Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 224 § 9 Bilag 1
Offentligt
2377891_0001.png
21. april 2021
J.nr. 2020 - 7137
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Til Finansudvalget
www.
m.d
I dette aktstykke orienteres om, at funktionaliteterne i Release 4b Udlæg og Fogedbog i det
nye inddrivelsessystem, PSRM, blev idriftsat i juni 2020 som forudsat i fortrolig akt. M af
20. februar 2020. Med Release 4b Udlæg og Fogedbog er der udviklet en udvidet håndtering
af udlæg og en grundfunktionalitet til en elektronisk fogedbog. Med idriftsættelsen er alle
forudsatte grundfunktionaliteter i det oprindelige it-aktstykke nu idriftsat,
jf. fortrolig akt. Q
af 8. september 2016.
I fortrolig akt. X af 16. april 2020 blev det forudsat, at nærværende aktstykke forventedes
fremsat for Finansudvalget i 3. kvartal 2020. Den forsinkede fremsættelse skyldes, at kon-
solideringen af opgørelsen af aktstykkeøkonomien var mere omfattende end først antaget.
Den gennemførte udvikling af alle grundfunktionaliteter af PSRM betyder, at systemet
understøtter automatiseret inddrivelse af alle de primære inddrivelsesredskaber, herunder
lønindeholdelse, udsendelse af påkrav til skyldnere og modregning i overskydende skatter.
Systemets funktionaliteter er løbende taget i brug i Gældsstyrelsen, og al ny gæld inddrives
nu i PSRM for de fordringshavere, som indtil videre er fuldt tilsluttet systemet.
Med idriftsættelsen af Release 4b Udlæg og Fogedbog forventes de samlede udviklingsom-
kostninger at udgøre 1.303,1 mio. kr. inkl. renter (2020-pl). Med en totaløkonomisk ramme
i fortrolig akt. B af 14. november 2019 på 1.291,4 mio. kr., inkl. renter (2020-pl) forventes
den totaløkonomiske ramme at blive overskredet med 11,8 mio. kr., svarende til ca. 0,9 pct.
Idriftsættelsen af de sidste grundfunktionaliteter i PSRM er en afgørende milepæl i genop-
retningen af gældsområdet. Der er endvidere god fremdrift i andre genopretningsaktiviteter
på gældsområdet, som ikke er en del af aktstykkeøkonomien. Dette omfatter bl.a. tilslutning
af de offentlige fordringshavere til PSRM, hvor ca. 415 af de ca. 550 fordringshavere nu er
helt eller delvis tilsluttet PSRM. Der pågår imidlertid fortsat et omfattende oprydningsar-
bejde i millioner af gældsposter i det midlertidige inddrivelsessystem, DMI, tilkobling af
dele af de kommunale fordringshavere samt et arbejde med langsigtede løsninger vedrø-
rende Skatteforvaltningens opkrævningssystemer SAP38 og Skattekontoen, hvorfra ube-
talte krav derfor indtil videre inddrives via DMI. Målet er, at så store dele af gælden som
muligt kan overføres til PSRM, og at de gældsposter, som ikke kan overføres til det nye
inddrivelsessystem grundet utilstrækkelig datakvalitet, i videst muligt omfang kan søges ind-
drevet i DMI.
I takt med at det nye inddrivelsessystem er blevet ibrugtaget, udføres løbende drift og ved-
ligeholdelse af det nye inddrivelsessystem, som blandt andet omfatter løsning af fejl fundet
i driften. Herudover udføres videreudvikling af PSRM. Videreudvikling af PSRM i 2019 og
Aktstk. 224 - 2020-21 - Bilag 1: Brev til aktstykket, fra skatteministeren
2377891_0002.png
2020 er opgjort til 291,9 mio. kr. i perioden 2019-2025, hvor udgifterne i 2021-2025 alene
angår renter og afskrivninger. Der vil ligeledes blive foretaget videreudvikling af PSRM i
2021 og frem.
Videreudviklingsaktiviteterne indgår ikke i aktstykkeøkonomien, da der med udviklingsar-
bejdet af PSRM påbegyndt med fortrolig akt. Q af 8. september 2016 var forudsat udvikling
af en løsning, der kunne understøtte de grundlæggende forretningsbehov for den offentlige
gældsinddrivelse. Der vil løbende være behov for at foretage justeringer i systemet for at
sikre et tidssvarende system, der kan honorere nye krav fra fordringshavere, ny lovgivning,
ændring i tilknyttede systemer og opgaver som følge af den fortsatte tilslutning af fordrings-
havere og fordringstyper. Udviklingen af PSRM er derfor foregået i en iterativ proces, der
giver mulighed for løbende videreudvikling, således at det sikres, at der udvikles funktiona-
litet, der er i overensstemmelse med det nuværende forretningsbehov og lovgrundlag.
Der vil fremadrettet fortsat være et behov for at finansiere aktiviteter, der relaterer sig til
de ovennævnte aktiviteter uden for aktstykkeøkonomien.
Eftersom den samlede udvikling af det nye inddrivelsessystem inden for den totaløkono-
miske ramme er afsluttet, er nærværende aktstykke offentligt. Som følge heraf oplyses det
samtidig, at fortroligheden af alle tidligere aktstykker om udviklingen af det nye inddrivel-
sessystem kan ophæves.
Morten Bødskov
/Mikkel Dirks
Side 2 af 2