Folketingets § 71-udvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4861
Doknr.
436657
Dato
24-06-2021
Folketingets § 71-udvalg har d. 27. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 22
(alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 22:
Alzheimerforeningen har, jf. § 71-tilsynet alm. del
–
bilag 25, oplyst, at foreningen
under coronaepidemien har fået henvendelser om frihedsberøvelse på en lang
række plejehjem, og oplyst, at foreningen på den baggrund har skrevet til ca. 40
kommuner hvor der har været konkrete eksempler på frihedsberøvelser. Hvad
er ministerens kommentarer hertil og er ministeren indstillet på at kontakte lan-
dets kommuner med henblik på at undersøge, hvorvidt der i kommunerne har
været indført ulovlige besøgsrestriktioner, og i bekræftende fald oplyse, hvad
ministeren agter at foretage sig i den anledning?
Svar:
Generelt i forhold til besøgsrestriktioner, kan jeg oplyse, at der siden foråret 2020
har været mulighed for at udstede påbud om besøgsrestriktioner og besøgsfor-
bud på blandt andet plejehjem.
Besøgsrestriktionerne har under pandemien været et vigtigt redskab for at holde
smitte med coronavirus ude af plejehjemmene. I forbindelse med besøgsrestrik-
tionerne har det samtidig været vigtigt også at beskytte de ældre mod ensomhed
og isolation. Regeringen har sammen med et bredt flertal af Folketingets partier
derfor iværksat en række initiativer for at få svækkede ældre så godt som muligt
gennem krisen.
Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der efter epidemilovgivningen vurderer om
en kommune for en bestemt periode skal fastsætte restriktioner for eller forbud
mod adgangen til eller brugen af kommunale eller private plejehjem, plejeboliger,
aflastningspladser, anbringelsessteder, botilbud og lignende. Kommunerne har
ikke selv mulighed efter epidemilovgivningen for at udstede besøgsrestriktioner
eller besøgsforbud.
Styrelsen påser, at det enkelte påbud er nødvendigt og proportionalt i forhold til
smittesituationen. Om der er brug for et påbud, og hvornår det enkelte påbud
kan ophæves, beror på styrelsens konkrete sundhedsfaglige og juridiske
vurdering.
1