Medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 9473
Ændring af satsvejledning om satser m.v. for 2020
23. december 2020
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Jeg skriver til jer for at orientere om, at Beskæftigelsesministeriet i forbindelse med
klargøringen af satsvejledningen for 2021 har fundet fejl i den gældende vejledning
nr. 10238 af 27/12/2019
–
vejledning om satser m.v. 2020. Fejlen vurderes umid-
delbart kun at berøre et fåtal borgere.
Konkret foretages der følgende ændringer med tilbagevirkende kraft i tabel 5 i vej-
ledningen - Kontanthjælp og uddannelseshjælp, jf. lov om aktiv socialpolitik:
1)
Under overskrifterne ”Sanktionssatser –
kontanthjælp. § 35, stk.
4”, ” Sankti-
onssatser
– kontanthjælp. § 35, stk. 5”, ”Sanktionssatser –
uddan-nelseshjælp.
§ 35, stk. 4” og ”Sanktionssatser – uddannelseshjælp. § 35, stk. 5” er de må-
nedlige ydelsessatser, der afgør hvilken sanktionssats, der skal anvendes, ble-
vet reguleret.
For ”Sanktionssatser – kontanthjælp. § 35, stk. 4” og ”Sanktionssatser –
ud-
dannelseshjælp. § 35, stk. 4” er enheden ændret fra ”Kr. pr. måned” til ”Kr. pr.
dag”.
For ” Sanktionssatser – kontanthjælp. § 35, stk. 5” og ”Sanktionssatser –
ud-
dannelseshjælp.
§ 35, stk. 5” er enheden ændret fra ”Kr. pr. måned” til ”Kr. pr.
hændelse”.
Under overskriften ”Nedsættelse af hjælpen til ugifte personer, der ikke opfyl-
der kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder”
er de månedlige ydelsesbeløb, der afgør hvilket nedsættel-
sesbeløb, der skal anvendes, blevet erstattet af angivelsen ’voksensats’ eller
’mindre end voksensats’.
2)
3)
4)
Vedlagt denne orientering følger PDF-version af satsvejledningen for 2020, hvor
ændringerne i tabel 5 er markeret med track-changes.
For så vidt angår punkt nr. 1, er der tale om en meget lille gruppe af berørte bor-
gere. Der pågår arbejde med at kvalificere data over omfanget af sanktioner afgivet
på fejlbehæftet grundlag til ydelsesmodtagerens ugunst.
Hvad angår punkt nr. 2 og 3 er der ikke tale om fejl til borgerens ugunst, og som
borgeren ikke kunne være vidende om. Eventuelle beløb kan derfor ikke tilbage-
kræves, da borgeren har været i god tro ved modtagelsen.