede muligheder.
I samtaleforsøget for forsikrede ledige
er der
tilfredshed
blandt borgerne. Tilfredsheden er desuden helt tyde-
lig hos medarbejderne,
hvor langt de fleste har vurderet,
at deres arbejde er blevet
mere fagligt funderet, mindre
administrativt tungt og mere motiverende
og har bi-
draget til, at ressourcer har kunnet bruges, der hvor det
gav mening. Og
også a-kasserne har tilkendegivet, at
det har givet meget mere mening for borgere
og for
deres ressourceforbrug.
Erfaringerne fra særligt samtaleforsøgene, men også
for-
søget om revurdering af ledighedsydelsesmodtagere
på et
lovfastsat tidspunkt, læner sig op ad de undersøgelser, som
KL, i forbindelse med corona-erfaringerne fra foråret 2020,
har udarbejdet. At medarbejdere og borgere er mere til-
fredse, når indsatsen gøres fleksibel og i større grad bliver
individuelt tilpasset.
Harmoniser lovgivningen
endnu mere
Desuden vil der fra frikommunenetværket lyde en opfor-
dring til, at
man endnu engang kigger beskæftigelses-
lovgivningen igennem og vurderer, om alle de mange
proceskrav,
som kan opleves forskellig fra målgruppe til
målgruppe,
giver mening.
Ryd op i de mange regelsæt,
der er overlappende og skaber
forvirring for borger
Med den forenklede Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
blev der luset ud i nogle af de mange regler, der gennem
årene er kommet til som knopskydning på knopskydning.
Frikommunenetværket vurderer, at der er
grundlag for
yderligere regelforenklinger, også på tværs af lovgiv-
ninger.
Et eksempel herpå er fra forsøget med
revurdering
af ledighedsydelsesmodtagere,
som vidner om, at borger
skal deltage i en række møder, der er overlappende, hed-
der noget forskelligt, og ligger på forskellige ukoordinerede
tidspunkter i forløbet samt udspringer af forskellige lov-
givninger. Det giver ikke mening hverken for borgere eller
medarbejdere.
Side 4
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0005.png
Færre proceskrav – i rehabiliteringsteams
og med lægeattester
Reglerne om rehabiliteringsteams fra 2013 tilføjede ufor-
holdsmæssigt mange proceskrav og regler til et i forvejen
detailstyret beskæftigelsesområde. Desuden lagde det pres
på de praktiserende læger i Nordjylland, som i forvejen led
af lægemangel. Forsøgene på området viser, at der kan gi-
ves mere meningsgivende forløb for borgere, uden at gå på
kompromis med resultaterne.
Med afsæt i disse forsøg anbefaler frikommunenetværket:
sag, og at de mange proceskrav, der er indviklede og svære
at forklare borgerne, og som fordyrer og forlænger visse
sager, en gang for alle fjernes. Det viser evaluering af for-
søgene med rehabiliteringsteams og lægeattester.
Lad beslutningen om at
indhente lægeattester bero
på et kommunalt skøn
Kravet om at indhente den obligatoriske lægeattest (LÆ
285) i forbindelse med sygedagpengesager er allerede ble-
vet ophævet med ny lov pr. 1. januar 2020. Med afsæt i eva-
lueringerne af de frikommuneforsøg, hvor der har kunnet
undlades at indhente lægeattester, bør der nu tages næste
skridt.
Fjern alle regler om obligatoriske lægeattester
og
lad faglige skøn
danne grundlag for indhentelse af læ-
geattester. Således bør de færre proceskrav omkring læ-
geattester, som er indført på sygedagpengeområdet, også
gælde i sager om eksempelvis revalidering, sager der ud-
redes i forhold til jobafklaringsforløb, førtidspension, res-
sourceforløb mv.
Smidigere regler og færre
proceskrav til lægeattester og
rehabiliteringsteams går ikke ud
over resultaterne
Evalueringerne har vist, at ikke alle sager nødvendigvis skal
forelægges for rehabiliteringsteamet for at skabe gode re-
sultater, og at muligheden for fleksibilitet i sagsforløbet har
vist at give plads til mere fagligt skøn til glæde for bor-
gerne. Således viser eksempelvis
forsøget med rehabilite-
ringsteams, og herunder jobafklarings-forsøg og lægeat-
test-forsøg,
at der i forsøgsperioden er opnået en
kortere
varighed
i jobafklaringsforløbene, og at forsøget samlet
set har
bevaret beskæftigelseseffekten.
Dette skal
sammenholdes med, at kommuner og borgere har opnået
en række
procesmæssige forenklinger og besparelser
til mødeaktivitet.
Frikommunerne har gennem færre pro-
ceskrav og indsatser vist, at de kan fastholde graden af
beskæftigelse.
Lad kommunerne spare penge på
at undlade de obligatoriske
lægeattester
Ikke alene har det vist sig, at sagsgange bliver smidigere,
og sager ikke forlænges unødigt, mens der ventes på en
obligatorisk lægeattest. Det har også vist sig, at kommu-
nerne i de fire forsøg med lægeattester
har brugt 12,2 mio.
kr. mindre på de obligatoriske attester.
Penge, der har
kunnet anvendes på at
rekvirere mere relevant lægelig
dokumentation,
eller som har muliggjort andre indsatser
for borgere.
Fjern de krav, der fører til
over-sagsbehandling og
”one-size-fits-all” og lad kommunerne
give en værdig og individuelt
tilpasset sagsbehandling til alle
Reglerne i forbindelse med rehabiliteringsteams og læge-
attester bør gøres smidigere og mere fleksible til gavn for
borgere og af hensyn til den bedste ressourceudnyttelse i
kommunerne.
Det er ikke værdigt, at alle borgere
skal
behandles ens, når deres sager ikke er ens. Derimod
ska-
ber det mening, at den kommunale sagsbehandler ser
den enkelte,
træffer afgørelser, der passer til den enkeltes
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
Side 5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0006.png
Færre proceskrav
– i den virksomhedsrettede indsats
Hvis vi skal lykkes med at skabe plads på arbejdsmarke-
det til nogle af de mest udsatte borgere længst væk fra
arbejdsmarkedet og i det hele taget understøtte virksom-
hederne, så bør der også regelforenkles i reglerne for de
virksomhedsrettede indsatser.
Med afsæt i disse forsøg anbefaler frikommunenetværket:
Giv jobrotationsordningen
et boost
En velkvalificeret arbejdsstyrke er nu og på sigt altafgøren-
de for virksomhederne. I takt med en faldende arbejds-
styrke er der derfor løbende behov for at se redskaber til
opkvalificering og efteruddannelse af beskæftigede efter i
sømmene. Kommunernes afsæt for at deltage i
Forsøget
med jobrotation
var bl.a. en oplevelse af, at grænsen på 26
ugers ledighed for en jobrotationsvikar kunne være medvir-
kende til, at virksomheder undlod at sætte efteruddannelse
af deres beskæftigede medarbejdere i gang – fordi de sim-
pelthen ikke kunne få den rette jobrotationsvikar.
Forsøget med jobrotation har vendt jobrotationsord-
ningen ”rundt”
og har taget afsæt i en anden
præmis; at
virksomhederne har behov
for en vikar, mens deres egne
medarbejdere er på efteruddannelse. I det lys
vil én ledig
– uanset ledighedslængde – være én ledig mindre i
ledighedskøen,
ligesom virksomheder vil opleve en god
virksomhedsservice og få løst deres udfordring. Derfor:
Fjern reglerne om ledighedslængde og lad jobcentre-
ne understøtte virksomhederne bedst muligt.
Forholdstalskravene
bør følge med tiden
De seneste år er der skabt større og større viden om, at
en virksomhedsrettet indsats er medvirkede til at skabe
progression, udvikling og måske ordinære timer for selv
borgere med vanskelige vilkår, psykisk sårbarhed, langvarig
offentlig forsørgelse mv. For at kunne lykkes med at skabe
rette match mellem udsatte borgere langt fra arbejdsmar-
kedet og de virksomheder, der rent faktisk har lyst til at
bidrage og tage et socialt ansvar, er der
behov for, at
lovgivningen understøtter – og ikke spænder ben for
– dette.
Ønsket er, at virksomhederne i højere grad skal kunne ar-
bejde med borgere, der reelt ikke udgør en arbejdskraft, og
hvor virksomheden formentlig i en relativ lang periode vil
investere mere i tid og støtte, end de får igen i reelt udført
arbejde. Derfor er tiden inde til at se på reglerne om for-
holdstal. Dette understøttes af
forsøget med forholdstal.
Side 6
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0007.png
Nye indsatser i beskæftigelseslovgivningen
– hjælp til psykologbehandling og
iværksætteri
Der er i frikommuneforsøget gjort forsøg med helt nye
”redskaber i værktøjskassen” som et supplement til de al-
lerede eksisterende i beskæftigelseslovgivningen. Dette for
at afprøve, om der, ved at gå helt nye veje, kunne opnås
resultater, der ellers ikke vurderedes at kunne være tilve-
jebragt.
Med afsæt i disse forsøg anbefaler frikommunenetværket:
Således har der i
forsøget med psykologbehandling
vist
sig behov for at kunne
fortsætte behandlingen, selvom
borgere overgik til anden ydelse eller beskæftigelse,
som positiv følge af forsøget. Dette for at
kunne fasthol-
de den positive progression,
som indsatsen havde bidra-
get med. Dette har været medvirkende til lavt tilbagefald
fra gruppen. På samme vis har der vist sig behov for flere
samtaler end det antal samtaler, som forsøget lagde op til.
Endelig vurderes forsøget udvidet til flere målgrupper.
På samme vis
har forsøget med iværksætteri for dimitten-
der
bidraget med viden om, at det er positivt med fritagelse
for rådighed, mens borger deltager i et iværksætterforløb,
og at
friholdelsesperioden med fordel bør fortsætte
nogle måneder efterfølgende,
så konsolidering af virk-
somheden kommer helt på plads. Den sidste del var ikke
med i forsøget, men dette vurderes relevant i en fremad-
rettet permanentgørelse af forsøget.
Endelig anbefales det for
forsøget med mikrolån,
at det
kun er borgere, hvor forretningsplaner samt person-
lige- og faglige kompetencer vurderes at bidrage til
rentable virksomheder,
der kan blive omfattet af reglerne
fremadrettet.
Lad beskæftigelseslovgivningen
understøtte iværksætteri
Forsøgene med iværksætteri for dimittender og mikrolån
har vist, at ved at
understøtte ledige til at udleve deres
iværksætter-idé,
så bidrager det ikke blot til selvforsør-
gelse for den enkelte, men i visse tilfælde også til jobska-
belse. Der er i Danmark brug for en vedvarende tilgang af
iværksættere. Forsøgene har vist, at målgruppen af ledige
med bæredygtige ideer måske ikke er den største. Ikke de-
sto mindre er
der behov for, at også beskæftigelses-
lovgivningen kan understøtte de få, der har ideer, og
lovgivningen bør bidrage til den samlede tilgang af
iværksættere.
Psykologbehandling i jobcentret
bør permanentgøres
Forsøget med psykologbehandling
bør permanent-
gøres,
så kommunerne har mulighed for at integrere be-
handling og beskæftigelsesindsatsen for sårbare borgere.
Det
skaber sammenhæng
for den enkelte og er
i tråd
med intentionerne om en helhedsorienteret indsats
i kommunerne.
Desuden bør erfaringerne udbredes, så
det bliver
alle udsatte borgere,
der kan tilbydes psyko-
logbehandling.
Borger bliver mødt på deres behov
og drømme – det er værdigt
og giver mening
Ens for de tre forsøg gælder det, at
borgers behov og/
eller drømme er med til at sætte retning for indsat-
sen.
Dette gør sig gældende, hvad enten det er borgers
iværksætterdrøm om at åbne en fotovirksomhed, eller det
er borgers behov for psykologbehandlende samtaler for at
blive fastholdt efter en sygemelding. Forsøgene viser des-
uden vigtigheden af at jobcentret har mulighed for at give
den indsats, der netop giver mening for borgere.
Yderlige-
re står det tydeligt frem, at jobcentrets tro på borger
og mulighed for at støtte borger i den ønskede ret-
ning er meningsgivende og motiverende for borger.
Ny viden er opstået
– brug den fremadrettet
Forsøgene har på hver sin måde bidraget med
ny viden
og resultater
– også viden, som ikke var en del af de op-
rindelige frikommune-ansøgninger, men som kommunerne
anbefaler, der kigges nærmere ind i.
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
Side 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0008.png
De 17 aktive forsøg
• Formkrav ved lovpligtige samtaler - henholdsvis forsikrede ledige og øvrige målgrupper
• Ledighedsydelse – fritagelse for revurdering i 12. måned inden for 18 måneder
• Fritagelse for at opdatere indsatsplanens tilbud hver 6. måned
• Fleksible rammer for uddannelse
• Lempede mentorregler
• Fleksibelt kontaktforløb for integrationsborgere
• Færre opfølgninger ifm. førtidspensionister i job med løntilskud
• Rehabiliteringsteams – JAF-sager og LÆ265
• Forenkling af bevillingsgrundlaget for revalidering
• Differentiering i valg af lægeattester på sygedagpengeområdet
• Forlængelse af ressourceforløbssager
• Fleksibilitet ift. forholdskravene
• Fleksible rammer for løntilskud og jobrotation
• Lempede forholdstalskrav ift. ledighedsydelsesmodtagere i virksomhedspraktik
• Forsøg med mikrolån
• Forsøg med iværksætteri for dimittender
• Forsøg med psykologbehandling
Side 8
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 134: Evalueringer af de afsluttede forsøg i Frikommuneforsøg II, som vedrører udvalgets område, social- og indenrigsministeren
2318570_0009.png
For mere viden
Læs mere i:
• Evalueringsrapport
”En mere fleksibel beskæftigelsesindsats, herunder
også nytænkning af integrationsområdet”
• De enkelte evalueringer i ”Bilagsmappe 1 ”
Kontakt:
Frikommunekoordinator Netta Ben-Yedidia
E-mail: [email protected]
Pixi-udgave af evalueringsrapporten
Side 9