Folketingets beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
14. december 2020
Orientering om opsamling på erfaringer med digitale samtaler
mv. under suspensions- og genåbningsperioden
CVR 10172748
Kære medlemmer af BEU
Som I ved, har jobcentre og a-kasser under suspensionsperioden som følge af Co-
vid-19 haft mulighed for at have digital kontakt, f.eks. via telefon eller video med
borgerne. For at give jobcentrene og a-kasserne fleksibilitet i beskæftigelsesindsat-
sen under genåbningsperioden har de ligeledes haft mulighed for digital kontakt
med borgerne under genåbningsperioden.
Efter ønske fra flere af jer samt fra arbejdsmarkedets parter har jeg i forlængelse af
genåbningen bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejde en erfa-
ringsopsamling om borgerne, kommunerne, a-kasserne og de kliniske funktioners
mange nye erfaringer med digitale kontaktformer. Jeg har vedlagt erfaringsopsam-
lingen til jeres orientering.
Erfaringsopsamling: Digitale samtaler
J.nr.
20/15397
–
2020-6838
Som I vil kunne læse om i erfaringsopsamlingen om digitale samtaler er borgere,
kommuner og a-kasserne generelt positive over for muligheden for digital kontakt
–
herunder særligt telefoniske samtaler. Erfaringerne er dog langtfra entydige, da
opsamlingen også peger på, at der er stor forskel på, hvornår forskellige borgere
opleves at have gavn af den digitale kontakt.
Erfaringsopsamling: Rehabiliteringsteammøder
Som det fremgår af erfaringsopsamlingen om digitale rehabiliteringsteammøde, pe-
ger såvel medarbejdere i de undersøgte kommuner som de kliniske funktioner på
en række udfordringer og begrænsninger ved digitale møder. Det er generelt svært
at sikre en tilstrækkelig borgerinddragelse og kvaliteten i møderne er ikke lige så
god som ved fysiske møder. Med den delvise genåbning er kommunerne således
også gået tilbage til primært fysiske møder.
Gode perspektiver og behov for mere viden
Jeg noterer mig naturligvis, at erfaringsopsamlingen peger på, at der er nogle gode
perspektiver i brugen af digitale samtaler - også på den anden side af Covid-19.
Dog er det vigtigt at understrege, at vi endnu ikke har viden om effekterne af digi-
tale samtaler. Vi har solid viden om effekterne af samtaler ved fysisk fremmøde, og
i overvejelser om den bedst mulige tilrettelæggelse af beskæftigelsesindsatsen, skal