Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 130
Offentligt
UDKAST
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 20/21418
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere
(Forlængelse af det midlertidige børnetilskud)
§1
I lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, jf. lov nr. 1550
af 27. december 2019, som ændret ved lov nr. 1558 af 27. december 2019,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »den 30. juni 2021« til: »den 31. december 2021«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Lovforslagets hovedpunkt
2.1.
Forlængelse af perioden for det midlertidige børnetilskud til
visse forsørgere
2.1.1.
Gældende ret
2.1.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
6.
Klima- og miljømæssige konsekvenser
7.
Forholdet til EU-retten
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten blev den 3. september 2019 enige om at indføre et nyt
midlertidigt børnetilskud for forsørgere pr. 1. januar 2020.
Aftalen om et nyt midlertidigt børnetilskud har baggrund i den politiske
forståelse
”Retfærdig retning for Danmark”
mellem Regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra den 25. juni 2019,
hvoraf det fremgår, at regeringen vil bekæmpe børnefattigdom. Børnetil-
skuddet skal på kort sigt være med til at afhjælpe problemerne med børne-
fattigdom, indtil en ydelseskommission har fremlagt sine anbefalinger, og
et nyt ydelsessystem er trådt i kraft.
Lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere trådte i kraft den
1. januar 2020 og fik virkning fra den 1. august 2019 til og med den 30. juni
2021, idet det er intentionen, at det midlertidige børnetilskud og evt. tillæg
til enlige forsørgere skal ydes, indtil Ydelseskommissionens anbefalinger er
blevet fremlagt, og et nyt ydelsessystem er trådt i kraft.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det midlertidige børnetilskud er et skattefrit tilskud og ydes til forældre,
som er berørt af kontanthjælpsloftet og/eller modtager selvforsørgelses- og
hjemrejse- eller overgangsydelsen. Det midlertidige børnetilskud ydes til
forældre med børn i alderen 0-14 år og skal sikre familierne bedre økono-
miske vilkår og bedre mulighed for at være en del af fællesskabet. I 2021
udgør tilskuddet 717 kr. pr. måned pr. barn af ydelsesmodtagere på de lave-
ste ydelser
det vil sige selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelses-
modtagere samt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 615 kr.
pr. barn af enlige, og 563 kr. pr. barn af øvrige personer i målgruppen. Der-
udover får enlige forsørgere et supplerende tilskud på 665 kr. månedligt.
Der er dog et loft for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
idet det maksimale børnetilskud ikke kan overstige det beløb, som den en-
kelte børnefamilie har mistet som følge af kontanthjælpsloftet og som følge
af indførelsen af selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelsen.
Regeringen nedsatte i december 2019 en ydelseskommission til at gen-
tænke kontanthjælpssystemet og finde en afløser for kontanthjælpsloftet,
uden at det bliver muligt at modtage offentlige ydelser i ubegrænset omfang.
Ydelseskommissionen har fået forlænget fristen for fremlæggelse af sine
anbefalinger til april 2021. Dermed får kommissionen fire måneder ekstra
til arbejdet, der er blevet forlænget blandt andet som følge af covid-19. På
den baggrund er der behov for at forlænge virkningsperioden for det mid-
lertidige børnetilskud til udgangen af 2021, således at et nyt ydelsessystem
kan nå at træde i kraft.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forlængelse af perioden for det midlertidige børnetilskud til visse for-
sørgere
2.1.1. Gældende ret
De gældende regler om udbetaling af det midlertidige børnetilskud til for-
sørgere, der er berørt af kontanthjælpsloftet og/eller indførelsen af integra-
tionsydelse (nu selvforsørgelses- og hjemrejse- eller overgangsydelse),
fremgår af lov nr. 1550 af 27. december 2019 om lov om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere.
Det fremgår af de gældende regler, at ordningen har virkning fra og med
den 1. august 2019 og til og med den 30. juni 2021.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
For forsørgere med børn i alderen 0-14 år, der er berørt af kontanthjælps-
loftet og/eller indførelsen af integrationsydelse - det vil sige modtager selv-
forsørgelses- og hjemrejse- eller overgangsydelsen, sker der udbetaling af
midlertidigt børnetilskud med følgende forskellige satser:
Midlertidigt børnetilskud udgør 615 kr. pr. måned pr. barn (2021-ni-
veau) for enlige personer, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet og
modtager uddannelseshjælp med aktivitetstillæg, uddannelseshjælp med
barselstillæg, uddannelseshjælp med satsen for gravide kvinder, der har pas-
seret 12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp med satsen for personer, der
har en dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i lov om aktiv socialpolitik
og har forsørgelsespligt over for et barn, eller kontanthjælp. Den enkelte
skal være berørt af kontanthjælpsloftet og skal således have fået nedsat en
eller begge af disse ydelser: Boligstøtten efter lov om individuel boligstøtte
og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Midlertidigt børnetilskud udgør 717 kr. pr. måned pr. barn (2021-ni-
veau) for personer, der forsørger eget barn under 15 år i hjemmet og mod-
tager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, eller overgangsydelse, eller som
modtager uddannelseshjælp eller kontanthjælp og er gift eller samlevende
med en person, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse, og derfor får beregnet deres hjælp, således at begge i par-
ret mindst modtager det beløb, de hver ville have modtaget i selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse og danskbonus. Personer, der
forsørger eget barn under 15 år i hjemmet, og som modtager uddannelses-
hjælp som uddannelsesparat og er berørt af kontanthjælpsloftet, og således
får nedsat en eller begge af disse ydelser: Boligstøtten efter lov om indivi-
duel boligstøtte og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Midlertidigt børnetilskud udgør 563 kr. pr. måned pr. barn (2021-niveau)
for gifte eller samlevende personer, der forsørger eget barn under 15 år i
hjemmet og modtager uddannelseshjælp med aktivitetstillæg, uddannelses-
hjælp med barselstillæg, uddannelseshjælp med satsen for gravide kvinder,
der har passeret 12. svangerskabsuge, uddannelseshjælp med satsen for per-
soner, der har en dokumenteret psykisk lidelse som nævnt i lov om aktiv
socialpolitik og har forsørgelsespligt over for et barn, eller kontanthjælp.
Den enkelte skal være berørt af kontanthjælpsloftet og skal således have fået
nedsat en eller begge af disse ydelser: Boligstøtten efter lov om individuel
boligstøtte og særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Samtidig modtager enlige forsørgere et særligt tillæg
tillæg til enlige
forsørgere
på 665 kr. pr. måned (2021-niveau), som er uafhængigt af an-
tallet af børn under 15 år i hjemmet.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det betyder, at personer, der modtager uddannelseshjælp eller kontant-
hjælp, og som i den gældende virkningsperiode har fået nedsat boligstøtten
eller den særlige støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, er omfattet i
de hele kalendermåneder, hvor deres boligstøtte eller særlig støtte bliver re-
duceret som konsekvens af kontanthjælpsloftet. Kontanthjælpsloftet bereg-
nes alene på hele kalendermåneder, og betingelserne skal være opfyldt fra
den første dag i måneden.
Modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik er tilsvarende omfattet af loven i de
hele kalendermåneder, hvor de opfylder betingelserne for at modtage mid-
lertidigt børnetilskud og eventuelt tillæg til enlige forsørgere den første dag
i måneden.
Det betyder blandt andet, at revalidender, som modtager selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22 i lov om aktiv social-
politik i stedet for revalideringsydelse efter § 71 i samme lov, fordi de ikke
opfylder betingelserne om ophold her i riget i sammenlagt 9 år inden for de
seneste 10 år og ordinær beskæftigelse svarende til fuldtidsbeskæftigelse i 2
år og 6 måneder inden for de seneste 10 år i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv
socialpolitik, er omfattet af personkredsen for det midlertidige børnetilskud.
Dette gælder, selvom disse personer ikke er omfattet af reglerne om kon-
tanthjælpsloftet i § 25 b, stk. 1-5, jf. stk. 11, i lov om aktiv socialpolitik. Det
samme gør sig gældende for personer, der har nået efterlønsalderen som
fastsat i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og ikke kan få social pension
på grund af betingelserne om optjening, og som modtager hjælp efter § 27 i
lov om aktiv socialpolitik, hvis de opfylder betingelserne om ophold og be-
skæftigelse i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, og derfor modta-
ger selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Det er således en betingelse for modtagere af uddannelseshjælp og kon-
tanthjælp, at den enkelte forsørger er omfattet af kontanthjælpsloftet for at
kunne få udbetalt midlertidigt børnetilskud og eventuelt tillæg til enlige for-
sørgere, mens modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse (integrationsydelsesmodtagere indtil 1. januar 2020) ikke skal
være berørt af kontanthjælpsloftet, men alene skal modtage selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelsen efter § 22 i lov om aktiv
socialpolitik for at kunne modtage midlertidigt børnetilskud og evt. tillæg
til enlige forsørgere.
Følgende betingelser er gældende for retten til det midlertidige børnetil-
skud og tillæg til enlige forsørgere:
at personen har den privatretlige forsørgelsespligt over for barnet,
at personen og barnet har fælles folkeregisteradresse, og
at barnet ikke er fyldt 15 år.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Alle betingelser skal være opfyldt den første dag i den måned, som den
enkelte udbetaling af det midlertidige børnetilskud og evt. tillæg til enlige
forsørgere vedrører.
Der gælder et maksimum for, hvor meget den enkelte person samlet kan
få udbetalt af det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere.
Beløbet kan sammenlagt ikke overstige det beløb, hvormed boligstøtte efter
lov om individuel boligstøtte og/eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik til den enkelte forsørger er nedsat efter reglerne om kontant-
hjælpsloftet i §§ 25 b-25 d i lov om aktiv socialpolitik. Ved omfanget af
nedsættelsen ses der på den ny beregning for nedsættelse af den samlede
hjælp (kontanthjælpsloftet) efter § 25 c, stk. 1 og 2, jf. stk. 5, i lov om aktiv
socialpolitik, som Udbetaling Danmark foretager samtidig med, at Udbeta-
ling Danmark genberegner boligstøtten for den pågældende måned på bag-
grund af oplysninger fra indkomstregisteret og kommunen.
For modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse kan der ud over beløbet, hvormed den enkelte forsørger er nedsat
som følge af kontanthjælpsloftet, udbetales yderligere midlertidigt børnetil-
skud og eventuelt tillæg til enlige forsørgere op til et grænsebeløb på 1.937
kr. (2021-niveau) månedligt for en enlig modtager af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og på 4.261 kr. (2021-niveau) må-
nedligt for en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse, der anses for gift eller samlevende.
Vurderingen af, om en person er gift eller samlevende, følger den afgø-
relse, som kommunen træffer efter lov om aktiv socialpolitik forud for ind-
placeringen på loftsstørrelsen for den enkelte. Det vil sige den afgørelse,
som kommunen træffer om, hvorvidt en person i relation til kontanthjælps-
loftet kan anses for samlevende eller enlig, jf. lov om børnetilskud og for-
skudsvis udbetaling af børnebidrag.
Det fremgår af lov om aktiv socialpolitik, at personer, der modtager ordi-
nært børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, anses for enlige ved indplacering på loftstørrelsen for den en-
kelte. En person, der indplaceres som enlig forsørger i forhold til kontant-
hjælpsloftet, anses således også som enlig forsørger i lov om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere og kan dermed modtage midlertidigt børne-
tilskud som enlig samt tillæg til enlige forsørgere, når de øvrige betingelser
er opfyldt.
Revalidender, som ville have modtaget hjælp efter § 71 i lov om aktiv
socialpolitik, hvis de havde opfyldt betingelserne om ophold her i riget i
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og ordinær beskæftigelse sva-
rende til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden for de seneste 10
år i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, men som derfor modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 22 i ste-
det for revalideringsydelse efter § 71, stk. 5, i samme lov, bliver anset som
enlige, hvis de modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse som enlig forsørger, idet disse personer ikke er omfattet af reg-
lerne om kontanthjælpsloftet i lov om aktiv socialpolitik. Det samme gælder
for personer, der har nået efterlønsalderen som fastsat i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. og ikke kan få social pension på grund af betingelserne
om optjening, og som ville have modtaget hjælp efter § 27 i lov om aktiv
socialpolitik, hvis de havde opfyldt betingelserne om ophold og beskæfti-
gelse i § 11, stk. 3 og 8, i lov om aktiv socialpolitik, og derfor modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Der kan alene udbetales ét midlertidigt børnetilskud pr. barn, mens tillæg
til enlige forsørgere udbetales som et fast månedligt tillæg uanset antallet af
børn. Det betyder, at modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse el-
ler overgangsydelse eller uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere,
der tillige er enlige forsørgere, kan modtage midlertidigt børnetilskud på 717
kr. pr. barn og samtidig modtage ét tillæg på 665 kr. som enlig forsørger,
hvorimod de øvrige enlige forsørgere på højere ydelser modtager et midler-
tidigt børnetilskud pr. barn på 615 kr., samtidig med tillægget på 665 kr. Der
gælder dog et maksimum for, hvor meget den enkelte person samlet kan få
udbetalt af det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, jf.
ovenfor. De anførte beløb er de månedlige satser for 2021.
Er barnets forældre gift eller samlevende, sker udbetaling af det midlerti-
dige børnetilskud til den registrerede moder. Forældre med fælles børn kan
dog sammenlægge deres maksimale udbetaling, det vil sige det beløb, som
det midlertidige børnetilskud ikke kan overstige, til brug for deres fælles
børn ved udbetaling af det midlertidige børnetilskud. Således sammenlæg-
ges hver forælders beløb, når forældre, der anses for gifte eller samlevende,
har fælles bopæl og fælles børn.
Når gifte og samlevende forældre har forsørgelsespligt over for både sær-
børn og fælles børn, som personen har fælles folkeregisteradresse med, an-
vendes denne forælders maksimale beløb for udbetaling først på det midler-
tidige børnetilskud til personens særbørn og derefter på forældrenes fælles
børn.
Udbetaling Danmark administrerer ordningen. Det betyder blandt andet, at
administrationen af det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsør-
gere er underlagt de generelle regler, der i øvrigt gælder for Udbetaling Dan-
marks administration, jf. § 1 i lov om Udbetaling Danmark.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Hensigten med det midlertidige børnetilskud er at forbedre de økonomiske
vilkår og dermed levevilkårene for børn til forældre i kontanthjælpssyste-
met. Det skal altså på kort sigt afhjælpe problemerne med børnefattigdom i
Danmark, indtil Ydelseskommissionen fremlægger sine anbefalinger, og et
nyt ydelsessystem træder i kraft.
Ydelseskommissionen har fået forlænget fristen for fremlæggelse af sine
anbefalinger om et nyt ydelsessystem. Ydelseskommissionens anbefalinger
fremlægges derfor senere, hvilket også påvirker tidspunktet for, hvornår et
nyt kontanthjælpssystem kan træde i kraft.
Der er således behov for at forlænge ordningen med det midlertidige børne-
tilskud.
Ordningen vil med forslaget blive forlænget med 6 måneder og i øvrigt fort-
sætte uændret. Det vil betyde, at der i den forlængede periode fortsat vil
blive udbetalt midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, når
betingelserne er opfyldt.
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børnetil-
skud, at det midlertidige børnetilskud har virkning for perioden fra og med
den 1. august 2019 til og med den 30. juni 2021.
Den foreslåede ændring af lovens § 19, stk. 2, vil medføre, at det midlerti-
dige børnetilskud får virkning for perioden fra og med den 1. august 2019
til og med den 31. december 2021.
Således foreslås det, at loven ændres, så ordningen med midlertidigt børne-
tilskud og tillæg til enlige forsørgere vil ophøre med virkning fra den 31.
december 2021. Det vil betyde, at det midlertidige børnetilskud og tillæg til
enlige forsørgere for december 2021 udbetales i februar 2022. December
2021 bliver dermed den sidste måned, som midlertidigt børnetilskud og til-
læg til enlige forsørgere kan ydes for.
Udbetaling Danmark fortsat vil skulle administrere ordningen.
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser af det midlertidige børnetilskud
Det foreslås at forlænge det midlertidige børnetilskud, så tilskuddet gælder
til og med den 31. december 2021. Ordningen vil i øvrigt fortsætte uændret.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
2316602_0009.png
UDKAST
Det midlertidige børnetilskud er målrettet børn fra 0-14 år i familier, der
er berørt af kontanthjælpsloftet eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse. Det månedlige tilskud udgør (2021-niveau) 717 kr.
pr. barn af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller over-
gangsydelse og uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, 615 kr. pr.
barn af enlige, og 563 kr. pr. barn af øvrige i målgruppen. Derudover udgør
det supplerende tillæg til enlige forsørgere 665 kr. månedligt.
Det forventes, at omkring 7.000 fuldtidspersoner vil modtage det midler-
tidige børnetilskud i forlængelsesperioden fra den 1. juli 2021 til og med
den 31. december 2021.
Det midlertidige børnetilskud er 100 procent statslig finansieret og forlæn-
gelsen forventes at medføre statslige merudgifter i 2021-pl til udbetaling af
tilskuddet på ca. 122 mio. kr. i 2021 svarende til ca. 94 mio. kr. efter tilba-
geløb. Det midlertidige børnetilskud er skattefrit.
Samlet set skønnes forlængelsen at medføre offentlige merudgifter på ca.
143 mio. kr. før skat og tilbageløb svarende til ca. 128 mio. kr. i 2021 efter
skat og tilbageløb, jf. tabel 1. Heri indgår administrationsudgifter samt ydel-
ses- og aktiveringsudgifter som følge af en negativ beskæftigelseseffekt, jf.
nedenstående afsnit.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af lovforslaget (2021-pl)
2021 2022 2023 2024
I alt statslige udgifter
129,0
0,0
0,0
0,0
Heraf til det midlertidige børnetilskud
122,4
0,0
0,0
0,0
Heraf til kontanthjælp
adfærd
2,2
0,0
0,0
0,0
Heraf til uddannelseshjælp
adfærd
0,1
0,0
0,0
0,0
Heraf til selvforsørgelses og hjemrejseydelse
1,0
0,0
0,0
0,0
eller overgangsydelse
adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter - adfærd
1,5
0,0
0,0
0,0
Heraf til administration i Udbetaling Dan-
1,8
0,0
0,0
0,0
mark
I alt kommunale udgifter
14,0
0,0
0,0
0,0
Heraf til kontanthjælp
adfærd
7,6
0,0
0,0
0,0
Heraf til uddannelseshjælp
adfærd
0,9
0,0
0,0
0,0
Heraf til selvforsørgelses og hjemrejseydelse
3,1
0,0
0,0
0,0
eller overgangsydelse
adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter - adfærd
2,4
0,0
0,0
0,0
I alt (inklusiv adfærd) før skat og tilbage-
143,0
0,0
0,0
0,0
løb
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
2316602_0010.png
UDKAST
I alt (inklusiv adfærd) efter skat og tilba-
127,8
geløb
0,0
0,0
0,0
Udbetaling af det midlertidige børnetilskud skønnes at indebære, at den en-
kelte modtager i gennemsnit vil afgå langsommere til beskæftigelse end i en
situation uden midlertidigt børnetilskud. Samlet skønnes forlængelsen med
betydelig usikkerhed at indebære en strukturel svækkelse af beskæftigelsen
på omkring 100 fuldtidspersoner i 2021. Den forventede svækkelse af be-
skæftigelsen indebærer offentlige merudgifter til kontanthjælp på 9,8 mio.
kr., uddannelseshjælp på 1,0 mio. kr. og selvforsørgelses og hjemrejseydelse
eller overgangsydelse på 4,1 mio. kr. i 2021. Som følge heraf forventes af-
ledte merudgifter til aktivering på 3,9 mio. kr. i 2021.
Det midlertidige børnetilskud udbetales af Udbetaling Danmark. Lovforsla-
get vil derfor medføre merudgifter i Udbetaling Danmark. På baggrund af
oplysninger fra Udbetaling Danmark om estimerede udgifter i 2021 er der
afsat yderligere 1,8 mio. kr. i 2021 til administration af det midlertidige bør-
netilskud. Administrationsomkostningerne afholdes af staten.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kom-
munale parter for så vidt angår ydelses- og aktiveringsudgifterne.
3.2. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Nærværende lovforslag beror på de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning helt svarende til det lovforslag, der indførte midlertidigt børne-
tilskud til visse forsørgere, lovforslag nr. L 45, Folketingsamlingen 2019-
20, se nærmere herom i bemærkningerne til lovforslag nr. L 45 om forslag
til lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, jf. Folketingsti-
dende 2019-20, 1. samling, Tillæg A, side 18.
Ordningen vil efter lovforslagets indhold blive forlænget med 6 måneder
og i øvrigt fortsætte uændret. Det vil betyde, at der i den forlængede periode
fortsat vil kunne udbetales midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige for-
sørgere, når betingelserne er opfyldt. Udbetaling af ydelsen vil fortsat ske
automatisk og dermed uden ansøgning fra borgeren. Retten til tilskuddet er
baseret på objektive kriterier, og udbetalingen sker alene på baggrund af
genbrug af data fra kommunerne og data, som i forvejen er tilgængelige i
Udbetaling Danmark. Dataunderstøttelsen i Udbetaling Danmark vil til dels
basere sig på Udbetaling Danmarks eksisterende it-systemer.
10
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det er derfor ministeriets vurdering, at lovforslaget er i overensstemmelse
med principperne nr. 3-7 fra den politiske aftale om digitaliseringsklar lov-
givning. Ministeriet vurderer endvidere, at princip nr. 2 om digital kommu-
nikation fortsat ikke er relevant for nærværende lovforslag, idet ydelsen bli-
ver beregnet og udbetalt automatisk uden behov for forudgående kontakt fra
borgerne til Udbetaling Danmark.
Samtidig skal det bemærkes, at det var ministeriets vurdering, at enkelte
dele af lov nr. 1550 af 27. december 2019 om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere i mindre grad tilgodeså princip nr. 1 om enkle og klare
regler, idet der blev tilført yderligere kompleksitet til regelsættet på kontant-
hjælpsområdet. Ministeriet skal i den forbindelse særligt fremhæve, at der
er tale om forlængelse af en eksisterende ydelse, der beregnes på grundlag
af den enkelte persons nedsættelse af boligstøtte efter lov om individuel bo-
ligstøtte og/ eller særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik som
følge af reglerne om kontanthjælpsloftet.
Forlængelsen af det midlertidige børnetilskud og et tillæg til enlige forsør-
gere skal ses i lyset af det politiske ønske om at yde en økonomisk hjælp til
børnefamilier, der i kontanthjælpssystemet er berørt af kontanthjælpsloftet
eller indførelsen af selvforsørgelses-, hjemrejse- og overgangsydelsen. En
økonomisk hjælp, der skal ydes, indtil Ydelseskommissionen er kommet
med anbefalinger til et nyt og forenklet kontanthjælpssystem, og et nyt sy-
stem er trådt i kraft.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forlængelse af det midlertidige børnetilskud vurderes ikke at være omfat-
tet af forordning nr. 883/2004/EF om koordinering af de sociale sikrings-
ordninger, idet det midlertidige børnetilskuds intention er at tilføre ekstra
økonomiske ressourcer til bopælsforælderens økonomiske situation som
følge af kontanthjælpsloftet og indførelsen af integrationsydelsen. Ydelser i
kontanthjælpssystemet kan alene udbetales til personer med ophold her i
landet og er ikke en social sikringsydelse omfattet af forordning nr.
883/2004/EF om koordinering af de sociale sikringsordninger. Endvidere
11
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
2316602_0012.png
UDKAST
vurderes det midlertidige børnetilskud at være i overensstemmelse med li-
gebehandlingsprincippet i forordning 492/2011/EU om arbejdskraftens frie
bevægelighed inden for Unionen, da kravet om, at barnet skal være bopæls-
registreret i Det Centrale Personregister (CPR) hos modtageren af det mid-
lertidige børnetilskud, gælder for såvel danske statsborgere som for øvrige
statsborgere, herunder EU/EØS statsborgere.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. januar 2021 til den 18.
januar 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdri-
vende (ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark,
Børnerådet, Børns Vilkår, Danske A-kasser, Danmarks Frie Fagforening,
Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporga-
nisationer, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revi-
sorer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds-
og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Re-
visorer, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut for Menne-
skerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening, Kristelig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk
Forening, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Psykisk
Sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjem-
løses landsorganisation, Udbetaling Danmark og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører samlet
set merudgifter før skat og til-
bageløb på:
Stat:
2021: 129,0 mio. kr.
Kommuner:
2021: 14,0 mio. kr.
Regioner:
12
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
2316602_0013.png
UDKAST
Ingen
Lovforslaget vil medføre
merudgifter i Udbetaling
Danmark til løbende drift.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klima- og miljømæssige kon- Ingen
sekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Midlertidigt børnetilskud vurderes ikke at være en social sik-
ringsydelse omfattet af forordning nr. 883/2004/EF om koor-
dinering af de sociale sikringsordninger.
Kravet om, at barnet skal være bopælsregisteret hos modta-
geren af det midlertidige børnetilskud gælder for såvel dan-
ske som for øvrige statsborgere, herunder EU/EØS-statsbor-
gere. Midlertidigt børnetilskud vurderes således at være i
overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet 19 i for-
ordning 492/2011/EU. Der henvises til pkt. 8 om forholdet til
EU-retten.
En forlængelse af midlertidigt børnetilskud strider derfor
ikke mod EU-retten.
Er i strid med de principper for
implementering
af erhvervsrettet EU-regule-
ring/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
13
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børne-
tilskud til visse forsørgere, at §§ 1-18 har virkning i perioden fra og med den
1. august 2019 til og med den 30. juni 2021.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret, herunder om personkredsen
og satserne for det midlertidige børnetilskud efter loven, henvises til de al-
mindelige bemærkninger, punkt 2.1.1.
Det foreslås, at i § 19, stk. 2, ændres datoen »den 30. juni 2021« til: »den
31. december 2021«. Ændringen betyder, at ordningen for midlertidigt bør-
netilskud forlænges således, at §§ 1-18 får virkning i perioden fra og med
den 1. august 2019 til og med den 31. december 2021.
Formålet med den foreslåede ændring er, at udbetaling af det midlertidige
børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere forlænges til og med udgangen
af 2021, og at der fortsat kan ydes tilskud, indtil Ydelseskommissionens an-
befalinger om et nyt kontanthjælpssystem er blevet fremlagt, og disse anbe-
falinger forventeligt er trådt i kraft.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt
2.1.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Baggrunden er, at den nuværende periode for udbetaling af et midlertidigt
børnetilskud løber til og med den 30. juni 2021. Ordningen vil med forslaget
blive forlænget med 6 måneder og i øvrigt fortsætte uændret. Det vil betyde,
at der i den forlængede periode fortsat vil kunne udbetales midlertidigt bør-
netilskud og tillæg til enlige forsørgere, når betingelserne er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt
2.1., samt til lovforslagets § 1, nr. 1 og bemærkningerne hertil.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om et midlertidigt
børnetilskud til visse forsørgere ikke gælder for disse landsdele og ikke in-
deholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.
14
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 130: Lovudkast: Udkast til lovforslag om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, fra beskæftigelsesministeren
2316602_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om et midlertidigt børnetilskud til
visse forsørgere, jf. lov nr. 1550 af 27.
december 2019, som ændret ved lov nr.
1558 af 27. december 2019, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 19, stk. 2,
ændres »den 30. juni
2021« til: »den 31. december 2021«.
§ 19.---
Stk. 2.
§§ 1-18 har virkning for perio-
den fra og med den 1. august 2019 til
og med den 30. juni 2021.
15