Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del Bilag 74
Offentligt
2446684_0001.png
Center for Sundhed
Enhed for Hospitalsplanlægning
NOTAT
Til:
Til Sundhedsministeriet
Direkte
24783080
Mail
marianne.bjoernoe.banke@regi
onh.dk
Journal-nr.: 21023344
Dato: 22. juni 2021
Udtalelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr.
14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Indledning
Regionsrådet i Region Hovedstaden er af Sundhedsministeriet blevet anmodet om at
afgive en udtalelse om Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske
patienters forløb. Region Hovedstadens overordnede vurdering er, at Rigsrevisionen
har foretaget en nuanceret beretning om problemområderne i retspsykiatriske patien-
ters forløb med mange gode og vigtige pointer, som viser, at der er potentiale for for-
bedringer.
Region Hovedstadens udtalelse om Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om rets-
psykiatriske patienters forløb er struktureret ud fra Statsrevisorernes overordnede be-
mærkninger til beretningen.
1. Region Sjælland og Region Hovedstaden har patienter, der har ventet op mod
18 måneder på at få foretaget en mentalundersøgelse forud for dommen, hvil-
ket er 6 gange så lang tid som i de andre regioner.
2. Psykiatrien og Kriminalforsorgen har kun overholdt tidsfristerne til opstarten af
behandlingen og tilsynet i 32 % af sagerne.
3. Psykiatrien lever kun op til kravet om overlægens tilsyn med patienten i de før-
ste 3 måneder i 36 % af de patientforløb, som Rigsrevisionen har gennem-
gået.
4. Risikoen for ny kriminalitet er kun beskrevet i ca. 14 % af behandlingspla-
nerne.
5. Manglende eller uegnede boligtilbud i kommunerne har medført, at der i 2019
i 4 regioner var mindst 37 færdigmeldte retspsykiatriske patienter, som i gen-
nemsnit var indlagt i 59 dage længere end nødvendigt og i et enkelt tilfælde i
154 dage.
6. Flere retspsykiatriske forløb opretholdes i unødvendig lang tid og i unødven-
digt omfang, dels på grund af overskridelse af svarfrister og lange sagsbe-
handlingstider hos statsadvokaten, psykiatrien og Kriminalforsorgen, dels fordi
psykiatrien og Kriminalforsorgen ikke anmoder om ophævelse imellem stats-
advokatens kontrolhøringer.
Side
1
af
5
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
2446684_0002.png
Bemærkning 1:
Region Sjælland og Region Hovedstaden har patienter, der har ventet op mod
18 måneder på at få foretaget en mentalundersøgelse forud for dommen, hvilket
er 6 gange så lang tid som i de andre regioner.
Beretningen fremviser og problematiserer lange ventetider til mentalundersøgelser i
Østdanmark på op til 18 måneder, og at der i Østdanmark henvises flere patienter til
mentalundersøgelse under indlæggelse og frihedsberøvelse end i Vestdanmark.
I Østdanmark foretages alle ambulante mentalundersøgelser af Retspsykiatrisk Klinik,
som hører under Justitsministeriet. Det er også Retspsykiatrisk Klinik, der henviser til
mentalundersøgelser under indlæggelse, som foretages og finansieres af Region Ho-
vedstaden og Region Sjælland.
Det er Region Hovedstadens vurdering, at flertallet af mentalobservander, der af
Retspsykiatrisk Klinik henvises til at blive mentalundersøgt ifm.
indlæggelse, er på ”fri
fod” og således uden et
akut indlæggelsesbehov. Som det fremgår af beretningen, vil
en mentalobservand optage en plads i psykiatrien i op mod 8 uger. Der kan derfor
være ventetid på mentalundersøgelse ifm. indlæggelse, når andre patienter med
mere akut indlæggelsesbehov skal prioriteres.
Region Hovedstaden er således enig med beretningens konklusion om, at der er po-
tentiale for flere ambulante mentalundersøgelser i Østdanmark. Det er ligeledes Re-
gion Hovedstadens vurdering, at en del af de patienter, som henvises fra Retspsykia-
trisk Klinik til mentalundersøgelse ifm. indlæggelse, kunne udføres ambulant, og at
ventetiden til mentalundersøgelse ifm. indlæggelse dermed kunne reduceres.
Region Hovedstaden bemærker desuden, at der løbende arbejdes med at nedbringe
ventetiderne til mentalobservation under indlæggelse. Den venteliste, som indgik i
Rigsrevisionen beretning er afviklet. Der er aktuelt ingen venteliste for mentalunder-
søgelse under indlæggelse. Herudover har Region Hovedstadens Psykiatri udarbej-
det en ny arbejdsgang i forhold til visitering af patienter til mentalundersøgelser under
indlæggelse. Denne arbejdsgang skal minimere risiko for ventetid fremadrettet.
Bemærkning 2, 3 og 4:
2: Psykiatrien og Kriminalforsorgen har kun overholdt tidsfristerne til opstarten
af behandlingen og tilsynet i 32 % af sagerne.
3: Psykiatrien lever kun op til kravet om overlægens tilsyn med patienten i de
første 3 måneder i 36 % af de patientforløb, som Rigsrevisionen har gennem-
gået.
4: Risikoen for ny kriminalitet er kun beskrevet i ca. 14 % af behandlingspla-
nerne.
Udtalelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Side 2
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
2446684_0003.png
Bemærkning 2, 3 og 4 omhandler alle krav og frister i forbindelse med opstart af for-
løb for retspsykiatriske patienter og deres behandling. Derfor behandles de tre be-
mærkninger samlet.
Det er Region Hovedstadens vurdering, at den manglende dokumentation i sagerne
giver en formodning om, at frister og krav ikke er overholdt i de konkrete sager.
Det er Region Hovedstadens vurdering, at der er potentiale for forbedringer, hvad an-
går dokumentation af de retspsykiatriske behandlingsforløb i psykiatrien og overhol-
delsen af fristerne beskrevet i Sundhedsstyrelsens vejledning fra 2010 for den be-
handlingsansvarlige overlæge.
Region Hovedstadens Psykiatri arbejder derfor aktuelt med, hvordan Sundhedsplat-
formen bedre kan anvendes til at understøtte en forbedret dokumentation af kravene.
Dette arbejde består i udvikling af en mere dynamisk anvendelse af den retslige fane i
Sundhedsplatformen eventuelt med udvikling af flere notifikationskrav omkring frister,
og hvorvidt dokumentationskrav er udført i forløbet. Bedre understøttelse af doku-
mentationen af retspsykiatriske forløb i Sundhedsplatformen forventes at forbedre do-
kumentationen af den behandling
og vurdering, som psykiatrien udfører, som fx vur-
dering af risikoen for ny kriminalitet. Derudover forventer Region Hovedstaden, at
flere notifikationer i Sundhedsplatformen bidrager til, at krav og frister i højere grad
overholdes.
Som påpeget ved de tidligere høringer, er det samtidig Region Hovedstadens vurde-
ring
hvilket understøttes af de andre regioner
at Sundhedsstyrelsens vejledning
fra 2010 for den behandlingsansvarlige overlæge på flere områder ikke aktuelt under-
støtter det bedste behandlingsforløb for den retspsykiatriske patient. Region Hoved-
staden imødekommer derfor Sundhedsstyrelsens tidligere tilbagemelding til Rigsrevi-
sionen om, at de gerne vil drøfte vejledningen med regionerne.
Bemærkning 5:
Manglende eller uegnede boligtilbud i kommunerne har medført, at der i 2019 i 4
regioner var mindst 37 færdigmeldte retspsykiatriske patienter, som i gennem-
snit var indlagt i 59 dage længere end nødvendigt og i et enkelt tilfælde i 154
dage.
Det fremgår af beretningen, at psykiatriens koordinering med kommunerne er vanske-
ligere end koordineringen med Kriminalforsorgen. Det fremgår desuden, at psyki-
atrien i nogle tilfælde fastholder patienterne i en indlæggelse efter færdigmelding, hvis
psykiatrien mener, at den sociale indsats ikke er tilstrækkelig.
Region Hovedstaden understreger, at Region Hovedstadens Psykiatri har et godt
samarbejde med kommunerne i Region Hovedstaden omkring de retspsykiatriske pa-
Udtalelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Side 3
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
2446684_0004.png
tienter. Som tidligere bemærket er Region Hovedstaden dog kritisk overfor, at kom-
munernes indsats ikke indgår i Rigsrevisionens undersøgelse. At kommunerne ikke
er en del af undersøgelsen betyder, at de sparsomme data angående koordinering
mellem regioner og kommuner kun er indhentet fra regionerne.
Derudover er Region Hovedstaden ikke enig i beretningens vurdering af, at psyki-
atrien fastholder patienter i indlæggelse efter færdigmelding i de tilfælde, hvor
psyki-
atrien mener, at den sociale indsats ikke er tilstrækkelig.
Region Hovedstaden er ikke en af de fire regioner, der har bidraget med data fra
2019. Region Hovedstaden har derfor i høringerne gjort Rigsrevisionen opmærksom
på, at denne konklusion burde nuanceres.
Ifølge Serviceloven er kommunerne forpligtet til at tilbyde bolig/socialindsats, når pati-
enterne er færdigmeldt, men kommunerne lever ikke altid op til den forpligtelse.
Manglende udskrivelse af færdigmeldte patienter skyldes ikke, at psykiatrien har vur-
deret kommunens sociale indsats til at være utilstrækkelig, men at der ikke er tilbudt
en social indsats, hvortil der kan ske udskrivelse.
Ved de fleste behandlingsdomme kan retspsykiatriske patienter jævnfør vejledningen
for den behandlingsansvarlige overlæge nægtes udskrivelse og kan genindlægges
ved mistanke om risiko for fornyet kriminalitet. Det er overlægens ansvar at vurdere
denne risiko. Der kan således være retspsykiatriske patienter, som er færdigmeldt be-
handlingsmæssigt, men hvor udskrivelse til gaden, hjemløsetilbud og venner/familie
ikke er lægeligt fagligt forsvarligt i forhold til patientens kriminalitetsrisiko eller risiko
for tilbagevenden af psykose.
Kommunerne bærer derfor noget af ansvaret for, at en del af de færdigmeldte
rets-
psykiatriske patienter ikke kan udskrives efter færdigmelding.
Bemærkning 6:
Flere retspsykiatriske forløb opretholdes i unødvendig lang tid og i unødven-
digt omfang, dels på grund af overskridelse af svarfrister og lange sagsbehand-
lingstider hos statsadvokaten, psykiatrien og Kriminalforsorgen, dels fordi psy-
kiatrien og Kriminalforsorgen ikke anmoder om ophævelse imellem statsadvo-
katens kontrolhøringer.
Beretningen rejser kritik af, at Kriminalforsorgen og psykiatrien ikke anmoder om
domsophævelse mellem statsadvokatens årlige kontroller, hvilket Region Hovedsta-
den tager til efterretning.
Forhold vedrørende retspsykiatriske patienter med misbrugsproblemer
Beretningen beskriver, at der er en strukturel hindring for psykiatrien i forhold til at an-
mode om domsophævelse, når der er tale om patienter med misbrugsproblemer.
Udtalelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Side 4
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
2446684_0005.png
Den strukturelle hindring består i, at patienter ikke kan få den misbrugsbehandling i
psykiatrien, som er nødvendig for, at risikoen for ny kriminalitet vurderes tilstrækkeligt
reduceret, fordi misbrugsbehandlingen hører under kommunerne.
Det har den konsekvens, at psykiatrien henviser patienter til relevant domophævelse,
som afvises af statsadvokaten, fordi patienten fortsat har misbrugsproblemer.
Region Hovedstaden vurderer, at dette er et væsentligt element i beretningen, da det
betyder, at psykiatrien bliver pålagt at beholde patienten i psykiatrisk behandling og
fastholde den retspsykiatriske foranstaltning uden at kunne tilbyde den misbrugsbe-
handling, patienten har behov for. Hvis psykiatrien også varetog misbrugsbehandlin-
gen af psykiatriske patienter med et samtidigt misbrug, er det Region Hovedstadens
vurdering, at psykiatrien i nogle tilfælde ville kunne anmode om domsophævelse tidli-
gere.
Udtalelser vedr. øvrige forhold i beretningen:
Revisionskriterierne beskrevet i beretningens afsnit 1.3
Rigsrevisionen skriver i beretningen, at patientlisterne vedrørende start af behandling
i 2016 fra Sundhedsdatastyrelsen ikke var retvisende, da psykiatrien ikke havde an-
vendt koderne korrekt ved registrering af dommene.
Som beskrevet i et tidligere høringssvar til beretningen, er det Region Hovedstadens
klare opfattelse, at der ikke udelukkende er tale om fejlregistreringer/forkert kodeangi-
velse i psykiatrien, men derimod at der også kan rettes kritik mod Sundhedsdatasty-
relsen/ministeriet omkring, hvordan koderne skal anvendes. Rigsrevisionen har på
baggrund af høringssvaret givet den tilbagemelding, at de fastholder, at psykiatrien
har brugt koderne forkert, men også at kritikken er historisk efter overgang til det nye
landspatientregister (LPR3). Region Hovedstaden er enig i dette, samt at oprettelsen
af en landsdækkende database for retspsykiatri forhåbentlig vil bidrage til en forbed-
ret datakvalitet.
Udtalelse vedr. Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Side 5