Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del
Offentligt
2369959_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 09-04-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2105512
Dok. nr.: 1675421
Folketingets § 71-tilsyn har den 12. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 12 (Alm.
del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 12:
”Kan
ministeren oplyse, hvorfor det ikke vurderes at være muligt at gennemføre til-
synsbesøg på Sikringsafdeling før maj 2021?
Svar:
Mit ministerium har til brug for svar på spørgsmålet anmodet om bidrag fra Styrelsen
for Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientsikkerhed har den 26. marts 2021 oplyst følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”De 8. ja uar
traf for a de for det særlige sagky dige råd beslut i g o
ekstraordinært at udskyde det årlige tilsyn med Sikringsafdelingens anvendelse af op-
pegående tvangsfiksering, jf. psykiatrilovens § 18 c, stk. 8.
Sikringsafdelingen og Region Sjælland blev orienteret om udskydelsen og blev oplyst,
at begrundelsen var den på daværende tidspunkt aktuelle COVID-19 situation i Dan-
mark.
Tidspunkt for afholdelse af det årlige tilsynsbesøg efter psykiatrilovens § 18 c, stk. 8,
fastlægges af formanden for det særlig sagkyndige råd i henhold til rådets forret-
ningsorden. Styrelsen har derfor i forbindelse med bestillingen om bidrag til besva-
relse af spørgsmål nr. 12-15 anmodet formanden for det særlig sagkyndige råd om et
bidrag.
Formanden har i den forbindelse oplyst, at beslutningen om ekstraordinært at ud-
skyde det årlige tilsyn beroede på en vurdering af at begrænse smitterisikoen for de
mest syge, behandlings- og plejekrævende psykisk syge i Danmark, som patienterne
på Sikringsafdelingen er. Der blev i den forbindelse lagt vægt på, at patienterne på
Sikringsafdelingen er landets mest behandlings- og plejekrævende psykisk syge pati-
enter, hvor de fleste af dem er indlagt med et farlighedsdekret. Det var vurderingen,
at det ville være meget uhensigtsmæssigt, hvis COVID-19 blev bragt ind på afdelin-
gen. Der var derfor et ønske om at udvise ekstra forsigtighed overfor alle involverede
parter ved ekstraordinært at udskyde tilsynsbesøget.
Endvidere blev usikkerheden om udviklingen i smittespredningen af de mere smit-
somme virusvarianter i samfundet også tillagt betydning for udskydelsen af tilsynet,
da man på daværende tidspunkt i januar måned ikke havde den samme kendskab til
smitsomheden af nye virusvarianter, som vi har i dag.
§71, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om der har været overvejet andre former for tilsyn end fysisk fremmøde på Sikringsafdelingen f.eks. et digitalt tilsynsbesøg, til sundhedsministeren
Endeligt blev beslutningen truffet ud fra en vurdering af, at det ikke var fundet muligt
at gennemføre tilsynet inden for rammerne af de gældende nationale restriktioner
som er implementeret i samfundet, for at begrænse smittespredningen af COVID-19.
Sundhedsstyrelsens afstandsanbefaling på 2 meter gælder også for myndighedernes
tilsynsaktiviteter. Styrelsen og det særlig sagkyndige råds tilsyn på Sikringsafdelingen
omfatter interview med de konkrete patienter, som typisk afholdes på disses stuer
med tilstedeværelse af en psykiater og en repræsentant fra styrelsen samt flere per-
sonalemedlemmer, hvis tilstedeværelse er nødvendig bl.a. af sikkerhedsmæssige år-
sager. Det vil forventeligt ikke være muligt at overholde anbefalingen om afstand ved
disse besøg hos patienterne ved tilsynet på Sikringsafdelingen.
Det blev på den baggrund besluttet ekstraordinært at udskyde tilsynsbesøget indtil
det vurderes forsvarligt og de nationale restriktioner tillod tilsynets gennemførelse.
Styrelsen skal derudover bemærke, at det årlige tilsyn på Sikringsafdelingen er et
blandt flere elementer i styrelsens samlede tilsyn med anvendelsen af oppegående
tvangsfiksering på Sikringsafdelingen. Den ekstraordinære udskydelse af det årlige til-
synsbesøg har derfor ikke betydet, at andre dele af styrelsens sagsbehandling, der
skal imødegå uberettiget brug af oppegående tvangsfiksering, har været sat i bero.
Styrelsen har således tidligere været, og er fortsat, parat til at reagere i fornødent
omfang på oplysninger fra Sikringsafdelingen, der nødvendiggør et akut behov for
gennemførsel af et akut tilsynsbesøg. Det kan i den forbindelse oplyses, at et medlem
af det særlig sagkyndige råd har aflagt besøg hos en navngiven patient på Sikringsaf-
delingen i december 2020, i forbindelse med behandlingen af en ansøgning fra Sik-
ringsafdelingen om anvendelse af oppegående tvangsfiksering på denne patient.
Styrelsen har desuden ikke erfaret, at der skulle være forhold på Sikringsafdelingen,
der skulle være til hinder for, at det generelle tilsyn ikke kunne udskydes til, at de na-
tionale restriktioner er lempet. Der er således ikke indkommet fx klagesager eller
henvendelser eller lignende, der skulle tyde på, at der er gjort uberettiget brug af op-
pegående tvangsfiksering.
Derudover kan det oplyses at både personale samt patienter indlagt på Sikringsafde-
lingen er blevet tilbudt COVID-19 vaccination, og hovedparten har modtaget to stik
på nuværende tidspunkt, hvilket gør at tilsynsbesøget i maj kan gennemføres med
begrænset risiko for eventuel smittespredning.
Styrelsen kan i øvrigt oplyse, at de ekstraordinære omstændigheder med coronaepi-
demien desuden har præget styrelsens øvrige planlagte tilsynsaktiviteter gennem det
seneste år. Styrelsen orienterede derfor bl.a. i oktober 2020 Sundheds- og Ældremini-
steriet om, at det på grund af stigningen i smittetrykket ikke ville være muligt at gen-
nemføre den på daværende tidspunkt planlagte tilsynsaktivitet med f.eks. plejehjem,
men at styrelsen fortsat ville prioritere reaktive tilsyn og væsentlige opfølgende til-
syn.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Nina Fjord Fromberg
Side 2