Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2305748_0001.png
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Toftevej 43, 9440 Aabybro
Tlf.: 7257 7777 Fax: 7257 8888
[email protected]
www.jammerbugt.dk
Jesper Brogaard
Direkte 4191 2164
[email protected]
Dato. 15. december 2020
Kære medlem af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Den færdige evalueringsrapport på de nordjyske frikommuneforsøg på beskæfti-
gelsesområdet er nu udarbejdet, og resultatet taler for sig selv. Forsøgene viser
gode resultater, som efter vores opfattelse klart vil kunne bidrage til en styrket be-
skæftigelsesindsats fremover. Med dette brev ønsker vi derfor at sende en opfor-
dring til jer om at give kommunerne mulighed for mere forenklede og friere rammer
på beskæftigelsesområdet.
Vi er opmærksomme på, at det nordjyske frikommunenetværk ved KKR har sendt
jer samme opfordring. Henvendelsen fra os i Beskæftigelsesudvalget i Jammer-
bugt Kommune har til formål at supplere andre input med udgangspunkt i at se
mulighederne i en mindre kommunes perspektiv. De mindre kommuner i Nordjyl-
land har ikke samme stordriftsfordele som de større kommuner rundt i landet. Til-
svarende er der færre borgere med samme behov på samme tidspunkt i en mindre
kommune, hvorfor den individuelt tilpassede indsats bliver om end endnu vigtigere
i mindre kommuner. Derfor kan større frihedsgrader fra eksempelvis frikommune-
forsøgene være endnu mere afgørende for at muligheden for at give vores med-
borgere en værdig, individuel og meningsfuld indsats.
Et eksempel kan være, at mindre kommuner har færre store virksomheder, hvorfor
det kan være svært at finde tilstrækkeligt med muligheder for de udsatte borgere
med helt særlige behov. De virksomheder, der kan rumme og udvikle disse borge-
re, er i dag begrænset af mulighed for antal samtidige borgere, hvilket begrænser
jobcentrets muligheder for agilitet og fleksibilitet i indsatsen. Derfor har jobcentrene
brug for friere virksomhedsrettede rammer.
Hertil kan f.eks. sagsbehandlingstiden på sygedagpengeområdet trække ud i de
kommuner, der er eller har været præget af lægemangel, da der er lang ventetid
på f.eks. lægeattester. Dette stiller borgerens situation ringere end i andre kommu-
ner, og det giver derfor slet ikke mening at bede om lægeerklæringer på områder,
hvor kommunen i forvejen har tilstrækkeligt lægelig dokumentation, eller kommu-
nen med fordel kan hente dokumentationen andetsteds. Frikommuneforsøgene
har vist, at beslutningen om at indhente lægeattester med fordel kan bero på et
kommunalt skøn. Borgerne oplever i forsøgene et hurtigere, smidigere og mere
meningsgivende sagsforløb, samtidig med at retssikkerheden håndhæves derhen,
at borgerne har ret til at få indhentet det ”sædvanlige”, hvis de finder behov herfor.
Adresse ved personlig henvendelse: Borgervænget 12, 9460 Brovst
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Henvendelse af 15/12-20 fra Jammerbugt Kommunes Beskæftigelsesudvalg om "Evaluering af de Nordjyske Frikommuneforsøg"
2305748_0002.png
Også læger såvel som medarbejdere oplever at bruge deres tid meget mere rele-
vant.
Som en kommune, der deltog i 11 af de 18 frikommuneforsøg, har Jammerbugt
Kommune virkelig kunne mærke den store effekt, som de friere rammer og den
forenklede beskæftigelsesindsats har haft for vores borgere, virksomheder, a-
kasser, læger og selvfølgelig medarbejdere. Dét at medarbejderne har haft mulig-
hed for at tilrettelægge et fleksibelt og individuelt kontaktforløb har betydet, at bor-
gerne har oplevet mødet med jobcentret som meningsgivende og motiverende, og
medarbejderne har følt, at deres faglighed i langt højere grad har fået lov at skinne
igennem og komme til sin ret.
Vi er af den overbevisning, at evalueringen af frikommuneforsøgene dokumente-
rer, at I som lovgivere kan have tiltro til, at vi i kommunerne er lige så interessere-
de som jer i at opnå gode resultater for borgerne og virksomhederne. På trods af
eller skulle man sige på grund af? - færre proceskrav, mindre administration og
mindre bureaukrati opnår vi stadig samme gode eller bedre resultater. Ressour-
cerne er blevet anvendt på at understøtte de, der har mest brug for hjælp og støtte
endnu tidligere i deres forløb, da indsatser er blevet igangsat, når det giver mening
for forløbet og ikke på baggrund af en lovgivning. Desuden viser resultaterne, at
både virksomheder, læger og ikke mindst borgerne har øget tilfredsheden af sam-
arbejdet med jobcentret i perioden. Endelig har medarbejderne som nævnt oplevet
at kunne anvende deres faglighed til at give borgerne en mere meningsfuld indsats
og dermed sætte indsatser i gang sammen med borgerne, når det giver mening i
borgers forløb.
Samme ansvarlighed beviser jobcentrene under COVID-19 nedlukningen af be-
skæftigelsesindsatsen i foråret. Selv med en suspenderet beskæftigelsesindsats
formåede jobcentrene at holde kontakten til borgere og virksomheder. Jobcentrene
har tænkt nyt og innovativt i forhold til netop at fortsætte deres arbejde med borge-
re og virksomheder på trods af nedlukningen. Der har været brug for at holde hån-
den under borgere via virtuelle tværfaglige møder, telefoniske samtaler og nye in-
teressante virtuelle gruppeforløb. Vi mener dette endnu engang viser jobcentrenes
engagement og indsats for at skabe gode resultater for vores borgere og virksom-
heder.
Med disse input sender vi hermed et signal om, at vi ønsker beskæftigelsesområ-
det tænkt ind i nærhedsreformen og ønsker de allerede indhentede erfaringer ind-
tænkt i denne reform. Vi ønsker desuden med brevet at opfordre til, at Beskæfti-
gelsesministeren og Folketingets beskæftigelsesudvalg vil medtage evalueringens
resultater i jeres fremtidige udformning af lovgrundlaget på beskæftigelsesområdet.
Vi ser frem til at høre fra jer og står til rådighed for yderligere uddybning og drøftel-
se af evalueringsresultaterne.
Med venlig hilsen
Jammerbugt Kommunes Beskæftigelsesudvalg
Adresse ved personlig henvendelse: Borgervænget 12, 9460 Brovst