Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del Bilag 63
Offentligt
2427848_0001.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 5
1057 København K
30-06-2021
EMN-2017-01423
1453590
Danske Regioners udtalelse til Statsrevisorernes beretning om
indsatsen for at nedbringe tvang i psykiatrien
Sundhedsministeriet har anmodet regionsrådene om en udtalelse til
Rigsrevisionens beretning om indsatsen for at nedbringe anvendelsen af tvang
i Psykiatrien. Danske Regioner har efter aftale med Sundhedsministeriet ind-
hentet regionernes bidrag. Danske Regioner er ikke omfattet af Rigsrevisionens
undersøgelse, men har været en central partner i forarbejdet til partnerskabet
om nedbringelse af tvang, i den nedsatte Task Force mv. På den baggrund finder
Danske Regioner anledning til at fremsende bemærkninger.
Danske Regioner finder det positivt, at Rigsrevisionen har fokus på tvang.
Undersøgelsen, herunder rapportens konklusioner er vigtig for det videre
arbejde med nedbringelse af tvang. Rigsrevisionen har gode og vigtige pointer
i undersøgelsen, som viser, at der stadig er potentiale for forbedringer og
grundlag for en ny aftale om indsatsen for at nedbringe tvang i psykiatrien. For
så vidt angår det konkrete indhold henvises til regionernes bidrag.
Om beretningen
Rigsrevisionens undersøgelse, der ligger til grund for beretningen, omfatter
Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen og regionernes indsats for at
forebygge og nedbringe brug af tvang i Psykiatrien. Udgangspunktet for
undersøgelsen er den partnerskabsaftale som Sundhedsministeriet og
regionerne indgik i 2014. Her blev det aftalt, at:
Andelen af personer, som bæltefikseres, skal være halveret i 2020.
Den samlede anvendelse af tvang i Psykiatrien skal samtidigt reduceres.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Ministerredegørelse til beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien
Rigsrevisionens hovedkonklusion:
Sundhedsministeriet og regionerne har styret indsatsen for at nedbringe brug
af tvang utilfredsstillende og har ikke nået det fastsatte mål. Der er blevet fulgt
op på, hvordan data om brug af bæltefiksering og andre tvangsformer har
udviklet sig, men der er ikke fulgt op og reageret på, hvorvidt regionernes
initiativer til at nedbringe tvang virker. Brugen af bæltefikseringer er ikke
halveret, og den samlede brug af tvang er steget. Konsekvensen er, at der
fortsat er for mange patienter, som udsættes for bæltefiksering og andre
former for tvang.
Statsrevisorernes bemærkning til beretningens hovedkonklusion:
Statsrevisorerne finder, at Sundhedsministeriets og regionernes styring af
indsatsen for at nedbringe brugen af tvang i psykiatrien har været
utilfredsstillende. I perioden 2014-2020 er andelen af patienter, der
bæltefikseres, faldet, men ikke nok til at indfri målet om en reduktion på 50%,
og samtidig er den samlede brug af tvang steget. Det betyder, at der fortsat er
for mange patienter, som udsættes for bæltefiksering, og at der er risiko for, at
bæltefiksering erstattet med andre former for tvang.
Danske Regioners bemærkninger
Partnerskabet om nedbringelse af tvang er fra regionernes side udtryk for et
stort ønske om at reducere brugen af tvang overfor patienterne. Arbejdet med
nedbringelse af tvang har derfor været fulgt meget nært i regionerne såvel
politisk som ledelsesmæssigt. Danske Regioner hæfter sig således ved, at
regionerne ved udløb af partnerskabsaftalen har nedbragt antallet af
bæltefikseringer under 48 timer med knap 40% siden 2014, og at antallet af
bæltefikseringer over 48 timer er nedbragt med ca. 45%. Det svarer til at ca. 80
% af målsætningen vedrørende bæltefikseringer -
de såkaldte ’ko gei
di-
kator’
- er nået. Danske Regioner savner en anerkendelse heraf.
Samtidig erkender Danske Regioner, at regionerne på landsplan ikke er nået i
mål med alle de nationale målsætninger. Mange patienter udsættes fortsat for
tvang, ofte dog gennem anvendelse af andre og mindre indgribende
foranstaltninger end bæltefiksering - særligt korterevarende fastholdelser og
akut beroligende medicin. Danske Regioner efterlyser fremadrettet en mere
substantiel drøftelse af, hvordan substitution mellem tvangsformer opgøres og
vægtes i de løbende vurderinger af udviklingen i anvendelsen af tvang.
I forhold til Rigsrevisionens kritik af regionernes styring af indsatsen for at
nedbringe tvang henvises til de regionale besvarelser. Danske Regioner
bemærker dog, at flere regioner ikke helt kan genkende det skitserede billede
af mangelfuld styring. Regionerne henviser til, at de har ledelsesmæssigt fokus
på opgaven, og at succesfulde initiativer udbredes.
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Ministerredegørelse til beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien
Danske Regioner har noteret, at Rigsrevisionen har afgrænset undersøgelsen til
alene at omfatte den regionale psykiatri. Efter Danske Regioners opfattelse er
det nødvendigt at se anvendelsen af tvang i et bredere og tværsektorielt
perspektiv med blik for det samlede patient-/ borgerforløb. Anvendelsen af
tvang vil således ofte være afledt af forhold, der går forud for indlæggelsen.
F.eks. ved vi fra regionale undersøgelser gennemført i partnerskabsperioden,
at op mod 70 procent af de tvangsindlagte unge mellem 15 og 17 år kommer
fra bo-institutioner. Derfor noterer Danske Regioner med stor tilfredshed, at
Su dhedsstyrelse s ”A befali ger for edbri gelse af tva g for e esker
ed psykiske lidelser” fra februar
adresserer behovet for at forebygge
tvangsindlæggelser, herunder behovet for en tværsektoriel tilgang. Danske
Regioner forudsætter på det grundlag, at en ny partnerskabsaftale om
yderligere reduktion af tvang vil omfatte kommunerne, de praktiserende læger
og politiet.
Sundhedsministeriet har operationaliseret finanslovsmålet om at nedbringe
tvang i 15 indikatorer som omfatter i alt 18 tvangsformer af meget forskellig
karakter, som ikke er vægtede, herunder 38 supplerende indikatorer. Danske
Regioner deler Rigsrevisionens opfattelse af, at de mange uvægtede indikatorer
snarere slører end understøtter regionernes muligheder for en fokuseret
styring af indsatsen. Det har yderligere gjort det vanskeligt for regionerne at
målrette og styre arbejdet, at reglerne for registrering af tvang er ændret i
partnerskabsperioden. Det svækker brugen af data for tvang over tid.
I forlængelse heraf deler Danske Regioner Rigsrevisionens anbefaling om, at
færre og mere målrettede indikatorer i højere grad vil kunne understøtte
fokuseret indsat for at nedbringe tvang. Rigsrevisionens konklusioner danner
et godt grundlag for en ny og fremadrettet partnerskabsaftale, hvor fokus
flyttes fra monitorering til årsager og sammenhænge for at uddrage læring.
I den forbindelse bør allerede eksisterende viden inddrages, og Danske
Regioner skal gøre opmærksom på, at misbrug er en medvirkende årsag til
mange akutte indlæggelser i psykiatrien og deraf følgende brug af tvang.
Danske Regioner afventer fortsat, at der jf. økonomiaftalerne for 2021 og 2022
sker en snarlig afklaring af den nuværende ansvarsfordeling mellem regioner
og kommuner. Etablering af et samlet ansvar for behandling af dobbeltdiag-
noser er efter Danske Regioners opfattelse en forudsætning for at skabe en
mere sammenhængende, samtidig og helhedsorienteret indsats.
Med afsæt i Rigsrevisionens rapport samt ovenstående bemærkninger forven-
ter Danske Regioner at blive inviteret til politiske drøftelser om en ny
partnerskabsaftale om nedbringelse af tvang. Danske Regioner ser gerne, at en
ny partnerskabsaftale indeholder ambitiøse mål for indsatsen både før, under,
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 63: Ministerredegørelse til beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe brug af tvang i psykiatrien
2427848_0004.png
og efter en indlæggelse, og at årsagerne bag tvang kommer mere i centrum for
indsatsen. Nedbringelse af tvang skal være en fælles opgave på tværs af
sektorer, og med tydelige mål og med relevante data for alle involverede.
Venlig hilsen
Stephanie Lose
Ulla Astman