Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2311804_0001.png
Til kommunerne
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
16. december 2020
Samarbejde om fastholdelse af unge i uddannelse
Rigsrevisionen afgav den 17. september 2020 beretning med statsreviso-
rernes bemærkninger
til Folketinget om ”Indsatsen for at fastholde ud-
satte unge i uddannelse”, som bl.a. har fokus på kommuners og uddan-
nelsesinstitutioners samarbejde om at fastholde udsatte unge i uddan-
nelse. Rigsrevisionen har i beretningen fokus på unge, der starter på en
uddannelse via beskæftigelsessystemet med et konkret uddannelsespålæg.
Rigsrevisionen finder i sin undersøgelse, at 85 pct. af disse unge med et
konkret uddannelsespålæg faldt fra uddannelsen i den fireårige undersø-
gelsesperiode fra 2014 til 2018. Rigsrevisionen fandt, at kommunerne i
flere tilfælde ikke har givet den støtte og indsats, som de unge har krav
på. For de unge på uddannelseshjælp har kommunerne ikke givet samta-
ler og tilbud til tiden, og en stor andel af de unge er ikke blevet læse-,
skrive- og regnetestet. Dertil har kommunerne kun i et begrænset om-
fang videregivet oplysninger om den unges vanskeligheder ved at gen-
nemføre uddannelsen, ligesom erhvervsskolerne i lav grad har indberet-
tet risiko for frafald.
Børne- og Undervisningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet ønsker
med dette brev at understrege kommunernes ansvar for, at unge gen-
nemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse eller opnår fast til-
knytning til arbejdsmarkedet. Efter undersøgelsestidspunktet har kom-
munerne skullet etablere en sammenhængende kommunal ungeindsats,
jf. lov om kommunal indsats for unge under 25 år (ungeindsatsloven).
Jobcentrenes opgaver i forhold til unge under 25 er således blevet omfat-
tet af den kommunale ungeindsats, og kommunerne har fået en række
værktøjer til at understøtte den
samlede
ungeindsats på tværs af kommu-
nens uddannelses-, beskæftigelses-, og socialindsats, som kommunerne
dermed er forpligtede til at etablere.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Orientering om hyrdebreve til hhv. kommuner og erhvervsskoler om indsatsen for at fastholde unge med uddannelsespålæg i uddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
Kommunen skal kontinuerligt følge op på, at unge op til 25 år er på vej
mod uddannelse eller beskæftigelse. Forpligtelsen gælder dermed også,
selvom de unge er indskrevet på en uddannelse og er særlig vigtig i for-
hold til den gruppe af unge, som ikke går den lige vej gennem uddannel-
sessystemet og videre i beskæftigelse. De unge skal, når det er nødven-
digt, understøttes hele vejen frem til slutmålet.
Hensigten med kommunens arbejde med den kommunale ungeindsats
er, at den unge møder kommunen som én samlet instans på tværs af
kommunale opgaver. Kommunen har desuden mulighed for at tilbyde
den samme koordinerende støtte og indsats til unge op til 30 år.
En sammenhængende og koordineret indsats i kommunen
Med den kommunale ungeindsats skal de unge gives en sammenhæn-
gende og koordineret indsats. Formålet med den sammenhængende un-
geindsats på tværs af kommunale forvaltninger er at gøre alle unge under
25 år parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i be-
skæftigelse. Kommunerne har med ungeindsatsloven således fået det en-
tydige ansvar for at få alle unge godt videre efter grundskolen. Den gen-
nemgående uddannelsesplan, som den unge skal have fra udgangen af
grundskolen og indtil den unge er fast forankret i uddannelse og job er
det værktøj, som kommunen skal anvende til understøttelse af ungeind-
satsen.
Det betyder, at der skal være klare mål for den unges videre færd i ud-
dannelse, og den unges uddannelsesplan skal indeholde en beskrivelse af
indsatser og mål for den unge. Både når der arbejdes med uddannelses-
planen og med
den unges ”Min Plan”
skal formålet være at få den unge
godt videre uddannelses- eller jobmæssigt med udgangspunkt i den unges
egne ønsker og forudsætninger.
Ministerierne vil opfordre til, at kommunerne prioriterer dette arbejde
med henblik på at sikre understøttelse af en sammenhængende, koordi-
neret og opfølgende indsats i forhold til den unges vej mod uddannelse
eller beskæftigelse, herunder fastholder den unge i et påbegyndt forløb.
I kommunens arbejde med at sikre en koordineret og sammenhængende
indsats er det afgørende, at den unge har en primær kontaktperson, som
kan bistå den unge på vejen mod uddannelse. Ministerierne skal på den
baggrund tilskynde kommunen til at overveje om de i dag tilbyder den
tilstrækkelige og relevante støtte, som bedst kan understøtte den unge på
sin vej videre mod uddannelse.
Tidlig og hyppig indsats
Unge, som har brug for kommunens hjælp, skal ikke gå passive rundt,
men skal hurtigst muligt i gang med en indsats, som afspejler deres kvali-
fikationer, ressourcer og behov.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Orientering om hyrdebreve til hhv. kommuner og erhvervsskoler om indsatsen for at fastholde unge med uddannelsespålæg i uddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
2311804_0003.png
Det følger af ungeindsatsloven, at kommunen skal vurdere, om den unge
er i målgruppen for forberedende grunduddannelse (FGU), eller om den
unge har behov for andre indsatser, der kan bringe vedkommende videre
mod job og uddannelse. Kommunen skal sikre, at den relevante indsats
for at understøtte den unge bliver igangsat hurtigst muligt.
En helt afgørende forudsætning for den unges muligheder for at tage en
uddannelse er deres basale færdigheder. De basale færdigheder må ikke
udgøre en barriere for at gennemføre en uddannelse. I den forbindelse er
læse-, skrive- og regnetests og
–kurser
centrale værktøjer, som kommu-
nen skal anvende i det omfang, den unge opfylder kravene herfor.
Samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutioner
Kommunen er forpligtet til at tilrettelægge fastholdelsesindsatsen i sam-
arbejde med ungdomsuddannelsesinstitutionerne (jf. ungeindsatslovens §
12 a.). Derfor skal kommunerne og uddannelsesinstitutionerne sikre et
godt informationsflow, der som minimum omfatter en udveksling af de
lovpligtige informationer.
Kendskabet til de lokale procedurer, herunder hvordan der udveksles op-
lysninger samt mulige indsatser for frafaldstruede unge, kan med fordel
tages op som tema på det årlige møde, som kommunen afholder for re-
præsentanter for uddannelsesinstitutioner m.v., jf. ungeindsatslovens §
12 d.
Ministerierne vil således anspore til, at der kommunalt sikres en god
praksis omkring dataudveksling vedrørende unge, der starter uddannelse
med et uddannelsespålæg, og opfølgning på de indsatser, der iværksættes
i forbindelse med indberetning af risiko for frafald. Ministerierne skal
desuden opfordre til, at kommunen genbesøger pjecen
Samarbejde hjælper
unge i uddannelse
God digital deling af oplysninger om unge.
Webinarer om samarbejde mellem erhvervsskoler og kommuner
Styrelsen for undervisning og Kvalitet og Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering har inviteret landets kommuner og erhvervsskoler til at
deltage i et webinar i januar 2021 om styrkelse af lokale samarbejder mel-
lem erhvervsskoler og kommuner om fastholdelse af unge i uddannelse.
Fokus på webinarene vil bl.a. være regler og rammer for samarbejdet. I
finder mere information herom samt tilmelding via dette link:
https://www.conferencemanager.dk/%20styrkelseafdetlokalesamar-
bejde/conference.
Frist for tilmelding er d. 6. januar 2021.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Orientering om hyrdebreve til hhv. kommuner og erhvervsskoler om indsatsen for at fastholde unge med uddannelsespålæg i uddannelse, fra børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Direktør i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Maria Schack
Vindum
Direktør i Styrelsen for Undervisning og kvalitet, Julie Elm Vig Albert-
sen
4