Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2315820_0001.png
Til lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2020-21
Skriftlig fremsættelse (12. januar 2021)
Beskæftigelsesministeren
(Ane Halsboe-Jørgensen, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om sygedagpenge og
lov om aktiv socialpolitik (Suspension af dagpengeforbrug
og suspension af G-dage ved hjemsendelser og
arbejdsfordeling, forlængelse af retten til sygedagpenge
og yderligere forlængelse af 12-månedersperioden i 225-
timersreglen som følge af covid-19)
(Lovforslag nr. L 00)
Lovforslaget udmønter dele af aftale mellem regeringen
og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En‐
hedslisten, Der Konservative Folkeparti og Alternativet om
tillæg til aftale om genåbning af generelle kompensations‐
ordninger af den 16. december 2020.
På baggrund af aftalen foreslås det, at suspensionen af
dagpengeforbruget genindføres for alle dagpengemodtagere
i perioden fra den 1. januar 2021 til og med den 28. februar
2021. Perioden medregnes ikke i den lediges dagpengean‐
ciennitet. Det foreslås videre, at personer, som blev omfattet
af forlængelsen af dagpengeperioden med 2 måneder, jf.
§ 55, stk. 8, i loven, på det tidligst mulige tidspunkt den
1. november 2020, også vil blive omfattet af suspensionen
af forbrug af dagpengeperioden med 2 måneder. Endvidere
foreslås det, at arbejdsgivers betaling af dagpengegodtgørel‐
sen for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) ved ordinær arbejds‐
fordeling eller hjemsendelse suspenderes i perioden fra og
med lovens ikrafttræden til og med 18. marts 2021.
Det foreslås endvidere, at retten til sygedagpenge forlæn‐
ges med en måned, så ingen sygedagpengemodtagere over‐
går til jobafklaringsforløb til og med den 28. februar 2021.
Det foreslås også, at suspensionen af 225-timersreglen
for kontanthjælpsmodtagere m.v. forlænges til og med den
28. februar 2021. Personer, der har fået nedsat hjælpen, eller
hvor hjælpen er bortfaldet, og som i perioden har ordinære
arbejdstimer, kan tælle disse med til opfyldelse af arbejds‐
kravet på 225 timer.
På grund af den ekstraordinære situation er der behov
for, at lovforslaget hastebehandles. Det forudsætter en række
dispensationer fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Lovforslagets hastende karakter er også årsagen til, at
lovforslaget ikke har været sendt i høring, og at det ikke har
været muligt at sikre vedtagelse af lovforslaget senest 4 uger
før den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft ved bekendtgø‐
relse i Lovtidende og at det kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse.
Det vurderes med betydelig usikkerhed, at ændringerne
vil medføre offentlige merudgifter på ca. 165 mio. kr. i
2021, 199 mio. kr. i 2022 og 38 mio. kr. i 2023 efter skat og
tilbageløb.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.
BE008739
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 20/21380