Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 217 § 24 Bilag 4
Offentligt
2388698_0001.png
NOTAT
J.nr. 2020-14-89-00605
Ref. FVST
Dato: 13-12-2020
Beslutningsgrundlag vedrørende nedgravede mink
0.
Resumé
Nærværende rapport belyser mulighederne for genopgravning og bortskaffelse af de
aflivede mink, som i november 2020 er nedgravet på militære arealer ved henholds-
vis Holstebro og Karup. Den endelige mængde nedgravede mink er endnu ikke fuld-
stændigt opgjort, men udgør 10.500-15.000 tons.
En række forhold har betydning for valget af, hvornår minkene opgraves, og hvordan
de bortskaffes:
Miljøstyrelsen vurderer, at de nedgravede mink ikke udgør en akut forure-
ningsrisiko i forhold til en eventuel forurening af søer og vandløb, og der vil
derfor forinden kunne etableres effektive afværgeforanstaltninger
Det vurderes, at det meste af det væskeafløb fra de døde mink, som vil blive
udledt i jorden, allerede er sket eller vil ske i løbet af kort tid. Opgravning og
bortskaffelse af minkkroppene vil efter et stykke tid, således ikke i nævnevær-
digt omfang kunne modvirke forureningsrisikoen
De døde mink vurderes i op til et halvt år at udgøre en smitterisiko ved kon-
takt, og skal i denne periode behandles som klinisk risikoaffald
Der vil kunne bortskaffes omkring 1.000 tons klinisk risikoaffald om ugen,
hvis de nødvendige tilladelser opnås
Når minkene ikke længere udgør en smitterisiko, kan de afbrændes som er-
hvervsaffald på anlæggene, hvormed forbrændingstempoet kan øges væsent-
ligt. Hvis der kan indgås og udnyttes aftaler med forbrændingsanlæg om at
modtage 350 tons minkaffald om dagen, vil der kunne bortskaffes omkring
2.500 tons om ugen
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
Mellemoplagring af opgravet minkaffald er en mulighed, så det kan forbræn-
des, når det efter et halvt år ikke længere er kategoriseret som klinisk risikoaf-
fald
De fleste relevante løsninger vurderes foreløbigt af miljømyndighederne at
skulle gennem forudgående miljøvurderinger. Derudover vil det kræve en
række lokale tilladelser til midlertidig opbevaring af mink i gylletanke, uanset
om der er tale om brug af nye eller eksisterende gylletanke
Både gennemførelse af miljøvurderinger og dele af logistikopgaven (opgrav-
ning og transport) kan skulle gennem udbud, med mindre der kan findes und-
tagelser, rammeaftaler eller lignende
Rapporten gennemgår en række forskellige tekniske løsninger. Endelig bortskaffelse
på forbrændingsanlæg står tilbage som den mest relevante løsning. Afhængigt af tids-
horisonten for påbegyndelse af opgravning, kan det være relevant at foretage mellem-
deponering i eksempelvis egnede gylletanke samt forbrænde minkaffald som klinisk
risikoaffald, indtil materialet kan nedkategoriseres til erhvervsaffald.
På baggrund af ovenstående og afhængigt af tidshorisonten, herunder afklaring vedr
miljøvurderinger og udbud, tegner sig følgende løsningsmuligheder:
A. Alt forbrændes som klinisk risikoaffald
B. Mellemdeponering og herefter bortskaffelse som erhvervsaffald efter seks
måneder
C. Alt bortskaffes som erhvervsaffald på affaldsforbrændingsanlæg
Omkostningerne til de tre scenarier forventes at være i størrelsesordenen 80 til 140
mio. kr., men afhænger af den konkrete løsning. Afhængig af den valgte løsning vil
bortskaffelse af minkene i bedste fald være afsluttet på mellem 3,5 og 7,5 måneder.
Det forventes, at det for alle løsningsmuligheder vil være relevant at etablere afvær-
geforanstaltninger med henblik på at minimere forureningsrisikoen, jf. at hovedpar-
ten af udledningen fra minkene formentlig er sket, før de kan opgraves. Endelig be-
slutning om afværgeforanstaltninger tages, når Miljøstyrelsens analyser af forure-
ningsrisikoen er gennemført.
1. Problemstilling
Med henblik på bortskaffelse af mink, der er aflivet i forbindelse med COVID19-ud-
bruddet på danske minkfarme i efteråret 2020, er der etableret to nedgravningsom-
råder på militære områder ved henholdsvis Karup og Holstebro. I perioden fra d. 5.
november til d. 19. november blev der aflivet cirka 13,5 millioner mink i Danmark,
heraf ca. 9,6 mio. mink, der var smittede med COVID19 eller fra farme inden for 7,8
km af smittede besætninger. Nedgravning af mink blev vurderet nødvendig på grund
Side 2 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0003.png
af tempoet i aflivningerne
i alt skønnes omkring 4 millioner mink at være gravet
ned.
1
I det følgende beslutningsgrundlag beskrives mulige scenarier for genopgravning af
de nedgravede mink med henblik på bortskaffelse på anden vis.
1.1.
Aktuel situation
Inden der blev konstateret COVID19-smitte i danske minkfarme, var der ca. 15,3 mio.
mink i Danmark. Forud for d. 4. november 2020, hvor Regeringen meldte ud, at alle
mink i Danmark skulle aflives, var ca. 1,6 millioner smittede mink aflivet. Dags dato
er der i henhold til de oplysninger, Fødevarestyrelsen (FVST) er i besiddelse af under
200.000 mink tilbage.
2
Det betyder, at der fra den 5. november indtil cirka den 19.
november i samarbejde med minkavlerne i en fælles myndighedsindsats koordineret
af den Nationale Operative Stab (NOST) under Rigspolitiet blev aflivet ca. 13,5 mio.
mink i Danmark. I NOST-arbejdet deltog ud over Rigspolitiet blandt andet Fødevare-
styrelsen, Forsvarskommandoen, Bredskabsstyrelsen og Sundhedsstyrelsen. Derud-
over bistod Miljøstyrelsen med relevant viden i forbindelse med bortskaffelsen.
Samlet set er der aflivet godt 11 mio. mink fra smittede besætninger eller fra besæt-
ninger i de omkringliggende 7,8 km-zoner svarende til omkring 34.200 tons biolo-
gisk materiale, der skulle bortskaffes hurtigst muligt af myndighederne. Bortskaffelse
blev også organiseret i regi af NOST. Det betyder, at strategisk planlægning og logi-
stik blev varetaget i et nært samarbejde mellem de involverede myndigheder.
Der er en klar strategi for, hvordan dyr, der er døde som følge af husdyrsygdomme,
skal bortskaffes i Danmark. Prioriteringen er, at biologisk materiale primært bort-
skaffes via forarbejdningsanlægget Daka og sekundært via forbrændingsanlæg, og
kun hvis disse to muligheder ikke har tilstrækkelig kapacitet anvendes nedgravning
eller afbrænding.
Daka har i perioden håndteret omkring 450 tons døde mink dagligt, uanset at ram-
meaftalen med FVST kun forudsætter behandling af 250 tons materiale pr dag. I af-
faldsforbrændingsanlæg er der samlet set håndteret omkring 1.700 tons i perioden.
Forbrændingsanlæggene har stillet større kapacitet til rådighed, men det var ikke
muligt at udnytte kapaciteten fuldt ud. Det skyldes, at der var udfordringer med at
skaffe flere køretøjer og containere til transport af aflivede mink, og dels at flere af
forbrændingsanlæggene havde særlige krav til tidspunkter for aflevering, at anlægge-
nes kapacitet til at begynde med ikke var så stor og at der i starten især var behov for
at bortskaffe smittede mink, som ikke kunne gå til forbrændingsanlæggene.
1
Tallene er behæftet med usikkerhed, da det endnu ikke er endeligt opgjort, hvilke besætninger der er ned-
gravet henholdsvis bortskaffet på anden vis.
Tallet er behæftet med usikkerhed, da avlerne ikke er forpligtede til at melde ændringer i besætningsstør-
relsen ind
2
Side 3 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0004.png
Mink fra zone 1 og 2 til bortskaffelse
Aflivede mink i zone 1 og 2 = ca. 11,4 mio.
Mink fra besætninger, der har skiftet status fra zone 3 efter bort-
skaffelse af minkene
I alt til bortskaffelse fra zone 1 og 2
Ton
Ca. 34.200
Ca. 2.600
Ca. 31.600
Bortskaffet via:
Daka
Forbrændingsanlæg
Nedgravet i render
Bortskaffet i alt
Ca. 15.000
Ca. 1.700
Ca. 10.500
Ca. 27.200
Rest:
Ca. 4.400 ton
bortskaffelsen af disse afdækkes ved kvalificeringen af tallene for
mink forbrændt på affaldsanlæg samt bortskaffede mink i renderne.
Note: Data pr. 13. december 2020.
I regi af NOST blev mange muligheder for bortskaffelse af de aflivede mink under-
søgt, herunder bl.a. om kapaciteten hos Daka kunne øges og mellemoplagring (fx på
fryseskibe, i åbne containere eller i gylletanke mv) inden forbrænding i forbræn-
dingsanlæg. Det blev konkluderet, at det var nødvendigt at tage muligheden for bort-
skaffelse via nedgravning i anvendelse. Kapaciteten hos Daka og på forbrændingsan-
læggene kunne således ikke modsvare det daglige bortskaffelsesbehov på omkring
3.000 tons. Dette havde også været tilfældet, hvis den oplyste kapacitet fra forbræn-
dingsanlæggene var blevet udnyttet fuldt ud.
Kun Daka havde mulighed for under de givne omstændigheder at håndtere bortskaf-
felse af de COVID19-smittede mink. Ingen af forbrændingsanlæggene kunne hånd-
tere bortskaffelse af smittede mink under omstændighederne, hvor der var et klart
behov for meget hurtig bortskaffelse. Derfor blev der i myndighedsindsatsen udeluk-
kende leveret ikke-smittede dyr fra 7,8-km-zonerne til forbrændingsanlæggene.
Der er nedgravet aflivede mink på to lokationer i hhv. det militære øvelsesterræn ved
Nr. Felding (Holstebro) og på et militært område ved Kølvrå (Karup). Det er sket ef-
ter følgende forskrifter:
1.
Prøvegravninger til vurdering af grundvandsstand og andre forhold i jorden
2. Gravning af rende: Bredde (i bunden) på ca. 3 m og en dybde på 2,5 m
Side 4 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
3. Vandret bund for at undgå hældning mod den lave ende af terrænet
4. Tommelfingerregel: Der skal anvendes 100 løbende meter rende á 3 m x 2.5
m pr. 60.000 mink = ca. 12-15 containere med aflivede mink = ca. 300-350
ton mink pr. 100 m
5.
Jorden i renden fugtes og dækkes med brændt kalk
6. Afventer at temperaturen falder til ca. 35 grader C (varmeudvikling fra kalk)
7.
Minkene fyldes på den brændte kalk i en lagtykkelse på 0,5 m-1 m.
8. Minkene dækkes med endnu et lag brændt kalk
9. Afventer at temperaturen falder til max 35 grader C
10. 1,5-2 m jord afhængig af lagtykkelsen på minkkadaverne. Om muligt til-
dække minkene med 1 m kompakt jord (lerjord) og afslutte med ca. 0,3-1 m
muldjord.
11. Efterfølgende kalkes området med hydratkalk
Det er primært nedgravet smittede dyr samt partier af dyr, hvor smittede og ikke-
smittede dyr er blandet. FVST estimerer, at ca. 2/3 af de nedgravede mink er fra
smittede besætninger.
Side 5 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0006.png
1.2.
Status på nedgravningsområder
Status for nedgravningsområdet ved Kølvrå (Karup)
På militært område ved Kølvrå (Karup) nedgraves de første mink den 7. november
2020. Der er nedgravet anslået 5.500 tons biologisk materiale. Tallet er fortsat under
kvalifikation og kan blive højere. Der er etableret samlet set 1,9 km rende, hvoraf er
0,2 km er ubenyttet. Der er senest tilført mink den 25. november 2020.
Status for nedgravningsområdet ved Nr. Felding (Holstebro)
I det militære øvelsesterræn ved Nr. Felding (Holstebro) nedgraves de første mink
den 8. november 2020. Der er der nedgravet anslået 5.000 tons biologisk materiale i
området. Tallet er fortsat under kvalifikation og kan blive højere. Der er etableret
samlet set 2,8 km render, hvoraf er 0,5 km er ubenyttet. Der er senest tilført mink
den 20. november 2020.
Tæt ved nedgravningsområdet ligger Boutrup sø. Ved nedgravningens begyndelse var
der ikke særlige krav knyttet til søen. Den 9. november blev Forsvaret, der varetog
gravearbejdet i nedgravningsområderne, orienteret af MST om, at det af forsigtig-
hedshensyn var besluttet at indføre et afstandskrav på 300 meter i forhold til Bout-
rup sø. Nedgravningsarbejdet havde på det tidspunkt pågået i nogle dage, og der var
allerede nedgravet mink nærmere Boutrup sø end 300 meter. Forsvaret har estime-
ret, at der er nedgravet mink i 587 meter gravrender, der ligger nærmere Boutrup sø
end 300 meter. Det kan på den baggrund estimeres, at der ligger mellem 880 og
1.761 tons mink nedgravet nærmere Boutrup sø end 300 meter.
1.3.
Status på økonomi
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har afholdt en række udgifter relateret til ar-
bejdet med nedgravninger af mink i Karup og Holstebro, herunder tilvejebringelse af
det nødvendige materiel til støtte for opgavens løsning. Opgaven indbefatter udgrav-
ning af render, den praktiske håndtering af nedlægning og tildækning af mink under
FVSTs faglige ledelse og retningslinjer. Efter afslutning af udgravnings- og tildæk-
ningsarbejder, skal der foretages nedlukning af pladserne herunder indhegning og
naturgenopretning. Hertil kan der i en længere periode være behov for efterfølgende
tilsyn og eventuelle tiltag i de berørte områder.
Forsvarsministeriet har oplyst, at de vurderer at have udgifter vedr. nedgravning af
mink til estimeret 40 mio. kr
3
. Udgifterne vedrører primært:
3
Etablering af nedgravningsområder
Nedtagning og afvikling af nedgravningsområder
Materielrengøring, desinficering samt udbedring af følgepåvirkninger efter
kalkarbejde af anvendte entreprenørmaskiner, teknisk materiel og mand-
skabsfaciliteter
Naturgenopretning samt indhegning
Tilsyn
Forsvaret giver oplysningerne i mail dateret d. 9. december 2020
Side 6 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0007.png
FVST vurderer at have udgifter vedr. nedgravning af mink for omkring 15 mio. kr.
Udgifterne vedrører primært:
Bevogtning (efter Forsvarets bevogtning er ophørt). Udgiften afhænger af,
hvornår bevogtningsopgaven ophører. Udgiften estimeres til at udgøre
100.000 kr. ugentligt. Opgaven går ind i 2021
Brændt kalk og hydratkalk, anslået 5 mio. kr.
Udgifter til miljøvurdering, anslået maksimalt 6-8 mio. kr. (forfalder i 2021)
Rengøring af maskinel, ca. 1,1 mio. kr.
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
2. Præmisser for bortskaffelse af aflivede mink
I det følgende afsnit skitseres generelle forudsætninger og præmisser, som har betyd-
ning for valget af en alternativ bortskaffelse af de aflivede mink.
Animalske biprodukter (ABP)
- Døde dyr er animalske biprodukter, som er re-
guleret i forordningen om animalske biprodukter
4
og gennemførelsesforordningen
5
til denne.
I forordningen om animalske biprodukter er der en undtagelsesbestemmelse, der gi-
ver myndighederne mulighed for, at tillade bortskaffelse ved nedgravning eller af-
brænding, under overholdelse af betingelser, der hindrer overførsel af risici for folke-
og dyresundheden. Denne undtagelse kan anvendes i tilfælde af udbrud af en anmel-
depligtig sygdom, hvor kapaciteten på anlæg der er godkendt til bortskaffelse af døde
dyr er overskredet, og det er begrænsende faktor for bekæmpelsen af en sygdom.
FVST har på denne baggrund tilladt nedgravning af mink ved udstedelse af bekendt-
gørelse nr. 1567 af 5. november 2020 om tilladelse til nedgravning af pelsdyr. Efter-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1069/2009 af 21. oktober 2009 om sundhedsbe-
stemmelser for animalske biprodukter og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om ophæ-
velse af forordning (EF) nr. 1774/2002 (forordningen om animalske biprodukter)
5
Kommissionens forordning (EU) nr. 142/2011 af 25. februar 2011 om gennemførelse af Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 1069/2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter
og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om gennemførelse af Rådets direktiv 97/78/EF
for så vidt angår visse prøver og genstande, der er fritaget for veterinærkontrol ved grænsen som omhand-
let i samme direktiv
4
Side 7 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0008.png
følgende har Miljø- og Fødevareministeriet tilladt nedgravning ved udstedelse af be-
kendtgørelse nr. 1569 af 6. november 2020 om nedgravning af pelsdyr efter miljøbe-
skyttelsesloven.
Hvis de nedgravede mink graves op igen, er de stadig at betragte som animalske bi-
produkter, som skal bortskaffes efter forordningen om animalske biprodukter. I den
forbindelse skal det bemærkes, at på trods af, at der stadigvæk er tale om animalske
biprodukter, vil affaldsdirektivets regler for håndteringen af anvendelse også finde
anvendelse, idet animalske biprodukter kun er undtaget fra affaldsdirektivets anven-
delsesområde, såfremt de ikke er bestemt til forbrænding, deponering eller anven-
delse i biogas- eller komposteringsanlæg, jf. affaldsdirektivets artikel 2, stk. 2, litra b.
Ud over at minkene skal håndteres efter reglerne om animalske biprodukter, vil de
derfor også skulle følge reglerne for tilførelse af affald til forbrændingsanlæg.
Smitterisiko:
I en risikovurdering
6
fra DK-VET vurderes det, at nedgravede mink
vil være fri for smitte og dermed sikre at håndtere efter seks måneder. Denne risiko-
vurdering følges op af endnu en risikovurdering
7
fra DK-VET, hvor de vurderer, at
der ved 20
0
C kan genfindes virus i optil fire uger og ved 5
0
C kan der gå ”flere måne-
der”.
Opgraves minkene inden for seks måneder vurderes det derfor, at minkene stadig
kan smitte med COVID-19. Det vurderes derfor, at opgravningen i forhold til benyt-
telse af værnemidler skal håndteres efter samme procedure, som ved nedgravning
8
.
Udover risici fra viruspartikler og kalk vil der være en risiko for giftige dampe fra for-
rådnelsesprocessen
9
.
Klinisk risikoaffald:
MST har oplyst, at smittede mink er at betragte som farligt
affald af typen klinisk risikoaffald
10
. Denne vurdering bakkes op af de to berørte kom-
muner, Holstebro Kommune og Viborg kommune, der står for klassificeringen af af-
fald.
Transport af opgravede mink, der er klassificeret som klinisk risikoaffald, vil som ud-
gangspunkt skulle følge Transport- og Boligministeriets bekendtgørelse om vejtrans-
port af farligt gods. Transporten af mink har før nedgravning været håndteret som
ABP. Der har i den forbindelse været krav om, at containerne var lækagesikre og
kunne overdækkes, samt at vognmanden var registreret til transport af ABP. Der er
også her krav om rengøring og desinfektion af containere og lastbiler.
Kommunale hensyn:
Holstebro og Viborg Kommune har oplyst Fødevarestyrelsen
om, at der forud for flere af de mulige løsningsforslag kan skulle udføres en miljøvur-
dering, som typisk tager 9-12 måneder.
6
DK-VET Nedgravning af
7
døde mink fra smittede og mistænkte besætninger af 6. november 2020
DK-VET Minkgrave af 7. december 2020
Standard Operating Procedure (SOP) for nedgravning af aflivede mink
mink fra zone 1, zone 2 og zone
SOP for Tilsyn med nedgravningssteder EFTER at renderne/gravene er lukket
MST sender oplysninger på mail dateret 8. dec. 2020.
8
3
9
10
Side 8 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0009.png
Landzonetilladelser:
For opsætning af gylletanke kræves en landzonetilladelse.
Godkendelsesprocessen for en landzonetilladelse skal i høring og kan på den bag-
grund tage lang tid. Klages der over tilladelsen har klagen opsættende virkning. Kla-
gen skal derefter behandles hos Klagenævnet, som også har lange sagsbehandlingsti-
der.
Juridiske forhold i miljølovgivningen
Håndtering af de nedgravede mink, her-
under handlinger som opgravning, transport, bortskaffelse, evt. mellemoplagring mv.
kræver i udgangspunktet, at der gennemføres en miljøvurdering. En miljøvurdering
tager minimum 6-9 måneder at gennemføre. Det er under afdækning i Miljøministe-
riet, om det
henset til intentionen med opgravning
er nødvendigt at gennemføre
miljøvurdering, og om det i givet fald er muligt at gennemføre miljøvurderingen på
kortere tid. Endvidere afdækkes mulige undtagelsesbestemmelser.
Udbudsregler:
FVST har dialog med Bygningsstyrelsen om, hvorvidt Statens Faci-
lity Management-rammeaftale kan anvendes til at igangsætte opgravning og bortkør-
sel af mink-affaldet uden forudgående udbud, hvis de nedgravede mink er kategorise-
ret som affald. Hvis opgaven skal i EU-udbud, vil det have væsentlig betydning for
tidspunkt for opstart af opgravning. Behovet for at udbyde eventuelle miljøvurderin-
ger forud for igangsættelse heraf vil ligeledes skulle afklares.
Arbejdsmiljøregler
- Arbejdstilsynet skal ikke forhåndsgodkende arbejdet, men
FVST (bygherre/driftsherre) skal have risikovurderet håndteringen gennem hele pro-
cessen for at sikre, at der ikke sker smitte af medarbejdere.
3. Sikring af vandmiljøet
Uagtet om minkene forbliver i renderne eller bortskaffes på anden vis, kan det være
relevant at etablere afværgeforanstaltninger. FVST har bedt MST undersøge behovet
for afværgeforanstaltninger af hensyn til vandmiljøet omkring de nedgravede mink,
dels hvis minkene forbliver nedgravet, og dels hvis minkene opgraves.
MST oplyser, at undersøgelserne af forureningsrisici mv. stadig er i en indledende
fase, og derfor er der stor usikkerhed forbundet med løsningsforslagene.
Igangværende undersøgelser
MST oplyser, at Rambøll og COWI/GEO på nuværende tidspunkt gennemfører un-
dersøgelser i nedgravningsområderne med det formål at få lavet en vurdering af foru-
reningen fra de nedgravede mink og få udarbejdet en risikovurdering. Dette giver
grundlag for at identificere den mest optimale løsning for afværgeforanstaltninger på
den enkelte lokalitet.
GEUS og DTU Miljø har for MST udarbejdet et notat, som beskriver de processer, der
kan tænkes at forekomme i et nedgravningsområde for mink
og hvilke stoffer, bak-
terier og vira der potentielt kan udgøre en risiko for overfladevand og grundvand.
Notatet indeholder ligeledes en overordnet vurdering af de geologiske og hydrogeolo-
giske forhold der forekommer i området. Notatet indgår som en del af et kvalifice-
rende grundlag for det videre arbejde med forureningsundersøgelse og forberedelse
af afværgeforanstaltninger.
Side 9 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
Den indledende fase har til formål at bedømme grundvandets kemiske sammensæt-
ning i området, strømningsretning og strømningshastighed. Ligeledes bedømmes
geologien i umiddelbar nærhed af renderne samt den lokale geologi i området.
På baggrund af de indledende undersøgelser udføres der efterfølgende en udvidet un-
dersøgelse med henblik på at komme med konkrete forslag til afværgetiltag.
Undersøgelserne vil udmønte sig i en risikovurdering af forureningen, både for ned-
gravningsområdet ved Kølvrå og nedgravningsområdet ved Nr. Felding.
For begge nedgravningsområder gælder det, at de nødvendige undersøgelser i den
udvidede undersøgelse kan igangsættes umiddelbart i det nye år, men planlægningen
af de nye undersøgelser bør afvente resultaterne af de igangværende undersøgelser.
Forureningsrisiko og afværgeforanstaltninger
praktisk
Forud for godkendelsen af nedgravningslokationerne i Karup og Holstebro foretog
MST en indledende screening, hvor der blandt andet blev taget højde for områder
med særlig drikkevandsinteresser (OSD), indvindingsoplande til almene vandforsy-
ninger uden for OSD, boringsnære beskyttelsesområder, buffer på 300 meter om bo-
ringer til enkeltindvindere (1-2 husstande) og buffer på 300 meter om boringer til
ikke almene vandforsyninger (3-9 husstande).
Væskeafløb fra minkene
Jordlaget i nedgravningsområderne er relativt sandet, og nedsivning af væsker vil
derfor ske relativt hurtigt. Selv om der i Karup er en umættet zone på 1-2 m over
grundvandsspejlet, vil nedsivende væske sandsynligvis nå grundvandet inden for
uger/få måneder.
MST’s
rådgivere
forventer, at der allerede umiddelbart efter nedgravningen af mink
vil være udsivning af væsker fra de døde dyr. Rådgiverne kan ikke vurdere, hvor lang
tid der går, før alt væske har forladt minkene. Observationer ved nedgravningsområ-
derne tyder på, at de mink, der er kommet op af jorden som såkaldte pop up-mink ef-
ter ca. 2 ugers nedgravning, stadig har fremstået som hele dyr, og de vurderes fortsat
at have et højt indhold af kropsvæsker. Der er dog grund til at antage, at der er sket et
vist afløb af kropsvæsker allerede nu.
Idet væskeafløb fra minkene sker relativt hurtigt, vurderer MST, at hvis minkene ikke
opgraves inden for relativt kort tid
dage til få uger fra nedgravningstidspunktet - vil
der være behov for afværgeforanstaltninger.
Mulige afværgeforanstaltninger
På nuværende tidspunkt peger MST’s rådgivere på flere
muligheder for afværgefor-
anstaltninger. Der vil inden afværgemulighederne igangsætte skulle etableres en dia-
log med kommunerne omkring løsning og tilladelser.
En mulighed for at afværge forurening er at pumpe grundvandet op og rense det. Det
oppumpede, forurenede grundvand kan enten renses i lokale mini-renseanlæg, der
etableres på lokaliteterne, eller det kan ledes via en nyetableret spildevandsledning til
et offentligt renseanlæg.
Side 10 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0011.png
Det rensede vand kan enten re-infiltreres til området, udledes til recipient eller til
nærmeste offentlige kloak afhængig af rensegrad mm.
Hvilken løsningsmulighed rådgiverne i sidste ende peger på, afhænger af resultatet af
de igangværende indledende undersøgelser, jf. ovenfor.
Det kan overvejes at etablere overdækning over nedgravningsområderne hurtigst
muligt for at undgå, at regn fremskynder nedsivning af skadelige stoffer til grundvan-
det. FVST vurderer på det foreliggende grundlag efter kontakt til en virksomhed, der
udlægger membraner, at det er teknisk muligt at etablere en membran over områ-
derne.
Dette afventer dog endelige anbefalinger fra MST’s rådgivere.
Omkostninger
Indledende undersøgelser
De forventede omkostninger forbundet med en udvidet undersøgelse vurderes samlet
set at være 2-3 mio. kr pr. nedgravningsområde.
Afværgeforanstaltninger
På baggrund af den nuværende viden skønner MST’s rådgivere, at
omkostningerne til
etablering og drift af pumpeanlæg inkl. randzonedræn (omfangsdræn) med en
pumpeydelse på i alt 15-30 m
3
/t at være 2-5 mio. kr. pr. lokation. Hertil kommer en
årlig driftsudgift på 0,5-2 mio. kr.
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
Etablering af en spildevandsledning til nærmeste spildevandsanlæg anslås af MST at
koste 1-2 mio. kr. ekskl. moms. Afledning til det offentlige spildevandsanlæg vurderes
at medføre en årlig omkostning på ca. 10-15 mio. kr., afhængig af spildevandsafgif-
tens størrelse.
Etablering af simpelt mini-renseanlæg for grundvandmængder på 15-30 m3/t oply-
ses af MST at koste ca. 1-3 mio. kr., inkl. pumpeboringer. Hvis der skal mere end et
rensetrin til, vil udgiften typisk være på ca. 0,5-1 mio. kr. pr. trin afhængig af kom-
pleksitet. Hvis der er pesticider i, så bliver prisen højere. Prisen vil stige med antal
kubikmeter væske, der renses.
Samlet kommer etableringsomkostningerne for minirenseanlæg op på ca. 3-10 mio.
kr.
Hertil kommer den årlige drift, som overslagsmæssigt koster kr. 0,5-1,5 mio. kr., af-
hængig af kapacitet og affald, regenerering mv.
Side 11 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0012.png
Der vil desuden skulle afholdes årlige omkostninger til monitering af grundvandet og
søvandet for at sikre og måle på, at al forurening er opsamlet.
I nedenstående tabeller opgøres de samlede omkostninger for de to optioner. Om-
kostningerne er samlet pris for de to lokationer.
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
Membran over arealet
Nedgravningsområderne i Kølvrå og Nr. Felding udgør samlet set 140.000 m
2
. En
membran estimeres på det foreliggende grundlag at koste 45 kr. pr. m
2
, svarende til
en samlet udgift på 6-7 mio. kr., såfremt hele arealet skal dækkes til. Dertil kommer
etableringsomkostninger, som det ikke for nuværende er muligt at estimere.
De anslåede omkostninger er forbundet med stor usikkerhed, da resultatet af de ind-
ledende undersøgelser ikke foreligger endnu, og det derfor ikke er muligt at pege på
de præcise afværgeforanstaltninger endnu.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Afværgeforanstaltninger forventes at kunne fjerne risici i forhold til overfladevand og
en yderligere spredning af forureningen i grundvandet.
Miljøstyrelsens rådgivere har estimeret, at alle afværgeforanstaltningerne kan være
fuldt funktionsdygtige i løbet af et år. Der kan vise sig behov for at etablere afværge-
foranstaltninger enkelte steder inden udgangen af 2021.
Problemstillinger
På baggrund af jordens karakter i både Karup og Holstebro, og fordi der formentlig
allerede nu er sket et vist væskeafløb fra minkene, vurderes det, at der uanset om
minkene forbliver i renderne eller opgraves og bortskaffes på anden vis, herunder om
en eventuel opgravning sker meget hurtigt eller om den først gennemføres efter en
periode, skal iværksættes afværgeforanstaltninger.
4. Generelle omkostninger ved flytning af aflivede
mink
Når minkene opgraves vil det kræve følgende:
Entreprenørmaskiner
Tipcellevogne og vognmænd
Side 12 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0013.png
Minkene vil skulle grabbes op med gravemaskiner og overføres til lastbiler med con-
tainere, der kan transportere minkene til forbrændingsanlæg.
FVST har i den forbindelse indhentet følgende overslag på priser fra vognmænd, der
var involveret i flytningen af minkene til gravene, og som på den baggrund kender til
opgavens omfang og præmisser.
Yderligere omkostninger såfremt materialet opgraves og afbrændes i affaldsforbræn-
dingsanlæg som klinisk risikoaffald.
Note. Tal i ovenstående tabeller skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
I ovenstående er forudsat, at opgravningen sker over 100 dage forudsat minkene skal
håndteres som klinisk risikoaffald. Nogle af løsningsmulighederne i afsnit 5 vil
kunne gennemføres hurtigere, mens andre vil tage længere tid. Udgiften vil skulle
skaleres herefter. Konkret vil udgiften til mammutsuger kunne undværes, hvis der
ikke længere er tale om klinisk risikoaffald.
Derudover skal der påregnes udgifter til værnemidler jf.
sundhedsmyndighedernes
anvisninger til transport af døde mink fra zone 1, zone 2 eller zone 3 til bortskaf-
felse,
hvis minkene opgraves inden for seks måneder efter nedgravning.
Der skal ydermere påregnes udgifter til rengøring og desinfektion af alle maskiner,
før de kan forlade udgravningsområdet i henhold til
Fødevarestyrelsens anvisninger
til transport af døde mink fra zone 1, zone 2 eller zone 3 til bortskaffelse.
5. Mulige løsningsmuligheder for bortskaffelse af
aflivede mink
Med udgangspunkt i ovenstående afgrænsninger er følgende scenarier for håndtering
af de nedgravede mink identificeret.
Side 13 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0014.png
5.1 Etablering af forbrændingsanlæg eller forarbejd-
ningsanlæg på stedet
I forhold til bortskaffelse af materialet på de to lokationer i hhv. Karup og Holstbro,
er mulighederne for hhv. mobile forbrændingsovne, midlertidige forbrændingsanlæg
eller midlertidige forarbejdningsanlæg blevet undersøgt. I det følgende lægges til
grund, at der vil skulle bortskaffes 15.000 tons materiale fra de to nedgravningerne.
Heri er skønsmæssigt taget højde for, at en del af residual, jf. tabel side 4, må forven-
tes at være nedgravet, at der er sket et vægttag som følge af saftafløb, og at der også
vil blive opgravet jord, sand og kalk med affaldet, som må bortskaffes.
5.1.1 Mobile forbrændingsanlæg på stedet
Beskrivelse af scenarie - praktisk
I forbindelse med bortskaffelse af minkene, er det undersøgt, hvorvidt der kan an-
vendes midlertidige forbrændingsanlæg ved Holstebro og Karup, lokalt efter opgrav-
ning ved opsætning af en stor isoleret tank, hvor indholdet kan forbrændes ved 1.300
C.
Daka har én kremeringsovn i Danmark (p.t. placeret på Læsø) samt ydereligere 3 kre-
meringsovne til rådighed i Sverige.
Erfaringer fra forbrændingen af aflivede mink på Læsø viser, at den mobile kreme-
ringsovn kan klare ca. 500 kg i timen. Erfaringerne er også, at det efterlader ca. 3-4
pct. restaffald i forhold til mængden. Derudover kan jord ikke brænde og det forud-
sætter, at jord skal fjernes efter forbrændingen. Restproduktet kan ikke anvendes til
noget, men skal bortskaffes som deponi. Samlet kan disse kremeringsvogne, reali-
stisk, tage i alt ca. 1,5 tons i timen.
Skulle alle 15.000 tons nedgravet materiale bortskaffes på denne vis vil det, tage
mere end 400 dage
eller ca. 14 måneder
11
. Samtidigt forudsætter det estimat, at
disse kremeringsovne kører i døgndrift, hvilket ikke er realistisk pga. overophedning.
Omkostninger
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
Dertil kommer udgifter til bemanding af kremeringsvogne
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Forbrændingsanlæg kan forventes at være yderst generende ift. støj og lugtgener, og
processen sviner meget
Tidshorisont
Levering af anlæg fra Læsø og Sverige, skal transporteres efter aftale.
Leveringstiden hvis der skal bestilles ydereligere mobile forbrændingsanlæg er
10-12 måneder.
11
jf. mail fra Daka d. 10/12-2020
Side 14 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0015.png
Indkøbes der nye vogne vil bortskaffelsestiden kunne reduceres.
Problemstillinger
-
-
-
-
Det skal undersøges nærmere, om ovnen kan anvendes til forbrænding af op-
gravede mink, og vil kræve en prøveforbrænding for at se om det kan lade sig
gøre
Det kræver låneaftale
Kommunale tilladelser
Kremeringsvognene er skabt til en situation med en enkelt besætning,
der smittes, og hvor de smittede dyr kan destrueres på stedet. De er der-
for ikke målrettet en situation med de aktuelle mængder, og der vil være
tale om en længere bortskaffelsesperiode, hvis alle ca. 15.000 tons skulle
bortskaffes på denne vis
De kan ikke forventes at levere til langvarige processer optimalt / i
døgndrift
Udstyret påvirkes af meget slid fra materialet, bl.a. sandjord
-
-
5.1.2. Mobile forbrændingsanlæg på stedet #2
Beskrivelse af scenarie - praktisk
Dominion Steelcon - En privat producent af forbrændingsanlæg, kan supplere mobile
forbrændingsovnen, som kan placeres på begge lokationer
12
.
Anlæggene skal placeres under beskyttende overdækning som sikrer mod nedbør, og
kan ikke stå under åben himmel. Eftersom at renderne er placeret på åbne arealer, vil
dette kræve ekstra overdækning.
Kremeringsovnene har kapacitet til 150 kg. og kan forbrænde 50 kg. i timen. Det vil
sige, at de forbrænder et læs på tre timer. Det kan ikke forventes, at forbrænding kan
foregå i døgndrift, da anlægget ikke må overophedes. Det vil medføre, at ét forbræn-
dingsanlæg af denne slags, kan bortskaffe 750 kg. i døgnet.
Omkostninger finansielt
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
Hertil kommer udgifter til bemanding af kremeringsvogne.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Ved anvendelse af løsningen er der tale om en ret voldsom proces med ganske
kraftig røg og lugtudvikling.
12
Jf. tilbud fra Dominion Steelcon d. 13. nov. 2020
Side 15 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0016.png
Tidshorisont
Leveringstiden er ca. 5-10 uger pr. stk. efter indgåelse af aftale. Selv hvis der indkøbes
100 af disse ovne, vil den samlede mængde nedgravede mink først være forbrændt ca.
et halvt år efter, at ovnene er modtaget.
Problemstillinger
-
-
-
Kremeringsovnene er ikke skabt til håndtering af den aktuelle mængde
Håndtering af klinisk risikoaffald
Det vil kræve kommunale tilladelser
5.1.3. Etablering af lokalt forarbejdningsanlæg på stedet
Beskrivelse af scenarie - praktisk
I forbindelse med bortskaffelse, er det undersøgt, hvorvidt der kan opføres et midler-
tidigt forarbejdningsanlæg i umiddelbar nærhed af renderne.
Minkene skal i så fald graves op med gravemaskine, hvorefter de transporteres til
nærliggende forarbejdningsanlæg og sprøjtes direkte i anlægget.
Det materiale, der bliver behandlet på Dakas nuværende forarbejdningsanlæg
bliver tryksteriliceret ved 130 grader under 3 bar tryk. Det er et anlæg, der kræ-
ver en omfangsrig opførelse pga. krav til massive betonvægge, samt en del ud-
styr og indretning. Jf. afsnit 5.8 om Daka, er forarbejdning i et sådan anlæg ikke
muligt pga. minkenes tilstand.
Omkostninger
Nedenfor er anført udgiften pr. anlæg.
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Ved opførelse af et forarbejdningsanlæg kræver det miljøvurdering og
–godkendelse
og miljøvurdering for nye anlæg og risikoaffaldshåndtering.
Derudover vil det ifølge Viborg og Holstebro Kommune kræve landzonetilladelse og
godkendelse efter planloven og byggetilladelse at opføre et anlæg
13
.
Tidshorisont
Vurderingen er, at
efter
projekterings- og godkendelsesperiode af opsætning, vil
det tage 12 måneder at opføre. En projekteringsperiode vil derved være mini-
mum 1 år
og måske op til 2 år. Samlet minimum 2-3 år før bortskaffelsen kan
igangsættes.
14
13
14
Jf. referat fra møde mellem FVST og Viborg Kommune og Holstebro Kommune d. 7. dec. 2020
Jf. telefonnotat fra d. 6. dec. 2020
Side 16 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0017.png
Problemstillinger
Kræver myndighedsgodkendelser
En projektperiode på minimum 2-3 år
Det vil kræve en miljøvurdering 6-9 måneder
Landzonetilladelser og godkendelse efter planloven og byggetilladelse
Håndtering af anlægget efter brug til bortskaffelse af mink
Håndtering af klinisk risikoaffald
Ifølge Daka er materialet pga. indholdet af sandjord yderst skadeligt for det
udstyr, der anvendes, da det forårsager hurtigt slid.
Øvrigt
Hvis der skal etableres nye lokale forbrændingsanlæg, skal der udarbejdes en kapaci-
tetsberegning og markedsanalyse oplyser Viborg Kommune.
5.1.4. Etablering af lokalt forbrændingsanlæg
Beskrivelse af scenarie -praktisk
Det er muligt at opføre et anlæg til forbrænding af mere end 10 tons/dag farligt affald
i nærheden af renderne, dog udelukkende såfremt, at den kommunale planmyndig-
hed ønsker det og efterfølgende, at miljøvurderingen tillader det.
15
Såfremt der skal opføres et lokalt forbrændingsanlæg, skal dette være den kommu-
nale planmyndigheds anbefaling, og der skal laves en ansøgning derom.
Det er et anlæg, der kræver massive vægge, samt en del udstyr og indretning, for
at håndtere varmen.
Omkostninger
Baseret på en intern vurdering, antager FVST at opførelse af et lokalt forbræn-
dingsanlæg må forventes at have omkostninger i omegn af omkostningerne ved
opførelse af lokalt forarbejdningsanlæg, dvs 0,5-1,0 mia. kr. pr. anlæg.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Ved efterfølgende afvikling af en miljøgodkendt virksomhed er der en række nedluk-
ningshensyn, der skal tages, bl.a. vedr. evt. jordforurening.
Tidshorisont
Baseret på en intern vurdering, antager FVST, at opførelse af et lokalt forbræn-
dingsanlæg må forventes at have en anlægsperiode tilsvarende anlægsperioden
for et forarbejdningsanlæg.
Vurderingen er, at
efter
projekterings- og godkendelsesperiode af opsætning, vil
det tage 12 måneder at opføre. En projekteringsperiode vil derved være mini-
mum 12 måneder
og måske op til 24 måneder. Samlet minimum 2-3 år, før
bortskaffelsen kan igangsættes.
15
Jf. notat fra MST d. 8. dec. 2020
Side 17 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0018.png
Problemstillinger
- Det vil kræve en miljøvurdering og en miljøgodkendelse fra MST
- landzonetilladelser og godkendelse efter planloven og byggetilladelse
- Det vil kræve kommunale (planmyndighed) anbefalinger om etablering af
anlæg
- Håndtering af anlægget efter brug til bortskaffelse af mink
- Håndtering af klinisk risikoaffald
Øvrigt
Det bør tages i betragtning, at såfremt anlægget efterfølgende skal anvendes til af-
brænding af andet affald end døde dyrekroppe, skal anlægget supplerende godkendes
efter Bekendtgørelse om anlæg der forbrænder affald.
En godkendelse til dette kræver overholdelse af ydereligere miljøkrav om dyrinstru-
mentering og -monitering. Det er MSTs anbefaling, at nedsættelsen af forbrændings-
kapaciteten, der indgår i den politiske aftale om en grøn affaldssektor fra juni 2020,
tages i betragtning her.
Skal der etableres nye lokale forbrændingsanlæg, skal der udarbejdes en kapacitets-
beregning og markedsanalyse.
5.2 Forbrænding i eksisterende
affaldsforbrændingsanlæg
Beskrivelse af scenarie
praktisk
Afbrænding af raske mink:
I forbindelse med bortskaffelsen af mink i løbet af november, blev der indgået aftaler
med en række affaldsforbrændingsanlæg, der kunne forbrænde aflivede mink. En af
præmisserne for denne aftale var, at der kun blev sendt raske mink til forbrændings-
anlæggene.
Raske mink blev på forbrændingsanlæggene håndteret som farligt affald, på bag-
grund af de regler der var for håndteringen af minkene på anlæggene. Der var blandt
andet krav til, hvor lang tid minkene måtte ligge i siloerne inden forbrænding og der
var derfor behov for en tættere styring af modtagelse af mink og andet affald. Derud-
over var der behov for en særlig håndtering af minkene i ovnene, så man sikrede en
fuld forbrænding og derved undgik dårlig slagger.
Anlæggene kunne derfor også kun modtage en begrænset mængde mink, da man
skulle overholde de miljøgodkendelser, som anlæggene havde.
Afbrænding af smittede mink:
Smittede mink vurderes af MST
16
til at være farligt affald af typen klinisk risikoaffald.
Kommunerne har over for FVST bekræftet denne klassificering.
16
Notat fra Miljøstyrelsen ”
Bidrag til FVST forespørgsel af 4. december
2020” fremsendt til FVST den 8.
december 2020
Side 18 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
For at kunne håndtere klinisk risikoaffald skal affaldsforbrændingsanlæggene have
miljøgodkendelse til at brænde denne type affald. Der findes enkelte anlæg, som er
godkendt til at modtage klinisk risikoaffald, nemlig RenoNord i Ålborg, AVV i Hjør-
ring, Svendborg Kraftvarme, ARC og SWS. Herudover har Fortum A/S i Nyborg en
tilladelse.
Derudover har en række andre anlæg ifølge MST tilladelse til at modtage farligt af-
fald, og vil efter en tillægsgodkendelse fra MST kunne modtage klinisk risikoaffald.
MST oplyser, at klinisk risikoaffald skal tilføres ovnen uden direkte håndtering, og
uden det blandes med andet affald. Dette kan ske ved en separat emballering typisk i
1m
3
pakker eller ved direkte tilførsel til fødetragt med mammutsuger, hvor det er
teknisk muligt.
Da der er tale om meget store mængder aflivede mink, er der taget udgangspunkt i
en løsning, hvor der anvendes en såkaldt mammutsuger til at tilføre aflivede mink di-
rekte ind i fødetragten.
Gældende for alle affaldsforbrændingsanlæg er, at de skal modificeres før modtagelse
af smittede mink. Denne mulighed til modificering er ikke afprøvet på noget anlæg
endnu. Der er en risiko for at flere anlæg er bygget på en sådan måde, at der er for
langt og for højt til kanten af fødetragten, og at det derfor ikke kan realiseres.
Minkene transporteres til forbrændingsanlægget med lastbil, hvor de suges op af
containeren med en mammutsuger. Herefter sprøjtes de direkte ind i fødetragten til
ovnen på anlægget af selvsamme mammutsuger.
Såfremt bortskaffelsen af de aflivede mink foregår efter 6 måneder, kan de håndteres
på samme måde, som de ikke-smittede mink.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Håndteres i forbindelse med de miljøgodkendelser, som affaldsforbrændingsanlæg-
gene har. Anlæggenes miljøgodkendelser forudsættes overholdt.
Tidshorisont
Det vil kræve en screening efter miljøvurderingsloven at godkende forbrændingsan-
læg til at modtage klinisk risikoaffald, hvis de ikke allerede har denne tilladelse. Det
samlede tidsforløb fra modtagelsen af en fyldestgørende ansøgning vurderes af MST
at være minimum 6 uger.
Derudover vil der for alle anlæg være behov for en justering af konstruktionen, og det
er ikke givet, at alle anlæg kan etablere den nødvendige anlægskonstruktion for at
pumpe affaldet direkte ind i fødetragten til ovnen. Tidshorisonten for denne juste-
ring vil afhænge af omfanget på det konkrete anlæg. Hvis de aflivede mink skal bort-
skaffes som klinisk risikoaffald, anslås det efter et forsigtigt skøn, at de relevante for-
brændingsanlæg kan forbrænde 150 tons klinisk risikoaffald om dagen. Det samlede
nedgravede materiale på 15.000 tons kan i så fald forbrændes på 3,3 måneder (100
dage), såfremt der afbrændes 150 tons materiale om dagen.
Side 19 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0020.png
Problemstillinger
Afhængigt af anlæggenes tilladelser vil de kunne modtage en begrænset mængde kli-
nisk risikoaffald.
Som eksempel kan nævnes RenoNord, der er et anlæg, der vil kunne modtage de op-
gravede mink, hvis den nævnte anlægskonstruktion kan implementeres.
Omkostninger
Omkostninger ved håndtering af mink på affaldsforbrændingsanlæggene
Mink der skal forbrændes er enten karakteriseret som erhvervsaffald eller klinisk ri-
sikoaffald og prisen for forbrænding, vurderes at være på samme niveau.
Når minkene ankommer til affaldsforbrændingsanlægget er der behov for en mam-
mutsuger til direkte indførsel i anlæggenes ovn.
For øvrige generelle omkostninger forbundet med opgravning og transport jf. afsnit
4.
1) Prisen er estimeret ud fra den pris, der var givet til afbrænding af raske mink.
2) ved behov for at bilen er bemandet af to personer adgangen koster det 15.072 kr./døgn oven i prisen
3) Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige estimater.
4) Det skal bemærkes, at såfremt materialet kan håndteres som erhvervsaffald (ikke klinisk risikoaffald)
vurderes mammutsugeren ikke nødvendig, hvilket samlet set betyder, at den samlede totaludgift reduceres
med 20 mio. kr.
Hertil kommer udgifter til indkvartering til mandskab (2 stk. pr. bil pr. døgn), værne-
midler til brug på forbrændingsanlægget samt rensestation til rengøring og desinfek-
tion af lastbiler.
5.3 Mellemoplagring i nyetablerede gylletanke
Beskrivelse af scenarie
–praktisk
Minkene oplagres i opsatte gylletanke ved renderne. Minkene vil skulle grabbes op
fra renderne med gravemaskiner og overføres til lastbiler med containere, der kan
transportere minkene til gylletanke. Her overføres minkene med enten gravemaskine
eller mammutsuger til disse. Minkene vil efter opgravning opbevares i gylletanke,
indtil de kan forbrændes i affaldsforbrændingsanlæg. Gylletankene vil skulle bygges
ved de to lokationer i Karup og Holstebro. Opbevaring i gylletanke skal dermed fun-
gere som en midlertidig transitplads.
FVST vurderer, at der skal bruges en samlet kapacitet svarende til ca. 10.000 m
3
(én
tank, der kan rumme 7.500 m
3,
måler 5 meter i højden og ca. 42 meter i diameter).
Side 20 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0021.png
Kapaciteten kan opnås ved 1 stor gylletank ved hver rende eller flere små.
Håndtering af minkene vil skulle ske efter gældende retningslinjer i forhold til evt.
covid-19-smitterisiko.
Omkostninger
Note. Tal i ovenstående tabel skal læses med forbehold for justering, da det er baseret på foreløbige esti-
mater.
Etablering af flere mindre gylletanke vil også være en mulighed, men omkostnings-
mæssigt er det formodentlig en smule dyrere end én eller to større (flere fundamen-
ter der skal støbes, mere epoxy, overdækning, m.v.). Dertil kommer udgifter til at få
minkene op af jorden og dernæst transporteret til forbrænding jf. tidligere afsnit om
omkostninger hertil. FVST estimerer derudover merudgifter til ekstra transport,
etablering af gylletanke og efterfølgende bortskaffelse af disse. Det udgør samlet en
merudgift på ca. 40 mio. kr. i forhold til bortskaffelse ved forbrænding af klinisk risi-
koaffald.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
For landbruget gælder særlige regler for oplagring af gylle. Hvis en gylletank skal an-
vendes til andet formål, skal den godkendes til den konkrete anvendelse. De eksiste-
rende gylletanke (herunder på minkfarmene) er godkendt til gylle og restvand, men
ikke til opbevaring af andet materiale. Etablering af en oplagringsfacilitet til affald
betyder, at der etableres et affaldsdeponi. Det kræver i udgangspunktet en miljøvur-
dering
Tidshorisont
Der er ca. 2-3 måneders leveringstid på elementer til etablering af gylletanke
leve-
ringstiden kan muligvis nedbringes ved henvendelse til leverandør.
Proces for etablering involverer udgravning til fundament (ca. 2-2�½ meters dybde
(frostfrit) ca. 7 dage), støbning af bund (hærdetid 10-14 dage afhængig af vejr og
vind), opsætning af sider og faststøbning af disse (1-2 dage), indvendig behandling
med epoxy for at beskytte betonen mod syre/base fra indholdet (hærdetid ca. 5 døgn
(ved 20°C) og overdækkes herefter med dug.
Problemstillinger
- Potentielt problem med lugtgener
- Udfordringer i forhold til håndtering af minkene over tid når konsistensen
ændres
- Miljøvurdering
- Landzonetilladelse
- Byggetilladelser
- Miljøgodkendelser
- Tilladelser til midlertidig oplagring af affald
Side 21 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
-
Godkendelse for oplagring i gylletank inkl. anmodning af beholderkontrol
(kommunal godkendelse)
5.4 Bortskaffelse i biogasanlæg
Det er en forudsætning for bortskaffelse af mink i biogasanlæg, at minkene in-
den da er forarbejdet på et godkendt forarbejdningsanlæg, hvor de skal behand-
les ved ”metode 1”/tryksterilisering (findeling til 50 mm, opvarmning til 133 gra-
der i 20 minutter ved 3 bars tryk), inden de kan anvendes i biogasanlæg. Det be-
tyder, at de skal forarbejdes på Daka, inden anvendelsen i biogasanlæg. Daka
vurderer, at minkenes tilstand, hvor de er iblandet jord, sand og kalk vil betyde,
at deres udstyr ikke vil kunne håndtere minkene.
5.5 Afbrænding i det fri
I en situation, som ikke længere betegnes som en beredskabssituation, er det MSTs
umiddelbare vurdering, at en løsning ved afbrænding i det fri ikke kan hjemles i lov-
givningen, da der er tale om farligt affald.
MST anser det ikke som en lovlig mulighed, pga. krav til afbrænding af affald på der-
til godkendte anlæg jf. affaldsbekendtgørelsen. En afbrænding i det fri vil formodes at
være en ukontrolleret afbrænding med stor miljøpåvirkning. Det vil sige, at det vur-
deres som en storbrand i naturen, men næret med ekstra brændstof.
Affaldsbehandling, herunder afbrænding i det fri, kræver en miljøgodkendelse. I
følge Viborg Kommune, vil det være usandsynligt, at en miljøgodkendelse vil kunne
meddeles inden for rammerne af den gældende lovgivning. Derudover vurderer Hol-
stebro Kommune, at det miljømæssigt er en ringe løsning, og bør kun overvejes som
en nødløsning efter grundig overvejelse og afklaring af de miljømæssige konsekven-
ser der er forbundet med afbrænding i det fri. Ligeledes vurderer Holstebro Kom-
mune, at afbrænding i det fri vil flytte risikoen for forurening af grundvand, sø og
drikkevand til at blive en luftforureningsproblematik.
Med eksisterende miljømæssige krav til affaldsforbrænding, vurderes det usandsyn-
ligt, at en sådan godkendelse vil kunne meddeles inden for rammerne af gældende
lovgivning.
5.6 Oplagring af opgravede mink i eksisterende gylletanke
Beskrivelse af scenarie
–praktisk
På landbrug, hvor der ikke længere er husdyrproduktion, herunder minkfarme, er
der potentielt kapacitet til at oplagre opgravede mink. Oplagring kan pågå, indtil de
opgravede mink kan forbrændes i affaldsforbrændingsanlæg, jf. afsnit 5.2
Alle gylletanke på landbrug, hvorpå der har været dyr i 2020 (herunder minkfarme),
er i brug indtil februar-marts måned 2021. Det skyldes, at gylle ikke må udbringes
tidligere end 1. februar. Derefter ligger der potentielt kapacitet til oplagring af opgra-
vede mink på mange landbrug (herunder minkfarme).
Side 22 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0023.png
FVST har ikke mulighed for at vurdere, om gyllebeholdere, der ikke har været i brug i
en periode, er anvendelige til sikker og lækagefri oplagring af døde mink. Etablering
af en oplagringsfacilitet til affald betyder, at der etableres et affaldsdeponi. Det kræ-
ver i udgangspunktet en miljøvurdering
17
. En miljøvurdering vurderes på baggrund
af oplysninger fra relevante kommuner at tage mindst 9 måneder at gennemføre.
FVST kan ikke vurdere sandsynligheden for, at en miljøvurdering på konkrete lokati-
oner vil falde ud på en måde, så de kan anvendes som affaldsdeponi. Det vurderes, at
definitionen af affaldet som klinisk risikoaffald og lugtgener er faktorer, der kan have
væsentlig betydning for muligheden for tilladelse til etablering af deponi. Etablering
af deponier i nærheden af boligområder kan muligvis være særligt problematisk.
Der er krav om godkendelse af virksomheder og anlæg, der forarbejder, håndterer el-
ler opbevarer animalske biprodukter, som udgør en betydelig risiko for folke- og dy-
resundheden. I det omfang faciliteterne egner sig til formålet, vurderes det ikke van-
skeligt at give en sådan godkendelse. Det fordrer dog, at oplagringen kan foregå sik-
kert.
Omkostninger
Minkene skal opgraves og transporteres, og efter mellemopbevaring i gylletanke bort-
skaffes endeligt ved forbrænding. Omkostninger i den sammenhæng er beskrevet i
afsnit herom, derudover tilkommer der omkostninger til transport. Det er ikke muligt
at estimere omfanget, fordi samlet behov for transport ikke er kendt på nuværende
tidspunkt.
Sammenlignet med etablering af nye gylletanke vurderes brug af allerede eksiste-
rende gylletanke at være en billigere løsning end ved nyetablering af gylletanke (ca.
40 mio. kr.). Det er med forbehold for, at der kan forekomme mindre afvigelser ift.
valg af brug af eksisterende eller nyetablerede gylletanke.
Omkostninger til forpagtning af gylletanke vurderes ikke at være en væsentlig faktor,
da gylletankene i mange tilfælde ikke kan anvendes til andre formål. I tilfælde, hvor
gylletankene skal gennemgås og istandsættes, før de kan godkendes til deponi og op-
lagring af animalske biprodukter, tilkommer omkostninger til dette.
Det er uklart, i hvilket omfang opbevaring af minkene i gylletanke kan have skadende
virkning på materialet, som tankene er bygget af pga. pH-værdien af minkene (stærkt
basiske). Det betyder, at der kan tilkomme yderligere omkostninger til re-etablering
af de forpagtede gylletanke, hvis de bliver skadede.
Dertil kommer omkostninger vedrørende miljøvurdering. Da en eventuel oplagring
formentlig skal fordeles over mange lokationer, vil der muligvis være tale om flere pa-
rallelle miljøvurderings-forløb, som hver især kan udløse omkostninger.
Miljømæssige omkostninger / konsekvenser
Det er usikkert, om gylletanke, der ikke har været i brug i en kortere eller længere pe-
riode, fx på bedrifter, hvor der tidligere har været svineproduktion, er i en tilstand,
der gør dem egnede til at oplagre opgravede mink. Denne vurdering kan fx foretages i
forbindelse med en miljøvurdering. For landbruget gælder særlige regler for oplag-
ring af gylle. Hvis en gylletank skal anvendes til et andet formål, fx affaldsdeponi, har
17
https://mst.dk/natur-vand/miljoevurdering/om-miljoevurderinger/
Side 23 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0024.png
de kommuner, Fødevarestyrelsen har været i kontakt med, oplyst, at den skal god-
kendes til den konkrete anvendelse. De eksisterende gylletanke (herunder på mink-
farmene) er godkendt til gylle og restvand, men ikke til opbevaring af andet materi-
ale. Det betyder, at selvom man vil anvende eksisterende gylletanke til oplagring af
opgravede mink, skal der i udgangspunktet indhentes miljøtilladelser og gennemfø-
res miljøvurdering.
Tidshorisont
Det er en forudsætning for etablering af et affaldsdeponi, at der foretages en miljø-
vurdering. På baggrund af de oplysninger, der er tilgængelige for FVST, vil det tage
mindst 6-9 måneder at gennemføre en miljøvurdering, hvis denne er nødvendig.
Problemstillinger
En miljøvurdering tager minimum 6-9 måneder. Særligt kategorisering af de opgra-
vede mink som klinisk risikoaffald, hvis de skal opgraves indenfor 6 måneder efter
nedgravningen, og lugtgener er væsentlige udfordringer.
Det er uklart, om tilstanden af eksisterende gylletanke er tilstrækkelig til, at oplagring
kan ske sikkert.
5.7 Spredning af mink på landbrugsjord
Det er foreslået at processere de opgravede mink til mindre dele, hvorefter de kan
spredes på marker i det fri
18
. Materialet skal betragtes som klinisk risikoaffald, og en
affaldsbehandling kræver en miljøgodkendelse. Det er derudover ikke tilladt at
sprede døde dyr direkte på landbrugsjord. Det gælder såvel smittede mink som mink
fra raske besætninger. Derudover er der tale om klinisk risikoaffald, og det skal hånd-
teres i overensstemmelse med affaldsbekendtgørelse og MSTs vejledning til håndte-
ring af klinisk risikoaffald.
Det er ikke i overensstemmelse med lovgivningen om animalske biprodukter jf. lov-
givning.
5.8 Vurderet i regi af NOST
En række mulige løsninger blev vurderet i forbindelse med indsatsen i NOST. Gene-
relt var der behov for løsninger, som med sikkerhed kunne tages i brug umiddelbart,
havde betydelig kapacitet og hensigtsmæssig lokalitet. Løsninger med længere tids
proces ift. miljøgodkendelse var ikke mulige scenarier. Nedenfor er listet alternative
løsninger, som blev vurderet ikke at være mulige.
Daka
Daka har genovervejet om minkene fra hullerne alligevel vil kunne behandles på
anlægget i Randers. Det blev overvejet, om fabrikken kunne deles op i to (med
den ene halvdel udelukkende til mink fra gravene). Der er dog visse fælles pro-
cesser, som alt materiale indledningsvist skal igennem i begyndelsen af bearbej-
delsesprocessen. Det udstyr, der anvendes til denne del af processen, er både
18
Forslag indkommet på områdebeboermøde med Fødevareministeren d. 7. november 2020.
Side 24 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
kostbart og følsomt. Selv en begrænset mængde sandkorn vil kunne ødelægge
det.
Lagring på skib/ pram ved havn
I regi af operationen i NOST blev det undersøgt, om der var mulighed for midlertidigt
at oplagre døde mink på et skib eller pram i en havn. Det har ikke været muligt at
finde et egnet skib eller pram, der vil kunne håndtere opbevaring af minkene.
Oplagring i frysecontainere
I regi af operationen i NOST blev det undersøgt, om der var mulighed for midlertidig
oplagring af døde mink i frysecontainere. Transportkapaciteten var en begrænset res-
source og overordnet set var der udfordringer med at få transporteret minkene til
containerne.
Derudover kan mink med pels ikke stables og ville i det tilfælde skulle placeres indivi-
duelt på paller i containerne. Derudover var en indefrysning af mink med pels esti-
meret til at tage over 60 timer. Ligeledes er der en begrænset mængde egnede fryse-
containere til rådighed. Muligheden er derfor ikke yderligere forfulgt.
Oplagring på frysehuse
I regi af operationen i NOST blev det undersøgt, om der var mulighed for midlertidigt
at oplagre døde mink på frysehus. I lighed med oplagring i frysecontainere var der
udfordringer omkring logistikken samt minkenes tilstand. Herudover var der udfor-
dringer i forhold til den påkrævede rengøring og efterfølgende godkendelse til oplag-
ring af fødevarer ved nedfrysning af zone 1 mink. Muligheden er derfor ikke yderli-
gere forfulgt.
Oplagring på tørdock
I regi af operationen i NOST blev det undersøgt, om der var mulighed for midlertidigt
at oplagre døde mink i tørdock. Det blev vurderet, at der ville være betydelige udfor-
dringer med lugtgener. Muligheden blev derfor ikke yderligere forfulgt.
Kemisk bortskaffelse fx syrebad
I regi af operationen i NOST blev det undersøgt, om der var mulighed for kemisk-
bortskaffelse af døde mink fx i syrebad. Denne mulighed blev ikke forfulgt yderligere,
da det ikke blev vurderet muligt at fremskaffe anvendelige kar, tilstrækkelige mæng-
der syre samt en lokation, der kunne håndtere bortskaffelse af de mængder mink, der
var behov for. Muligheden blev derfor ikke yderligere forfulgt.
Nedsænkning af mink i havet
I regi af operationen i NOST blev det undersøgt, om der var mulighed for at ned-
sænke døde mink i havet. Denne mulighed kræver miljøgodkendelse, hvilket ikke var
realistisk inden for den påkrævede tidshorisont. Derudover er det heller ikke tilladt
efter forordningen om animalske biprodukter. Muligheden blev derfor ikke yderli-
gere forfulgt.
Side 25 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
5.9 Nedgravning
status quo
Beskrivelse af scenarie
praktisk
Hvis minkene forbliver nedgravet i områderne ved henholdsvis Kølvrå og Nr. Fel-
ding, må det forventes, at der skal laves afværgeforanstaltninger for at sikre nærlig-
gende overfladevand og evt. grundvand, jf. afsnit 3.
Drift af anlæg til afværgeforanstaltninger vil skulle opretholdes i en årrække.
Opgravning af mink nærmere Boutrup Sø end 300 meter
Det vurderes at være praktisk muligt at fjerne de mink, der er nedgravet nærmere
Boutrup Sø end 300 meter, og afbrænde dem, enten i en mobil kremeringsovn på ste-
det eller i et affaldsforbrændingsanlæg. Konkrete forhold omkring afbrænding af af-
faldsforbrændingsanlæg eller mobil kremeringsovn er beskrevet i afsnit 5.1.
På baggrund af vurderingen af, at der ligger mellem 880-1.761 tons mink inden for
300 meter af Boutrup Sø, vil det tage op til 14 måneder at bortskaffe materialet i
Daka’s mobile kremeringsovn på stedet.
MST’s rådgivere har oplyst, at hvis minkene opgraves og nedgraves i større afstand
fra søen, vil der teknisk og økonomisk ikke være den store ændring ift. afværgetilta-
gene. Dog anbefales det, at de geologiske og hydrogeologiske forhold ved den nye pla-
cering bliver vurderet og undersøgt forinden.
Det vil
under hensyn til forudsætningerne i afsnit 5.1 og 5.2 vedr. opgravning, mel-
lemdeponering og bortskaffelse i forbrændingsanlæg - være muligt at opgrave de
mink, der er nedgravet nærmere Boutrup Sø end 300 meter. Løsningsmodellen be-
skrevet vil skulle skaleres.
Omkostninger
Se afsnit 4.
Derudover skal det bemærkes, at såfremt minkene forbliver i renderne, vil der være
en udgift på ca. 800.000 kr. til opførelse af hegn omkring arealerne, der skal mind-
ske risikoen for, at dyr opgraver ådslerne. Efter en periode vil hegnene kunne fjernes,
og arealerne vil kunne benyttes på samme måde som i dag. Da der ikke er tilgænge-
lige erfaringer med nedgravning af så store mængder biologisk materiale under til-
svarende forudsætninger, er det ikke muligt at estimere hvornår det vil være tilfæl-
det.
Tidshorisont
Se afsnit 5.1 og 5.2
Problemstillinger
Lokalpolitisk er der et konkret ønske om, at minkene fjernes helt fra områderne.
Dette ønske imødekommes ikke, hvis minkene forbliver nedgravede på de nuværende
lokationer.
Side 26 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
6. Opsummering
Hvis de nedgravede mink skal graves op, estimeres det, at der vil blive opgravet i alt
15.000 tons materiale, inklusiv kalk og jord.
Opgravning af aflivede mink kan gennemføres på ca. 10 dage, forudsat at der opgra-
ves 100 tons i timen i 15 timer om dagen.
Materialet kan bortskaffes ved forbrænding på affaldsforbrændingsanlæg. Såfremt de
aflivede mink bortskaffes ved forbrænding inden for de næste 6 måneder skal materi-
alet håndteres som klinisk risikoaffald. På nuværende tidspunkt er der få forbræn-
dingsanlæg i Danmark, der kan forbrænde klinisk risikoaffald, og for nogle anlæg er
der behov for konstruktionsændringer og nye godkendelser fra MST, før klinisk risi-
koaffald kan forbrændes. Samlet set forventes det, at der vil kunne skabes en maksi-
mal kapacitet til forbrænding af klinisk risikoaffald på 150 tons om dagen. Om den
fulde kapacitet vil kunne disponeres skal afklares i en konkret dialog med forbræn-
dingsanlæggene.
Det vurderes, at den samlede mængde, der opgraves - 15.000 tons inklusiv jord og
kalk - vil kunne forbrændes på 3,5 måneder, så længe der er tale om klinisk risikoaf-
fald på betingelse af, at der opnås absolut maksimal kapacitetsudnyttelse på lands-
plan. Efter 6 måneder er materialet ikke længere klinisk risikoaffald, men i stedet er-
hvervsaffald, og tempoet i forbrændingen vil kunne øges markant. Formentlig vil af-
brænding herefter kunne afvikles på omkring 1�½ måned, afhængigt af hvor meget
materiale de enkelte værker rent praktisk kan aftage.
Hvis minkaffaldet kan graves hurtigt op, kan der blive behov for at finde en midlerti-
dig deponeringsløsning, fx opbevaring af materialet i gylletanke eller andre deponier,
indtil affaldet kan forbrændes.
Opbygning af nye gylletanke estimeres at tage mindst 3 måneder, forudsat at der er
indhentet byggetilladelser og landzonetilladelser. Såfremt de aflivede mink opgraves
og deponeres i nyetablerede gylletanke, anslås det at kunne ske inden for en periode
på i alt 3,5 måned.
Opbevaring af materialet i eksisterende gylletanke på landbrug er muligt, men det
kan ikke siges med sikkerhed, om gylletanke, der ikke er i brug pt., er af tilstrækkelig
kvalitet til, at der kan opbevares materiale, der udgør en smitterisiko. Egnede gylle-
tankene vil muligvis skulle gennemgå en renovering forud for ibrugtagning. Hvis der
kan findes egnes eksisterende gylletanke, vil det kunne være en hurtigere løsning end
etablering af nye tanke.
Det vurderes som udgangspunkt, at enhver håndtering af de nedgravede mink, her-
under opgravning, transport, midlertidig deponering og forbrænding, kan kræve, at
der foretages en miljøvurdering. Der kan være behov for offentligt udbud af opga-
verne, før de kan igangsættes.
Tidshorisonten for opstart for bortskaffelse afhænger i væsentligt omfang af endnu
uafklarede forhold vedrørende miljøvurderinger, konkrete tilladelser og behov for
udbud af både miljøvurderinger og logistikopgaver. Afhængigt af udfaldet af disse
udeståender tegner sig aktuelt følgende løsningsspor:
Side 27 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 4: Beregningsgrundlag vedrørende nedgravede mink fra december 2020
2388698_0028.png
A. Bortskaffelse som klinisk risikoaffald
B. Mellemdeponering og herefter bortskaffelse som erhvervsaffald efter seks
måneder
C. Bortskaffelse som erhvervsaffald på affaldsforbrændingsanlæg
Nedenstående tabel viser mulige tidsforløb og foreløbige estimater for samlede om-
kostninger. Det skal understreges, at der i forhold til tid er tale om forløb, som beror
på de endnu udestående afklaringer vedr. miljøvurderinger og udbud. Detailplanlæg-
ning må også forventes at afdække yderligere forhold, som vil ændre tidsestimaterne
for forløbet.
Tabel. Estimater for omkostninger og tid på mulige løsningsspor
Note: Hertil kommer udgifter til afværgeforanstaltninger. Udgifter til afværgeforanstaltninger de samme,
uanset hvilken løsning, der vælges.
Fra de nødvendige tilladelser og leverandøraftaler foreligger, vil minkaffaldet i bedste
fald efterfølgende kunne være bortskaffet inden for en tidshorisont på 3,5 måneder.
Hvis bortskaffelse først kan ske, når minkaffaldet kan forbrændes som erhvervsaffald
efter 6 måneder, vil bortskaffelse i bedste fald være afsluttet efter 7,5 måneder.
Der vil være behov for en nærmere kvalificering af valgte løsningsspor, inden det kan
sættes endeligt i værk. Det gælder eksempelvis afsøgning af tilstrækkelig kapacitet af
egnede anlæg til mellemdeponering og muligheder for modificering af affaldsfor-
brændingsanlæg til at modtage klini sk risikoaffald med en såkaldt mammutsuger.
Side 28 af 28
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00
Fax +45 72 27 65 01
• CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk