Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 204
Offentligt
2382425_0001.png
Samrådstale
.
Samrådsspørgsmål A til aktstykke 204 om ny
Budgetvejledning 2021
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de væsentligste ændringer, der foreslås i
den nye budgetvejledning og baggrunden for disse?
Svar
Tak for muligheden for at redegøre for ændringerne i Finansmini-
steriets nye Budgetvejledning 2021.
Lad mig til at starte med sætte lidt ord på, hvad budgetvejledningen
egentlig er for en størrelse.
Budgetvejledningen har grundlæggende to formål:
-For det første indeholder den de overordnede regler for, hvordan
statslige institutioner må bruge deres bevillinger
dvs. hvad må
man ift. lønudgifter, hvad må man ift. tilskud, it-projekter, bygge-
rier osv.
For det andet indeholder den regler for tillægsbevillinger, når der
ikke i forvejen er hjemmel til en disposition på finansloven. Herun-
der særligt reglerne for at forelægge aktstykker for Folketingets Fi-
nansudvalg.
Budgetvejledningen er egentlig et cirkulære, som jeg har hjemmel
til at udstede som finansminister.
Men det er et cirkulære, som har særlig interesse for Folketingets
Finansudvalg. Dels fordi det beskriver reglerne for aktstykker. Og
dels fordi budgetvejledningen normerer, hvilke investeringer mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
Side 2 af 8
der skal godkendes af Finansudvalget, og hvilke forelæggelsesgræn-
ser der gælder.
Derfor synes jeg også, at det er positivt at I har taget initiativ til
dette samråd, så vi fra Finansministeriets side kan sætte lidt ord på
ændringerne.
Baggrunden for den nye budgetvejledning er primært, at den sidste
budgetvejledning udkom i 2016. Vi syntes derfor, at der var behov
for en generel opdatering. Ændringerne er store som små og har
forskellig karakter
der er ikke et overordnet tema.
Ændringerne afspejler i vidt omfang også de løbende drøftelser,
der er med fagministerierne, som peger på uklarheder og uhensigts-
mæssigheder i regelsættet.
***
Jeg har tænkt mig at gennemgå de seks største ændringer i Budget-
vejledning 2021 i den rækkefølge, de står beskrevet i aktstykket.
Den første store ændring har overskriften:
Retningslinjer for til-
sagn om tilskud og flerårige dispositioner.
Det handler grund-
læggende om, hvordan statslige institutioner skal håndtere forplig-
telser, der medfører udgifter i fremtidige finansår.
Finansloven er som bekendt ét-årig, og derfor er det ikke altid helt
ligetil, hvordan man skal håndtere en udgift der falder i fremtiden.
Vi har derfor forsøgt at gøre reglerne lidt mere tydelige i den nye
budgetvejledning. Mest for at gøre det nemmere for de statslige in-
stitutioner at navigere i.
Vi skelner mellem to typer af forpligtelser, der medfører udgifter i
fremtiden. Den første type er dem, der vedrører kontraktuelle for-
pligtelser, som løber over en flerårig periode - og som de fleste
statslige institutioner bliver nødt til at indgå som led i deres almin-
delige drift. Det kan være for eksempel lønninger, husleje og aftaler
om it-drift. De skal ikke finansieres upfront, da der løbende bliver
afsat bevillinger til ministeriernes og styrelsernes drift på de årlige
finanslove.
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
2382425_0003.png
Side 3 af 8
Den anden type af forpligtelser, som vi kigger på, er tilskud der gi-
ves til et konkret formål over en afgrænset periode. Det kan fx
være et tilskud til et projekt, som udføres af en frivillig social for-
ening.
Disse tilskud skal som udgangspunkt finansieres upfront. Dvs. at
man skal afholde den fulde udgift, når man forpligter sig til at be-
tale tilskuddet
også selvom tilskuddet først udbetales i fremtiden.
Man giver tilsagn om tilskud, og modtageren har en vished for, at
midlerne bliver udbetalt senere i henhold til aftale.
Hensynet her er, at man så vidt muligt ikke skal forpligte staten til
at holde udgifter på fremtidige finanslove, når det drejer sig om po-
litiske prioriteringer i indeværende finansår. Det kunne jo tænkes,
at fremtidige regeringer eller folketing ønskede at prioritere pen-
gene på anden vis.
Bestemmelserne om flerårige dispositioner og tilsagn om tilskud er
meget anvendte. Det nye med Budgetvejledning 2021 er, at vi har
præciseret forskellen på de to, altså hvornår man anvender det ene
og det andet. Og vi har præciseret, at adgang til at afgive retligt bin-
dende tilsagn
der forpligter staten fremadrettet
skal opnås ved
særlig bevillingsbestemmelse på finansloven eller i aktstykke.
Endvidere er præciseret, at et retligt bindende tilsagn, hvor hele ud-
betalingen sker i samme år som tilsagnet afgives, kan gives uden
behov for særlig bevillingsbestemmelse. Der har været et vis uklar-
hed om dette i anvendelsen tidligere.
***
Den næste større ændring handler om
regler for udstedelse af ga-
rantier og genudlån.
Disse ændringer følger af de nye principper for håndtering af stats-
lige garantier og genudlån, som blev præsenteret af den daværende
VLAK-regering i 2019, og som er videreført under den nuværende
regering. De er bl.a. blevet fulgt ifm. udstedelse af garantier sfa. co-
vid-19-situationen.
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
Side 4 af 8
Jeg vil derfor ikke bruge så lang tid på disse ændringer, men der er
tale om en præcisering af retningslinjerne på området, som sikrer
ensartethed på tværs af ministerier.
Principperne, som nu formaliseres i budgetvejledningen, betyder
bl.a., at statsgarantier og genudlån klart skal afgrænses i beløbsstør-
relse og tid, og at den statsfinansielle risiko ved garantier eller gen-
udlån skal finansieres inden for det statslige udgiftsloft eller ved be-
taling af provision fra modtageren. Det bidrager til en bedre styring
med garantier og genudlån og større transparens om de faktiske
udgifter.
De nye principper følger af anbefalinger fra bl.a. IMF og OECD.
***
Den næste ændring vedrører de
krav, som skal stilles til institu-
tioner, fonde, foreninger mv., som modtager statslige tilskud,
og
hvor det statslige tilskud udgør mere end halvdelen af institutio-
nens indtægtsgrundlag.
Budgetvejledningens punkt 2.4.9 opstiller en række krav, som stats-
lige institutioner skal stille, når de giver sådanne tilskud.
Flere af disse krav er justeret i den nye budgetvejledning, bl.a. i ly-
set af, at mange af dem har været uændrede i 20 år. Der er altså
grundlæggende tale om et forsøg på at gøre reglerne mere tidssva-
rende.
Fx stilles der nu ikke længere krav om, at den statslige tilskudsgiver
skal godkende tilskudsmodtagerens vedtægter, eller at Finansmini-
steriet skal fastsætte løn- og ansættelsesvilkår for institutionens per-
sonale.
De ændrede krav bidrager dog fortsat til god kontrol med statslige
tilskudsmidler - men på en måde, der er mere smidig for tilskuds-
modtagerne.
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
2382425_0005.png
Side 5 af 8
Tilskudsmodtagerne skal fx årligt fremsende budgetter og revide-
rede regnskaber til den statslige tilskudsgiver, og de skal følge rime-
lige lønniveauer svarende til statslige overenskomster.
Vi har også forsøgt at præcisere, hvilke tilskud til drift af øvrige
selvejende institutioner, der er omfattet af bestemmelserne. Der er
ikke ændret på målgruppen som er de institutioner, hvor statslige
driftstilskud har lang varighed og udgør en væsentlig del af ind-
tægtsgrundlaget. Der er alene lavet et mere klar beskrivelse af hvor-
dan det beregnes, om tilskuddet er omfattet eller ej.
Grænsen for tilskuddets mindste størrelse er herudover hævet fra 1
mio.kr. til 5 mio.kr.
***
Det næste punkt vedrører ændrede
regler for fastsættelsen af ge-
byrtakster.
Budgetvejledningen indeholder regler for fastsættelsen af taksten
for omkostningsdækkende gebyrer. Dvs. gebyrer, der er betaling
for en modydelse, og som dermed ikke har karakter af skatter eller
afgifter.
Den løbende fastsættelse af gebyrtakster er ikke helt enkel, for det
er sjældent, at gebyrindtægter i et givent år svarer præcis til de ud-
gifter, som ministeriet har haft til gebyrordningen.
Derfor kan der indimellem være behov for at korrigere for sådanne
ubalancer i de senere år. Enten ved at opkræve lidt højere eller lidt
lavere gebyrer, end man ellers ville have gjort.
Tidligere stod der i budgetvejledningen, at gebyrindtægter og om-
kostninger skulle være i balance over en løbende 4-årig periode fra
og med seneste regnskabsår. Dette har dog i praksis ofte været van-
skeligt at administrere.
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
Side 6 af 8
Derfor er ordlyden nu ændret til, at der generelt skal være balance
mellem gebyrindtægter og omkostninger. Og at store afvigelser i
enkelte år skal udlignes inden for en periode på 4 år.
Det er lidt teknisk, hvilke konkrete forskelle dette medfører. Men
det er vores klare opfattelse, at de ændrede retningslinjer gør den
løbende gebyrfastsættelse mere administrativt enkel for ministeri-
erne
og selvfølgelig på en måde, der ikke belaster gebyrbetalerne.
Det er et område der har været vanskeligt for fagministerierne at
håndtere i praksis, og vi har derfor også haft en del dialog med de
ministerier, som har mange gebyrordninger ifm. udarbejdelsen af
de nye regler.
Der er også planen at supplere de nye regler med konkrete bereg-
ningseksempler i Vejledning om prisfastsættelse, som udgives af
Økonomistyrelsen, og som er central i administrationen af gebyr-
ordninger.
Herudover er det blevet præciseret, hvornår Finansministeriet skal
og ikke skal
godkende gebyrændringer.
Endelig er det blevet præciseret, at budgetvejledningens regler om
gebyrfastsættelse altid skal ske inden for rammerne af grundlovens
regler om skatteopkrævning
og inden for rammerne af den lov,
der giver hjemmel til gebyropkrævningen. Det er en vigtig pointe.
***
Det næste punkt vedrører en
forhøjelse af forelæggelsesgræn-
serne for Finansudvalget.
Forhøjelserne afspejler for langt stør-
stedelen pris- og lønudviklingen siden grænserne sidst blev forhøjet
i Budgetvejledning 2010.
Grænsen for investeringer på driftsbevillinger, bevillinger af typen
statsvirksomhed og statsfinansierede selvejende institutioner hæves
fra 60 til 70 mio. kr. Grænsen for forelæggelse af leasingaftaler eller
huslejekontrakter med uopsigelighed hæves også fra 60 til 70 mio.
kr.
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
Side 7 af 8
For anlægsbevillinger foreslås det, som der også er blevet spurgt
nærmere ind til af Finansudvalget, at grænsen for investeringer hæ-
ves fra 15 til 70 mio. kr.
Det er som redegjort for i svaret til Finansudvalget til en vis grad
historisk betinget, at grænsen er så lav ift. de øvrige forelæggelses-
grænser. Og på en række af de store anlægsområder som Banedan-
mark og Vejdirektoratet, er der særlige bevillingsbestemmelser på
finansloven, der sætter en højere grænse.
Vi synes, at det giver mening at harmonisere grænserne, da der ikke
er en god grund til, at forelæggelsesgrænsen på denne måde skal af-
hænge af bevillingstypen. Fokus må snarere være på projektets
størrelse.
Hvis der er nogle særlige anlægsområder, hvor man fortsat vurde-
rer det hensigtsmæssigt med en forelæggelsesgrænse på 15 mio. kr.,
er det altid muligt at fastsætte dette i en særlig bevillingsbestem-
melse på finansloven.
***
Den sidste af de større ændringer drejer sig om, at der nu stilles
krav om, at
materielanskaffelser
over anlægsbevillinger skal fore-
lægges for Finansudvalget, hvis de er over grænsen på 70 mio. kr.
Der er allerede et sådant krav på Forsvarsministeriets finanslovspa-
ragraf, så i praksis bliver det nu blot formaliseret i budgetvejlednin-
gen.
Materielanskaffelser er en parallel til igangsættelse af bygge- og an-
lægsprojekter og ejendomserhvervelse, der også er reguleret under
punktet anlægsbevillinger.
Der er samtidig indført et nyt punkt, der beskriver hvilke oplysnin-
ger, der skal indgå i aktstykker om materielanskaffelser til Finans-
udvalget
fx oplysninger om drifts- og vedligeholdelsesudgifter, ri-
sikofaktorer osv.
***
Aktstk. 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra lukket samråd den 22. april 2021 om Budgetvejledningen, til finansministeren
Side 8 af 8
Det var de væsentligste ændringer i budgetvejledningen. Det kan
bemærkes, at vi foreslår, at budgetvejledningen træder i kraft sna-
rest. Dog undtaget bestemmelserne om tilskud til drift af øvrige
selvejende institutioner, punkt 2.4.9, hvor det giver bedst mening
for tilskudsgiverne- og modtagerne, at dette sker fra finansåret
2022, da der er tale om hvilke krav der stilles i tilknytning til de
statslige driftstilskud.
***
Jeg vil høre om Finansudvalget har spørgsmål til denne gennem-
gang?