Europaudvalget 2020
KOM (2020) 0682 endeligt svar på spørgsmål 5
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020-178
16. december 2020
Europaudvalget har i brev af 3. december 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 5 til
KOM (2020) 0682. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt
(DF).
Spørgsmål nr. 5:
”Af
dom C-307/05 (40) fremgår det, at EU-Domstolen fandt det hensigtsmæssigt at
undtage fastsættelsen af lønniveauet fra EU-harmonisering på fællesskabsrettens
nuværende udviklingstrin. Hvordan vil regeringen sikre, at Domstolen ikke på et
senere udviklingstrin vil kunne nå til den modsatte konklusion, således at lønfast-
sættelsen i Danmark (og andre medlemslande) på et senere tidspunkt i Domstolens
optik vil kunne gøres til genstand for EU-regulering?
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at for så vidt angår formuleringen om fællesskabs-
rettens udviklingstrin, så henviste domstolen i sagen C-268/06 (Impact) til dommen
i C-307/05 og gentog den pågældende formulering. Jeg kan derfor henvise til be-
svarelsen af EUU spørgsmål 3, hvor Impact-dommen er gennemgået.
Det er en standardformulering fra domstolen at henvise til
”fællesskabsrettens nu-
værende udviklingstrin”
i sager, hvor EU ikke har kompetence. Som det fremgår af
citatet i svaret på spørgsmålet 3, henviser domstolen til, at ”man” har
fundet det
hensigtsmæssigt at undtage lønfastsættelsen fra harmonisering. Det er altså trakta-
tens skabere, der har indsat undtagelsen i stk. 5, der refereres til.
En illustrativ sag er EU-Domstolens udtalelse 2/94 om Fælleskabets tiltrædelse af
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, hvor domstolen udtalte, at Fæl-
lesskabet på fællesskabsrettens nuværende udviklingstrin ikke har kompetence til
at tiltræde konventionen. Den konkluderer, at det kun kan ske efter en ændring af
traktaten.
En anden illustrativ sag er C-249/96, Grant. Spørgsmålet i sagen var, om traktatens
bestemmelse om ligeløn mellem kvinder og mænd kunne fortolkes således, at den
også omfattede forbud med forskelsbehandling mellem kvinder og mænd. Det afvi-
ste domstolen. Den pegede imidlertid på, at når Amsterdam-traktaten træder i kraft,
kan lovgiver ændre fælleskabsretten og sikre ligebehandling på baggrund af sek-
suel orientering (præmis 36 og 48).