NOTAT
Hovedkonklusioner i slutevalueringen af
"Flere skal med"
17. december 2020
J.nr. 20/04197-1
IPAM
EHO
1. Slutevalueringens overordnede konklusioner
Ved projektets start var der 27.000 borgere i målgruppen. De blev delt op i tre
grupper:
Indsatsgruppen som skulle modtage en Flere skal med indsats (ca. 13.000
borgere svarende til 55 pct.)
Rehabiliteringsgruppen som skulle have deres sag forelagt for kommunens
rehabiliteringsteam (ca. 8000 borgere svarende til 34 pct.)
Personer med alvorlige sociale og helbredsmæssige udfordringer som gør,
at de ikke kan deltage i en aktiv beskæftigelsesindsats (ca. 6000 borgere
svarende til 11 pct.)
Resultaterne fra slutevalueringen viser, at borgerne er kommet tættere på ar-
bejdsmarkedet i form af løntimer, uddannelse og virksomhedspraktik
o
Monitoreringsresultaterne viser, at 37 pct. af indsatsgruppen
–
ca.
4.800 personer
–
var i beskæftigelse, uddannelse, fleksjob eller virk-
somhedspraktik ved projektets afslutning.
o
Heraf var 12 pct. af indsatsgruppen
–
ca. 1.600 personer
–
helt afgået
til job, uddannelse eller fleksjob.
o
Samtidig var 81 pct. af borgere i målgruppen for fleksjob, ressource-
forløb eller førtidspension
–
ca. 6.300 personer
–
blevet afklaret videre
fra kontanthjælpssystemet.
o
Slutevalueringen viser samtidig at gennem projektperioden har 72 pct.
af indsatsgruppen
–
10.152 personer
–
på et tidspunkt været i job, ud-
dannelse eller virksomhedspraktik.
o
84 ud af 88 kommuner har indfriet projektets resultatkrav om at mini-
mum 40 pct. af indsatsgruppen skal være i virksomhedsrettet indsats,
uddannelse eller lønnede timer over en periode på 3 måneder.
Resultaterne viser, at opnåelse af ordinære timer er nogenlunde den samme på
tværs af køn, alder, etnicitet og uddannelse. Dette kan tolkes som, at der kan
findes et arbejdsmarkedspotentiale bredt hos gruppen, og der ikke er grupper,
som har en væsentlig lavere sandsynlighed end andre
Indsatsmodellen ser ud til at virke. Der er en sammenhæng mellem kommuner-
nes anvendelse af de seks kerneelementer og resultatopnåelsen. Fidelitetsanaly-
ser viser en tendens til, at kommuner der i høj grad har anvendt indsatsmodel-
lens kerneelementer, generelt også er de kommuner, som er lykkedes med at
skabe bedre resultater for målgruppen.
Brugen af virksomhedsforløb mv. samt ordinære timer har ikke været lige for-
delt mellem kommunerne, og der har været en tendens til, at jo større kommu-
nerne er, eller jo større volumen kommunerne har haft i indsatsgruppen, desto