Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del Bilag 74
Offentligt
2446682_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Dato: 15-09-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPNFF
Sagsnr.: 2000475
Dok. nr.: 1861123
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr.
beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Statsrevisorerne har den 28. april 2021 fremsendt Rigsrevisionens beretning nr.
14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb og har samtidig anmodet om en
redegørelse over beretningens indhold og konklusioner samt Statsrevisorenes
bemærkninger.
Jeg vil indledningsvist kvittere for beretningen, som sætter fokus på et område med
stor kompleksitet og mange forskellige aktører, ligesom det er et område, hvor der er
sket en stor stigning af antallet af patienter. Således er der gennem de seneste 20 år
sket en tredobling af patienter i retspsykiatrien. Det psykiatriske område, herunder
retspsykiatrien, er og vil også fremadrettet være en stor prioritet for regeringen, og
det er derfor vigtigt, at der bliver fulgt op på kritikpunkterne i redegørelsen.
Til brug for ministerredegørelsen er der indhentet udtalelser fra regionsrådene, som
er indarbejdet i redegørelsen. Udtalelserne fra regionsrådene er vedlagt som bilag.
Derudover har hhv. Danske Regioner og KL fremsendt en udtalelse om beretningen,
som vedlægges.
1. Generelle bemærkninger til beretningen
Det fremgår af hovedkonklusionen i Rigsrevisionens beretning, at Justitsministeriet
og regionerne ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at retspsykiatriske patienter får et
sammenhængende forløb, hvor myndighederne overholder kravene. Konsekvensen
er, at der er risiko for, at retspsykiatriske patienter ikke modtager den nødvendige
kriminalpræventive hjælp, og i nogle tilfælde kan patienternes retssikkerhed
krænkes, mens psykiatriens kapacitet sættes under pres.
I det følgende vil jeg forholde mig til beretningens konklusioner samt udtalelserne fra
regionsrådene, for så vidt angår regionerne. Jeg vil derudover forholde mig til de
overvejelser og tiltag, beretningen har givet anledning til.
Jeg bemærker, at redegørelsen er koordineret med Justitsministeriet.
2. Delkonklusion: Myndighederne har for mange af patienterne ikke overholdt alle
krav til opstarten af det retspsykiatriske forløb
I beretningen konkluderes det, at myndighederne for mange af patienterne ikke har
overholdt alle krav til opstarten af det retspsykiatriske forløb.
Det konkluderes i den forbindelse, at beretningen viser, at størstedelen af
mentalundersøgelser gennemføres ambulant i både Øst- og Vestdanmark. Dog er
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
andelen af mentalundersøgelser, der er foretaget under indlæggelse, 9-11
procentpoint højere øst for Storebælt end i de 3 regioner vest for Storebælt.
Statsrevisorerne har i den forbindelse særligt hæftet sig ved, at Region Sjælland og
Region Hovedstaden har patienter, der har ventet op mod 18 måneder på at få
foretaget en mentalundersøgelse under indlæggelse forud for dommen, hvilket er 6
gange så lang tid som i de andre regioner.
Endelig har Statsrevisorerne hæftet sig ved, at psykiatrien og Kriminalforsorgen kun
har overholdt tidsfristerne til opstarten af behandlingen og tilsynet i 32 % af sagerne.
2.1 Bemærkninger fra regionerne og Danske Regioner
Regionsrådet i Region Sjælland har bl.a. bemærket, at den længere ventetid skyldes,
at Justitsministeriet for nogle år siden besluttede, at alle ambulante
mentalundersøgelser af borgere fra Region Hovedstaden og Region Sjælland skulle
varetages af Justitsministeriets Retspsykiatriske Klinik, som er beliggende i
København. Region Sjælland har anført, at ventetiden på ambulante
mentalundersøgelser hos Retspsykiatrisk Klinik i perioder har været meget lang, og at
en del sjællandske patienter derudover udebliver fra undersøgelse på grund af lang,
og efter patienternes opfattelse, uoverskuelig transport til København.
Regionsrådet i Region Hovedstaden har bl.a. bemærket, at regionsrådet er enig i, at
der er potentiale for flere ambulante mentalundersøgelser i Østdanmark, og at en del
af de patienter, som henvises fra Retspsykiatrisk Klinik til mentalundersøgelse i
forbindelse med indlæggelse, kunne udføres ambulant. Ventetiden ville dermed
kunne reduceres i forbindelse med indlæggelse.
Danske Regioner har supplerende bemærket, at den forlængede ventetid for
patienter i det østlige Danmark skyldes, at alle ambulante mentalundersøgelser fra
Region Hovedstaden og Region Sjælland skal ske hos Retspsykiatrisk Klinik i
København, og at sjællandske patienter udebliver fra undersøgelse og dermed oftere
bliver idømt behandling, fordi patienterne oplever rejsetiden til København for lang.
Danske Regioner anbefaler derfor, at regionerne varetager mentalerklæringer både
ambulant og under indlæggelse som i resten af landet.
Endelig har flere af regionsrådene, herunder regionsrådet i Region Hovedstaden,
regionsrådet i Region Midtjylland og til dels regionsrådet i Region Nordjylland,
bemærket, at regionsrådene anerkender, at der er potentiale for forbedringer, og at
der enten er iværksat tiltag til forbedringer eller undersøgelser om, hvorvidt der er
behov for at justere praksis.
2.2 Sundhedsministerens bemærkninger
Jeg har noteret mig regionsrådenes bemærkninger, herunder at Region Hovedstaden
er enige i, at der er potentiale for flere ambulante mentalundersøgelser, samt at der
er forbedringspotentiale i forhold til opstarten af behandlingen og tilsynet.
For så vidt angår Region Sjælland og Danske Regioners anbefaling om, at regionerne
skal varetage mentalerklæringer ambulant og under indlæggelse i det østlige
Danmark, kan jeg oplyse, at regeringen har besluttet at nedsætte en tværministeriel
arbejdsgruppe, som skal udarbejde en analyse af det retspsykiatriske område.
Arbejdsgruppen vil bestå af Justitsministeriet som formand samt Sundhedsministeriet
og Finansministeriet. Der vil endvidere være bidrag fra relevante fagministerier og
Side 2
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
underliggende myndigheder, ligesom Danske Regioner og KL i relevant omfang vil
blive inddraget.
Formålet med analysen er at tilvejebringe et forbedret overblik over den
organisatoriske forankring samt centrale processer og sagsgange m.v. i og på tværs af
myndighederne på området.
Som en del af arbejdet med analysen skal arbejdsgruppen bl.a. se nærmere på
spørgsmålet om ventetiden til udfærdigelsen af mentalundersøgelser. Jeg har derfor
en forventning om, at arbejdsgruppen bl.a. vil undersøge dette forhold nærmere og i
den forbindelse inddrage konklusionerne fra Rigsrevisionens beretning.
Analysen igangsættes efter planen i efteråret 2021 med henblik på afrapportering til
regeringen ultimo 2022.
3. Delkonklusion: Myndighederne har for størstedelen af patienterne ikke
overholdt alle krav til det retspsykiatriske behandlingsforløb
I beretningen konkluderes det, at myndighederne for størstedelen af patienterne ikke
har overholdt alle krav til det retspsykiatriske behandlingsforløb.
Statsrevisorerne har i den forbindelse b.la. hæftet sig ved, at psykiatrien kun lever op
til kravet om overlægens tilsyn med patienten i de første 3 måneder i 36 % af de
patientforløb, som Rigsrevisionen har gennemgået.
Endelig har Statsrevisorerne hæftet sig ved, at manglende eller uegnede boligtilbud i
kommunerne har medført, at der i 2019 i fire regioner var mindst 37 færdigmeldte
retspsykiatriske patienter, som i gennemsnit var indlagt 59 dage længere end
nødvendigt og i et enkelt tilfælde 154 dage.
3.1 Bemærkninger fra regionsrådene, Danske Regioner og KL
Region Nordjylland har bemærket, at de vil tage initiativ til en lokal undersøgelse,
som skal afdække omfang og karakter af eventuelle problemer i Region Nordjylland.
Regionsrådet i Region Hovedstaden har bemærket, at de anerkender, at der er
potentiale for forbedringer. Regionsrådet bemærker dog, at Sundhedsstyrelsens
vejledning fra 2010 om den behandlingsansvarlige overlæge på flere områder ikke
understøtter det bedste behandlingsforløb for den retspsykiatriske patient.
Regionsrådet imødekommer derfor Sundhedsstyrelsens tidligere tilbagemelding om,
at de ønsker at drøfte vejledningen med regionsrådene.
Regionsrådet i Region Midtjylland har henvist til, at der ofte uddelegeres ansvar i
forhold til overlægeopgaven, således at det ofte er andet sundhedsfaglig personale,
der tilser patienten. Regionsrådet har dog medgivet, at der er et
forbedringspotentiale i forhold til dokumentation af dette i behandlingsplanerne, og
at de derfor har taget initiativ til en justering af praksis.
Regionsrådet i Region Sjælland har bemærket, at regionsrådet vil have fokus på, at
kravet om overlægens tilsyn med den retspsykiatriske patient efterleves, og at der
journaliseres korrekt herom i patientjournalen. Regionsrådet vil endvidere indskærpe
for de psykiatriske afdelinger, at behandlingsplanen skal anvendes efter de gældende
retningslinjer. Dog bemærker regionsrådet, at der synes at være behov for dialog
mellem regionsrådene og Sundhedsstyrelsen om opdatering af den gældende
Side 3
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
vejledning på området, som er fra 2010 og således ikke opdateret i forhold til
ændringer i bl.a. psykiatriloven samt i de konkrete behandlingsmæssige forhold i
regionerne. Endelig har regionsrådet, for så vidt angår de uegnede kommunale
tilbud, bemærket, at der er behov for mere klare regler for kommunernes
forpligtigelser i forhold til hjemtagelse af patienter, der er afsluttet i psykiatrien.
Regionsrådet i Region Syddanmark har bemærket, at de tager den overordnede kritik
af regionernes indsats til efterretning, og at regionsrådet bl.a. vil følge op på kritikken
af, at regionernes journalføring ikke har været tilstrækkelig. Regionsrådet pointerer
samtidig, at regionen har investeret massivt i retspsykiatrien, hvilket beretningen ikke
har taget højde for. Bl.a. har regionen investeret i et nyt retspsykiatrisk afsnit i
Esbjerg som åbner i september 2021. Endelig henviser regionsrådet til, at
Sundhedsstyrelsens vejledning er fra 2010 og ikke er i overensstemmelse med det
retspsykiatriske område i dag. Regionsrådet finder det derfor positivt, at
Sundhedsstyrelsen vil gå i dialog med regionsrådet om en opdatering.
Danske Regioner har supplerende bemærket, at Danske Regioner mener, at
Sundhedsstyrelsens vejledning bør revideres, og at Danske Regioner ser frem til at
indlede et samarbejde med Sundhedsstyrelsen herom. Danske Regioner har
endvidere bemærket, for så vidt angår forlængelse af indlæggelsestiden, at det er
afgørende, at Sundhedsministeriet i 10-års plan for psykiatri klarlægger ansvaret for
den opfølgende indsats, så patienter kan blive udskrevet i tide, og uhensigtsmæssige
genindlæggelser og recidiv til kriminalitet undgås. Kommunerne er en væsentlig aktør
i denne forbindelse. Danske Regioner har derudover bemærket, at utilstrækkelig
misbrugsbehandling er en underliggende årsag til, at personer med psykisk sygdom
begår kriminalitet og bliver retspsykiatriske patienter. Danske Regioner mener derfor,
at etablering af et samlet ansvar for behandling af dobbeltdiagnoser er en
forudsætning for at skabe en mere sammenhængende indsats, hvor forløb ikke bliver
unødvendigt lange. Danske Regioner kvitterer afslutningsvist for, at
Sundhedsministeriet er gået aktivt ind i et nyt samarbejdsforum med
Kriminalforsorgen og Danske Regioner.
Endelig har KL b.la. gjort opmærksom på, at det er psykiatriens ansvar at behandle
misbrug under indlæggelse og at koordinere med den kommunale
misbrugsbehandling efter indlæggelse. KL har endvidere bemærket, at de senere års
udvikling, hvor langt flere mennesker henvender sig til kommunerne om hjælp og
støtte som følge af psykiske problemstillinger, har betydning for, hvor hurtigt der kan
tilvejebringes fx botilbud. Samtidig er det kommunernes opfattelse, at patienter, der
registreres færdigbehandlet, i flere tilfælde ikke er parate til udskrivning til eget hjem
eller botilbud, og at der er behov for et langt tættere samspil mellem den regionale
psykiatri og kommunerne. Det er derudover
KL’s opfattelse, at et tættere sa arbejde
mellem kommune/botilbud og den regionale psykiatri såvel under indlæggelse som
efter udskrivning vil kunne understøtte en forbedring af patientforløb. Kommunerne
efterspørger fx en langt mere udgående psykiatrisk bistand og rådgivning fra den
regionale psykiatri efter endt indlæggelse, fx ved at der sikres botilbudsteams og lign.
løsninger. KL anbefaler, at dette tema kommer til at indgå i forhandlingerne om den
kommende 10-års plan for psykiatrien.
3.2 Sundhedsministerens bemærkninger
Jeg har noteret mig, at samtlige regionsråd har anerkendt, at der er et
forbedringspotentiale i forhold til overholdelse af krav til de retspsykiatriske
behandlingsforløb, herunder særligt i forhold til kravet om overlægens tilsyn.
Side 4
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
Flere af regionsrådene samt Danske Regioner har derudover bemærket, at de mener
at der er behov for at opdatere Sundhedsstyrelsens vejledning om
behandlingsansvarlige og ledende overlægers ansvar for patienter, der er idømt en
behandlingsdom eller en dom til ambulant psykiatrisk behandling (vejledning nr. 9614
af 8. november 2010). Jeg kan i den forbindelse henvise til, at Sundhedsstyrelsen i løbet
af efteråret 2021 vil gå i dialog med Danske Regioner med henblik på en opdatering af
vejledningen.
For så vidt a går Da ske Regio er og KL’s be ærk i ger o
-års planen for
psykiatri, kan jeg oplyse, at det første skridt i arbejdet med at give psykiatrien et
tiltrængt løft blev taget, da regeringen sammen med aftalepartierne bag aftalen om
finansloven for 2020 blev enige om at prioritere 600 mio. kr. fra 2020 og hvert år
fremover til at styrke psykiatrien med mere kapacitet i form af flere senge og mere
personale. I aftalen blev der øremærket 90 mio. kr. årligt til at styrke retspsykiatrien,
herunder til at udvide antallet af retspsykiatriske senge og styrke kvaliteten i
retspsykiatrien. Oprettelsen af flere retspsykiatriske senge skal bl.a. understøtte, at
de retspsykiatriske patienter ikke optager pladser fra andre patienter indlagt i
behandlingspsykiatrien, herunder at patienter ikke udskrives for tidligt fra
behandlingspsykiatrien. Det kan bidrage til at forebygge yderligere kriminalitet og
være med til sikre bedre rehabilitering blandt mennesker med psykisk sygdom.
Prioriteringen af de permanente FL20-midler skal ses i sammenhæng med arbejdet
med en 10-års plan for psykiatrien, som skal sætte den lange retning for psykiatrien
på tværs af sundheds- og socialområdet og adressere de mere grundlæggende
udfordringer med en klar forventning om, hvor psykiatrien skal være om 10 år. Det
forudsætter sammenhængende og holdbare løsninger og ikke fragmenterede
enkeltstående tiltag. Et af fokusområderne i 10-års planen vil være at sikre en mere
sammenhængende behandlingsindsats for den enkelte patient på tværs af regioner
og kommuner, så vi sikrer, at patienter ikke falder mellem stolene, når
behandlingsansvaret overgår fra en myndighed til en anden.
Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen er sammen i færd med at udarbejde et fagligt
oplæg, der beskriver status og udfordringer på psykiatriområdet og giver bud på,
hvordan de opstillede udfordringer kan løses, og hvordan de bør prioriteres. Det
faglige oplæg forventes at blive afleveret ultimo 2021 og vil udgøre grundlaget for
regeringens udspil til en 10-års plan for psykiatrien.
For så vidt angår Danske Regioners bemærkninger om et samlet ansvar for
behandling af dobbeltdiagnoser, kan jeg desuden oplyse, at regeringen i
overensstemmelse med aftalerne om regionernes og kommunernes økonomi for
2021 er i gang med at se på en ændret fordeling af ansvaret for behandlingen af
borgere, der har brug for behandling af både en psykisk lidelse og et misbrug, så de
kan sikres en mere sammenhængende og helhedsorienteret indsats. Med de seneste
økonomiaftaler, som blev indgået kort før sommerferien, var der enighed om, at KL
og Danske Regioner fortsat inddrages i regeringens arbejde med regionalt forankrede
modeller for dobbeltdiagnosebehandlingen.
Endelig kan jeg henvise til, at mit ministerium deltager i et mødeforum med
Kriminalforsorgen og Danske Regioner, hvor snitfladerne mellem psykiatrien og
Kriminalforsorgen drøftes. Formålet er at styrke kommunikationen og de fælles
arbejdsgange mellem myndighederne.
Side 5
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
4. Delkonklusion: Myndighederne har for mange af patienterne ikke overholdt alle
krav til afslutningen af det retspsykiatriske forløb
I beretningen konkluderes det, at myndighederne for mange af patienterne ikke har
overholdt alle krav til afslutningen af det retspsykiatriske forløb.
Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved, at flere retspsykiatriske forløb
opretholdes i unødvendigt lang tid og i unødvendigt omfang, dels på grund af
overskrivelse af svarfrister og lange sagsbehandlingstider hos statsadvokaten,
psykiatrien og Kriminalforsorgen, dels fordi psykiatrien og Kriminalforsorgen ikke
anmoder om ophævelse imellem statsadvokatens kontrolhøringer.
4.1 Bemærkninger fra regionerne og Danske Regioner
Regionsrådet i Region Hovedstaden har bemærket, at der er tale om en strukturel
hindring for at anmode om domsophævelse, da misbrugsbehandlingen er under
kommunerne. Regionsrådet vurderer, at dette er et væsentligt element, og
bemærker, at det er regionsrådets vurdering, at psykiatrien i nogle tilfælde ville
kunne anmode om domsophævelse tidligere, hvis psykiatrien også varetog
misbrugsbehandlingen.
Regionsrådet i Region Midtjylland har bemærket, at regionen medgiver, at man ofte
ikke indstiller ændring af patientens foranstaltning mellem Statsadvokatens årlige
kontroller, da der opleves en forsinkelse i processen der gør, at behandlingstiden ofte
kan strække sig længere end datoen for den årlige kontrol. Regionsrådet anerkender
dog, at dette ikke kan begrunde undladelse af indstilling, såfremt der er faglig
anledning til det. Regionen vil derfor kontakte Statsadvokaten med henblik på
drøftelse af, om det er muligt at forbedre sagsgangen.
Regionsrådet i Region Sjælland har bemærket, at regionen tilstræber at optimere
processer og arbejdsgange, så sagsbehandlingstiden sker hurtigst muligt. Regionen
oplever dog, at meget væsentlige dele af de omhandlede lange sagsbehandlingstider
må tilskrives anklagemyndigheden og domstolene, der ifølge det oplyste i perioder
har haft vanskeligt ved at følge med på grund af et markant stigende sagspres.
Regionsrådet i Region Syddanmark har bemærket, at regionen fremadrettet vil have
et skærpet fokus på patienternes færdigbehandlingsdato, samt på at sikre et godt
samarbejde med kommunerne, således at patienterne udskrives rettidigt og til et
tilfredsstillende boligtilbud. Regionsrådet bemærker dog, at regionen ikke har et
ønske om at fastholde indlagte patienter længere end højest nødvendigt, men at det
også er en forudsætning for reducering af ventetiden, at andre instanser som
kommuner og Kriminalforsorgen også bidrager.
Regionsrådet i Region Nordjylland har bemærket, at regionen vil tage initiativ til at
problemstillingerne adresseres i forbindelse med regionens løbende dialog med
Statsadvokaturet og Kriminalforsorgen, hvor det skal undersøges om samarbejdet
kan ændres. Regionen vil endvidere tage initiativ til en lokal undersøgelse, som vil
kunne belyse udfordringer i regionen og skabe grundlag for forbedring.
4.2 Sundhedsministerens bemærkninger
Jeg har noteret mig, at størstedelen af regionsrådene vil tage initiativ til belyse
udfordringerne vedrørende afslutningen af retspsykiatriske forløb, og at
regionsrådene via dialog med Statsadvokaterne vil undersøge, hvordan forløbene kan
forbedres.
Side 6
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Ministerredegørelse til beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb, fra sundhedsministeren
2446682_0007.png
For så vidt angår Region Hovedstadens bemærkninger om varetagelse af
misbrugsbehandling i psykiatrien, henviser jeg til mit svar i afsnit 3.2.
Endelig henviser jeg til den tidligere nævnte tværministerielle arbejdsgruppe om
analyse af retspsykiatrien, som b.la. skal tilvejebringe et bedre overblik over
processer på tværs af myndighederne.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 7