Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 217 § 24 Bilag 3
Offentligt
2388669_0001.png
Udbudsbetingelser
for offentligt udbud af Rammeaftale ved-
rørende opgravning og bortkørsel af afli-
vede mink
efter udbudsloven
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0002.png
INDLEDNING
Disse udbudsbetingelser gælder for ordregivers udbud af Rammeaftale vedrørende opgravning og
bortkørsel af aflivede mink.
Udbudsbetingelserne indeholder retningslinjerne for afgivelse af tilbud, kommunikation mellem
tilbudsgiver og ordregiver samt oplysninger om udbuddet i øvrigt.
ORDREGIVER
Den ordregivende myndighed for dette udbud er:
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
(herefter benævnt ”ordregiver”)
BESKRIVELSE AF UDBUDDET
Ordregiver ønsker at indgå en rammeaftale (”Kontrakten”) med en leverandør.
Kontraktens hovedformål er udførelse af opgravning af estimeret mellem 16.000 – 24.000 ton ma-
teriale, bestående af minkkadavere, jord og kalk, og transportere det til affaldsforbrændingsanlæg.
Derudover omfatter Kontrakten yderligere opgravning og transport af forurenet jord, klassificeret
som affald, fra bunden af renderne samt efterfølgende reetablering af områderne.
I november 2020 blev der nedgravet aflivede mink på to lokationer henholdsvis ved Nr. Felding
(Holstebro) (lokation 1) og ved Kølvrå (Karup) (lokation 2). Regeringen, Enhedslisten, SF, Radikale
Venstre, Alternativet og De frie Grønne blev i december 2020 enige om, at minkene skal graves op
efter seks måneder, når de ikke længere udgør en smitterisiko, og derfor kan bortskaffes som er-
hvervsaffald på affaldsforbrændingsanlæg.
Ordregiver forventer, at aftalens hovedformål med opgravning og transport af materialet skal udfø-
res i perioden fra ultimo maj 2021, og det skal være afsluttet senest medio juli 2021.
Udbudsbetingelser
Side 2 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0003.png
Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud efter udbudslovens afsnit II. Udbuddet omfatter
udelukkende en tilbudsfase.
Ordregiver har både den 8. januar 2021 og den 5. februar 2021 udsendt forhåndsmeddelelse (nr.
2021/S 008-014110 og nr. 2021/S 025-060071) for at gøre potentielle tilbudsgivere og relevante
markedsaktører opmærksomme på det kommende udbud og for at gennemføre en teknisk dialog
med markedet.
GENERELLE FORHOLD
4.1
Forventet tidsplan
Udbuddet forventes gennemført i henhold til nedenstående tidsplan. Ordregiver forbeholder sig ret
til at ændre tidsplanen. Dog kan fristerne ikke gøres kortere end de minimumsfrister, der følger af
udbuds-loven.
AKTIVITET
Udbudsbekendtgørelse sendes til offentliggørelse
Besigtigelsesmøder
Orienteringsmøde
Frist for at stille spørgsmål
Tilbudsfrist
Evaluering og indhentning af dokumentation
Underretning om tildelingsbeslutning
Standstill perioden
Kontraktindgåelse
DATO
19. februar 2021
2. marts 2021 kl. 10.00-11.30 og 12.30-14.00
3. marts 2021 kl. 10.00-11.30
12. marts 2021
23. marts 2021 kl. 09.00
Uge 12-15
19. april 2021
19. april – 29. april 2021
30. april 2021
4.2
Besigtigelsesmøde
Ordregiver afholder besigtigelsesmøde
tirsdag, den 2. marts 2021 kl. 10.00
i Nr. Felding (Hol-
stebro) og
samme dag kl.12.30
i Kølvrå (Karup).
Udbudsbetingelser
Side 3 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0004.png
På besigtigelsesmøderne kan interesserede virksomheder besigtige minkgravene og forholdene om-
kring gravene. Møderne finder sted på følgende adresser:
Minkgravene ved Sognstrupvej 19
7500 Holstebro
og
Minkgravene ved Herningvej 22
7470 Karup
Af hensyn til planlægningen bedes tilbudsgiverne oplyse forventet deltagerantal via udbudsporta-
len senest den 1. marts 2021 kl. 23.59. Ordregiver forbeholder sig ret til at reducere antallet af re-
præsentanter pr. tilbudsgiver, som kan deltage i besigtigelsen. Der gælder ikke særlige krav til del-
tagernes påklædning eller værnemidler.
Tilbudsgiver kan stille spørgsmål under besigtigelsen. Hvis ordregiver vurderer, at spørgsmålet
ikke egner sig til besvarelse på mødet, vil ordregiver dog henvise tilbudsgiver til at stille spørgsmå-
let skriftligt efter fremgangsmåden i punkt 7.
Ordregiver vil udarbejde et kort referat fra besigtigelsesmøderne, som vil blive meddelt til alle til-
budsgivere, der deltager i udbuddet, via det elektroniske udbudssystem.
4.3
Orienteringsmøde
Ordregiver vil på et informationsmøde præsentere udbudsmaterialet, forklare baggrunden for ud-
buddet, formålet med den udbudte kontrakt, samt hvordan man afgiver tilbud.
Informationsmødet afholdes
onsdag, den 3.marts kl. 10:00 – 11:30
via Skype.
Informationsmødet afholdes på dansk.
Af hensyn til planlægningen bedes tilmelding ske via udbudssystemet senest en dag før informati-
onsmødet. Ved tilmelding bedes tilbudsgiver for hver af de tilmeldte oplyse navn, stillingsbeteg-
nelse og firmatilknytning. Der må maksimalt deltage 2 personer fra hver tilbudsgiver.
Udbudsbetingelser
Side 4 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0005.png
Tilbudsgiver kan stille spørgsmål under mødet. Hvis ordregiver vurderer, at et spørgsmål ikke eg-
ner sig til besvarelse på mødet, vil ordregiver henvise tilbudsgiver til at stille spørgsmålet skriftligt
efter fremgangsmåden i pkt. 7 nedenfor.
Referat/præsentation fra informationsmødet vil efterfølgende blive delt via udbudssystemet.
AFGIVELSE AF TILBUD
Tilbuddet skal afgives senest
tirsdag, den 23. marts 2021, kl. 09.00.
Tilbud, der modtages ef-
ter dette tidspunkt, vil blive afvist.
Tilbud skal afgives på dansk, dog accepteres dokumenter af teknisk, beskrivende karakter på en-
gelsk.
Tilbud skal afgives via EU-Supply (det elektroniske udbudssystem). Tilbud kan ikke afgives på an-
den vis, herunder via e-mail.
Det elektroniske udbudssystem kan tilgås via linket www.eu-supply.com.
Tilbuddet afgives ved, at tilbudsgiver uploader tilbuddet i det elektroniske udbudssystem. Når til-
buddet er uploadet og afsendt, kan tilbudsgiver, indtil tilbudsfristens udløb, ændre indholdet af det
eller trække det tilbage.
Ordregiver har ikke adgang til tilbuddets indhold, før fristens udløb.
Såfremt et tilbud indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den senest uplo-
adede udgave være den gældende. Tidsangivelsen i det elektroniske udbudssystem er afgørende
for, hvilken udgave der er den seneste.
Tilbudsgiver kan alene afgive ét tilbud, og tilbudsgiver har ikke adgang til at afgive alternative til-
bud.
Tilbudsgiver skal vedstå sit tilbud i tre måneder fra tilbudsfristens udløb.
Udbudsbetingelser
Side 5 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0006.png
UDBUDSMATERIALET
Udbudsmaterialet er grundlaget for tilbudsgivers afgivelse af tilbud. Udbudsmaterialet er tilgænge-
ligt via det elektroniske udbudssystem.
Udbudsmaterialet består af følgende dokumenter:
Udbudsbekendtgørelse
Disse udbudsbetingelser
Bilag til udbudsbetingelserne:
o
Bilag A: Skabelon til tilbudsbrev, som tilbudsgiver kan benytte ved afgivelse af sit
tilbud
o
Bilag B: Erklæring om underretning om behandling af personoplysninger
o
Bilag C: Skabelon til støtteerklæring
Udkast til rammeaftale, som indeholder de juridiske bestemmelser, der regulerer for-
holdet mellem aftaleparterne.
Udkast til rammeaftalens bilag 1-7, som indeholder detaljerede krav til de ydelser, der
anskaffes, og som bliver en del af rammeaftalen efter udbuddets afslutning.
Støtteerklæringen (Bilag C) er vedlagt som paradigme. Støtteerklæringen skal kun udfyldes og un-
derskrives af den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed
for tilbudsgiveren i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed. Støtteerklæringen skal
først indleveres af den vindende tilbudsgiver i forbindelse med indlevering af dokumentation for
oplysninger i ESPD´et, jf. fremgangsmåden i punkt 12, medmindre ordregiver benytter fremgangs-
måden i § 151, stk. 2.
Hvis tilbudsgiver finder, at der er elementer i rammeaftalen og/eller dennes bilag, som er uaccep-
table eller klart uhensigtsmæssige, kan tilbudsgiver efter fremgangsmåden i punkt 7, foreslå en æn-
dring af rammeaftalen/rammeaftalens bilag. Ordregiver vil konkret tage stilling til, om de foreslå-
ede ændringer vil blive indarbejdet.
Eventuelle ændringer af udbudsmaterialet vil blive meddelt til alle via det elektroniske udbudssy-
stem.
Udbudsbetingelser
Side 6 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0007.png
KOMMUNIKATION OG SPØRGSMÅL TIL ORDREGIVER
Al kommunikation i forbindelse med udbuddet, herunder spørgsmål til udbudsmaterialet, skal ske
på dansk via det elektroniske udbudssystem.
Tilbudsgivernes skriftlige spørgsmål og ordregivers besvarelser heraf vil i anonymiseret form lø-
bende blive meddelt alle via det elektroniske udbudssystem.
Spørgsmål skal stilles senest
den 12. marts.
Alle spørgsmål, der stilles inden denne frist, vil blive
besvaret. Spørgsmål stillet efter denne dato, vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at
ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage
inden tilbudsfristens udløb.
Spørgsmål, der modtages senere end seks dage inden udløbet af tilbudsfristen, kan ikke forventes
besvaret, medmindre tilbudsfristen samtidig udskydes, jf. udbudslovens § 93, stk. 4.
7.1
Ændringer i udbudsmaterialet
Ordregiver kan inden for rammerne af de gældende udbudsregler foretage ændringer i udbudsma-
terialet.
Såfremt en tilbudsgiver bliver opmærksom på fejl eller uhensigtsmæssigheder ved udbudsmateria-
let, bedes tilbudsgiver straks gøre ordregiver opmærksom herpå, således at ordregiver får mulighed
for at afhjælpe forholdet.
Såfremt ordregiver foretager væsentlige ændringer i udbudsmaterialet, vil fristen for aflevering af
tilbud blive forlænget. Ordregiver kan ikke foretage ændringer af grundlæggende elementer i ud-
budsmaterialet, herunder ændringer af tildelingskriterier.
Ændringer i udbudsmaterialet vil blive meddelt til alle via det elektroniske udbudssystem.
Udbudsbetingelser
Side 7 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0008.png
TILBUD
8.1
Tilbuddets indhold
Et tilbud består af følgende dokumenter:
(a)
(b)
(c)
(d)
Tilbudsbrev (Bilag A)
Udfyldte eller færdiggjorte bilag
ESPD
Erklæring om underretning om behandling af personoplysninger (Bilag B)
Tilbuddet behøver ikke at indeholde rammeaftalen og de bilag til rammeaftalen, som ikke skal ud-
fyldes/færdiggøres af tilbudsgiver. Rammeaftalen og disse bilag anses for accepteret af tilbudsgiver.
Ordregiver anbefaler ikke, at tilbudsgiver vedlægger sit tilbud andet materiale end det ovenfor an-
førte, herunder generelt salgsmateriale, da det øger risikoen for uoverensstemmelse og uklarheder i
tilbuddet. Det vil kun være det efterspurgte materiale, der indgår i tilbudsevalueringen.
Alle dokumenter, som inkluderes i tilbuddet, skal kunne læses i Microsoft Word og/eller som PDF.
Til-budsliste Bilag 5 skal indleveres i Microsoft Excel.
Ad (a) Tilbudsbrev
Tilbudsgiver bør vedlægge sit tilbud et tilbudsbrev (Bilag A), der bør indeholde følgende oplysnin-
ger:
Hvilken virksomhed eller sammenslutning, der afgiver tilbuddet.
E-mailadresse og telefonnummer, som ordregiver kan rette henvendelse til i forbindelse
med udbuddet.
Ad (b) Bilag
Tilbudsgiver bedes udfylde eller færdiggøre følgende bilag:
Bilag 1: Leverandørens løsningsbeskrivelse
Udbudsbetingelser
Side 8 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0009.png
Bilag 3: Bemanding og samarbejde
Bilag 5: Priser
Hvert bilag indeholder en vejledende tekst, der forklarer, hvordan bilaget udfyldes eller færdiggø-
res.
Ad (c) ESPD
Tilbudsgiver skal vedlægge sit tilbud ESPD som et foreløbigt bevis for:
1.
2.
at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, jf. udbudsbekendtgørelsens
punkt VI.3), og
at tilbudsgiver opfylder de minimumskrav til egnethed, der er fastsat i udbudsbe-
kendtgørelsens punkt III.1).
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD
for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enhe-
ders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Ad D) Erklæring om underretning om behandling af personoplysninger
Tilbudsgiveren bedes sammen med tilbuddet indgive en erklæring om underretning om behandling
af personoplysninger i forbindelse med udbud, jf. Bilag B. Erklæringen bedes udfyldes og under-
skrives af tilbudsgiveren.
8.2
Tilbuddet skal være endeligt og fuldkomment
Ordregiver kan ikke forhandle med tilbudsgiverne om de afgivne tilbud. Tilbuddet bør derfor være
udarbejdet på en sådan måde, at rammeaftalen kan indgås uden forudgående drøftelser mellem
tilbudsgiver og ordregiver.
Tilbudsgiver bør derfor også ved udfyldelsen/færdiggørelsen af bilagene så vidt muligt benytte for-
muleringer, der er egnet til at bære retlige forpligtelser, og ikke formuleringer som eksempelvis
"dette kunne tænkes at gå ud på, at …", "man kan også tænke sig, at …" eller "sædvanligvis anven-
des …", "vi har ofte med succes gjort …", "man kunne også forestille sig, at …", eller "det kunne
eventuelt søges løst ved, at …". Formuleringer, der ikke er egnet til at bære retlige forpligtelser, kan
efter omstændighederne blive behandlet som forbehold med de deraf følgende konsekvenser, jf.
punkt 8.3, nedenfor.
Udbudsbetingelser
Side 9 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0010.png
Det er tilbudsgivers ansvar at sikre, at tilbuddet er komplet og udformet i overensstemmelse med
retningslinjerne i udbudsmaterialet.
8.3
Om forbehold i tilbuddet
Tilbuddet må ikke indeholde forbehold over for mindstekrav eller grundlæggende elementer i
udbudsmaterialet. Forbehold over for mindstekrav eller grundlæggende elementer i udbudsmateri-
alet medfører, at tilbuddet bliver afvist.
Flere forbehold over for ikke-grundlæggende elementer i udbudsmaterialet kan medføre, at forbe-
holdene samlet set udgør et forbehold over for grundlæggende elementer.
Hvis tilbudsgiver er i tvivl om udfyldelsen eller færdiggørelsen af bilag eller i tilfælde af usikkerhed
om, hvorvidt et forbehold vil medføre afvisning af tilbuddet, opfordres tilbudsgiver til at stille
skriftlige spørgsmål, jf. punkt 7.
8.4
Fortrolige oplysninger i tilbuddet
Dokumenter eller oplysninger i tilbudsgivers tilbud kan være omfattet af reglerne om aktindsigt.
Konkurrenter m.fl. kan således anmode om aktindsigt i tilbud, der afgives. Anmodninger om akt-
indsigt fra andre virksomheder, der også deltager i udbudsprocessen, skal i henhold til praksis fra
Klagenævnet for Udbud efter omstændighederne imødekommes af ordregiver. Det indgår dog bl.a.
i bedømmelsen heraf, om tilbudsgiver har bedt om, at dele af tilbuddet behandles fortroligt og i den
forbindelse har indikeret, hvilke oplysninger/elementer i tilbuddet der skal behandles fortroligt.
Såfremt der er oplysninger eller elementer i tilbuddet, som af forretningsmæssige hensyn ønskes
undtaget fra aktindsigt, bedes tilbudsgiver derfor angive dette i sit tilbud. Ordregiver vil dog uanset
tilbudsgivers tilkendegivelser om fortrolighed være berettiget og forpligtet til at give aktindsigt i det
omfang, som følger af lovgivningen.
VURDERING AF TILBUD
Kontrakten vil blive tildelt den tilbudsgiver, der afgiver det økonomisk mest fordelagtige tilbud ud
fra tildelingskriteriet, som er anført i udbudsbekendtgørelsens pkt. II.2.5), bedste forhold mellem
pris og kvalitet.
Udbudsbetingelser
Side 10 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0011.png
Ordregiver vil i den forbindelse lægge følgende underkriterier til grund:
1. Pris 50 %
bedømt på grundlag af den samlede evalueringstekniske pris.
Den samlede evalueringstekniske pris opgøres som anført i Bilag 5 (Priser) på baggrund
af de deri anførte evalueringstekniske mængder.
2. Kvalitet 50 %
bedømt på grundlag af følgende delkriterier:
Løsningsbeskrivelse 70 %
Organisation og bemanding 30 %
Procentsatserne angiver de enkelte underkriteriers vægt i tilbudsevalueringen. Delkriterierne un-
der hvert underkriterie vægter med den angivne vægt.
EVALUERINGSMODEL
Ordregiver anvender prismodel baseret på gennemsnitspriser som sin evalueringsmodel. Prismo-
dellen omregner point for kvalitet til kronebeløb, som vægtes sammen med tilbudspriserne i evalu-
eringen af, hvilket tilbud der har det bedste forhold imellem pris og kvalitet.
I denne prismodel fastsættes omregningsbeløbet som gennemsnittet af tilbudspriserne divideret
med det højest mulige pointtal på kvalitetsskalaen:
Omregningsbeløb = gennemsnitspris/ (højeste point-laveste point)
Nedenunder kan der ses et eksempel på en prismodel, som taget fra Konkurrence og Forbrugersty-
relsens vejledning om evalueringsmodel:
Udbudsbetingelser
Side 11 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0012.png
10.1
Underkriteriet ”Pris”
Ordregiver beregner for hvert af de indkomne tilbud en samlet vægtet pris på baggrund af ovenstå-
ende prisevalueringsmodel efter evalueringssummen i Bilag 5, Priser.
Tilbudsgiverne skal derfor udfylde Tilbudslisten i Bilag 5. En ikke-udfyldt post eller en post udfyldt
med tegn eller bogstaver vil af Ordregiver blive tolket således, at tilbudsgiver har tilbudt den pågæl-
dende ydelse til 0 kr. Tilbudsgiver vil være forpligtet til at levere den pågældende ydelse til 0 kr.
Det bemærkes, at de anførte mængder i Bilag 5 er indikative og dermed alene af evalueringsteknisk
karakter, og er således på ingen måde forpligtende for Ordregiver i forhold de faktiske køb i kon-
traktperioden. Det faktiske forbrug kan således vise sig at blive såvel højere som lavere. Leverandø-
ren vil i kontraktperioden kun modtage betaling for de realiserede ydelser.
Udbudsbetingelser
Side 12 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0013.png
10.2
Underkriteriet ”Kvalitet”
a) Løsningsbeskrivelse
b) Organisation og bemanding
Vedr. a) Løsningsbeskrivelse
Evalueringsgrundlag
Tilbudsgiveren bør beskrive den tilbudte løsning med afsæt i følgende:
-
Hvordan tilbudsgiver vil sikre tilstrækkelig transportkapacitet til at transportere op til 700
ton Materiale om dagen til affaldsforbrændingsanlæggene, herunder hvordan tilbudsgiver i
den forbindelse vil sikre, at eventuelle udmeldte tidspunkter for indlevering til de enkelte
affaldsforbrændingsanlæg overholdes.
Hvordan tilbudsgiver vil sikre tilstrækkelig opgravningskapacitet til at opgrave op til 700
ton Materiale om dagen og læsse på ventende lastvogne, herunder hvordan opgravningska-
pacitet vil blive afstemt med transportkapaciteten.
I hvilket omfang tilbudsgiver stiller supplerende kapacitet til rådighed, hvormed forstås den
kapacitet, der overstiger Kontraktens minimumskrav på 700 ton om dagen, og som dermed
sætter tilbudsgiver i stand til at opgrave og transportere mere end 700 ton om dagen til af-
faldsforbrændingsanlæggene. Tilbudsgiver bør i den forbindelse beskrive i hvilket omfang
og med hvilket varsel, tilbudsgiveren tilbyder supplerende kapacitet i form af f.eks. ekstra
lastvogne, på alle tider af døgnet og i weekenderne.
Hvordan tilbudsgiver vil undgå spild af Materiale under transport, hvormed forstås både
transport indtil læsning på lastvogne i opgravningsområdet samt transport på offentlig vej.
Hvordan tilbudsgiver vil forestå logistikopgaven i Hovedydelse 1 både på daglig basis samt
de forventede løbende indmeldinger fra affaldsforbrændingsanlæggene.
-
-
-
-
Tilbudsgivers beskrivelse af tilbudsgivers løsningsbeskrivelse må være på max 10 A4-sider med
font størrelse 12. Såfremt tilbudsgivers løsningsbeskrivelse overstiger 10 A4-sider, vil ordregiver se
bort fra de sider, der følger efter side 10, og oplysninger angivet på disse sider vil derfor ikke indgå i
evalueringen af tilbuddet.
Evaluering
Ved evalueringen af tilbudsgivers løsningsbeskrivelse lægges der vægt på, at tilbudsgiveren tilbyder
en løsning, der sandsynliggør, at tilbudsgiveren kan opgrave og transportere mindst 700 ton Mate-
riale om dagen til affaldsforbrændingsanlæg samt overholde eventuelle udmeldte tidspunkter for
Udbudsbetingelser
Side 13 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0014.png
indlevering til affaldsforbrændingsanlæggene. Det vil i den forbindelse blive tillagt vægt, at tilbuds-
giver tilbyder en robust opgaveløsning, herunder en robust logistikhåndtering, der tager højde for
løbende indmeldinger og ændringer fra affaldsforbrændingsanlæggenes side samt tilbudsgiverens
daglige udfordringer, f.eks. forsinkelser hos lastvognene. Det vil endvidere tillægges vægt, hvis til-
budsgiver tilbyder en supplerende kapacitet, herunder hvis denne tilbydes med kort varsel. Derud-
over tillægges det vægt, at tilbudsgiveren tilbyder tiltag, der kan minimere risikoen for spild under
transporterne, f.eks. ved at tilbyde containere med skvulpeplader eller ekstra låsemekanismer.
Vedr. b) Organisation og bemanding
Evalueringsgrundlag
Tilbudsgiver bør vedlægge CV’er indeholdende referencer og rådighed for projektet, for de tilknyt-
tede nøglemedarbejdere inden for kategorierne ”formand” og ”administrative kontraktansvarlige”
jf. Bilag 3. Tilbudsgiver bør endvidere vedlægge en beskrivelse af, at den samlede medarbejderstab
kan dække alle Kontraktens ydelser i bred forstand, samt en overordnet beskrivelse af hvordan til-
budsgiveren vil nyttiggøre kompetencerne og bemande de enkelte ydelser optimalt, som de er op-
delt og beskrevet i kravspecifikationen. Der bør endvidere være en beskrivelse af tilbudsgiverens
bemandingsplan, nødbemandingsplan ved sygdom, ferie eller ekstraopgaver mv.
Derudover bør tilbudsgiver vedlægge et organisationsdiagram eller lign., der anskueliggør tilbuds-
givers organisering i forbindelse med løsningen af opgaven.
Tilbudsgivers beskrivelse af Organisation og bemanding inkl. CV’er må være på max 10 A4-sider
med font størrelse 12. Et organisationsdiagram eller lignende tæller dog ikke med i opgørelsen. Så-
fremt tilbudsgivers besvarelse overstiger 10 A4-sider, vil ordregiver se bort fra de sider, der følger
efter side 10, og oplysninger angivet på disse sider vil derfor ikke indgå i evalueringen af tilbuddet.
Evaluering
Der lægges vægt på, at tilbudsgiver tilbyder nøglemedarbejdere, som har relevant erfaring med at
styre størrelsesmæssigt lignende projekter, og som kan sikre opgavernes fremdrift og udførelse in-
den for korte deadlines. Derudover lægges der vægt på, at tilbudsgiver stiller et samlet kompetent
mandskab til rådighed for Kontrakten, samt at tilbudsgiver formår at nyttiggøre medarbejdernes
kompetencer i forhold til de konkrete opgaver. Det vil endvidere tillægges vægt, hvis tilbudsgiver
sandsynliggør, at der for perioden ultimo maj til medio juli, tilbydes en bemanding, der kan levere
de forventede ydelser, og hvor der er taget højde for ferie, sygdom mv. Der lægges desuden vægt på,
Udbudsbetingelser
Side 14 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0015.png
at der tilbydes en robust organisation med en klar rolle- og ansvarsfordeling og tydelige komman-
doveje – både internt i organisationen og eksternt til ordregiver.
10.2.1
Beskrivelse af pointskala
Med hensyn til det kvalitative underkriterie Kvalitet vil hvert tilbud blive tildelt point i henhold til
en kvalitativ bedømmelse.
Den kvalitative bedømmelse vil blive foretaget for hvert delkriterie, der hører under det kvalitative
underkriterie. Den kvalitative bedømmelse vil blive foretaget i overensstemmelse med evaluerings-
grundlaget, der knytter sig til det pågældende delkriterie, jf. punkt 10.2.
Den kvalitative bedømmelse vil basere sig på følgende sproglige skala:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bedst mulige opfyldelse af kriteriet (0 point)
Glimrende/fortrinlig opfyldelse af kriteriet (1 point)
God/meget tilfredsstillende opfyldelse af kriteriet (2 point)
Over middel i opfyldelse af kriteriet (3 point)
Middel/tilfredsstillende opfyldelse af kriteriet (4 point)
Under middel i opfyldelse af kriteriet (5 point)
Ikke tilfredsstillende opfyldelse af kriteriet (6 point)
Ringe opfyldelse af kriteriet (7 point)
Dårlig opfyldelse af kriteriet (8 point)
Sammen med den kvalitative bedømmelse vil ordregiver tildele det antal point, der svarer til be-
dømmelsen på den sproglige skala. Der tildeles hele point, og der gives således ikke point med deci-
maltal.
Det antal point, som tildeles i henhold til et delkriterie, indgår sammen med vægtningen af delkri-
teriet i beregningen af det samlede antal point for det kvalitative underkriterie, som delkriteriet hø-
rer under.
Den samlede antal point for det kvalitative underkriterie beregnes ved hjælp af følgende formel:
Point for delkriterie 1 ×
Point for delkriterie 2 ×
�½
�½
+
�½
�½
Vægt af delkriterie 1
Vægt af delkriterie 2
Point for underkriterie =
Summen af vægtene for delkriterierne
Udbudsbetingelser
Side 15 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0016.png
På underkriterie-niveau kan det samlede antal point udgøre et decimaltal. Dette decimaltal afrun-
des ikke ved omregning af point for kvalitet til kronebeløb.
ÅBNING OG VURDERING AF TILBUDDENE
Ordregiver åbner tilbuddene efter tilbudsfristens udløb.
Tilbudsgiverne har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbud.
Efter tilbuddene er åbnet, vil ordregiver som det første skridt vurdere, om tilbuddene opfylder de
formelle krav i udbudsmaterialet. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159,
stk. 5 og 6, hvis tilbuddet ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Uanset anvendelsen af ordet "skal" i udbudsmaterialet forbeholder ordregiver sig endvidere retten
til at indhente yderligere oplysninger inden for rammerne af ovennævnte bestemmelser. Ordregi-
ver er imidlertid ikke forpligtet til at indhente yderligere oplysninger eller dokumentation fra til-
budsgiverne.
Ordregiver kan endvidere afklare eventuelle uklarheder i tilbuddene inden for udbudslovens ram-
mer.
Ordregiver vurderer endvidere, om tilbuddene er konditionsmæssige. Tilbuddene vil herefter blive
vurderet som beskrevet i punkt 9.
UDBUDDETS AFSLUTNING
Før tildeling af Kontrakten skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele Kontrak-
ten, have fremlagt dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens § 159,
stk. 2, og udbudsbekendtgørelsens punkt III.1) og VI.3).
Når ordregiver har vurderet, hvilket tilbud der er det tilbud med bedste forhold mellem pris og kva-
litet, jf. punkt 9, og har indhentet ovenstående dokumentation, træffer ordregiver beslutning om
tildeling af Kontrakten.
Udbudsbetingelser
Side 16 af 17
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388669_0017.png
Ordregiver er ikke forpligtet til at tildele Kontrakten og forbeholder sig adgangen til at aflyse ud-
buddet.
Uanset om Kontrakten tildeles en anden tilbudsgiver, er tilbudsgiver bundet af sit tilbud, indtil or-
dregiver har indgået Kontrakten, men dog ikke længere end vedståelsesfristen.
Efter Ordregivers beslutning om tildeling af Kontrakten underretter Ordregiver samtlige tilbudsgi-
vere om tildelingsbeslutningen. Underretningen af de tilbudsgivere, der har afgivet et konditions-
mæssigt tilbud, men som ikke tildeles Kontrakten, vil indeholde en kort redegørelse for de rele-
vante grunde for beslutningen, herunder det vindende tilbuds karakteristika og fordele set i forhold
til det ikke accepterede tilbud og navnet på den vindende tilbudsgiver, samt hvornår standstill-pe-
rioden udløber. Underretningen af de tilbudsgivere, der ikke har afgivet et konditionsmæssigt til-
bud, vil indeholde en begrundelse for, hvorfor tilbuddet er afvist som ukonditionsmæssigt.
Underretningen af tilbudsgiverne om tildelingsbeslutningen medfører ikke, at Kontrakten er ind-
gået. Kontrakten anses først for indgået, når den er underskrevet. Ordregiver anser ikke udbuddet
for afsluttet, før Kontrakten er underskrevet.
ØVRIGE OPLYSNINGER
Den udbudte Kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter af følgende årsag:
Ordregiver har vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt af både praktiske og økonomiske årsager,
hvis Kontrakten indgås med en leverandør, der har det samlede overblik og kan forestå den nød-
vendige planlægning og koordinering på tværs af lokationerne. Heri er også inddraget hensynet til
leverandørens eventuelle synergieffekter og mulighed for at udbrede erfaringer, således at ydel-
serne leveres på bedste og hurtigste vis.
Tilbudsgivers omkostninger forbundet med at afgive tilbud er ordregiver uvedkommende, herun-
der også hvis ordregiver måtte beslutte at aflyse udbuddet uden tildeling af kontrakt.
Ordregiver behandler personoplysninger i forbindelse med tilbud, typisk kontaktoplysninger for en
eller flere medarbejdere hos tilbudsgiver. Databeskyttelsesforordningen giver rettigheder til de re-
gistrerede, og ordregivers behandling af personoplysninger er beskrevet i privatlivspolitikken på
https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Ledelsessekretariat/FVST_Databe-
skyttelsespolitik.pdf
Udbudsbetingelser
Side 17 af 17