Folketingets § 71 tilsyn
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 6706
Doknr.
473863
Dato
13-10-2021
Folketingets § 71 tilsyn har d. 23. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 30 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Folketingets § 71 tilsyn.
Spørgsmål nr. 30
”Vil ministeren kommentere hovedkonklusioner og anbefalinger i Folketingets
Ombudsmands temarapport om tilsynsbesøg på børneområdet i 2020 jf. § 71-tilsynet
alm. del
–
bilag 60? Det bemærkes, at tilsynet har stillet spørgsmål til Børne- og
Undervisningsministeren vedrørende rapportens hovedkonklusioner og anbefalinger
om interne
skoler.”
Svar:
Jeg synes, at der er mange gode anbefalinger i Folketingets Ombudsmands
temarapport 2020
”Institutioner med børn og unge med handicap”
og ikke
mindst, at det er et vigtigt tema og fokuspunkter, der er udvalgt i denne rapport.
Jeg noterer mig, at I har bedt Børne- og Undervisningsministeriet om at
forholde sig til rapportens hovedkonklusioner og anbefalinger om interne
skoler, og jeg vil derfor ikke forholde mig til dette i svaret.
Jeg kan oplyse, at Social- og Ældreministeriet har et møde planlagt med
Folketingets Ombudsmand i november med henblik på at drøfte opfølgningen
på rapportens anbefalinger.
Hvad angår anbefalingen om at sikre, at personalet har tilstrækkeligt kendskab
til voksenansvarsloven, samt til hvilke greb der bør anvendes i forbindelse med
en magtanvendelse, så magtanvendelsen udøves mest skånsomt, og at
stederne har skriftlige retningslinjer om fysisk magtanvendelse, kan jeg oplyse,
at der allerede med Børnene Først er afsat en kvalitetsramme til sikre, at
medarbejderne har de rette kompetencer til stede på institutionerne.
Derudover glædes jeg ved, at en af hovedkonklusionerne lyder, at de besøgte
steder generelt var reflekterende i forhold til de dilemmaer, der kan opstå i
spændingsfeltet mellem magt og omsorg, og at tilsynsbesøgene efterlod det
indtryk, at stederne var gode til at håndtere disse dilemmaer pædagogisk på en
konstruktiv og udviklingsorienteret måde.
1