Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 217 § 24 Bilag 3
Offentligt
2388668_0001.png
Rammeaftale
vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
mellem
Fødevarestyrelsen
CVR-nr. 62534516
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Danmark
(herefter benævnt ”Kunden”)
og
[Leverandørens navn]
CVR-nr. [Leverandørens CVR-nr.]
[Leverandørens adresse]
[Leverandørens postnr. og by]
[Leverandørens land]
(herefter benævnt ”Leverandøren”)
(enkeltvis benævnt “Part” og samlet “Parterne”).
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
BAGGRUND OG FORMÅL
DEFINITIONER
LEVERANDØRENS YDELSER
5
5
6
4.
LEVERANDØRENS BEMANDING OG ORGANISATION
6
5.
SAMARBEJDE OG KUNDENS MEDVIRKEN
9
6.
7.
HABILITET
MYNDIGHEDSKRAV OG OVERHOLDELSE AF GÆLDENDE RET
11
11
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
TAVSHEDSPLIGT
GARANTI
PROCEDURE FOR BESTILLING AF YDELSER
KUNDENS UDSKYDELSESRET
VEDERLAG
FAKTURERING OG BETALING
LEVERANDØRENS MISLIGHOLDELSE
12
13
13
14
14
15
16
14.5.1
14.5.2
15.
Kundens ophævelse af en Leverancekontrakt
Kundens ophævelse af Kontrakten
18
19
21
KUNDENS MISLIGHOLDELSE
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 2 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0003.png
16.
ERSTATNING OG FORSIKRING
22
17.
18.
19.
FORCE MAJEURE
OVERDRAGELSE
VARIGHED OG OPSIGELSE
23
23
24
19.6.1
19.6.2
Udelukkelsesgrunde, der var til stede på tidspunktet for tildeling
Udelukkelsesgrunde, der opstår i Kontraktens løbetid
26
27
19.8.1
19.8.2
20.
21.
22.
23.
Leverandørens erstatningskrav
Kundens erstatningskrav
27
28
29
29
30
30
ÆNDRINGER OG FORTOLKNING
TVISTER
SELVSTÆNDIG AFTALE
UNDERSKRIFTER
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 3 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0004.png
BILAG
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 3
Bilag 4
Bilag 5
Bilag 6
Bilag 7
Leverandørens løsningsbeskrivelse
Kravspecifikation
Bemanding og samarbejde
Leverancekontrakt
Priser
Arbejdsklausul og Samfundsansvar (CSR)
[Underskrevet støtteerklæring]
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 4 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0005.png
1.
BAGGRUND OG FORMÅL
Denne Kontrakt er indgået mellem Parterne efter afholdelse af forudgående udbud annonceret i EU-
Tidende, jf. udbudsbekendtgørelse nr. [Indsæt nr.].
Kontrakten regulerer samarbejdet mellem Leverandøren og Kunden om opgravning og bortkørsel af
aflivede mink i Kølvrå ved Karup og Nr. Felding ved Holstebro.
Nærværende Kontrakt omfatter opgravning og transport af Materiale, bestående af mink, jord og
kalk, til affaldsforbrændingsanlæg (Hovedydelse 1 – Opgravning af Materiale) samt yderligere op-
gravning og transport af jord, klassificeret som affald, fra bunden af renderne (Hovedydelse 2 – Op-
gravning af Jordaffald). Derudover omfatter Kontrakten efterfølgende reetablering af opgravnings-
områderne (Hovedydelse 3 - Reetablering), således at områderne efterlades afrettet.
2.
DEFINITIONER
Ved Arbejdsdag forstås mandag til fredag bortset fra danske helligdage, juleaftensdag, nytårsaftens-
dag og grundlovsdag.
Ved Dag forstås kalenderdag.
Ved Jordaffald forstås den jord i bunden af renderne, som ligger under minkkadaver og kalk, og som
af kommunerne klassificeres som affald, når det opgraves.
Ved Kontrakten forstås denne rammeaftale og bilag med alle senere ændringer og tillæg.
Ved Leverancekontrakt forstås en indgået leverancekontrakt om udførelse af en Ydelse, jf. Bilag 4.
Ved Materiale forstås de minkkadaver og kalk, der blev nedgravet i renderne i november 2020, og
som er blandet med den omkringliggende jord.
Ved Ydelsen/-erne forstås de konkrete Ydelser, som Kunden bestiller fra Leverandøren i overens-
stemmelse med retningslinjerne i pkt. 10.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 5 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0006.png
3.
3.1
LEVERANDØRENS YDELSER
Leverandørens leveringsforpligtelse
Leverandøren er under Kontrakten forpligtet til efter Kundens bestilling at udføre Ydelserne inden
for rammerne af ydelsesbeskrivelsen i Bilag 2 og som nærmere beskrevet i Leverancekontrakt for
den konkrete bestilling. Bestilling af Ydelserne sker i overensstemmelse med retningslinjerne i pkt.
10.
Leverandøren har forud for underskrivelsen af Kontrakten udfærdiget Bilag 1, Leverandørens løs-
ningsbeskrivelse, der afspejler, hvordan Ydelser under Kontrakten påtænkes løst af Leverandøren.
Leverandøren anvender de metoder og værktøjer, der er beskrevet i Bilag 1, Leverandørens løsnings-
beskrivelse. Indholdet af Leverandørens løsningsbeskrivelse, Bilag 1, kan ikke påberåbes til støtte
for, at de i Kontrakten og Bilag 2 anførte krav ikke opfyldes.
Leverandøren skal udføre Ydelserne i overensstemmelse med god skik inden for det pågældende
brancheområde og herunder sikre, at det vil ske på et sådant professionelt og fagligt kvalificeret ni-
veau, som Kunden med føje kan forvente i henhold til Kontrakten.
Kunden har ret – men ikke pligt – til at købe Ydelser under Kontrakten. Kontrakten begrænser såle-
des ikke på nogen måde Kundens ret til at købe tilsvarende Ydelser hos andre leverandører, ligesom
Kunden er berettiget til selv at forestå udførelse af Ydelserne. Leverandøren er ikke garanteret nogen
minimumsomsætning.
3.2
Leveringssted
Leverandøren skal levere Ydelserne fra de to opgravningsområder i hhv. Kølvrå ved Karup og Nr.
Felding ved Holstebro. Leverandøren skal endvidere som en del af sine Ydelser transportere Mate-
riale og Jordaffald til lokationer i hele Danmark efter nærmere aftale med Kunden.
4.
4.1
LEVERANDØRENS BEMANDING OG ORGANISATION
Generelt
Leverandøren skal i hele Kontraktens løbetid opretholde den til opfyldelse af Kontrakten fornødne
kapacitet og viden i sin bemanding. Leverandøren skal sikre, at der til enhver tid vil blive stillet de
nødvendige ressourcer til rådighed for udførelsen af Ydelserne.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 6 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0007.png
Leverandøren skal stille de i Bilag 1 anførte nøglemedarbejdere til rådighed for udførelsen af Ydel-
serne. Nøglemedarbejdernes opgaver og deltagelse i opfyldelsen af Leverancekontrakten skal svare
til beskrivelsen i Bilag 1 og Bilag 3, med de konkrete tilpasninger, der måtte følge af Leverancekon-
trakten.
Leverandørens medarbejdere og eventuelle underleverandører, der deltager i opfyldelse af Kontrak-
ten, skal alle være i besiddelse af de fornødne kompetencer og kvalifikationer, herunder relevant og
nødvendig uddannelse, viden og erfaring, i forhold til at kunne varetage deres roller i forbindelse
med opfyldelse af Kontrakten.
Leverandørens bemanding skal i øvrigt opfylde de krav, der fremgår af Bilag 2.
Udfører Leverandøren ikke Ydelserne med den tilstrækkelige kvalitet og under overholdelse af de
aftalte frister, skal Leverandøren tilpasse bemandingen, jf. pkt. 4.2.
4.2
Udskiftning af bemanding
Leverandøren skal af hensyn til kontinuiteten og kvaliteten i arbejdet i videst muligt omfang undgå
udskiftning af personer allokeret til opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakter. Nøglemedar-
bejdere hos Leverandøren må kun udskiftes efter godkendelse af Kunden, medmindre det er begrun-
det i personens forhold, såsom længererevarende sygdom, orlov eller fratrædelse. Leverandøren skal
efter Kundens anmodning udskifte en allokeret person, hvis Kundens anmodning er rimeligt begrun-
det.
Ved udskiftning af en allokeret person skal den nye person mindst have samme kvalifikationer som
den udskiftede person. Dette godtgøres ved forevisning af CV for den nye person, som skal være i
overensstemmelse med kravene til CV'er i Bilag 3. Udskiftningen må ikke påføre Kunden omkost-
ninger og må ikke føre til forsinkelser i opfyldelsen af Leverancekontrakter. Kunden forbeholder sig
ret til at afvise en person, hvis denne skønnes ikke at have samme kvalifikationer og erfaring som
angivet i Bilag 3.
I tilfælde af udskiftning skal Leverandøren på Kundens vegne sørge for, at den eller de nye personer
modtager underretning om Kundens behandling af deres personoplysninger i overensstemmelse
med den til enhver tid gældende lovgivning vedrørende behandling af personoplysninger.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 7 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0008.png
Kunden kan kræve, at Leverandøren og/eller dennes underleverandører udskifter medarbejdere,
hvis disse gentagne gange ignorerer Kontraktens krav, herunder krav til kvalitet, sikkerhed og sund-
hed samt arbejdsmiljø.
4.3
Underleverandører
Leverandørens eventuelle samarbejdspartnere, der bidrager til opfyldelsen af Kontrakten, er at anse
som underleverandører.
Leverandørens anvendelse af underleverandører fremgår af Bilag 3, herunder hvordan underleve-
randørerne nærmere er involveret i opfyldelsen af Kontrakten.
Leverandøren kan ikke uden Kundens skriftlige samtykke overlade opfyldelsen af Kontrakten til un-
derleverandører eller udskifte en underleverandør. Kunden kan ikke nægte et sådant samtykke uden
rimelig grund. Leverandøren skal sikre, at udskiftning af underleverandører sker i overensstemmelse
med de til enhver tid gældende udbudsregler.
Kunden skal have oplysninger om navn, kontaktoplysninger samt juridisk repræsentant på de un-
derleverandører, der anvendes i forbindelse med Ydelsernes udførelse på ethvert tidspunkt i Kon-
traktens varighed. Leverandøren har senest på tidspunktet for indgåelse af Kontrakten afgivet disse
oplysninger for de underleverandører, der anvendes i forbindelse med opfyldelsen af Kontrakten, jf.
Bilag 3.
Leverandøren skal uden ugrundet ophold give meddelelse om enhver ændring i underleverandører-
nes oplysninger. Ved enhver ændring i anvendelsen af underleverandører, herunder ved udskiftning
eller ved nye underleverandører, skal Bilag 3 opdateres i overensstemmelse hermed, jf. pkt. 20.
Leverandøren skal på Kundens vegne sørge for, at de juridiske repræsentanter modtager underret-
ning om Kundens behandling af personoplysningerne i overensstemmelse med den til enhver tid
gældende lovgivning vedrørende behandling af personoplysninger.
Leverandørens anvendelse af underleverandører indebærer ingen begrænsning i Leverandørens an-
svar for opfyldelse af kravene i Kontrakten. Kunden kan i alle tilfælde rette direkte henvendelse til
Leverandøren, selv om Leverandøren helt eller delvist har overladt opfyldelsen af kravene til en eller
flere underleverandører.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 8 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0009.png
Leverandøren hæfter for sine underleverandørers ydelser på ganske samme måde som for sine egne
forhold. Derudover kan underleverandører ikke i medfør af Kontrakten rejse nogen former for krav
over for Kunden, hverken betalingskrav eller erstatningskrav.
4.4
Støttende enheder (Afsnittet slettes ved kontraktindgåelse, hvis Leverandø-
ren ikke har støttende enheder)
Leverandøren har i forbindelse med udbuddet baseret sin opfyldelse af Kontrakten på andre (støt-
tende) juridiske enheders formåen i henhold til udbudslovens § 144.
Leverandøren har baseret sig på en juridisk enheds uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer
eller relevante erfaring med konkrete ydelser under Kontrakten, jf. Bilag 7, og den pågældende juri-
diske enhed skal derfor udføre disse konkrete Ydelser.
Leverandøren har baseret sig på en juridisk enheds finansielle og økonomiske formåen, jf. Bilag 7,
og den pågældende juridiske enhed er derfor forpligtet til at stille den økonomiske og finansielle
formåen til rådighed for Kontraktens opfyldelse. Endvidere hæfter Leverandøren og den pågældende
juridiske enhed, som Leverandøren baserer sig på, solidarisk for Kontraktens opfyldelse, jf. Bilag 7.
4.5
Konsortier eller andre sammenslutninger (Afsnittet slettes ved kontraktind-
gåelse, hvis Leverandøren ikke er et konsortium eller anden sammenslut-
ning)
Leverandøren er en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), og de deltagende virk-
somheder hæfter solidarisk for opfyldelsen af Kontrakten. Leverandøren har udpeget en fælles be-
fuldmægtiget for de i sammenslutningen deltagende virksomheder. Denne er bemyndiget til at træffe
beslutninger på vegne af deltagende virksomheder om ethvert forhold i relation til Kontrakten. Den
fælles befuldmægtigede er tillige kontaktperson for Leverandøren, jf. pkt. 5.1.
5.
5.1
SAMARBEJDE OG KUNDENS MEDVIRKEN
Samarbejde
Parterne er forpligtede til i hele Kontraktens og Leverancekontrakternes løbetid at samarbejde aktivt
og med en positiv, professionel og ansvarlig tilgang samt hver især at yde en særdeles betydelig ind-
sats for at sikre den bedst mulige udførelse af Ydelserne samt opnåelse af det bedste resultat i forhold
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 9 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0010.png
til kravspecifikationen i Bilag 2. Parterne skal udvise den fleksibilitet, som må anses for rimelig og
sædvanlig, ved udførelse af Ydelserne.
Parterne skal løbende informere hinanden om ethvert forhold, som skønnes at have betydning for
Leverandørens opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakter. Herunder skal Parterne loyalt ud-
veksle information og dokumentation i det omfang, det er relevant for opfyldelse af Kontrakten og
Leverancekontrakter.
Kunden skal efterkomme rimelige anmodninger fra Leverandøren om udlevering af yderligere infor-
mation og dokumentation, som Kunden er i besiddelse af, når dette er relevant for Leverandørens
opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakter, og udlevering ikke strider mod Kundens forplig-
telser over for tredjemand.
Leverandøren skal ligeledes loyalt og uden ugrundet ophold give Kunden eller en af Kunden udpeget
tredjemand adgang til alle yderligere oplysninger og dokumentation, der er nødvendige for opfyl-
delse af Kontrakten og Leverancekontrakter.
Parterne kan ikke med henvisning til andre tavshedsforpligtelser, end de, der følger af lov eller sæd-
vanlig aftalemæssig praksis, afslå at udlevere den efterspurgte information og dokumentation.
Kunden og Leverandøren har i Bilag 3 hver udpeget en kontaktperson, som har ansvaret for den
løbende dialog i Kontraktens og Leverancekontrakternes løbetid.
Samarbejdet skal i øvrigt foregå som nærmere beskrevet i Bilag 2 med de tilpasninger, der fremgår
af den konkrete Leverancekontrakt.
5.2
Kundens medvirken
I Bilag 2 og Bilag 3 er angivet, i hvilken udstrækning Kunden bistår Leverandøren ud over deltagelse
i eventuel samarbejdsorganisation. I det omfang det er relevant, kan dette være yderligere beskrevet
i Leverancekontrakten.
Leverandøren kan alene forvente, at Kunden medvirker til Ydelsernes udførelse i det omfang, det
udtrykkeligt fremgår af Kontrakten eller en Leverancekontrakt.
Kunden står dog i rimeligt omfang til rådighed for besvarelse af Leverandørens spørgsmål i forbin-
delse med Ydelsernes udførelse.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 10 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0011.png
6.
HABILITET
Af hensyn til uafhængigheden, troværdigheden og pålideligheden ved Ydelsernes udførelse skal Le-
verandøren sørge for, at hverken Leverandøren eller de hos Leverandøren ansvarlige og deltagende
medarbejdere varetager eller har varetaget opgaver for andre kunder, som vil kunne medføre tvivl
om Leverandørens habilitet.
Tilsvarende skal Leverandøren sørge for, at Leverandørens og dennes medarbejderes ejerinteresser
eller tilsvarende interesser i selskaber eller virksomheder ikke vil kunne medføre tvivl om Leveran-
dørens habilitet.
Leverandøren skal straks give meddelelse til Kunden, hvis der måtte opstå forhold, som kan give
anledning til tvivl om Leverandørens uafhængighed og habilitet.
7.
7.1
MYNDIGHEDSKRAV OG OVERHOLDELSE AF GÆLDENDE RET
Generelt
Leverandøren indestår for, at Leverandørens udførelse af Ydelserne opfylder alle relevante myndig-
hedskrav, herunder regler om håndtering af animalske biprodukter, jf. forordningen om animalske
biprodukter
1
og gennemførelsesforordningen
2
til denne. Derudover skal Leverandøren søge de nød-
vendige myndighedstilladelser til løsning af Ydelserne, herunder bl.a. tilladelse til opsamling af spil-
devand og anmeldelse af anlægsarbejdet.
Leverandørens udførelse af Ydelserne skal overholde den i Bilag 6 angivne arbejdsklausul og de i
Bilag 6 angivne krav til samfundsansvar (CSR).
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1069/2009 af 21. oktober 2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biproduk-
ter og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1774/2002 (forordningen om animalske
biprodukter)
2
Kommissionens forordning (EU) nr. 142/2011 af 25. februar 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1069/2009 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om gen-
nemførelse af Rådets direktiv 97/78/EF for så vidt angår visse prøver og genstande, der er fritaget for veterinærkontrol ved grænsen som
omhandlet i samme direktiv
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 11 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0012.png
7.2
Persondata
Leverandøren behandler ikke personoplysninger på vegne af Kunden under Kontrakten. Leverandø-
rens eventuelle behandling af personoplysninger sker derfor under Leverandørens eget ansvar som
dataansvarlig.
8.
TAVSHEDSPLIGT
Leverandøren og dennes medarbejdere skal iagttage ubetinget tavshed med hensyn til oplysninger
om Kundens eller andres forhold og data, som de får kendskab til i forbindelse med opfyldelse af
Kontrakten. Det indebærer også, at Leverandøren og dennes medarbejdere ikke må udtale sig om
arbejdet til offentligheden. Såfremt Leverandøren og dennes medarbejdere bliver kontakten af pres-
sen, skal der henvises til Kundens presseafdeling.
Leverandøren skal pålægge eventuelle underleverandører, deres medarbejdere og andre, der bistår
Leverandøren i forbindelse med opfyldelse af Kontrakten, en tilsvarende forpligtelse. Kunden kan
forlange, at hver enkelt medarbejder hos Leverandøren og eventuelle underleverandører skal under-
skrive sædvanlige tavshedserklæringer.
Leverandøren og eventuelle underleverandører må ikke i nogen anden del af sin virksomhed gøre
brug af de oplysninger, de kommer i besiddelse af i forbindelse med udførelse af Ydelserne under
Kontrakten, ligesom Leverandøren og eventuelle underleverandører ikke på nogen måde må stille
oplysningerne til rådighed for tredjemand uden Kundens forudgående skriftlige tilladelse.
Leverandøren må ikke uden Kundens forudgående skriftlige tilladelse udsende offentlig meddelelse
om Kontrakten eller offentliggøre noget af Kontraktens indhold. Leverandøren må dog anvende Kon-
trakten som reference ved udbud.
For Kundens medarbejdere gælder reglerne for ansatte i den offentlige forvaltning. Rådgivere og
andre, der bistår Kunden, pålægges tilsvarende tavshedspligt. De oplysninger, som Kunden, Kun-
dens rådgivere eller andre, der bistår Kunden, får om Leverandørens forhold, vil således være un-
derlagt disse regler.
Tavshedspligten er tillige gældende efter Kontraktens ophør, uanset årsagen til ophøret.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 12 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0013.png
9.
GARANTI
Leverandøren garanterer og indestår for
at opretholde den til opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakterne fornødne ka-
pacitet og viden, herunder i form af kvalificerede medarbejdere i alle aftalers løbetid,
jf. pkt. 4,
sin habilitet i overensstemmelse med pkt. 6,
at den til enhver tid gældende lovgivning for medarbejderne, herunder lovgivning om
opholdstilladelse, ansættelsesbeviser og skat, er overholdt for samtlige medarbejdere
beskæftiget med opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakterne,
at alle Ydelserne omfattet af Leverancekontrakterne i øvrigt opfylder alle relevante
myndighedskrav og love, herunder regler til animalske biprodukter og transport af
disse, således som disse foreligger ved Kontraktens underskrivelse og senere, jf. pkt.
7.1,
at behandle alle oplysninger i overensstemmelse med tavshedspligten, jf. pkt. 8,
at forsikringer, jf. punkt 16.1, er tegnet og i kraft.
10.
PROCEDURE FOR BESTILLING AF YDELSER
Når Kunden ønsker at få en Ydelse udført, sker dette ved indgåelse af en Leverancekontrakt, jf. Bilag
4.
Tildeling sker ved, at Kunden fremsender en e-mail til Leverandøren med udkast til Leverancekon-
trakt jf. Bilag 4.
Kunden beskriver Ydelsen, jf. Bilag 4. Ved beskrivelsen af Ydelsen skal Kunden holde sig inden for
rammerne af Bilag 2.
Desuden skal e-mailen indeholde et estimat over de forventede mængder, som Ydelsen omfatter, og
som afregnes på baggrund af de i Bilag 5 anførte priser. Kundens estimat er ikke udtryk for en ga-
ranteret mængde, og Leverandøren modtager betaling for de dokumenterede leverede Ydelser, jf.
punkt 12.
På baggrund af Kundens bestilling, sender Leverandøren hurtigst muligt og inden 24 timer for mod-
tagelse af Kundens bestilling en bekræftelse på modtagelse.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 13 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0014.png
Ydelsen kan tidligst bestilles til påbegyndelse 72 timer efter Kundens bestilling.
11.
KUNDENS UDSKYDELSESRET
Med et varsel på mindst 12 timer er Kunden berettiget til at udskyde en Ydelse.
Leverandøren skal efter modtagelsen af varslet hurtigst muligt og senest ved varslets udløb indstille
udførelse af Ydelsen, indtil Kunden måtte meddele Leverandøren, at Ydelsen skal genoptages.
I det omfang Leverandøren som følge af udskydelsen påføres dokumenterede meromkostninger, skal
disse godtgøres af Kunden. Leverandøren er forpligtet til at begrænse disse udgifter mest muligt,
herunder ved i videst muligt omfang at beskæftige de pågældende medarbejdere med andre opgaver.
Leverandøren skal dokumentere dette.
Når Kunden senere måtte meddele Leverandøren, at udførelsen af Ydelsen skal genoptages, skal
dette ske hurtigst muligt og senest inden 72 timer efter Leverandørens modtagelse af Kundens med-
delelse.
Hver midlertidig udskydelse kan ikke overstige 10 Arbejdsdage.
Hvis grænsen i foregående afsnit overskrides, uden at Kunden endnu har afgivet meddelelse om, at
Ydelsen skal genoptages, er Leverandøren berettiget til skriftligt at anmode om Kundens stillingta-
gen til, om Ydelsen skal genoptages, eller om en konkret Ydelse ikke skal udføres, jf. pkt. 19.3.
Kundens stillingtagen skal fremsendes til Leverandøren senest 2 Arbejdsdage efter Kundens modta-
gelse af Leverandørens forespørgsel. Såfremt Kunden ikke fremsender en sådan stillingtagen, kan
Leverandøren ophæve den pågældende Leverancekontrakt.
12.
VEDERLAG
Leverandøren er berettiget til vederlag i henhold til enhedspriserne i Bilag 5, på baggrund af de do-
kumenterede leverede Ydelser. Dokumentationskrav fremgår af Bilag 2. Såfremt der ikke foreligger
den nødvendige dokumentation for Ydelserne, kan Leverandøren ikke fremsende faktura.
Alle priser er angivet i danske kroner og inkluderer alle ved Kontraktens indgåelse gældende afgifter,
bortset fra moms. Ved ændring af gældende danske afgifter, der er direkte henførbare til Ydelserne,
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 14 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0015.png
skal priserne reguleres med den økonomiske nettokonsekvens heraf, således at Leverandøren stilles
uændret.
Leverandøren har bevisbyrden for en eventuel stigning i afgifterne, og at disse er direkte henførbare
til de af Kontrakten omfattede Ydelser og nettokonsekvenserne heraf. Leverandøren er endvidere
forpligtet til at oplyse Kunden om en eventuel ændring i nedadgående retning af sådanne afgifter.
Leverandørens enhedspriser reguleres ikke i Kontraktens løbetid.
Med undtagelse af godtgørelse af Leverandørens udgifter til broafgift samt eventuelle udgifter til be-
handlingsanlæg for modtagelse af Jordaffald, inkluderer Leverandørens vederlag alle Leverandørens
omkostninger, herunder eventuelle omkostninger til forsikring, kontorhold og materialeproduktion
m.v. Leverandøren er således ikke berettiget til yderligere vederlag, ud over hvad der er fastlagt i
Kontrakten.
13.
FAKTURERING OG BETALING
Fakturering skal ske i henhold til de enhver tid gældende regler om elektronisk afregning med of-
fentlige myndigheder med anvendelse af EAN-nummer
5798000986008.
Fakturaen skal endvidere indeholde følgende oplysninger:
Kundens ordrenummer K21-0016
Specifikation af det opgravningsområde, som Ydelsen vedrører
Specifikation af de udførte Ydelser, herunder enhedspriser og fakturabeløb på Ydel-
sesniveau samt leveringsdato
Kunden er berettiget til at afvise fakturaer, der ikke modtages elektronisk, hvor ovenstående oplys-
ninger mangler, eller faktureringen i øvrigt ikke sker under overholdelse af lov om offentlige beta-
linger mv. Såfremt oplysningerne på fakturaen, i henhold til ovenstående, er mangelfulde, forbehol-
der Kunden sig ret til at tilbageholde betaling, indtil fyldestgørende faktura er modtaget korrekt, eller
der er udstedt en kreditnota.
Hvis Kunden ikke kan godkende en faktura, skal dette meddeles Leverandøren inden for 14 Arbejds-
dage.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 15 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0016.png
Leverandørens vederlag faktureres månedsvist bagud på baggrund af de udleverede kontrolplaner
med oplysninger om vejesedler fra affaldsforbrændingsanlæg/behandlingsanlæg eller modtager for
Jordaffald samt en opgørelse over Leverandørens øvrige Ydelser i den forudgående måned. Kunden
forbeholder
sig ret til at modregne ethvert beløb i betalingen til Leverandøren, som denne måtte
skylde Kunden, herunder eventuel bod.
Vederlaget forfalder til betaling 30 Dage efter, Leverandøren har afsendt fyldestgørende faktura.
Bevirker forhold hos Leverandøren, at Kunden ikke er i stand til at betale via elektronisk overførsel,
kan Kunden ikke gøres ansvarlig for manglende betaling.
Såfremt Kunden fejlagtigt og i god tro betaler for Ydelser, som Leverandøren efter Kontrakten ikke
er berettiget til at opkræve, kan Kunden kræve sådanne fejlagtigt opkrævede beløb tilbagebetalt, dog
maksimalt op til 3 år efter beløbet er modtaget af Leverandøren.
Leverandøren er berettiget til at kræve efterbetaling, såfremt Leverandøren ikke har opkrævet den
korrekt aftalte pris. Efterbetaling kræver dokumentation på fejlen og accept fra Kunden. Dog kan
Leverandøren maksimalt kræve efterbetaling af beløb op til 3 år efter, at sådanne beløb skulle have
været betalt af Kunden.
14.
14.1
LEVERANDØRENS MISLIGHOLDELSE
Generelt
Om Leverandørens misligholdelse gælder dansk rets almindelige regler.
Hvis Leverandøren misligholder Kontrakten eller en Leverancekontrakt, påhviler det Leverandøren
straks skriftligt at give Kunden meddelelse herom med oplysning om årsagen til misligholdelsen
samt med angivelse af, hvornår årsagen til misligholdelsen kan forventes at ophøre.
Det påhviler Leverandøren at afværge eller, hvis dette ikke er muligt at mindske følgerne af mislig-
holdelsen mest muligt.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 16 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0017.png
14.2
Forsinkelse
Overskrider Leverandøren en aftalt frist, foreligger der forsinkelse. Kan Leverandøren ikke over-
holde udmeldte tidspunkter for aflevering af Materiale til affaldsforbrændingsanlæggene, foreligger
der ligeledes forsinkelse.
Hvis Leverandøren må forudse, at der er risiko for forsinkelse, skal Leverandøren straks underrette
Kunden herom, om baggrunden herfor, samt om den forventede tidsmæssige forsinkelse.
Når forsinkelse indtræder, eller forsinkelse må påregnes, påhviler det Leverandøren straks at fore-
tage effektive skridt til at overvinde forsinkelsen eller – hvis dette ikke er muligt – at begrænse denne.
Hvis Leverandørens arbejde forsinkes som følge af mangelfuld medvirken fra Kunden, skal Leveran-
døren straks advisere Kunden herom. Adviseres Kunden ikke straks, fortaber Leverandøren retten
til at gøre indsigelser begrundet i forsinkelser, der skyldes dette forhold, gældende.
14.3
Mangler
Der foreligger en mangel, hvis Leverandørens udførelse af Ydelserne ikke opfylder de krav, der frem-
går af Kontrakten og Leverancekontrakten, eller ikke i øvrigt svarer til, hvad Kunden med føje kunne
forvente.
Hvis der er konstateret en mangel, eller Leverandøren må forudse, at der er risiko for, at en mangel-
fuld udførelse af Ydelserne vil indtræde, skal Leverandøren inden for rimelig tid underrette Kunden
herom, samt om baggrunden herfor og hvilke afhjælpende foranstaltninger, Leverandøren vil træffe.
Leverandøren skal træffe alle nødvendige foranstaltninger til at afhjælpe manglerne hurtigst muligt.
Kunden kan kræve, at der skal ske et forholdsmæssigt afslag i vederlaget, som Leverandøren er be-
rettiget til for Ydelsen, hvis Leverandøren ikke har sørget for at afhjælpe manglerne hurtigst muligt.
14.4
Bod
Kunden kan i de nedenfor beskrevne tilfælde pålægge Leverandøren den i hvert punkt beskrevne
bod:
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 17 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0018.png
Hvis Hovedydelse 1 for begge opgravningsområdet ikke er afsluttet senest 6 uger efter op-
gravningen af Materiale påbegyndes efter overstået prøveopgravning, kan Leverandøren på-
lægges en bod på 30.000 kr. pr. Dag indtil Ydelserne er udført, medmindre andre forhold
end Leverandørens egne forhold gør, at Kontraktens Ydelser ikke kan færdiggøres inden
denne dato.
Hvis der i forbindelse med transport af Materiale sker spild heraf, kan Leverandøren pålæg-
ges en bod på 2.000 kr. pr. hændelse.
Hvis Leverandøren efterlader åbne render eller utildækkede områder med mink ved dagens
afslutning eller ophold i arbejdet, jf. Bilag 2, pkt. 3.6, kan der pålægges en bod på 2.000 kr.
pr. overtrædelse.
Hvis Leverandøren ikke kan overholde det udmeldte tidsinterval for aflevering af Materiale
til affaldsforbrændingsanlæggene, kan der pålægges en bod på 2.000 kr. pr. bil pr. forsin-
kelse, medmindre forsinkelsen ikke kan henføres til Leverandørens forhold.
Uanset pålæg af eventuel bod er Leverandøren til stadighed forpligtet til så hurtigt som muligt at
levere Ydelserne.
Boden opgøres månedsvis bagud af Kunden og opgørelsen fremsendes til Leverandøren.
Pålæg af bod gør ingen begrænsninger i Kundens ret til at anvende øvrige misligholdelsesbeføjelser.
14.5
14.5.1
Ophævelse
Kundens ophævelse af en Leverancekontrakt
Kunden kan straks ophæve en Leverancekontrakt helt eller delvist, hvis der foreligger væsentlig mis-
ligholdelse af Leverancekontrakten.
Følgende forhold, men ikke begrænset dertil, anses altid for væsentlig misligholdelse, der berettiger
Kunden til at ophæve Leverancekontrakten:
(a)
Hvis der konstateres væsentlige mangler ved det leverede, og sådanne mangler
ikke er afhjulpet uden ugrundet ophold efter Kundens skriftlige påbud om afhjælp-
ning.
Ved forsinkelse og/eller udeblevet levering og sådan forsinkelse fortsat konstateres
efter Kundens skriftlige påbud om rettidig levering.
(b)
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 18 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0019.png
(c)
Hvis der konstateres væsentlige overtrædelser af kravene i Bilag 2.3, Plan for sik-
kerhed og sundhed.
Hvis Leverandøren ikke opfylder garantierne i pkt. 9, og Leverandøren ikke har
afhjulpet manglerne inden for rimelig tid efter modtagelse af skriftligt påkrav
herom.
Hvis misligholdelser, der hver for sig ikke udgør en væsentlig misligholdelse, men
betragtet samlet set udgør væsentlig misligholdelse.
I tilfælde af gentagen og/eller alvorlige overtrædelser af arbejdsklausulen eller kra-
vene til samfundsansvar (CSR), materielt eller proceduremæssigt, jf. pkt. 7.1 samt
Bilag 6.
Leverandøren overdrager sine rettigheder eller forpligtelser efter Leverancekon-
trakten til tredjemand uden Kundens samtykke, herunder som følge af selskabs-
retlig omstrukturering såsom fusion og spaltning.
Hvis Kontrakten er ophævet af Kunden, jf. pkt. 14.5.2.
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
I tilfælde af Kundens ophævelse af Leverancekontrakten skal Leverandøren tilbagebetale det allerede
modtagne vederlag med fradrag i det omfang, Kunden beslutter helt eller delvist at overtage det indtil
da udførte arbejde eventuelt med henblik på Ydelsernes færdiggørelse, for eksempel med bistand fra
tredjemand, jf. pkt. 19.9.
Hvis betingelserne for ophævelse af en Leverancekontrakt er opfyldt, og hvis Kunden som følge heraf
ikke er i stand til at anvende resultatet af en eller flere tidligere og/eller fremtidige Leverancekon-
trakter på grund af den indbyrdes forbindelse, er Kunden berettiget til at ophæve disse øvrige Leve-
rancekontrakter.
14.5.2
Kundens ophævelse af Kontrakten
Kunden kan straks ophæve Kontrakten helt eller delvist, hvis der foreligger væsentlig misligholdelse
af Kontrakten.
Følgende forhold, men ikke begrænset dertil, anses altid for væsentlig misligholdelse, der berettiger
Kunden til at ophæve Kontrakten:
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 19 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0020.png
(a)
(b)
Hvis Leverandøren har væsentligt misligholdt en eller flere Leverancekontrakter.
Hvis Leverandøren gentagne gange har misligholdt Leverancekontrakter, som
hver for sig ikke udgør en væsentlig misligholdelse, men som tilsammen er væsent-
lige for Kunden.
Hvis der konstateres væsentlige og gentagne overtrædelser af kravene i Bilag 2.3,
Plan for sikkerhed og sundhed.
Hvis Leverandøren ikke opfylder garantierne i pkt. 9, og Leverandøren ikke har
afhjulpet manglerne inden for rimelig tid efter modtagelse af skriftligt påkrav
herom.
Leverandørens konkurs, hvis konkursboet ikke på baggrund af skriftlig henven-
delse fra Kunden uden ugrundet ophold og i overensstemmelse med konkurslovens
regler tilkendegiver, at boet indtræder i Kontrakten.
Leverandøren tages under rekonstruktionsbehandling, medmindre Leverandøren
med rekonstruktørens samtykke uden ugrundet ophold og i overensstemmelse
med konkurslovens regler meddeler, at Kontrakten skal videreføres.
Leverandørens indledning af forhandlinger om en frivillig kreditorordning, herun-
der akkord og/eller moratorium eller væsentligt forringede økonomiske forhold i
øvrigt, der bringer Kontraktens rette opfyldelse i fare.
Leverandørens ophør med den virksomhed, som Kontrakten vedrører, eller ind-
træden af andre omstændigheder, der bringer Kontraktens rette opfyldelse i alvor-
lig fare.
I tilfælde af gentagen og/eller alvorlige overtrædelser af arbejdsklausulen eller kra-
vene til samfundsansvar (CSR), materielt eller proceduremæssigt, jf. pkt. 7.1 samt
Bilag 6.
Leverandøren overdrager sine rettigheder eller forpligtelser efter Kontrakten til
tredjemand uden Kundens samtykke, herunder som følge af selskabsretlig om-
strukturering såsom fusion og spaltning.
(c)
(d)
(e)
(f)
(g)
(h)
(i)
(j)
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 20 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0021.png
Kundens ophævelse af Kontrakten har ikke virkning for de på ophævelsestidspunktet allerede ind-
gåede Leverancekontrakter, medmindre Kunden vælger at ophæve de indgåede Leverancekontrak-
ter, jf. pkt. 14.5.1.
15.
15.1
KUNDENS MISLIGHOLDELSE
Generelt
Om Kundens misligholdelse gælder dansk rets almindelige regler.
Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpligtelser i henhold til Kontrakten, er Leverandøren be-
rettiget til rente i overensstemmelse med rentelovens regler.
Leverandøren er endvidere berettiget til at ophæve Kontrakten delvist over for Kunden med virkning
for fremtidige Ydelser, hvis Leverandøren over for Kunden skriftligt har afgivet påkrav om, dels at
Kunden på nærmere specificeret måde har misligholdt sine betalingsforpligtelser, dels at manglende
betaling inden 30 Dage vil medføre, at Kontrakten ophæves over for Kunden, hvis Kunden ikke har
opfyldt sine betalingsforpligtelser inden fristens udløb.
Ved uenighed om Leverandørens krav på betaling, kan Leverandørens ret til renter og til at ophæve
Kontrakten dog suspenderes, jf. pkt. 15.2.
Kundens erstatningsansvar er maksimeret på samme måde som Leverandørens, jf. pkt. 16.2.
15.2
Uenighed om krav på betaling
Ved uenighed om Leverandørens krav på betaling skal Kunden betale den eventuelle del af beløbet,
som Kunden ikke bestrider at skylde indenfor betalingsfristen, jf. pkt. 13. Kunden må tilbageholde
den del af beløbet, som Kunden bestrider at skylde.
Kunden skal inden for en frist på 15 Dage meddele Leverandøren, om Kundens indsigelse mod Le-
verandørens krav på betaling. Parterne skal herefter hurtigst muligt søge uoverensstemmelsen løst
ved direkte forhandlinger mellem Parterne, der fra Parternes sider skal føres konstruktivt. Hvis nød-
vendigt skal forhandlingerne søges løftet op på højt plan i Parternes organisationer. Hvis Parterne
får løst uoverensstemmelsen ved direkte forhandling, forfalder beløbet til betaling 30 Dage fra da-
toen, hvor uoverensstemmelsen er løst. Hvis Parterne ikke får løst uoverensstemmelsen ved direkte
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 21 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0022.png
forhandling, finder de øvrige bestemmelser om tvister i pkt. 21 anvendelse. I denne situation er Le-
verandøren berettiget til renter efter rentelovens regler fra det oprindelige forfaldstidspunkt, og Le-
verandøren kan ophæve Kontrakten, hvis Leverandøren, når det er konstateret, at uoverensstem-
melserne ikke kan løses, over for Kunden har givet skriftligt påkrav om, at manglende betaling inden
15 Dage vil medføre, at Kontrakten kan ophæves.
16.
16.1
ERSTATNING OG FORSIKRING
Forsikring
Leverandøren skal i hele Kontraktens og Leverancekontrakternes løbetid opretholde en sædvanlig
ansvarsforsikring med dækning af produkt-, person- og erhvervsansvar i et af Finanstilsynet aner-
kendt forsikringsselskab dækkende tingsskade på minimum kr. 10 mio. og dækkende personskade
på minimum kr. 10 mio. pr. skadebegivenhed. Leverandørens ansvar er dog ikke begrænset hertil.
Leverandøren er forpligtet til i hele Kontraktens periode at opretholde denne forsikringsdækning, og
Kunden forbeholder sig ret til under Kontraktens løbetid at afkræve Leverandøren dokumentation
herfor.
Såfremt Leverandøren ikke er registreret i Danmark, skal Leverandøren over for Kunden udstede en
garanti for at Leverandøren er omfattet af den forsikringsdækning, som er angivet ovenfor, og at
Leverandøren – i fald forsikringen opsiges eller bortfalder – forpligter sig til straks at informere
Kunden herom.
Leverandøren skal sikre, at enhver allokeret person, som i henhold til Kontrakten skal udføre Ydel-
serne for Kunden, uanset om den pågældende er ansat hos Leverandøren, hos en underleverandør
eller arbejder freelance el.lign., til enhver tid er dækket af en ansvarsforsikring.
16.2
Erstatning
Parterne er erstatningsansvarlige i henhold til dansk rets almindelige regler. Erstatningspligten om-
fatter ikke driftstab, tabt avance eller andet indirekte tab. For forhold, der udløser bod eller forholds-
mæssigt afslag, kan erstatning kun kræves i det omfang, der kan dokumenteres et tab ud over betalte
beløb.
Parternes erstatningsansvar er begrænset til kr. 25 mio. for Kontrakten.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 22 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0023.png
Ved begrænsningen medregnes ikke økonomisk sanktion betalt i henhold til Bilag 6.
Begrænsningen gælder ikke, hvis tabet angår overtrædelse af andres rettigheder, eller hvis tabet kan
henføres til grov uagtsomhed eller forsætlige forhold hos den skadevoldende Part.
17.
FORCE MAJEURE
Hverken Leverandøren eller Kunden skal i henhold til Kontrakten og Leverancekontrakterne anses
for ansvarlige over for den anden Part, for så vidt ansvaret skyldes forhold, der ligger uden for Par-
tens kontrol, og som Parten ikke ved Kontraktens henholdsvis Leverancekontraktens underskrift
burde have taget i betragtning og ej heller burde have undgået eller overvundet. Forhold hos Leve-
randøren, som denne ved et sædvanligt og rimeligt beredskab kan undgå, er ikke at betragte som
force majeure, herunder i forhold til interne strejker og sygdom.
Force majeure ved forsinkelse kan højst gøres gældende med det antal Arbejdsdage, som force ma-
jeure-situationen varer. Hvis en tidsfrist for Leverandøren udskydes på grund af force majeure, ud-
skydes de vederlagsbetalinger, der knytter sig dertil, tilsvarende, uden at Leverandøren har krav på
renter.
Force majeure kan kun påberåbes, hvis den pågældende Part har givet skriftlig meddelelse herom til
den anden Part senest 2 Arbejdsdage efter, at force majeure er indtrådt.
Hvis en force majeure-situation varer i mere end 30 Arbejdsdage, eller hvis force majeure-situatio-
nen er af en sådan karakter eller har en sådan varighed, at en eller flere Leverancekontrakters ende-
lige opfyldelse må anses for umulig, er den anden Part berettiget til at bringe den eller de pågældende
Leverancekontrakter til ophør helt eller delvist. Ingen af Parterne kan gøre krav gældende i anled-
ning heraf.
18.
OVERDRAGELSE
Kunden har ret til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser efter Kontrakten helt eller delvist til
en anden offentlig institution eller en institution, der ejes af det offentlige eller i det væsentlige drives
for offentlige midler.
Leverandøren kan ikke uden Kundens forudgående skriftlige samtykke overdrage sine rettigheder
og forpligtelser efter Kontrakten eller Leverancekontrakterne til tredjemand. Ved overdragelse for-
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 23 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0024.png
stås enhver form for overdragelse, hvor den juridiske identitet af Leverandøren ændres. Overdra-
gelse omfatter dermed også selskabsretlige omstruktureringer såsom fusion og spaltning, hvor den
juridiske identitet af Leverandøren ændres. Samtykke vil alene blive meddelt, hvis dette kan ske uden
risiko for overtrædelse af udbudsreglerne, og hvis der ikke i øvrigt foreligger væsentlige forhold, der
taler imod en overdragelse. Hvis den juridiske identitet af Leverandøren ændres uden Kundens sam-
tykke, anses dette som væsentlig misligholdelse, der berettiger Kunden til at ophæve Kontrakten, jf.
pkt. 14.4.
19.
19.1
VARIGHED OG OPSIGELSE
Generelt
Kontrakten træder i kraft ved seneste underskrift af Kontrakten.
Kontrakten løber indtil seks måneder efter Kontraktens ikrafttræden, hvor Kontrakten ophører uden
varsel, medmindre Kunden vælger at forlænge Kontrakten, jf. pkt. 19.2.
Kunden kan bestille Ydelser hos Leverandøren frem til ophørstidspunktet.
Kontrakten kan opsiges helt eller delvist af Kunden med et varsel på 14 Dage. Kontrakten er uopsi-
gelig for Leverandøren.
Kunden kan endvidere opsige Kontrakten efter bestemmelserne i pkt. 19.4-19.7.
19.2
Option på forlængelse
Kunden kan samlet forlænge Kontrakten på samme vilkår i op til 12 måneder. Forlængelse må ikke
finde sted mere end to gang(e). Kunden skal give Leverandøren meddelelse om forlængelsen senest
10 Arbejdsdage før Kontraktens ophør.
19.3
Opsigelse af en Leverancekontrakt
Kunden er til enhver tid berettiget til helt eller delvist at opsige en Leverancekontrakt med et varsel
på tre Dage.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 24 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0025.png
Ved Kundens opsigelse – uden dette skyldes Leverandørens forhold – er Leverandøren berettiget til,
foruden vederlag for det indtil opsigelsen udførte arbejde at kræve dokumenterede meromkostnin-
ger dækket, hvis de er en direkte følge af, at Leverancekontrakten opsiges. Leverandøren er forpligtet
til at begrænse disse udgifter mest muligt, herunder ved i videst muligt omfang at beskæftige de
pågældende medarbejdere med andre opgaver. Leverandøren skal dokumentere dette.
19.4
Opsigelse ved annullation af tildelingsbeslutningen
I henhold til udbudslovens § 185, stk. 2, kan Klagenævnet for Udbud eller de almindelige domstole
ved endelig afgørelse eller dom annullere en tildelingsbeslutning, hvorefter ordregiveren skal bringe
en kontrakt, som er indgået på grundlag af beslutningen, til ophør med et passende varsel, medmin-
dre særlige forhold, der tilsiger kontraktens videreførelse, gør sig gældende.
Kunden kan i sådanne tilfælde opsige Kontrakten/Leverancekontrakten helt eller delvist med et pas-
sende varsel.
19.5
Opsigelse ved at erklære kontrakt for uden virkning
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud mv. kan Klagenævnet for Udbud i særlige tilfælde af
overtrædelse af udbudsreglerne erklære en indgået kontrakt for uden virkning og påbyde ordregiver
at bringe kontrakten til ophør inden for en af klagenævnet fastsat frist.
Kunden kan i sådanne tilfælde opsige Kontrakten og Leverancekontrakterne helt eller delvist med et
varsel i overensstemmelse med Klagenævnet for Udbuds eller domstolenes påbud. Kontrakten og
Leverancekontrakterne ophører ved opsigelse således helt/delvist som fastsat i påbuddet med virk-
ning fra påbuddets virkningstidspunkt.
Hvis der i det påbud, som udstedes, er indeholdt yderligere betingelser eller krav, er Kunden beret-
tiget til at videreføre disse betingelser eller krav i opsigelsen over for Leverandøren under forudsæt-
ning af, at dette er sagligt begrundet, og Leverandøren skal i så fald efterleve disse.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 25 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0026.png
19.6
19.6.1
Opsigelse ved udelukkelsesgrunde
Udelukkelsesgrunde, der var til stede på tidspunktet for tildeling
I henhold til udbudslovens § 185, stk. 1, nr. 2, kan ordregiver bringe en kontrakt til ophør, når Leve-
randøren var omfattet af en af udelukkelsesgrundene i §§ 135-137 på tidspunktet for tildelingen af
Kontrakten, hvorefter leverandøren skulle have været udelukket fra udbuddet.
Hvis Kunden konstaterer, at Leverandøren på tidspunktet for Kontraktens indgåelse var omfattet af
en obligatorisk udelukkelsesgrund, som anført i udbudslovens §§ 135 og 136, eller af en frivillig ude-
lukkelsesgrund, jf. udbudslovens § 137, som eventuelt er tilvalgt for udbuddet, meddeler Kunden en
passende frist til, at Leverandøren kan dokumentere sin pålidelighed, jf. udbudslovens § 138.
Tilsvarende meddeler Kunden en passende frist til at dokumentere pålidelighed, jf. udbudslovens §
138, hvis udelukkelsesgrunden angår en underleverandør, som Leverandøren har baseret sin eg-
nethed på, jf. § 144, stk. 5, eller angår Leverandørens underleverandører i øvrigt, jf. § 177, stk. 5.
Kunden kan forlange Ydelserne under Leverancekontrakter stillet i bero i dokumentationsperioden.
Leverandøren er ikke berettiget til eventuelle vederlag for Ydelserne, der er stillet i bero og har ikke
ret til erstatning som følge heraf.
Hvis Leverandørens pålidelighed ikke er dokumenteret på betryggende vis for Kunden inden fristens
udløb, kan Kunden opsige Kontrakten og/eller Leverancekontrakter med et varsel på 10 Arbejds-
dage.
Hvis udelukkelsesgrunden angår en deltager i et konsortium eller anden sammenslutning af virk-
somheder, og den pågældende deltagers pålidelighed ikke er dokumenteret på betryggende vis for
Kunden inden fristens udløb, kan Kunden som alternativ til opsigelse af Kontrakten anmode Leve-
randøren om at udskifte den pågældende deltager i det omfang, det er muligt efter de gældende ud-
budsretlige regler.
Hvis udelukkelsesgrunden angår en underleverandør, og den pågældende underleverandørs pålide-
lighed ikke er dokumenteret på betryggende vis for Kunden inden fristens udløb, skal Leverandøren
udskifte underleverandøren og meddele Kunden, hvem underleverandøren erstattes med. Udskift-
ning af underleverandører skal i øvrigt ske i overensstemmelse med pkt. 4.3.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 26 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0027.png
19.6.2
Udelukkelsesgrunde, der opstår i Kontraktens løbetid
Hvis Leverandøren eller dennes underleverandører, som afgrænset i pkt. 19.6.1, i Kontraktens løbe-
tid bliver omfattet af en obligatorisk udelukkelsesgrund, som anført i udbudslovens §§ 135 og 136,
eller af en frivillig udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens § 137, som eventuelt er tilvalgt for udbuddet,
skal Leverandøren straks meddele dette skriftligt til Kunden.
I øvrigt gælder bestemmelserne i pkt. 19.6.1 tilsvarende.
19.7
Øvrig opsigelse
I henhold til udbudslovens § 185, stk. 1, nr. 1, kan ordregiver bringe en rammeaftale til ophør, når
rammeaftalen har været genstand for en ændring af grundlæggende elementer, der ville have krævet
en ny udbudsprocedure. I henhold til Udbudslovens § 185, stk. 1, nr. 3, kan ordregiver bringe en
rammeaftale til ophør, når rammeaftalen ikke skulle have været tildelt leverandøren på grund af en
alvorlig overtrædelse af forpligtelserne i henhold til traktaterne og direktivet, der er fastslået af EU-
Domstolen i forbindelse med en procedure efter artikel 258 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Kunden kan ved opsigelse i medfør af udbudslovens § 185, stk. 1, nr. 1 og 3, opsige Kontrakten og/el-
ler Leverancekontrakter uden varsel.
Kunden kan herudover opsige Kontrakten og/eller Leverancekontrakter uden varsel, hvis det ved
endelig afgørelse eller dom konstateres, at Leverandøren har fået tildelt Kontrakten ved afgivelse af
et tilbud, hvis indhold strider mod præceptive retsregler, forudsat at det retsstridige indhold har haft
betydning for tildelingen af Kontrakten henholdsvis Leverancekontrakten.
19.8
19.8.1
Erstatning ved opsigelse
Leverandørens erstatningskrav
Leverandørens eventuelle krav på erstatning eller anden form for godtgørelse, som følge af at Kun-
den har bragt Kontrakten til ophør i henhold til udbudslovens § 185, stk. 1, nr. 1 og 3, i medfør af
annullation af tildelingsbeslutningen, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, eller at Kontrakten opsiges på
grund af uden virkning, jf. lov om Klagenævnet for Udbud §§ 16-17, skal som udgangspunkt afgøres
efter dansk rets almindelige regler.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 27 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0028.png
Dette gælder også for omkostninger ved at efterkomme yderligere betingelser eller krav i et af Kla-
genævnet for Udbud udstedt påbud, som Kunden har videreført i opsigelsen. Dog har Parterne aftalt,
at indirekte tab ikke erstattes, og at erstatningen er maksimeret i overensstemmelse med pkt. 16.2.
Erstatningen er maksimeret til Leverandørens direkte og dokumenterbare tab fratrukket uberettiget
indtjening på Kontrakten. Endvidere skal Kundens opsigelsesadgang i henhold til pkt. 19.1 tages i
betragtning ved opgørelsen af Leverandørens eventuelle tab i forhold til eventuel udmåling af erstat-
ning. Der vil således ikke kunne ifaldes erstatning ud over opsigelsesperioden.
Hvis Leverandøren på tidspunktet for Kontraktens indgåelse havde eller burde have haft kendskab
til de faktiske og/eller retlige omstændigheder, som bevirker, at Kunden opsiger Kontrakten i hen-
hold til pkt. 19.4, 19.5 og 19.7, kan Leverandøren ikke rejse krav på erstatning eller krav om anden
form for godtgørelse som følge af opsigelsen, herunder f.eks. for omkostninger ved at efterkomme
yderligere betingelser eller krav, som Kunden har videreført i opsigelsen.
Leverandøren har ikke krav på erstatning ved opsigelse i henhold til pkt. 19.6.
Denne bestemmelse finder tilsvarende anvendelse ved opsigelse af Leverancekontrakter.
19.8.2
Kundens erstatningskrav
Kundens eventuelle krav på erstatning i tilfælde af opsigelse, herunder navnlig ved opsigelse i medfør
af pkt. 19.6, skal som udgangspunkt ligeledes afgøres efter dansk rets almindelige regler. Dog erstat-
tes indirekte tab ikke, og erstatningen er maksimeret i overensstemmelse med pkt. 16.2.
Hvis Kunden på tidspunktet for Kontraktens/Leverancekontraktens indgåelse havde eller burde
have haft kendskab til de faktiske og/eller retlige omstændigheder, som bevirker, at Kunden opsiger
Kontrakten/Leverancekontrakten i henhold til pkt. 19.4-19.7, kan Kunden ikke rejse krav på erstat-
ning eller krav om anden form for godtgørelse som følge af opsigelsen.
19.9
Forpligtelser ved ophør
Uanset ophør af Kontrakten er Leverandøren fortsat forpligtet til at fuldføre udførelsen af Leveran-
cekontrakten, medmindre den konkrete Leverancekontrakt er selvstændigt bragt til ophør.
Ved en Leverancekontrakts ophør, uanset årsag hertil, er Kunden berettiget til at beslutte helt eller
delvist og mod et forholdsmæssigt vederlag at overtage de indtil da udførte Ydelser med henblik på
Ydelsens færdiggørelse, eventuelt med bistand fra tredjemand, jf. pkt. 14.4.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 28 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0029.png
Kontraktens ophør berører ikke gyldigheden af kontraktbestemmelser (om tavshedspligt, jf. pkt. 8,
mv.), som har til formål at være gældende også efter Kontraktens ophør.
Leverandøren skal senest ved Kontraktens ophør overdrage til Kunden alle relevante dokumenter
vedrørende Kontrakten, herunder tegningsmateriale, øvrig elektronisk dokumentation og logbog
mv.
20.
ÆNDRINGER OG FORTOLKNING
Kontrakten kan kun ændres ved skriftlig aftale mellem Kunden og Leverandøren, der vedhæftes Kon-
trakten som et tillæg.
Bestemmelser i udbudsmaterialet, i Leverandørens tilbud, i korrespondance forud for indgåelse af
Kontrakten eller lignende, der ikke er gentaget i Kontrakten, kan ikke efterfølgende påberåbes som
fortolkningsgrundlag.
Henvisning til Kontrakten eller til en bestemmelse heri omfatter også de til rammeaftalen hørende
bilag, henholdsvis de af rammeaftalens bilag, der er relevante for den pågældende bestemmelse.
Ved uoverensstemmelse mellem rammeaftalen og bilagene hertil har rammeaftalen forrang. Ved
uoverensstemmelse mellem Bilag 1 og de øvrige bilag, har de øvrige bilag forrang. I det omfang stan-
darder m.v. angivet i Bilag 1 overstiger kravene i Bilag 2, skal Ydelserne dog være i overensstemmelse
med Bilag 1. Ved uoverensstemmelsen mellem på den ene side Leverancekontrakten med underbilag
og på den anden side Kontrakten samt de øvrige bilag har sidstnævnte forrang.
Parternes manglende håndhævelse af rettigheder eller henstand med at håndhæve rettigheder under
Kontrakten eller som følge af Kontrakten, uanset om dette sker udtrykkeligt eller underforstået,
medfører ikke frafald af sådanne rettigheder, eller at Parterne ikke senere kan påberåbe sig samme
rettigheder.
21.
TVISTER
Enhver tvist, der måtte opstå i forbindelse med Kontrakten eller Leverancekontrakter, skal afgøres
og fortolkes efter dansk ret både med hensyn til materielle og processuelle spørgsmål, dog undtaget
de danske lovvalgsregler.
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 29 af 30
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388668_0030.png
Parterne skal søge eventuelle uoverensstemmelser løst ved direkte forhandlinger mellem Parterne,
der fra Parternes sider skal føres konstruktivt. Hvis nødvendigt skal forhandlingerne søges løftet op
på højt plan i Parternes organisationer.
Hvis sådanne direkte forhandlinger ikke fører til noget resultat, afgøres tvisten ved de almindelige
domstole.
22.
SELVSTÆNDIG AFTALE
Parterne er enige om, at Kontraktens pkt. 19.5 og 19.8 udgør en selvstændig aftale mellem Parterne,
som er gældende, uanset om Kontrakten i øvrigt måtte blive erklæret for uden virkning.
23.
UNDERSKRIFTER
For Kunden
Den […]
For Leverandøren
Den [dato]
Navn: […]
Titel: […]
Navn: […]
Titel: […]
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Side 30 af 30