Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2020-21
§71 Alm.del Bilag 19
Offentligt
2367774_0001.png
FOB 2020-43
Tvivlsom hjemmel til
indgreb på psykiatriske
afdelinger
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
Resumé
I forbindelse med flere tilsynsbesøg på psykiatriske afdelinger blev ombuds-
manden bekendt med, at mange afdelingers husordener indeholdt regler om
indgreb, hvor der kunne være tvivl, om der forelå den fornødne hjemmel.
Ombudsmanden rejste en generel egen drift-undersøgelse om forholdet.
Sundheds- og Ældreministeriet meddelte ombudsmanden, at der kunne være
usikkerhed om rækkevidden af psykiatrilovens § 2 a om husordener og af an-
staltsforholdet. Ministeriet tilkendegav derfor, at ministeriet ville arbejde for, at
der blev skabt et klart hjemmelsgrundlag for visse nærmere angivne indgreb,
så der fremadrettet ikke opstod tvivl om rammerne for at fastsætte begræns-
ninger i husordener på de psykiatriske afdelinger. Det gjaldt således regler på
følgende områder: anvendelse af alkometer og urinprøve, vask af tøj for at
ødelægge euforiserende stoffer samt afskæring eller begrænsning af 1) ad-
gang til mobiltelefon, pc og lign., 2) besøg, 3) handel mellem patienterne og
4) seksuelt samkvem.
Sundheds- og Ældreministeriet meddelte desuden ombudsmanden, at psyki-
atriske afdelinger ikke havde hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig
åbning af post eller til at læse patienternes post, og at der heller ikke var
hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig kropsvisitation og rutine-
mæssig undersøgelse af ejendele.
Ombudsmanden var enig med ministeriet i, at der hverken var hjemmel til at
fastsætte regler om rutinemæssig åbning af post eller til at læse patienters
post. Ombudsmanden tog desuden ministeriets øvrige oplysninger til efterret-
ning.
(Sag nr. 19/03847)
17. december 2020
Aftaler
3.9
Forvaltningsret
12.1
12.2
24.1
Side 2 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
OMBUDSANETL
I forbindelse med adskillige tilsynsbesøg på psykiatriske afdelinger blev om-
budsmanden bekendt med, at mange afdelingers husordener indeholdt regler
om indgreb, hvor der kunne være tvivl, om der var den fornødne hjemmel til
at fastsætte disse regler. På den baggrund rejste ombudsmanden i et brev af
12. juni 2020 af egen drift en sag herom over for Sundheds- og Ældreministe-
riet.
Sagen handlede om, hvorvidt der var hjemmel til, at psykiatriske afdelinger i
deres husordener kunne fastsætte regler om:
åbning af post
visitation af ejendele, herunder vask af ejendele
rutinemæssig kropsvisitation
anvendelse af alkometer og urinprøve
afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc og lign.
afskæring eller begrænsning af adgang til besøg
afskæring eller begrænsning af adgang til handel og bytte
afskæring eller begrænsning af adgang til seksuelt samkvem.
Efter at have gennemgået Sundheds- og Ældreministeriets udtalelser af
3. juli 2020 og 12. august 2020 afsluttede ombudsmanden den 15. septem-
ber 2020 hovedparten af sagen. Ombudsmanden bad samtidig ministeriet om
en supplerende udtalelse om et enkelt forhold i sagen.
På baggrund af Sundheds- og Ældreministeriets supplerende udtalelse af
27. oktober 2020 afsluttede ombudsmanden den resterende del af sagen ved
et brev af 17. december 2020.
I det følgende gengives spørgsmålene i sagen sammen med ombudsman-
dens bemærkninger. Herefter følger en sagsfremstilling.
Hjemmel til regler om anvendelse af alkometer og
urinprøve, afskæring eller begrænsning af adgang til
mobiltelefon, pc og lign., besøg, handel og bytte og seksuelt
samkvem
I sit brev af 12. juni 2020 bad ombudsmanden Sundheds- og Ældreministeriet
om at udtale sig om hjemmelsgrundlaget for følgende indgreb på psykiatriske
afdelinger:
anvendelse af alkometer og urinprøve
afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc og lign.
afskæring eller begrænsning af adgang til besøg
afskæring eller begrænsning af adgang til handel og bytte
Side 3 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
afskæring eller begrænsning af adgang til seksuelt samkvem.
Ombudsmanden bad i den forbindelse ministeriet om at forholde sig til nogle
eksempler fra konkrete husordener.
I en udtalelse af 3. juli 2020 anerkendte Sundheds- og Ældreministeriet, at
der kunne være usikkerhed om rækkevidden af psykiatrilovens § 2 a om hus-
ordener og anstaltsforholdet, særligt med hensyn til begrænsninger af indgri-
bende karakter på de psykiatriske afdelinger.
På den baggrund ville Sundheds- og Ældreministeriet arbejde for, at der blev
skabt et klart hjemmelsgrundlag, så der fremadrettet ikke ville opstå tvivl om
rammerne for at fastsætte begrænsninger i husordener på de psykiatriske af-
delinger.
I et brev af 15. september 2020 underrettede ombudsmanden ministeriet om,
at han tog dette til efterretning.
Hjemmel til regler om åbning af post
I brevet af 12. juni 2020 bad ombudsmanden Sundheds- og Ældreministeriet
om at udtale sig om hjemmelsgrundlaget for at fastsætte regler om åbning af
post, der fraveg reglerne i psykiatrilovens § 19 a. I den forbindelse bad om-
budsmanden ministeriet om at udtale sig om, hvorvidt der var hjemmel til at
fastsætte regler om rutinemæssig åbning af post.
Psykiatrilovens § 19 a er formuleret således:
”19
a.
Ved mistanke om, at der er medikamenter, rusmidler eller farlige
genstande i afdelingen, kan overlægen med henblik på at sikre, at disse
ikke er blevet indført eller vil blive forsøgt indført til en eller flere patien-
ter i afdelingen, uden retskendelse beslutte,
1) at en patients post skal åbnes og kontrolleres,
2) at en patients stue og ejendele skal undersøges, eller
3) at der skal foretages kropsvisitation af en patient.
Stk. 2.
Stk. 3.
Stk. 4.
Åbning og kontrol af patientens post og undersøgelse af patien-
tens stue og ejendele skal så vidt muligt foretages i patientens nærvær.
Side 4 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Stk. 5.
Kropsvisitation efter stk. 1, nr. 3, omfatter ikke undersøgelse af
kroppens hulrum.
Stk. 6.
Stk. 7.
Overlægen kan beslutte, at medikamenter, rusmidler og farlige
genstande, som bliver fundet ved indgreb efter stk. 1, 2 og 6, tages i for-
varing. Overlægen skal overlade til politiet at afgøre, om medikamenter,
rusmidler og farlige genstande besiddes i strid med den almindelige lov-
givning, herunder lovgivningen om euforiserende stoffer og lovgivningen
om våben m.v.
Stk. 8.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om
åbning og kontrol af patienters post, undersøgelse af patientstuer og pa-
tienters ejendele, kropsvisitation af patienter, anvendelse af kropsscan-
nere og anvendelse af narkohunde.”
I en udtalelse af 12. august 2020 anførte Sundheds- og Ældreministeriet, at
der efter ministeriets vurdering ikke var hjemmel til at fastsætte regler om åb-
ning af post, der fraveg reglerne i psykiatrilovens § 19 a. Ministeriet lagde
herved vægt på, at det er et grundlæggende udgangspunkt i dansk ret, at for-
anstaltninger, der medfører indgreb i den personlige frihed, kræver udtrykke-
lig lovhjemmel. Ministeriet lagde endvidere vægt på, at det direkte fremgår af
lovbemærkningerne, der dannede baggrund for vedtagelsen af psykiatrilo-
vens § 19 a, at det ikke er hensigten, at der med henvisning til bestemmelsen
kan foretages rutinemæssige undersøgelser, jf. lovforslag nr. LF 137 af 5. fe-
bruar 2015, Folketingstidende 2014-2015, lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, pkt. 3.6.3.
Ministeriet anførte desuden, at psykiatrilovens § 19 a ikke indeholdt hjemmel
til at læse patientens post.
I et brev af 15. september 2020 erklærede ombudsmanden sig enig med mi-
nisteriet i, at der hverken var hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig
åbning af post eller til at læse patienters post.
Regler om visitation af ejendele og rutinemæssig
kropsvisitation
I brevet af 12. juni 2020 bad ombudsmanden desuden Sundheds- og Ældre-
ministeriet om at udtale sig om hjemmelsgrundlaget for at fastsætte regler
vedrørende visitation af ejendele og kropsvisitation. I den forbindelse bad
ombudsmanden ministeriet om at udtale sig om bl.a.:
Side 5 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
2367774_0006.png
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
hvorvidt der var hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig visitation
eller undersøgelse, der fraveg reglerne i psykiatrilovens § 19 a,
hvordan et psykiatrisk afsnit måtte forholde sig, hvis en patient nægter at
lade sig visitere,
hvorvidt der var hjemmel til, at det psykiatriske afsnit uden patientens
samtykke kunne vaske patientens tøj for at ødelægge eventuelle stoffer,
som patienten ikke må have i afdelingen.
I sit brev af 17. december 2020 underrettede ombudsmanden Sundheds- og
Ældreministeriet om, at han tog til efterretning, at ministeriet i sin udtalelse af
12. august 2020 havde oplyst, at der ikke var hjemmel til at fravige reglerne i
psykiatrilovens § 19 a, og at det således ikke var muligt at fastsætte regler
om rutinemæssig kropsvisitation eller undersøgelse i husordener på psykiatri-
ske afdelinger.
Ombudsmanden tog også til efterretning, at det var ministeriets opfattelse, at
det ikke kunne udelukkes, at der kunne indgås en aftale med patienten om
gennemgang af ejendele eller kropsvisitation. Ombudsmanden var i den for-
bindelse enig med ministeriet i, at en sådan aftale forudsætter, at der forelig-
ger et gyldigt samtykke fra patienten, jf. i den forbindelse
FOB 2020-15
og
FOB 2020-25
(på ombudsmandens hjemmeside).
Ombudsmanden tog desuden til efterretning, at ministeriet havde oplyst, at
psykiatrilovens § 19 a ikke indeholdt hjemmel til at gennemføre kropsvisitatio-
ner eller undersøgelser med anvendelse af tvang, men at der i forbindelse
med en kropsvisitation i særlige tilfælde kan anvendes fysisk magt i henhold
til psykiatrilovens § 17, såfremt betingelserne i bestemmelsen er opfyldt.
Endelig noterede ombudsmanden sig, at ministeriet i sin supplerende udta-
lelse af 27. oktober 2020 havde meddelt, at det som overvejende hovedregel
ikke er muligt med hjemmel i anstaltsforholdet at fastsætte regler om vask af
patienters tøj uden patienternes samtykke.
Sundheds- og Ældreministeriet havde i sin udtalelse bemærket, at denne ho-
vedregel må kunne fraviges i de tilfælde, hvor vask af patientens tøj uden pa-
tientens samtykke sker på baggrund af hygiejniske forhold. Ombudsmanden
tog ikke stilling hertil, idet den aktuelle sag alene angik de typer af regler i
husordener, som han havde fået kendskab til i forbindelse med sine tilsyns-
besøg.
Ombudsmanden tog til efterretning, at ministeriet ville inddrage spørgsmålet
om vask af tøj uden patientens samtykke i forbindelse med arbejdet med at
Side 6 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
skabe et klart hjemmelsgrundlag for rammerne for at fastsætte begrænsnin-
ger i husordener på de psykiatriske afdelinger.
Side 7 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
BILAG-SFREMTN
Sagsfremstilling
Ved brev af 12. juni 2020 bad ombudsmanden Sundheds- og Ældreministe-
riet om en udtalelse. Af brevet fremgår følgende:
”1.
2.
I forbindelse med tilsynsbesøg på psykiatriske afsnit, herunder rets-
psykiatriske afsnit, har ombudsmanden bl.a. set følgende eksempler på
reguleringer i husordener:
1.
2.
3.
4.
Regler om åbning af post
Regler om visitation af ejendele og rutinemæssig kropsvisitation
Regler om anvendelse af alkometer og urinprøve
Regler om afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc
og lign.
5. Regler om besøg
6. Regler om handel og bytte
7. Regler om seksuelt samkvem
I bilaget til høringen er eksemplerne nærmere beskrevet.
Jeg vedlægger desuden en kopi af de husordener, hvori eksemplerne
fremgår.
Jeg beder Sundheds- og Ældreministeriet om en udtalelse om hjem-
melsgrundlaget for indgreb af den beskrevne karakter, jf. nærmere ne-
denfor under pkt. 3 og 4. Jeg henviser herved til ombudsmandslovens
§ 17, stk. 2.
Endvidere beder jeg ministeriet om at oplyse, om ministeriet finder an-
ledning til at foretage sig noget på området. I givet fald beder jeg mini-
steriet om at redegøre nærmere for, hvilke tiltag ministeriet vil iværk-
sætte.
3.
Under flere af ombudsmandens tilsynsbesøg har ledelsen på de psy-
kiatriske afsnit oplyst, at afsnittene som oftest opnår samtykke til ind-
greb, som f.eks. urinprøvetagning og visitation, og at der dermed ikke er
tale om indgreb imod patientens vilje.
Side 8 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
For at være gyldigt skal et samtykke være afgivet
frivilligt.
Det skal desu-
den være givet på baggrund af
fyldestgørende information,
og patienten
skal være
beslutningshabil.
I visse situationer kan en patient føle sig
presset til at give samtykke til en foranstaltning. Det kan f.eks. være til-
fældet, hvis patienten får oplyst, at det ikke kan forventes, at der bliver
givet tilladelse til, at patienten modtager besøg eller kommer på udgang,
hvis den pågældende ikke giver samtykke til den givne foranstaltning.
Jeg henviser herved til Højesterets dom i U.2019.4010H, som omhand-
ler spørgsmålet om, hvorvidt et samtykke til kropsvisitation var gyldigt. I
dommen anførte Højesteret bl.a., at karakteren af de vilkår, som patien-
ten blev stillet over for, måtte tages i betragtning ved vurderingen af, om
det kunne anses for godtgjort, at der havde været tale om et gyldigt
samtykke fra patientens side til de gennemførte kropsvisitationer. Uden
samtykke til kropsvisitation kunne patienten således kun opnå overvåget
besøg og kun af en halv times varighed, og han kunne slet ikke opnå
udgang. Højesteret fandt det på den baggrund ikke godtgjort, at patien-
ten på noget tidspunkt havde givet et gyldigt samtykke til kropsvisitatio-
nerne.
Jeg beder ministeriet om at redegøre for, hvad der i praksis generelt
skal til for, at der kan siges at foreligge et gyldigt samtykke til indgreb,
som f.eks. urinprøvetagning. Jeg beder i den forbindelse ministeriet om
at forholde sig til de eksempler, der er nævnt under pkt. 3b og 3c i bila-
get til høringen. Ministeriet bedes herunder redegøre for, i hvilket om-
fang det, som ministeriet i udtalelse af 7. februar 2020 har anført om af-
taler vedrørende døraflåsning, også gælder for de former for indgreb,
som er nævnt nedenfor under bilagets pkt. 3b og 3c. Jeg henviser her-
ved til ministeriets sagsnr. 1909982 og dok.nr. 1071767.
4.
Jeg beder desuden om, at ministeriet i udtalelsen forholder sig til de
nævnte spørgsmål nedenfor vedrørende en række specifikke områder:
1) Regler vedrørende åbning af post
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om åbning af post, der fraviger reglerne i psykiatrilovens § 19 a?
Er der f.eks. hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig åb-
ning af post?
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksempel 1a i bilaget til min høring.
Side 9 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
2) Regler vedrørende kropsvisitation og visitation af ejendele
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om kropsvisitation og undersøgelse af en patients ejendele?
Er der f.eks. hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig visi-
tation eller undersøgelse, der fraviger reglerne i psykiatrilovens
§ 19 a?
I nogle husordener fremgår det, at visitation sker, efter at afsnittet har
opnået et samtykke fra patienten (jf. eksempel 2a og 2c i bilaget til
høringen).
Ministeriet bedes redegøre for, hvordan et psykiatrisk afsnit må
forholde sig, hvis en patient nægter at lade sig visitere.
Ministeriet bedes redegøre for, om der er hjemmel til, at det psykiatri-
ske afsnit (uden patientens samtykke) kan vaske patientens tøj for at
ødelægge evt. stoffer, som patienten ikke må have i afdelingen.
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksemplerne 2a-2d i bilaget til min høring.
3) Regler vedrørende anvendelse af alkometer og urinprøve
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om brug af alkometer og urinprøve?
Ministeriet bedes herunder forholde sig til, om (og i givet fald i
hvilket omfang) der er hjemmel til, at et psykiatrisk afsnit kan fast-
sætte regler om:
rutinemæssig brug af alkometer og urinprøve
konkret begrundet brug af alkometer og urinprøve.
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksemplerne 3a-3e i bilaget til min høring.
4) Regler vedrørende afskæring eller begrænsning af adgang til mobil-
telefon, pc og lign.
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc og
lignende elektroniske apparater?
Ministeriet bedes herunder forholde sig til, om der er hjemmel til,
at det psykiatriske afsnit kan fastsætte regler om:
Side 10 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
at patienternes mobiltelefon mv. altid skal opbevares af per-
sonalet
at benyttelse af en pc altid sker under overvågning af perso-
nalet
at patienterne ikke må anvende deres mobiltelefoner som ka-
mera.
Ministeriet bedes desuden redegøre for, om der er hjemmel til at af-
skære en patient fra adgang til sin mobiltelefon i tilfælde, hvor der er
en generel eller konkret mistanke om, at den anvendes ved indførsel
af stoffer, som patienten ikke må have i afdelingen.
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksemplerne 4a-4f i bilaget til min høring.
5) Regler vedrørende besøg
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte ge-
nerelle regler om overvågning af besøg?
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte
generelle regler om, hvem der kan besøge patienterne?
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksemplet 5a i bilaget til min høring.
6) Regler vedrørende handel og bytte
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om patienters adgang til indbyrdes handel og bytte?
Ministeriet bedes herunder forholde sig til, om der er hjemmel til,
at det psykiatriske afsnit kan fastsætte regler om:
generelt forbud mod handel og bytte
konkret begrundet forbud mod handel og bytte
at afsnittet kan påbyde, at allerede indgåede handler mv.
skal gå tilbage
at handler mv. mellem patienter kun kan finde sted på en
særlig måde, f.eks. ved inddragelse af en ansat på afsnittet.
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksemplerne 6a-6e i bilaget til min høring.
Side 11 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
7) Regler vedrørende seksuelt samkvem
I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler vedrørende seksuelt samkvem?
Ministeriet bedes herunder forholde sig til, om (og i givet fald i
hvilket omfang) der er hjemmel til, at et psykiatrisk afsnit kan
fastsætte regler om:
forbud mod seksuelt samkvem
hvem patienterne må have seksuelt samkvem med.
Ved besvarelsen af disse spørgsmål beder jeg ministeriet om bl.a. at for-
holde sig til eksemplerne 7a-7c
i bilaget til min høring.”
Af bilaget til høringen fremgår følgende:
”BILAG
Ombudsmanden har i forbindelse med sin tilsynsvirksomhed i 2019 og
primo 2020 set husordener fra 17 forskellige psykiatriske afsnit, her-
under flere retspsykiatriske afsnit.
Herunder oplistes eksempler fra disse husordener.
1. Regler vedrørende åbning af post
a)
’(…) Af sikkerhedsmæssige hensyn overværer personalet
åbning af alle
pakker og alt post.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1)
2) Regler vedrørende kropsvisitation og visitation af ejendele
a)
’For at undgå alkohol, stoffer eller farlige genstande i afsnittet, kan
per-
sonalet bede om, at I sammen gennemgår dine ejendele, når du ankom-
mer eller har haft besøg. Det gør vi for at sikre, at behandling og ophold
på afsnittet altid sker i sikre og trygge rammer.’
(Husorden for Afdeling R, Psykiatrisk Center Sct. Hans)
Side 12 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
b)
’Når du ankommer til afsnittet, skal vi sammen gennemgå de ting, du har
taget med, herunder det tøj, du har på ved ankomsten. Det gør vi for at
undgå, at der kommer alkohol, stoffer og andet farligt ind i afsnittet. (…)’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Middelfart, Retspsykiatrisk rehabilite-
ringsafsnit P5)
c)
’Visitering vurderes altid ved indlæggelse på eller ved overflytning til luk-
ket/skærmet enhed. Visitering kan også ske efter udgang og besøg eller
ved ændringer i patientens tilstand og adfærd.
(…) Patienten anmodes endvidere om at give samtykke til kropsvisita-
tion samt visitering af patientens ejendele, på baggrund af information
om formålet med visitering.
Såfremt patienten ikke ønsker at samtykke skal der tilkaldes en over-
læge eller
i dennes fravær en anden læge (…), der skal tage stilling til
om patienten er omfattet af psykiatrilovens § 19a om visitering ved mis-
tanke.’
(Region Syddanmarks instruks om visitering af patienter og deres ejen-
dele ved indlæggelse og efter udgang).
d)
’Ved mistanke om narkotika i tøjet, vaskes dette, inden det gives tilbage
til patienten.’
(Region Syddanmarks instruks om visitering af patienter og deres ejen-
dele ved indlæggelse og efter udgang).
3. Regler vedrørende anvendelse af alkometer og urinprøve
a)
’(…) Ved mistanke om, at du er påvirket, kan vi bede dig om en urin-
prøve’
(Husorden for Psykiatrien i Region Syddanmark, Odense)
b)
’(…) Personalet kan foretage stikprøvevis urinprøvekontrol og alkome-
tertest, og det forventes at du samarbejder om dette. Overtrædelse af
dette kan medføre begrænsning i samvær, aktiviteter og inddragelse af
udgang/terrænfrihed. (…)’
(Husorden for Afdeling R, Psykiatrisk Center Sct. Hans)
Side 13 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
c)
’(…) Forinden besøg kan aftales, skal der i fald det skønnes nødvendigt,
være aflagt to rene urinprøver.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1)
d)
’Ved mistanke om rusmidler eller farlige genstande i afdelingen vil per-
sonalet visitere person, værelse og ejendele. Der kan afkræves en urin-
prøve, og hvis dette ikke imødekommes inden for tre timer, vil prøven
blive betragtet som positiv.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1)
e)
’Ved konkret mistanke om rusmidler (…) kan det være nødvendigt at
(…) anmode
patienten om urinprøve eller om at blæse i et alkometer.
Derudover afleverer patienter på R3 regelmæssigt urin til screening for
misbrug. (…)’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R3)
4. Regler vedrørende inddragelse af eller begrænsning af adgang til
mobiltelefon, pc og lign.
a)
’Du må ikke have egen telefon på dig i afsnittet. Det er muligt at benytte
afsnittets patientmobiltelefon. For at benytte den skal du bruge dit eget
SIM kort. Dette opbevares på kontoret og udleveres af personalet. Alle
telefoniske samtaler foregår i telefonrummet. Du kan låne telefonen
kl. 8-22, dog ikke kl. 12.45-13.30 og 15-15.30, hvor personalet skriver
rapport.
Personalet kan af behandlingsmæssige årsager, eller af hensyn til med-
patienter, pålægge begrænsninger i brugen af telefonen.
På R1 er der bærbar PC, der under overvågning fra personalet, kan be-
nyttes til kontakt til netbank, e-boks og/eller offentlige myndigheder.
Side 14 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
Det er ikke tilladt at medbringe eller modtage elektronisk udstyr i nogen
form under indlæggelsen.’
(Husorden for R1, Retspsykiatrisk Afdeling, Skejby (sept. 2018))
b)
’Du må gerne bruge mobiltelefon, PC og/eller tablet under indlæggelsen,
men vi opbevarer dit udstyr
og du skal aftale med personalet, hvor og
hvornår, du bruger dit udstyr. Det sker for at sikre, at de patienter, der
har brev- og besøgskontrol, ikke har
adgang til udstyret.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Middelfart, Retspsykiatrisk afsnit (maj
2019))
c)
’Du må som udgangspunkt gerne bruge mobiltelefon, PC og/eller tablet
under indlæggelsen, medmindre der er specielle forhold, der taler imod.
Vi vil da opbevare udstyret for dig. Du kan sige til, når du ønsker at
bruge udstyret. Af hensyn til dit og andres privatliv er det ikke tilladt at
tage billeder, optage lyd eller filme i afsnittet.’
(Husorden på Psykiatrisk Afdeling Middelfart, Retspsykiatrisk rehabilite-
ringsafsnit P5 (august 2019))
d)
’Patienterne
har ret til at ringe fra egen mobiltelefon. Retten kan dog be-
grænses ud fra hensyn til behandlingen eller opretholdelsen af ro og or-
den
om nødvendigt ved inddragelse/opbevaring af patientens mobilte-
lefon.
Af diskretionshensyn må kameraer i mobiltelefoner, kameraer i øvrigt
ikke benyttes under indlæggelsen. (…)’
(Husorden for R3, Retspsykiatrisk Afdeling, Skejby (april 2019))
e)
’Patienter med retslige foranstaltninger kan efter en konkret vurdering
have begrænset adgang til elektronisk udstyr. (…)
Alle patienter kan efter en konkret vurdering have begrænset adgang til
elektronisk udstyr’.
(Husorden for afsnit Ø2 i Psykiatrien, Region Sjælland)
f)
’(…) Misbrug af internetadgang på en måde,
der er uhensigtsmæssig for
din behandling eller ulovlig, kan medføre, at vi inddrager dit udstyr.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Aabenraa).
Side 15 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
5. Regler vedrørende besøg
a)
’Du vil almindeligvis kunne modtage besøg fra nære pårørende. (…) Be-
søget kan undtagelsesvis være overvåget, såfremt personalet vurderer
dette.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1)
6. Regler vedrørende handel og bytte
a)
’Når man er syg, kan man ikke altid tænke klart. Vi vil gerne beskytte dig
og de andre patienter mod beslutninger, som I senere vil fortryde. Derfor
er det ikke tilladt at give hinanden gaver, låne penge af hinanden eller
aftale køb og salg, mens I er indlagt.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Middelfart, Retspsykiatrisk rehabilite-
ringsafsnit P5)
b)
’Al handel og bytte og overdragelse af effekter samt udlån og spil om
penge er ikke tilladt. Personalet vil stille krav om tilbagelevering af det
overdragne.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1)
c)
’Ved udformningen af husordenen skal følgende forhold iagttages:
Forbud mod handel mellem patienter
…’
(Region Midts fællespsykiatriske retningslinje om skriftlig og tilgængelig
husorden)
d)
’Vi
fraråder, at patienter indgår indbyrdes handler, låner penge eller for-
ærer genstande til hinanden. Din og andres dømmekraft kan være ned-
sat som følge af sygdom. Efter en konkret vurdering af situationen kan vi
vælge at lade
indgåede aftaler gå tilbage.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Aabenraa).
Side 16 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
e)
’Hvis patienterne skal handle indbyrdes, skal handlen gå igennem pri-
mærkontaktperson og afsnitsledelsen. Patienterne må ikke lave indkøb
for hinanden eller indløse diverse spillekuponer.
Alt ikke-aftalt handel og bytte af værdigenstande samt pengeudlån eller
spil om penge patienter imellem er ikke tilladt. Hvis det brydes, kan det
have konsekvenser for patientens udgang.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R3)
7. Regler vedrørende seksuelt samkvem
a)
’Patienter kan have
seksuelt samvær med deres besøgende kæreste
eller ægtefælle, når det foregår uden at involverede parter, andre
patienter eller personalet krænkes.’
(Region Hovedstadens vejledning om overtrædelse af husordener)
b)
’(…) Seksuelt samvær er ikke tilladt i afsnittet.’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1)
c)
’For at beskytte den enkelte er intimt og seksuelt samvær mellem ind-
lagte patienter ikke tilladt.’
(Husordener for afsnit Ø1, Ø2, Ø3 og Akutmodtagelse Roskilde i Psyki-
atrien, Region Sjælland)
8. Andet
a)
’Ved overtrædelser af husordener kan konsekvensen for eksempel
være, at vi inddrager din mobiltelefon, begrænser din udgang eller an-
det, der kan gøre det lettere for dig at overholde reglerne og forhindre
dig i at
gøre noget, der ikke er hensigtsmæssigt for dig selv. (…)’
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Aabenraa)
b)
’(…) Særlige regler og restriktioner indføres ud fra et hensyn til din egen
og andres behandling og sikkerhed. Disse særlige regler kan dreje sig
om fx arealbegrænsning, udgang til haven, begrænsning i adgang til
mobiltelefon, pc og lignende. (…)’
Side 17 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
(Husorden for Psykiatrisk Afdeling Middelfart, Retspsykiatrisk rehabilite-
ringsafsnit P5)
c)
’Indgreb og begrænsninger over for den enkelte patient kan også
ske,
uden at der er tale om en overtrædelse af regler i husordenen. Dette
både når det findes nødvendigt af hensyn til behandlingen af patienten,
og når det findes nødvendigt af hensyn til patienten selv, medpatienter,
personale og pårørende.’
(Husorden for R3,
Retspsykiatrisk Afdeling, Skejby)”
I en udtalelse af 3. juli 2020 skrev Sundheds- og Ældreministeriet bl.a. føl-
gende:
”Folketingets
Ombudsmand har anmodet Sundheds- og Ældreministe-
riet om følgende:
1. En udtalelse om hjemmelsgrundlaget for følgende indgreb på psykia-
trisk afdeling:
a)
b)
c)
d)
Regler om åbning af post
Regler om visitation af ejendele og rutinemæssig kropsvisitation
Regler om anvendelse af alkometer og urinprøve
Regler om afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc
og lign.
e) Regler om besøg
f) Regler om handel og bytte
g) Regler om seksuelt samkvem
2.
(…)
3. Oplysninger om, hvorvidt ministeriet finder anledning til at foretage sig
noget på området, og i bekræftende fald redegøre for, hvilke tiltag mini-
steriet vil iværksætte.
Sundheds- og Ældreministeriet kan som svar herpå henvise til følgende:
Ad 1, punkt a og b
regler om åbning af post og regler om visitation af
ejendele og rutinemæssig kropsvisitation
Psykiatrilovens § 19 a indeholder hjemmel til at åbne og kontrollere post,
undersøge patientstuer og ejendele, kropsvisitere, samt anvende krops-
scannere og narkohunde på psykiatriske afdelinger.
Side 18 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
Sundheds- og Ældreministeriet vil inden den 22. august 2020 forholde
sig til de af Folketingets Ombudsmand stillede spørgsmål vedrørende
muligheden for visitation og åbning af post i henhold til psykiatrilovens
§ 19 a, samt forholde sig til eksemplerne i de fremsendte husordener.
Ad 2, punkt c-g
[formentlig ”ad 1, punkt c-g”;
min bemærkning]
regler
om anvendelse af alkometer og urinprøve, afskæring eller begrænsning
af adgang til mobiltelefon, pc og lign., m.v.
Sundheds- og Ældreministeriet anerkender, at der kan være usikkerhed
om rækkevidden af psykiatrilovens § 2 a om husordener og anstaltsfor-
holdet, særligt med hensyn til begrænsninger af indgribende karakter på
de psykiatriske afdelinger.
Dette er endvidere beskrevet i Sundheds- og Ældreministeriets brev af
7. februar 2020 i forhold til begrænsninger i informationsfriheden for pati-
enter på Sikringsafdelingen (jeres sagsnummer 19/05229-1/(…)).
Sundheds- og Ældreministeriet vil derfor arbejde for, at der i den kom-
mende folketingssamling skabes et klart hjemmelsgrundlag, så der frem-
adrettet ikke opstår tvivl om rammerne for at fastsætte begrænsninger i
husordener på de psykiatriske afdelinger.
Dette gælder ligeledes i forhold til spørgsmålet om begrænsninger i yt-
ringsfriheden for patienter på Sikringsafdelingen.
Sundheds- og Ældreministeriet vil endvidere på det næste årlige møde
med Folketingets Ombudsmand uddybe ministeriets overordnede over-
vejelser om hjemmelsproblematikken.”
I en udtalelse af 12. august 2020 skrev Sundheds- og Ældreministeriet føl-
gende:
”Sundheds-
og Ældreministeriet oplyste den 3. juli 2020 som svar på en
høring fra Folketingets Ombudsmand af 12. juni 2020, at ministeriet in-
den den 22. august 2020 ville forholde sig til spørgsmålene fra Folketin-
gets Ombudsmand vedrørende muligheden for visitation og åbning af
post i henhold til psykiatrilovens § 19 a. Der henvises til Ombudsman-
dens sagsnr. 19/03847-16/(…).
I det følgende vil ministeriet gennemgå hjemmelsgrundlaget i psykiatrilo-
vens § 19 a samt § 2 a om husordener. Ministeriet vil endvidere forholde
sig eksemplerne på husordener (2a-2d) og de dertilhørende spørgsmål
(punkt 4, spørgsmål 1-2).
Side 19 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
1. Psykiatriloven
1.1 Psykiatrilovens § 19 a
Reglerne om åbning og kontrol af post, undersøgelse af patientstuer og
ejendele, kropsvisitation og anvendelse af kropsscannere og narko-
hunde fremgår af psykiatrilovens § 19 a.
Det følger af psykiatrilovens § 19 a, stk. 1, at overlægen ved mistanke
om, at der er medikamenter, rusmidler eller farlige genstande på den
psykiatriske afdeling, med henblik på at sikre, at disse ikke er blevet ind-
ført eller vil blive forsøgt indført til en eller flere patienter i afdelingen,
uden retskendelse kan beslutte, at en patients post skal åbnes eller kon-
trolleres, at en patients stue og ejendele skal undersøges, eller at der
skal foretages kropsvisitation af en patient.
Ministeriet bemærker hertil, at mistankekravet i § 19 a, stk. 1, blev lem-
pet i forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 579 af 4. maj 2015. Før lov-
ændringen i 2015 var der i forbindelse med indgreb i henhold til psykiat-
rilovens § 19 a krav om
’begrundet
mistanke’. I forbindelse med lempel-
sen af mistankekravet blev det i bemærkningerne til lovforslaget, som
dannede baggrund for lov nr. 579 af 4. maj 2015, fremhævet, at det ikke
var hensigten at der med henvisning til bestemmelsen kunne foretages
rutinemæssige undersøgelser på afdelingen i forhold til samtlige eller en
gruppe af de indlagte patienter. Der skulle foreligge en mistanke om, at
der var medikamenter, rusmidler eller farlige genstande på afdelingen,
jf. Folketingstidende 2014-2015, tillæg A, L 137, side 21.
Mistankebegrebet er nærmere beskrevet i bekendtgørelse nr. 1081 af
27. oktober 2019 om åbning og kontrol af post, undersøgelse af patient-
stuer og ejendele, kropsvisitation og anvendelse af kropsscannere og
narkohunde m.v. (herefter
’bekendtgørelsen’).
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, at der ved mistanke forstås, at
overlægen eller det øvrige personale på afdelingen har en rimelig grund
til at formode, at der er medikamenter, rusmidler eller farlige genstande
på afdelingen, eller at disse er forsøgt indført.
Endelig fremgår det af bekendtgørelsens § 3, stk. 2, at mindstemiddel-
princippet i psykiatrilovens § 4, stk. 2, skal iagttages i forbindelse med
undersøgelsen for medikamenter, rusmidler og farlige genstande.
1.2 Psykiatrilovens § 2 a
Det fremgår af psykiatrilovens § 2 a, stk. 1, at sygehusmyndigheder skal
sikre, at der på enhver psykiatrisk afdeling findes en skriftlig husorden,
Side 20 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
som er tilgængelig for patienterne. Afdelingsledelsen skal jf. § 2 a, stk. 1
og 2, sikre at den skriftlige husorden udleveres til patienten i forbindelse
med indlæggelse, og at patienterne ved udformning eller ændring af den
skriftlige husorden skal inddrages, inden der træffes beslutning herom.
Det blev i forbindelse med vedtagelsen af psykiatrilovens § 2 a bl.a. un-
derstreget, at en husorden skal indeholde generelle regler om patienter-
nes udfoldelsesmuligheder under indlæggelse, fx regler om adgangen til
at telefonere, regler om rygning i afdelingen, besøgsforhold, overvåget
besøg, m.v., samt om konsekvenserne af, at husordenen ikke overhol-
des, jf. Folketingstidende 2005-2006, tillæg A, L 140, side 4240.
Det fremgår derudover af Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9552 af
10. august 2020 om tvang i psykiatrien side 11, at der ved vurderingen
af, hvilke elementer husordenen skal indeholde, skal tages udgangs-
punkt i de konkrete forhold på den enkelte afdeling. Det fremgår endvi-
dere, at hvis en patient overtræder husordenen, skal personalet i den
konkrete og aktuelle situation vurdere, om sanktionen ifølge husordenen
skal iværksættes.
2. Konkrete spørgsmål på baggrund af eksempler på husordener
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker indledningsvist, at husorde-
nens udformning og indhold skal tage udgangspunkt i de konkrete for-
hold på den enkelte afdeling, som beskrevet i afsnit 1.2. Det er således
ikke problematisk, at de af Ombudsmanden fremsendte eksempler på
husordener varierer i indhold.
2.1 Regler vedrørende post
Ombudsmanden har anmodet om svar på følgende spørgsmål:
a) I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om åbning af post, der fraviger reglerne i psykiatrilovens § 19 a?
Er der f.eks. hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig åbning
af post?
Der er efter Sundheds- og Ældreministeriet vurdering ikke hjemmel til at
fastsætte regler om åbning af post, der fraviger reglerne i psykiatrilovens
§ 19 a. Ministeriet har lagt vægt på, at det er et grundlæggende ud-
gangspunkt i dansk ret, at foranstaltninger, der medfører indgreb i den
personlige frihed, kræver udtrykkelig lovhjemmel. Ministeriet har endvi-
dere lagt vægt på, at det direkte fremgår af lovbemærkningerne, der
dannede baggrund for vedtagelsen af psykiatrilovens § 19 a, at det ikke
Side 21 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
er hensigten, at der med henvisning til bestemmelsen kan foretages ruti-
nemæssig undersøgelser, jf. Folketingstidende 2014-2015, tillæg A,
L 137, side 21.
Der er således ikke hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig åb-
ning af post på de psykiatriske afdelinger, som beskrevet i husordenen
for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling R1.
Ministeriet henviser endvidere til, at psykiatrilovens § 19 a ikke indehol-
der hjemmel til at læse patientens post, jf. afsnit 1.1.
2.2 Regler vedrørende kropsvisitation og visitation af ejendele
Ombudsmanden har stillet følgende spørgsmål:
a) I hvilket omfang har et psykiatrisk afsnit hjemmel til at fastsætte reg-
ler om kropsvisitation og undersøgelse af en patients ejendele? Er
der f.eks. hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig visitation
eller undersøgelse, der fraviger reglerne i psykiatrilovens § 19 a?
b) I nogle husordener fremgår det, at visitationen sker efter, at afsnittet
har opnået et samtykke fra patienten (jf. eksempel 2a og 2c i bilaget
til høringen). Ministeriet bedes redegøre for, hvordan et psykiatrisk
afsnit må forholde sig, hvis en patient nægter at lade sig visitere.
c) Ministeriet bedes redegøre for, om der er hjemmel til, at det psykia-
triske afsnit (uden patientens samtykke) kan vaske patientens tøj for
at ødelægge evt. stoffer, som patienten ikke må have i afdelingen.
Ad a) Regler om rutinemæssig kropsvisitation
Der er som tidligere nævnt efter Sundheds- og Ældreministeriets vurde-
ring ikke hjemmel til at fravige reglerne i psykiatrilovens § 19 a. Det er
således ikke muligt at fastsætte regler om rutinemæssig kropsvisitation
eller undersøgelse i husordener på psykiatriske afdelinger. Ministeriet
henviser til ministeriets besvarelse under afsnit 2.1, hvoraf det fremgår,
at foranstaltninger, der medfører indgreb i den personlige frihed kræver
udtrykkelig lovhjemmel. Det fremgår desuden direkte af lovbemærknin-
gerne der dannede baggrund for vedtagelsen af psykiatrilovens § 19 a,
jf. Folketingstidende 2014-2015, tillæg A, L 137, side 21.
Det fremgår af flere af de af Ombudsmanden fremsendte eksempler på
husordener, at patienten bliver bedt om at samtykke til en gennemgang
af ejendele (husorden for Afdeling R, Psykiatrisk Center Sct. Hans) eller
til kropsvisitation (Region Syddanmarks instruks om visitering af patien-
ter og deres ejendele ved indlæggelse og efter udgang).
Side 22 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
Ministeriet bemærker hertil, at sundhedslovens §§ 15 og 16 om informe-
ret samtykke også gælder på psykiatriske afdelinger. Det er ministeriets
vurdering, at det ikke kan udelukkes, at der kan indgås en aftale med
patienten om gennemgang af ejendele eller kropsvisitation. Vurderingen
af, om patienter kan betragtes som retlig kompetente til at samtykke til
en sådan aftale, vil i sagens natur være særlig skærpet i forhold til pati-
enter med svære psykiske lidelser. Det findes ligeledes tvivlsomt, om
der vil være tale om et gyldigt samtykke, hvis patientens manglende ac-
cept mødes med en uudtalt trussel om anvendelse af tvang. For en gen-
nemgang af samtykkereglerne i sundhedsloven henviser ministeriet til
ministeriets svar på Folketingets Ombudsmands henvendelse om
skærmning til stue på psykiatrisk afdeling af 5. maj 2020 (dokumentnum-
mer 9/03995-1/(…)).
Ad b) Kropsvisitation uden samtykke
Det er ministeriets vurdering, at psykiatrilovens § 19 a ikke indeholder
hjemmel til at gennemføre kropsvisitationer eller undersøgelser med an-
vendelse af tvang.
Ministeriet har lagt vægt på, at kropsvisitationer og undersøgelse af post
og patientstuer før vedtagelsen af psykiatrilovens § 19 a i 2006, alene
blev foretaget med hjemmel i nødværge og anstaltsforholdet, jf. Folke-
tingstidende 2005-2006, tillæg A, L 140, side 4249. Der var med forsla-
get tale om en kodificering af gældende praksis, og lovforslaget skulle
styrke patienternes retssikkerhed, ved at de pågældende indgreb frem-
gik direkte af loven.
Man må på denne baggrund formode, at man før vedtagelsen af psykiat-
rilovens § 19 a ikke betragtede de pågældende indgreb som tvangsfor-
anstaltninger i psykiatrilovens forstand. Dette understøttes af, at det i
forbindelse med vedtagelsen af psykiatrilovens § 19 a alene blev fastsat,
at overlægens beslutninger skal tilføres journalen, jf. Folketingstidende
2005-2006, tillæg A, L 140, side 4249. Der blev således ikke i forbindel-
se med vedtagelsen af bestemmelsen fastsat regler om, at indgreb i
henhold til § 19 a skal registreres som tvang.
Overlægens journalpligt fremgår af § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1081
af 27. oktober 2019 om åbning og kontrol af post, undersøgelse af pati-
entstuer og ejendele, kropsvisitation og anvendelse af kropsscannere og
narkohunde m.v., hvorefter overlægen skal sikre, at beslutninger i hen-
hold til psykiatrilovens § 19 a og begrundelsen herfor anføres i patien-
tens journal.
Det er dog Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at der i forbindel-
se med en kropsvisitation, i særlige tilfælde kan anvendes fysisk magt i
Side 23 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
henhold til psykiatrilovens § 17, såfremt betingelserne i § 17 er opfyldt.
Psykiatrilovens § 17 henviser til betingelserne i psykiatrilovens § 14,
stk. 2, hvor det bl.a. fremgår, at tvangsfiksering må anvendes kortvarigt
og i det omfang, det er nødvendigt at afværge, at en patient udsætter sig
selv eller andre for nærliggende fare for at lide skade på legeme og hel-
bred, jf. § 14, stk. 2, nr.1. Der kan således eksempelvis være situationer,
hvor personalet har kendskab til, at en patient i forbindelse med udgang
har for vane at medbringe skarpe genstande til brug for eventuel selv-
skade, mens patienten opholder sig på den psykiatriske afdeling.
Ministeriet forudsætter, at en eventuel anvendelse af fysisk magt i for-
bindelse med en kropsvisitering bliver registreret som tvang i henhold til
bekendtgørelse nr. 1079 af 27. oktober 2019 om tvangsprotokoller og
optegnelser samt registrering og indberetning af tvang samt udskriv-
ningsaftaler og koordinationsplaner på psykiatriske afdelinger.
Ministeriet understreger i den forbindelse, at proportionalitetsprincippet i
psykiatrilovens § 4, stk. 2, altid skal iagttages i forbindelse med anven-
delse af tvang. Anvendelsen af tvang skal således stå i rimelig forhold til
det, som søges opnået herved, ligesom mindre indgribende foranstalt-
ninger skal anvendes, såfremt disse er tilstrækkelige. Således bør der
kun anvendes fysisk magt i forbindelse med en kropsvisitation, hvis det
tilsigtede formål ikke kan opnås på mindre indgribende vis.
Ad c) Hjemmel til at vaske patientens tøj
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker indledningsvist, at anstaltsfor-
holdet giver hjemmel til at fastsætte generelle regler ud fra hensynet til
afdelingens funktion, orden og drift.
Det er på den baggrund Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at
de psykiatriske afdelinger kan vaske patienternes tøj med hjemmel i an-
staltsforholdet.
Dette er ligeledes vurderingen, såfremt beslutningen sker på baggrund
af en mistanke om narkotika i tøjet, som beskrevet i eksemplet fra Re-
gion Syddanmarks instruks om visitering af patienter og deres ejendele
ved indlæggelse og efter udgang.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker i den forbindelse, at ministe-
riet hverken betragter afdelingens vask af patientens tøj eller en even-
tuel skade på ulovlige stoffer som et indgreb i patientens personlige fri-
hed, som kræver udtrykkelig lovhjemmel.
Sundheds- og Ældreministeriet henviser desuden til, at overlægen kan
beslutte at medikamenter, rusmidler og farlige genstande, som bliver
Side 24 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
fundet efter indgreb i henhold til psykiatrilovens § 19 a, tages i forvaring,
jf. psykiatrilovens § 19 a. Overlægen skal overlade til politiet at afgøre,
om medikamenter, rusmidler eller farlige genstande besiddes i strid med
den almindelige lovgivning.
Afslutningsvist bemærker ministeriet, at ministeriets svar vil blive sendt
til orientering til Danske Regioner.”
Den 15. september 2020 afsluttede ombudsmanden en del af sagen og bad
samtidig Sundheds- og Ældreministeriet om en supplerende udtalelse for så
vidt angik spørgsmålet om vask af patienternes tøj. Af ombudsmandens brev
fremgår bl.a. følgende:
”2.
Hjemmel til visse indgreb fastsat i husordener; ministeriets
sagsnr. 2008828
2.1. Regler om anvendelse af alkometer og urinprøve, afskæring el-
ler begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc og lignende, besøg,
handel og bytte samt seksuelt samkvem
I mit brev af 12. juni 2020 bad jeg ministeriet om bl.a. at udtale sig om
hjemmelsgrundlaget for forskellige nærmere beskrevne indgreb.
Sundheds- og Ældreministeriet har skrevet således om dette i sin udta-
lelse af 3. juli 2020:
’Folketingets
Ombudsmand har anmodet Sundheds- og Ældreministeriet
om følgende:
1. En udtalelse om hjemmelsgrundlaget for følgende indgreb på psykia-
trisk afdeling:
a)
b)
c)
d)
(…)
(…)
Regler om anvendelse af alkometer og urinprøve
Regler om afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon,
pc og lign.
e) Regler om besøg
f) Regler om handel og bytte
g) Regler om seksuelt samkvem
Side 25 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
Ad (…) punkt c-g –
regler om anvendelse af alkometer og urinprøve, af-
skæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc og lign., mv.
Sundheds- og Ældreministeriet anerkender, at der kan være usikkerhed
om rækkevidden af psykiatrilovens § 2 a om husordener og anstaltsfor-
holdet, særligt med hensyn til begrænsninger af indgribende karakter på
de psykiatriske afdelinger.
Dette er endvidere beskrevet i Sundheds- og Ældreministeriets brev af
7. februar 2020 i forhold til begrænsninger i informationsfriheden for pati-
enter på Sikringsafdelingen (jeres sagsnummer 19/05229-1/(…)).
Sundheds- og Ældreministeriet vil derfor arbejde for, at der i den kom-
mende folketingssamling skabes et klart hjemmelsgrundlag, så der frem-
adrettet ikke opstår tvivl om rammerne for at fastsætte begrænsninger i
husordener på de psykiatriske afdelinger.
Dette gælder ligeledes i forhold til spørgsmålet om begrænsninger i yt-
ringsfriheden for patienter på Sikringsafdelingen.
Sundheds- og Ældreministeriet vil endvidere på det næste årlige møde
med Folketingets Ombudsmand uddybe ministeriets overordnede over-
vejelser om hjemmelsproblematikken.
…’
Jeg tager dette til efterretning og foretager mig ikke mere i anledning af
denne del af sagen. Jeg beder dog om senest i februar 2021 at blive ori-
enteret om status i sagen.
2.2. Regler om åbning af post
I mit brev af 12. juni 2020 bad jeg også ministeriet om at udtale sig om
hjemmelsgrundlaget for at fastsætte regler om åbning af post, der fravi-
ger reglerne i psykiatrilovens § 19 a, herunder om der f.eks. er hjemmel
til at fastsætte regler om rutinemæssig åbning af post. Jeg bad i den for-
bindelse ministeriet om at forholde sig til følgende regel i en husorden
for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling, R1:
’(…) Af sikkerhedsmæssige hensyn overværer personalet åbning
af alle
pakker og alt post.’
Sundheds- og Ældreministeriet har skrevet følgende om dette i sit brev
af 12. august 2020:
Side 26 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
’Der
er efter Sundheds- og Ældreministeriets vurdering ikke hjemmel til
at fastsætte regler om åbning af post, der fraviger reglerne i psykiatrilo-
vens § 19 a. Ministeriet har lagt vægt på, at det er et grundlæggende ud-
gangspunkt i dansk ret, at foranstaltninger, der medfører indgreb i den
personlige frihed, kræver udtrykkelig lovhjemmel. Ministeriet har endvi-
dere lagt vægt på, at det direkte fremgår af lovbemærkningerne, der
dannede baggrund for vedtagelsen af psykiatrilovens § 19 a, at det ikke
er hensigten, at der med henvisning til bestemmelsen kan foretages ruti-
nemæssige undersøgelser, jf. Folketingstidende 2014-2015, tillæg A,
L 137, side 21.
Der er således ikke hjemmel til at fastsætte regler om rutinemæssig åb-
ning af post på de psykiatriske afdelinger, som beskrevet i husordenen
for Psykiatrisk Afdeling Skejby, Retspsykiatrisk Afdeling R1.
Ministeriet henviser endvidere til, at psykiatrilovens § 19 a ikke indehol-
der hjemmel til at læse patientens
post, jf. afsnit 1.1.’
Jeg er enig med ministeriet i, at der hverken er hjemmel til at fastsætte
regler om rutinemæssig åbning af post eller til at læse patienters post.
Jeg foretager mig på den baggrund ikke mere i anledning af denne del
af sagen. Jeg går imidlertid ud fra, at ministeriet i samarbejde med Dan-
ske Regioner sikrer, at der fremover ikke administreres efter en sådan
praksis og ikke findes sådanne regler i de psykiatriske afdelingers hus-
ordener.
2.3. Regler om visitation af ejendele og rutinemæssig kropsvisita-
tion
Før jeg tager stilling til spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget for at fast-
sætte regler om visitation af ejendele og kropsvisitation, beder jeg mini-
steriet om en supplerende udtalelse om hjemlen til at vaske patienternes
tøj, jf. nærmere nedenfor.
2.3.1.
I mit brev af 12. juni 2020 bad jeg ministeriet om at redegøre for
bl.a., om der er hjemmel til, at det psykiatriske afsnit (uden patientens
samtykke) kan vaske patientens tøj for at ødelægge eventuelle stoffer,
som patienten ikke må have i afdelingen.
Sundheds- og Ældreministeriet har svaret således i sit brev af 12. au-
gust 2020:
Side 27 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
2367774_0028.png
BILAG
SAGSFREMSTILLING
’Ad
c) Hjemmel til at vaske patientens tøj
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker indledningsvist, at anstaltsfor-
holdet giver hjemmel til at fastsætte generelle regler ud fra hensynet til
afdelingens funktion, orden og drift.
Det er på den baggrund Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at
de psykiatriske afdelinger kan vaske patienternes tøj med hjemmel i an-
staltsforholdet.
Dette er ligeledes vurderingen, såfremt beslutningen sker på baggrund
af en mistanke om narkotika i tøjet, som beskrevet i eksemplet fra Re-
gion Syddanmarks instruks om visitering af patienter og deres ejendele
ved indlæggelse og efter udgang.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker i den forbindelse, at ministe-
riet hverken betragter afdelingens vask af patientens tøj eller en even-
tuel skade på ulovlige stoffer som et indgreb i patientens personlige fri-
hed, som kræver udtrykkelig lovhjemmel.
Sundheds- og Ældreministeriet henviser desuden til, at overlægen kan
beslutte at medikamenter, rusmidler og farlige genstande, som bliver
fundet efter indgreb i henhold til psykiatrilovens § 19 a, tages i forvaring,
jf. psykiatrilovens § 19 a. Overlægen skal overlade til politiet at afgøre,
om medikamenter, rusmidler eller farlige genstande besiddes i strid med
den almindelige lovgivning.’
2.3.2.
I sagen
FOB 2017-13,
der kan ses på ombudsmandens hjemme-
side, har ombudsmanden taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt der
er hjemmel til på sikrede institutioner at vaske de unges tøj for bl.a. at
forringe eller ødelægge eventuelle ulovlige stoffer gemt i tøjet.
I udtalelsen bemærkede ombudsmanden, at han måtte anse det for me-
get tvivlsomt, om et indgreb som det beskrevne kunne have hjemmel i
den ulovbestemte retsgrundsætning om anstaltsbetragtninger, idet ord-
ningen havde karakter af et egentligt tvangsindgreb på linje med krops-
visitation eller ransagning. Ombudsmanden lagde også vægt på bl.a., at
der i forvejen var skrevne regler, som regulerede ransagning af opholds-
rum for effekter og undersøgelse af personer. Det måtte efter ombuds-
mandens opfattelse have formodningen for sig, at de udtrykkeligt fast-
satte regler gjorde udtømmende op med adgangen til at gennemføre
indgreb af den type, som reglerne dækkede.
2.3.3.
Det ses ikke i Sundheds- og Ældreministeriets udtalelse af 12. au-
gust 2020, om ministeriet har været opmærksom på den nævnte om-
budsmandsudtalelse.
Side 28 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
2367774_0029.png
BILAG
SAGSFREMSTILLING
På den baggrund beder jeg ministeriet om i en supplerende udtalelse at
forholde sig til, om de synspunkter, som ombudsmanden har givet ud-
tryk for i
FOB 2017-13,
giver anledning til en ændret vurdering af
spørgsmålet om, hvorvidt der er hjemmel til, at psykiatriske afsnit (uden
patientens samtykke) kan vaske patienternes tøj for at ødelægge even-
tuelle stoffer, som patienten ikke må have i afdelingen.”
I en supplerende udtalelse af 27. oktober 2020 skrev Sundheds- og Ældremi-
nisteriet bl.a. følgende:
”Vedrørende
regler om visitation af ejendele og rutinemæssig
kropsvisitation (pkt. 2.3 i henvendelsen fra Folketingets Ombuds-
mand)
Folketingets Ombudsmand har anmodet Sundheds- og Ældreministeriet
om at forholde sig til Ombudsmandens synspunkter i udtalelsen FOB
2017-13, samt oplyse, om synspunkterne giver anledning til en ændret
vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt der er hjemmel til, at psykiatriske
afdelinger (uden patientens samtykke) kan vaske patienternes tøj for at
ødelægge evt. stoffer, som patienten ikke må have i afdelingen.
Ombudsmanden henviser i denne forbindelse til, at det fremgår af udta-
lelsen fra 2017, at det må anses for meget tvivlsomt, at vask af tøj uden
den unges samtykke kan have hjemmel i anstaltsforholdet, da ordningen
har karakter af et egentlig tvangsindgreb på linje med kropsvisitation el-
ler ransagning. Der bliver endvidere lagt vægt på, at der i forvejen var
skrevne regler på institutionen, som regulerede ransagning af opholds-
rum for effekter og undersøgelse af personer, hvorfor det må have for-
modningen for sig, at de udtrykkeligt fastsatte regler gjorde udtømmen-
de op med adgangen til at gennemføre indgreb af den type, som reg-
lerne dækkede.
Sundheds- og Ældreministeriet har ikke været opmærksomme på Om-
budsmandens udtalelse fra 2017.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at udtalelsen fra Ombuds-
manden omhandler en anden persongruppe (unge på sikrede institutio-
ner) end persongruppen omfattet af psykiatriloven. Ombudsmanden har
endvidere taget udgangspunkt i en praksis, hvor alt medbragt tøj på en
sikret institution rutinemæssigt vaskes, i modsætningen til eksemplet fra
Region Syddanmarks instruks, hvor tøj vaskes ved mistanke om narko-
tika.
Sundheds- og Ældreministeriet anerkender dog, at spørgsmålet om
vask af tøj på sikrede institutioner har så mange lighedspunkter med
Side 29 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
spørgsmålet om vask af tøj på psykiatriske afdelinger, at Ombudsman-
dens synspunkter må formodes at være gældende i forhold til spørgs-
målet om vask af patienters tøj på psykiatriske afdelinger.
Sundheds- og Ældreministeriet vurderer således på den baggrund, at
det som overvejende hovedregel ikke er muligt med hjemmel i anstalts-
forholdet at fastsætte regler om vask af patienters tøj uden patientens
samtykke. Sundheds- og Ældreministeriet bemærker dog, at denne ho-
vedregel må kunne fraviges i de tilfælde, hvor vask af patientens tøj
uden patientens samtykke sker på baggrund af hygiejniske forhold. Så-
ledes er det Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at personalet
med hjemmel i anstaltsforholdet kan vaske en patients meget beskidte
og/eller ildelugtende tøj, både af hensyn til patienten, som grundet even-
tuelt svære psykiske lidelser kan have svært ved at overskue stillingta-
gen til vask af tøj, og til medpatienter og personale.
For så vidt angår de tilfælde, hvor der er mistanke om narkotika, henvi-
ses der endvidere til, at regionerne fortsat har hjemmel i psykiatrilovens
§ 19 a til at kropsvisitere patienten og undersøge patientstuer, som be-
skrevet i Sundheds- og Ældreministeriets brev til Ombudsmanden af
12. august 2020.
Endelig bemærker Sundheds- og Ældreministeriet, at ministeriet vil ind-
drage spørgsmålet om vask af tøj uden patientens samtykke i forbindel-
se med arbejdet med at skabe et klart hjemmelsgrundlag for rammerne i
husordener på de psykiatriske afdelinger, da det er Sundheds- og Æl-
dreministeriets umiddelbare vurdering, at de psykiatriske afdelinger ge-
nerelt har et sagligt formål med at vaske patienters tøj, særligt ved mis-
tanke om indførelse af narkotika på afdelingen.”
I det afsluttende brev af 17. december 2020 skrev ombudsmanden følgende:
”I mit brev af 15. september 2020 afsluttede jeg hovedparten af min sag,
der vedrører hjemmelsgrundlaget for visse indgreb fastsat i psykiatriske
afsnits husordener. Jeg afsluttede således de dele af sagen, som vedrø-
rer hjemmel for regler om følgende typer af indgreb:
regler om anvendelse af alkometer og urinprøve
regler om afskæring eller begrænsning af adgang til mobiltelefon, pc
og lign.
regler om besøg
regler om handel og bytte
regler om seksuelt samkvem
regler om åbning og læsning af post.
Side 30 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
2367774_0031.png
BILAG
SAGSFREMSTILLING
Jeg bad i samme brev Sundheds- og Ældreministeriet om en supple-
rende udtalelse vedrørende hjemmelsgrundlaget for, at psykiatriske af-
snit i deres husordener kan fastsætte regler om visitation af ejendele og
kropsvisitation.
Som svar på denne anmodning har jeg modtaget Sundheds- og Ældre-
ministeriets brev af 27. oktober 2020.
På baggrund af de svar, som jeg har modtaget fra ministeriet den 12.
august 2020 og den 27. oktober 2020, har jeg nu behandlet den del af
sagen, der vedrører spørgsmålet om, hvorvidt der er hjemmel til, at psy-
kiatriske afsnit i deres husordener kan fastsætte regler om visitation af
ejendele og kropsvisitation.
Jeg tager til efterretning, at ministeriet har oplyst, at der ikke er hjemmel
til at fravige reglerne i psykiatrilovens § 19 a, og at det således ikke er
muligt at fastsætte regler om rutinemæssig kropsvisitation eller undersø-
gelse i husordener på psykiatriske afdelinger.
Jeg tager også til efterretning, at det er ministeriets opfattelse, at det
ikke kan udelukkes, at der kan indgås en aftale med patienten om gen-
nemgang af ejendele eller kropsvisitation. Jeg er i den forbindelse enig
med ministeriet i, at en sådan aftale forudsætter, at der foreligger et gyl-
digt samtykke fra patienten, jf. i den forbindelse
FOB 2020-15
og
FOB
2020-25
(på ombudsmandens hjemmeside).
Jeg tager desuden til efterretning, at ministeriet har oplyst, at psykiatrilo-
vens § 19 a ikke indeholder hjemmel til at gennemføre kropsvisitationer
eller undersøgelser med anvendelse af tvang, men at der i forbindelse
med en kropsvisitation i særlige tilfælde kan anvendes fysisk magt i hen-
hold til psykiatrilovens § 17, såfremt betingelserne i bestemmelsen er
opfyldt.
Endelig har jeg noteret mig, at ministeriet har meddelt, at det som over-
vejende hovedregel ikke er muligt med hjemmel i anstaltsforholdet at
fastsætte regler om vask af patienters tøj uden patienternes samtykke.
Ministeriet har i sin udtalelse bemærket, at denne hovedregel må kunne
fraviges i de tilfælde, hvor vask af en patients tøj uden patientens sam-
tykke sker på baggrund af hygiejniske forhold. Jeg har ikke ved min be-
handling af denne sag taget stilling hertil, idet den aktuelle sag alene an-
går de typer af regler i husordener, som jeg har fået kendskab til i forbin-
delse med mine tilsynsbesøg.
I mit brev af 15. september 2020 underrettede jeg ministeriet om, at jeg
tog til efterretning, at Sundheds- og Ældreministeriet vil arbejde for, at
Side 31 | 32
§71, Alm.del - 2020-21 - Bilag 19: Henvendelse af 6/4-20201 fra Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark, LPD, om deres oplæg til det årlige møde den 13/4-2021 med § 71-tilsynet
BILAG
SAGSFREMSTILLING
der i indeværende folketingssamling skabes et klart hjemmelsgrundlag,
så der fremadrettet ikke opstår tvivl om rammerne for at fastsætte be-
grænsninger i husordener på de psykiatriske afdelinger. Dette gjaldt
også i forhold til spørgsmålet om begrænsninger i ytringsfriheden for pa-
tienter på Sikringsafdelingen (ministeriets sagsnr. 1909983 og mit
sagsnr. 19/05229). På samme måde tager jeg med dette brev til efterret-
ning, at ministeriet vil inddrage spørgsmålet om vask af tøj uden patien-
tens samtykke i arbejdet med at skabe et klart hjemmelsgrundlag for
rammerne for husordener på de psykiatriske afdelinger.
På et møde den 3. november 2020 mellem Sundheds- og Ældreministe-
riet og ombudsmandsinstitutionen forstod jeg på det, som ministeriet op-
lyste, at arbejdet med at gennemføre de nødvendige lovændringer på
området eventuelt vil kunne trække ud, og at lovændringerne således
muligvis ikke kan vedtages i den indeværende folketingssamling.
På den baggrund beder jeg Sundheds- og Ældreministeriet om at op-
lyse, hvordan ministeriet vil sikre, at de psykiatriske afdelinger
i perio-
den indtil en eventuel lovændring måtte træde i kraft
ikke foretager
ulovlige indgreb over for patienterne.
Jeg beder desuden Sundheds- og Ældreministeriet om at meddele mig,
om ministeriet vil informere landets psykiatriske afdelinger om, at der
ikke må fastsættes regler om rutinemæssig kropsvisitation eller under-
søgelse af ejendele, eller regler om rutinemæssig åbning eller læsning
af patienternes post.
…”
Side 32 | 32