Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 28
Offentligt
2288290_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 24-11-2020
Enhed: KOK
Sagsbeh.: DEPASTO
Sagsnr.: 2014675
Dok. nr.: 1466883
Folketingets Finansudvalg har den 12. november 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 1
til sundheds- og ældreministeren om aktstykke 28 (Aktstykke
om oprettelse af fler-
sproget telefonisk hotline i forbindelse med COVID-19),
som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren bedes redegøre for konsekvenserne af, at der angiveligt ikke siden
juni har været en hotline med tilbud til fremmedsprogede brugere?”
Svar på spørgsmål nr. 1:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen. Sundhedssty-
relsen oplyser følgende:
”Det har u der epide ie
ed COVID-19
været en udfordring at få sundhedsmyndig-
heders anbefalinger og vejledning til forebyggelse af smitte med COVID-19 tilstrække-
ligt ud til den del af befolkningen som taler andre sprog end dansk. Sundhedsstyrel-
sen har derfor haft fokus på dette område, fx ved løbende at sikre oversættelse af
skriftlige materialer såsom anbefalinger og pjecer. Styrelsen for Patientsikkerhed har
derudover vejledning med tolke tilgængelig i forbindelse med smitteudbrud.
Den telefoniske hotline henvender sig til de personer, som søger mere generel råd-
givning om COVID-19 og ikke nødvendigvis har kompetencer eller overskud til at
finde oplysningerne i skriftligt tilgængeligt materiale. Erfaringen fra foråret viser, at
ca. 50 pct. af henvendelserne til hotlinen omhandlede sundhedsfaglige spørgsmål og
den resterende halvdel omhandlede sociale-, arbejdsrelaterede- og familiemæssige
spørgs ål sa t spørgs ål u der ”a det” (f.eks. i d-
og udrejse af Danmark i forbin-
delse med arbejde, familie- og/eller kærestebesøg mv.)
Da hotlinen var aktiv i foråret lå antal af henvendelser relativt stabilt på mellem 70-90
pr. uge frem til de sidste uger af hotlinens åbningstid. Antal henvendelser til den
myndighedsfælles hotline havde i samme periode et gennemsnit på 9.600 antal op-
kald pr. uge. I løbet af den efterfølgende sommerperiode, hvor Dansk Flygtninge-
hjælp var nødsaget til at lukke initiativet ned, havde den myndighedsfælles hotline et
relativt mindre antal henvendelser med et gennemsnit på 7.700 antal henvendelser
pr. uge for juli og august, hvor antal henvendelser især var faldende i juli måned.
Dette kan afspejle faldet i smittespredning i disse måneder, og generelt synes beho-
vet for telefonisk rådgivning altså at have været mindre i løbet af sommeren.
I sensommeren sås smitteudbrud blandt forskellige grupper af borgere med etnisk
minoritetsbaggrund, f.eks. blandt polske medarbejdere på et slagteri i Ringsted og
blandt somaliske beboere i Aarhus. Disse smitteudbrud peger på, at der på det tids-
punkt igen begynder at være et behov for en hotline på minoritetssprog.
Aktstk. 28 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om konsekvenserne af, at der angiveligt ikke siden juni har været en hotline med tilbud til fremmedsprogede brugere, til sundheds- og ældreministeren
I efterårsmånederne har antal henvendelser til den myndighedsfælles hotline været
stigende med et gennemsnit på 13.200 opkald pr. uge fra september og frem til og
med 16. november 2020. Især fra uge 44 er antal henvendelser til tider oppe over
3.000 daglige opkald.
Set i lyset af den brede samfundssmitte og en stor forekomst af smitte blandt nogle
grupper af etniske minoriteter, samt stigningen i opkald til den fælles myndigheds
hotline i løbet af de første efterårsmåneder, vil genaktivering af hotline på minori-
tetssprog bidrage positivt til smitteforebyggelsen blandt borgere med etnisk minori-
tets baggru d ge erelt.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Kirsten Hansen
Side 2