December 2020
Arbejdsmarkedspolitik / chha
Erfaringsopsamling
–
digitale samtaler under
suspensions- og genåbningsperioden
Indledning
Grundet Covid-19 var beskæftigelsesindsatsen i perioden fra den 12. marts - 25.
maj 2020 delvist suspenderet. Det betød, at blandt andet rådighedsforpligtelsen var
sat ud af kraft og at medarbejdere i jobcentre og a-kasser i vid udstrækning arbej-
dede hjemmefra. Borgernes kontakt med jobcentret og/eller a-kassen var i denne
periode derfor frivillig og altovervejende digital, det vil sige telefonisk eller via vi-
deo/skype-forbindelse.
Fra den 26. maj blev beskæftigelsesindsatsen gradvist genåbnet og rådighedsfor-
pligtelsen blev igen indført. For at understøtte en fleksibilitet i samtaleafholdelsen
blev der indført en mulighed for, at lovpligtige samtaler kunne afholdes digitalt un-
der genåbningsperioden.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har i forlængelse af den del-
vise suspension og efterfølgende genåbning af beskæftigelsesindsatsen udarbejdet
en erfaringsopsamling. Opsamlingen har til formål at belyse kommuner og a-kas-
sers erfaringer med digitale kontaktformer under suspensions- og genåbningsperio-
den.
Denne del af erfaringsopsamlingen vedrører kommuner og a-kassers erfaringer
med digitale
samtaler
under suspensions- og genåbningsperioden. Den anden del af
erfaringsopsamlingen belyser erfaringer med digitale rehabiliteringsteammøder i
samme periode.
Erfaringsopsamlingen om digitale samtaler baserer sig på en survey til medarbejdere
og jobcenterchefer/teamchefer i hhv. kommuner og a-kasser. Surveyen er blevet di-
stribueret til i alt 2768 medarbejdere og chefer i jobcentrene samt 472 medarbejdere
og chefer i a-kasserne. I alt har 76 % af medarbejderne og cheferne i jobcentrene