Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del
Offentligt
2439504_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 31-08-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 2110351
Dok. nr.: 1854436
Folketingets § 71-tilsyn har den 11. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 26 (Alm.
del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren forklare, hvorfor der stadig er
”betydelig
regional variation i anvendel-
sen af tvang”, og hvad ministeren har gjort for at udbrede de gode erfaringer fra for-
skellige projekter og forsøg om at nedbringe brugen af tvang i psykiatrien, f.eks.
’Sa-
fewards’ og mere åben dialog med patienterne? Spørgsmålet stilles med baggrund i
Orientering om Sundhedsstyrelsens monitorering af tvang i psykiatrien for perioden
1/1-2020 til 31/12-2020, jf. §71-tilsynet alm. del
bilag 35.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Danske Regioner, som oplyser:
”Tvang
er en indgribende oplevelse for hver eneste patient, der bliver udsat for det,
og regionerne arbejdet dedikeret for, at tvangsindgreb sker så sjældent og skånsomt
som muligt. Danske Regioner ser gerne, at der indgås en ny og ambitiøs aftale om
nedbringelse af tvang.
Ved udløbet af den nuværende partnerskabsperiode er det positivt, at regionerne på
landsplan har nedbragt brugen af bælter i psykiatrien med omkring 40 procent. Det
er tæt på målet om en halvering og svarer til en målopfyldelse på 80 %, og vidner om,
at man har ydet en stor indsats ude på afdelingerne
en indsats, der har bidraget til
at udvikle og forbedre psykiatrien. Imidlertid er der desværre stadig for mange pati-
enter, der oplever tvang, og der er en bekymrende stigning i tvangsindlæggelser,
hvorfor det er nødvendigt, at se på hvad der udløser behovet for tvang. En ny aftale
om nedbringelse af tvang bør indeholde ambitiøse mål for indsatsen både før, under,
og efter indlæggelse, og bør også omfatte kommunerne - og gerne almen praksis og
politiet.
At nedbringe tvang er kompliceret. Der er bred enighed om, at der ikke er en enkelt-
stående indsats eller et enkeltstående indgreb, som er udslagsgivende i forhold til at
nedbringe tvang. Nedbringelse af tvang forudsætter et kontinuerligt arbejde med en
række gensidigt supplerende indsatser på flere planer og på tværs af sektorer. Et af-
gørende element er et vedvarende ledelsesfokus på alle niveauer i organisationen,
ligesom kompetenceudvikling af medarbejdere i alle funktioner er grundlæggende for
at kunne skabe og drive ændringer i kulturen. Særligt den sidstnævnte del vanskelig-
gøres af, at der generelt er udfordringer med både rekruttering og fastholdelse af
medarbejdere i psykiatrien. Dertil har ordentlige og tidssvarende fysiske rammer,
både inde og ude, også betydning for arbejdet med at forebygge tvang og minimere
risikoen for situationer, der eskalerer unødvendigt.
§71, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om hvorfor der stadig er betydelig regional variation i anvendelsen af tvang, til sundhedsministeren
Regionerne videndeler løbende på tværs af regioner og afdelinger om metoder og re-
sultater edr. edbri gelse af t a g heru der o erfari ger fra ”Projekt Sikker Psyki-
atri´s t a gspakke, udbredelse af ”safe- ards” og ”Projekt Bæltefri Afs it” sa t o
særlige patientgrupper, som man har erfaring med, ofte udsættes for tvang. Erfarin-
ger fra ”Projekt Bæltefri Afs it ar i ø rigt, at særligt de ekstra or eri ger ha de be-
tydning for nedbringelse af tvang. Senest har regionerne i regi af Det Nationale Kvali-
tetsprogram nedsat et Lærings- og Kvalitetsteams vedr. nedbringelse af tvang i psyki-
atrien (LKT Tvang i psykiatrien). Region Nordjylland leder arbejdet på tværs af regio-
nerne. Den konkrete målsætning i LKT Tvang er at mindske tvangsindlæggelser med
10 procent med udgangen af 30. september 2023. Desuden afholder regionerne lø-
bende fælles konferencer om tvang mhp. læring og videndeling.
I forhold til hvad regionerne konkret gør for at forebygge tvang, herunder ifht. at
mindske regionale forskelle, vil Danske Regioner henvise til dels de regionale udtalel-
ser fra regionsrådene til brug for ministerredegørelsen til Statsrevisorernes beretning
nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe tvang, dels de redegørelser, som regio-
nerne har sendt til Sundhedsstyrelsen i forbindelse med seneste monitorering af
tvang for perioden 1/1- 2020 til 31/12-2020. Det er dog vigtigt her at medtænke, at
det at nedbringe tvang ikke skal ses som en lineær udvikling, men at der i perioder vil
være regional variation fx begrundet i personaleudskiftninger, rekrutteringsproble-
mer etc.
På linje med den helt nye rapport fra Rigsrevisionen ser Danske Regioner også gerne,
at et nyt partnerskab om tvang sætter læring i højsædet og fokuserer på færre, men
nøje udvalgte indikatorer. Danske Regioner er helt enige med Rigsrevisionen i, at de
hidtidige 53 indikatorer for 17 tvangsformer har gjort det svært for både staten og re-
gionerne at målrette arbejdet med at nedbringe tvang. Med Rigsrevisionens rapport
er der et godt udgangspunkt for et fremadrettet og lærende fokus i en ny partner-
skabsaftale, og som vil kunne bidrage til at mindske regionale forskelle i nedbringelse
af tvang.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Line Bork
Side 2