Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del
Offentligt
2421483_0001.png
Folketingets § 71-udvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4861
Doknr.
436657
Dato
24-06-2021
Folketingets § 71-udvalg har d. 27. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 22
(alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 22:
Alzheimerforeningen har, jf. § 71-tilsynet alm. del
bilag 25, oplyst, at foreningen
under coronaepidemien har fået henvendelser om frihedsberøvelse på en lang
række plejehjem, og oplyst, at foreningen på den baggrund har skrevet til ca. 40
kommuner hvor der har været konkrete eksempler på frihedsberøvelser. Hvad
er ministerens kommentarer hertil og er ministeren indstillet på at kontakte lan-
dets kommuner med henblik på at undersøge, hvorvidt der i kommunerne har
været indført ulovlige besøgsrestriktioner, og i bekræftende fald oplyse, hvad
ministeren agter at foretage sig i den anledning?
Svar:
Generelt i forhold til besøgsrestriktioner, kan jeg oplyse, at der siden foråret 2020
har været mulighed for at udstede påbud om besøgsrestriktioner og besøgsfor-
bud på blandt andet plejehjem.
Besøgsrestriktionerne har under pandemien været et vigtigt redskab for at holde
smitte med coronavirus ude af plejehjemmene. I forbindelse med besøgsrestrik-
tionerne har det samtidig været vigtigt også at beskytte de ældre mod ensomhed
og isolation. Regeringen har sammen med et bredt flertal af Folketingets partier
derfor iværksat en række initiativer for at få svækkede ældre så godt som muligt
gennem krisen.
Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der efter epidemilovgivningen vurderer om
en kommune for en bestemt periode skal fastsætte restriktioner for eller forbud
mod adgangen til eller brugen af kommunale eller private plejehjem, plejeboliger,
aflastningspladser, anbringelsessteder, botilbud og lignende. Kommunerne har
ikke selv mulighed efter epidemilovgivningen for at udstede besøgsrestriktioner
eller besøgsforbud.
Styrelsen påser, at det enkelte påbud er nødvendigt og proportionalt i forhold til
smittesituationen. Om der er brug for et påbud, og hvornår det enkelte påbud
kan ophæves, beror på styrelsens konkrete sundhedsfaglige og juridiske
vurdering.
1
§71, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om frihedsberøvelse på en lang række plejehjem, til social- og ældreministeren
2421483_0002.png
Selvom der periodevist har været besøgsrestriktioner eller besøgsforbud på
nogle plejehjem, er det vigtigt at nævne, at plejehjemsbeboere under hele forlø-
bet på samme måde som før pandemien har haft ret til at forlade plejehjemmet,
for eksempelvis at gå eller køre en tur med en pårørende eller for at besøge
familier, venner og bekendte.
Det er også vigtigt at nævne, at der ikke er hjemmel i magtanvendelsesreglerne
i lov om social service til fx at fastholde eller isolere en beboer på grund af ek-
sempelvis smittefare.
I forhold til de konkrete sager, som der refereres til, så skal det selvfølgelig være
sådan, at plejehjemsbeboere og deres pårørende kan være helt trygge ved, at
de behandles med værdighed og respekt og i overensstemmelse med reglerne
og retningslinjerne, bl.a. som gennemgået ovenfor. Det har jeg en forventning
om, at kommunerne overholder.
Samtidig er det vigtigt, at vi følger op på erfaringer med håndteringen af epide-
mien og vigtigst af alt; drager læring. Både af det, der er gået godt, og det der
kunne have været håndteret anderledes. Derfor er det godt, at der som følge af
en flertalsbeslutning i Folketingets Sundhedsudvalg nu igangsættes en under-
søgelse af baggrunden for coronaudbrud samt coronarelaterede dødsfald på
plejehjem og i hjemmeplejen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2