Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2304396_0001.png
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
14. december 2020
Orientering om opsamling på erfaringer med digitale samtaler
mv. under suspensions- og genåbningsperioden
CVR 10172748
Kære medlemmer af BEU
Som I ved, har jobcentre og a-kasser under suspensionsperioden som følge af Co-
vid-19 haft mulighed for at have digital kontakt, f.eks. via telefon eller video med
borgerne. For at give jobcentrene og a-kasserne fleksibilitet i beskæftigelsesindsat-
sen under genåbningsperioden har de ligeledes haft mulighed for digital kontakt
med borgerne under genåbningsperioden.
Efter ønske fra flere af jer samt fra arbejdsmarkedets parter har jeg i forlængelse af
genåbningen bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udarbejde en erfa-
ringsopsamling om borgerne, kommunerne, a-kasserne og de kliniske funktioners
mange nye erfaringer med digitale kontaktformer. Jeg har vedlagt erfaringsopsam-
lingen til jeres orientering.
Erfaringsopsamling: Digitale samtaler
J.nr.
20/15397
2020-6838
Som I vil kunne læse om i erfaringsopsamlingen om digitale samtaler er borgere,
kommuner og a-kasserne generelt positive over for muligheden for digital kontakt
herunder særligt telefoniske samtaler. Erfaringerne er dog langtfra entydige, da
opsamlingen også peger på, at der er stor forskel på, hvornår forskellige borgere
opleves at have gavn af den digitale kontakt.
Erfaringsopsamling: Rehabiliteringsteammøder
Som det fremgår af erfaringsopsamlingen om digitale rehabiliteringsteammøde, pe-
ger såvel medarbejdere i de undersøgte kommuner som de kliniske funktioner på
en række udfordringer og begrænsninger ved digitale møder. Det er generelt svært
at sikre en tilstrækkelig borgerinddragelse og kvaliteten i møderne er ikke lige så
god som ved fysiske møder. Med den delvise genåbning er kommunerne således
også gået tilbage til primært fysiske møder.
Gode perspektiver og behov for mere viden
Jeg noterer mig naturligvis, at erfaringsopsamlingen peger på, at der er nogle gode
perspektiver i brugen af digitale samtaler - også på den anden side af Covid-19.
Dog er det vigtigt at understrege, at vi endnu ikke har viden om effekterne af digi-
tale samtaler. Vi har solid viden om effekterne af samtaler ved fysisk fremmøde, og
i overvejelser om den bedst mulige tilrettelæggelse af beskæftigelsesindsatsen, skal
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 102: Orientering om opsamling på erfaringer med digitale samtaler mv. under suspensions- og genåbningsperioden, fra beskæftigelsesministeren
vi således også være sikre på, at vi kender effekten af digitale samtaler. Derfor er vi
i gang med at undersøge mulighederne for at igangsætte et forsøg om digitale sam-
taler, der kan bringe ny viden til bordet.
Et randomiseret kontrolleret forsøg indebærer, at borgere udvælges tilfældigt til at
skulle deltage i fysiske samtaler. I forbindelse med igangsættelse af et forsøg med
digitale samtaler er det derfor nødvendigt at tage hensyn til det aktuelle smittetryk,
således at vi undgår situationer, hvor borgeren ville føle sig utryg ved fysisk frem-
møde og dermed påvirke indholdet i de fysiske samtaler.
Til slut vil jeg gerne understrege, at det af hensyn til den fortsatte smittespredning i
samfundet er altafgørende, at vi stadig kan imødekomme kommuner og a-kassers
behov for at lukke ned lokalt og dermed fortsat tilbyde borgerne digital kontakt. Ud
fra det hensyn har jeg, som jeg også har skrevet til jer før, valgt at forlænge kom-
munerne og a-kassernes fleksible mulighed for digital kontakt i beskæftigelsessy-
stemet frem til den 28. februar 2021.
Jeg har derudover bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at lægge
erfaringsopsamlingen på star.dk, så alle med interesse for beskæftigelsesindsatsen
kan få indsigt i erfaringerne den digitale kontakt.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2