Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2256996_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
7. oktober 2020
Lovprogrammet 2020/21
Til orientering omdeles den del af regeringens lovprogram, der vedrører Be-
skæftigelsesudvalgets område.
Med venlig hilsen
Lone Klinke,
Udvalgsassistent
Side 1 | 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Lovprogrammet 2020/21
2256996_0002.png
Forord – Grønt, retfærdigt og ansvarligt
– styrket ud af krisen
I 2020 blev Danmark og verden ramt af covid-19. I Danmark har vi hidtil klaret os godt
igennem pandemien takket være en stærk fælles indsats. Det kan vi alle sammen være
stolte af.
Men corona og den økonomiske krise sætter fortsat sit aftryk på vores samfund. Det er
derfor også i den kommende tid en helt central opgave for regeringen at håndtere coro-
na.
Regeringen har fremlagt et forslag til finanslov med en ekspansiv finanspolitik, hvor vi
stimulerer økonomien, styrker danske arbejdspladser og bekæmper arbejdsløshed.
Desuden investerer vi på sundhedsområdet i lagre af værnemidler, beredskab og vacci-
ner.
Covid-19 har forsinket vores politik på andre områder. Det kan ikke være anderledes.
Men vores ambitioner er de samme som før.
Alle fortjener en værdig tilbagetrækning. Derfor foreslår vi en ny ret til tidlig pension for
dem, der har været mange år på arbejdsmarkedet, ofte i hårde jobs. Det, vi lovede før
valget, gør vi efter valget.
Med en ny velfærdslov vil vi forpligte os til, at pengene følger med, når der kommer
flere børn og flere ældre.
Vi følger op på den ambitiøse klimamålsætning og udbygger Danmarks position som et
grønt foregangsland på globalt plan. Og vi vil give vores virksomheder de bedste ram-
mebetingelser for at skabe vækst og jobs herhjemme.
På udlændingeområdet vil vi stille flere krav. Hvis nyankomne og andre indvandrere
med et integrationsbehov er uden for arbejdsmarkedet, skal der være krav om 37 timers
indsats om ugen for at få ret til fuld ydelse. Og der skal være større åbenhed om religiøse
forkynderes prædikener på andre sprog end dansk.
Det skal være trygt at færdes alle steder i Danmark. Vi vil fremsætte lovgivning, der
modvirker utryghedsskabende adfærd i det offentlige rum.
Vi vil foreslå, at bandekriminalitet, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interes-
ser, skal kunne føre til frakendelse af dansk statsborgerskab. Og det skal være muligt at
ophæve lejemålet for kriminelle beboere hurtigere end i dag.
Vi vil styrke retssikkerheden for voldtægtsofre. Sex skal selvfølgelig altid være baseret på
samtykke. Det er et vigtigt skridt for ligestillingen i vores samfund
præcis som vi love-
de det i forståelsespapiret.
Side 2 | 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Lovprogrammet 2020/21
2256996_0003.png
Og så vil regeringen fortsætte indsatsen for at udjævne forskellene mellem land og by. Vi
vil blandt andet understøtte en bedre geografisk spredning af f.eks. velfærdsuddannel-
serne. For at styrke adgangen til læger i alle dele af landet vil vi foreslå tjenestepligt for
læger.
Regeringen vil bringe Danmark styrket ud af krisen
et mere grønt, ansvarligt og ret-
færdigt samfund.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med partierne i det nye folketingsår.
Mette Frederiksen
Statsminister
Side 3 | 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Lovprogrammet 2020/21
2256996_0004.png
Beskæftigelsesministeren
Ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om den selvejende institution Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring og lov om erstatningsansvar (Anmeldelse af
arbejdsulykker, opdatering af kapitaliseringsfaktorer m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at sikre mere enkle og tidssvarende regler på arbejdsskade-
området. Med ændringen af anmeldereglerne gøres der op med, at der er forskellige
regelsæt for anmeldelse af de samme ulykker. Med ændringen af levetidsforudsætninger
sikres det, at tilskadekomne altid får udmålt sin erstatning på et opdateret grundlag,
uanset om erstatningen udbetales løbende eller som en engangserstatning.
Ændring af lov om social pension, lov om Seniorpensionsenheden og forskellige
andre love (Fordeling af myndighedsansvar mellem kommuner og Seniorpensi-
onsenheden m.v.) (Okt I)
Med lovforslaget overflyttes administration og tilkendelse af seniorpension til den nye
statslige myndighed, som er etableret ved lov om Seniorpensionsenheden fra juni 2020.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om ret til seniorpension for nedslidte fra maj
2019. Lovforslaget har desuden til formål på baggrund af EU-retten at justere reglerne
om beregning af indtægtsgrundlaget for pensionister med en ægtefælle/partner, der kun
modtager pension fra ét andet EU/EØS-land.
Ændring af barselsloven, lov om sygedagpenge og forskellige andre love (Ret til
fravær i 26 uger for forældre, der mister et barn under 18 år (sorgorlov) samt
bemyndigelse til at fastsætte særlige regler om revision af nogle kommuners
regnskaber for regnskabsåret 2021 på områder med statsrefusion eller statstil-
skud) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at forbedre vilkårene for ret til fravær for forældre, der
mister deres barn. Med forslaget udvides retten til fravær til at omfatte alle forældre, der
mister et barn inden det fyldte 18. år ligesom fraværsperioden forlænges fra 14 uger op
til 26 uger efter barnets død. Forslaget om at indføre fraværsret for alle forældre, der
mister et barn under 18 år, er en opfølgning på aftalen om udvidet ret til sorgorlov mel-
lem alle Folketingets partier fra juni 2020. Lovforslaget har desuden til formål at skabe
hjemmel til, at der administrativt kan fastsættes regler, som er nødvendige for at kunne
indføre en nyudviklet, digitalt understøttet revisionsmodel i et mindre antal kommuner i
2021.
Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv og målretning af anmeldelsespligten til RUT
for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte) (Okt II)
Side 4 | 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Lovprogrammet 2020/21
2256996_0005.png
Lovforslaget har til formål at forbedre forholdene for udstationerede lønmodtagere i
Danmark med henblik på at sikre samme løn- og arbejdsvilkår, som også gælder for
danske lønmodtagere. Dette gælder blandt andet med hensyn til aflønning og i forhold
til lønmodtagere, som er udstationeret i en længere periode. Lovforslaget implementerer
det reviderede udstationeringsdirektiv fra juni 2018. Lovforslaget indeholder herudover
en målretning af anmeldepligten for udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende uden
ansatte til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Ændring af lov om social pension (Regulering af folkepensionsalderen) (Nov I)
Med lovforslaget forhøjes folkepensionsalderen til 69 år med virkning fra 2035, således
at danskernes stigende levetid også fører til flere aktive år på arbejdsmarkedet. Lov-
forslaget er en opfølgning på aftalen om levetidsindeksering af folkepensionsalderen
mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Det Radikale Venstre fra september 2015.
Ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Ret til tidlig pensi-
on) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at indføre en ny ret til tidlig pension for visse personer med
lang anciennitet på arbejdsmarkedet.
Ændring af lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked (Optagelse af
selvstændigt erhvervsdrivende i Barsel.dk) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at forbedre barselsvilkårene for selvstændigt erhvervsdriven-
de og dermed afhjælpe nogle af de økonomiske udfordringer, som mange selvstændige
oplever, når de holder barselsorlov fra deres virksomhed. Med lovforslaget vil selvstæn-
digt erhvervsdrivende omfattes af barselsudligningsordningen på det private arbejds-
marked. Forslaget skal styrke kvinders incitament til at blive selvstændigt erhvervsdri-
vende samt forbedre lønkompensationen i forbindelse med barsels- og forældreorlov for
både mænd og kvinder. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om finansloven for
2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Det Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet fra december 2019.
Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og un-
derstøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang
til korte erhvervsrettede kurser, varslingspuljens anvendelsesområde, fritagelse
for indsats og rådighed for unge, der deltager i særligt tilrettelagt ungdomsud-
dannelse (STU) samt præciseringer m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at styrke og forenkle indgangen til korte erhvervsrettede
kurser i beskæftigelsesindsatsen. Med lovforslaget samles, styrkes og forenkles mulighe-
derne for, at alle ledige kan få erhvervsrettede kurser, som sikrer fleksibel omstilling til
Side 5 | 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Lovprogrammet 2020/21
2256996_0006.png
nye job og brancher, og fem eksisterende ordninger for korte erhvervsrettede kurser
samles i én regional pulje. Derudover indeholder lovforslaget en række andre ændringer,
tilretninger og præciseringer i reglerne. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om
styrket opkvalificering mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkepar-
ti, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti fra juni 2020 og på aftalen om
ekstraordinært løft af ledige mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra juni 2020.
Ændring af lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (Sikring af ind-
drivelse af fagretlig bod i udlandet) (Jan I)
Lovforslaget har til formål at øge mulighederne for, at Arbejdsmarkedets Fond for Ud-
stationerede fremadrettet kan inddrive fagretlig bod i udlandet. Lovforslaget gennemfø-
rer fælles anbefalinger fra FH og DA, og følger op på OK20-resultatet på det private
arbejdsmarked fra april 2020.
Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Justering af rammerne for
ressourceforløb) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at justere reformen af førtidspension og fleksjob på baggrund
af, at der i løbet af 2020 forventes gennemført en gennemgang af ressourceforløbsord-
ningen.
Lovforslaget er en opfølgning på forståelsespapiret ”Retfærdig retning for
Danmark” mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten fra juni 2019.
Ændring af lov om midlertidigt børnetilskud (Forlængelse af det midlertidige
børnetilskud) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at forlænge det midlertidige børnetilskud fra 1. juli 2021 indtil
31. december 2021, indtil et nyt ydelsessystem er trådt i kraft. Det midlertidige børnetil-
skud blev indført pr. 1. januar 2020 med tilbagevirkende kraft til den 1. august 2019 som
opfølgning på aftalen om mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fra september 2019.
Ændring af lov om arbejdsmiljø (Arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse)
(Feb II)
Side 6 | 7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Lovprogrammet 2020/21
2256996_0007.png
Lovforslaget har til formål at indføre regler til forbedret beskyttelse af arbejdsmiljøre-
præsentanter mod afskedigelse og anden forringelse af sine forhold på samme måde som
tillidsmænd, også i situationer, hvor der ikke er en overenskomst for vedkommende eller
tilsvarende faglige område. Med lovforslaget gennemføres kommende anbefalinger fra
udvalget om et forbedret AMO-system bestående af arbejdsmarkedets parter, eksperter
og Beskæftigelsesministeriet om løsninger på arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og
ordnede forhold på arbejdsmarkedet mellem den daværende regering (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alterna-
tivet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra april 2019.
Ændring af lov om arbejdsskadesikring m.v. (Fuld erstatning i forbindelse med
vold på arbejdspladsen
B 46) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at lette adgangen til fuld erstatning for ansatte, der har været
udsat for vold og trusler på arbejdet. Med lovforslaget gennemføres konkrete løsnings-
modeller fra analysearbejdet som opfølgning på Beskæftigelsesudvalgets beretning over
B 46 om ansattes mulighed for fuld erstatning, når de har været udsat for vold mv. på
arbejdet fra februar 2019.
Ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af ATP’s opga-
vevaretagelse og udvidelse af ATP’s bestyrelses indstillingsret
vedrørende tarif-
grundlaget m.v.) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at give Arbejdsmarkedets Tillægspension mulighed for at øge
det investeringsmæssige råderum med henblik på, at Arbejdsmarkedets Tillægspension
kan skabe de bedst mulige pensioner til medlemmerne, og at det sker med behørigt
hensyn til Arbejdsmarkedets Tillægspensions særlige rolle i det danske pensionssystem.
Endvidere har lovforslaget til formål at modernisere lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension.
Lovgivning som opfølgning på Ydelseskommissionen
Regeringen har til hensigt at følge op på Ydelseskommissionens anbefalinger.
Side 7 | 7