Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 217 § 24 Bilag 3
Offentligt
2388664_0001.png
Bilag 6
Arbejdsklausul og samfunds-
ansvar (CSR)
Rammeaftale vedrørende opgravning og bortkørsel af aflivede mink
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
Vejledning til Tilbudsgiveren
Dette bilag indeholder krav vedrørende arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR).
Tilbudsgiveren skal ikke udfylde dette bilag.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 2 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
Indhold
1.
ARBEJDSKLAUSUL EFTER ILO-KONVENTION NR. 94 OG CIRKULÆRE NR. 9471 AF 30. JUNI 2014
1.1
1.2
1.3
2.
2.1
Generelt
Dokumentation for overholdelse af arbejdsklausul
Manglende overholdelse af forpligtelser
Generelle krav
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.2
2.2.1
2.2.2
2.2.3
2.2.4
2.3
2.4
2.5
2.6
Menneskerettigheder
Arbejdstagerrettigheder
Miljø
Antikorruption
Menneskerettigheder
Arbejdstagerrettigheder
Miljø
Antikorruption
4
4
4
5
5
5
5
6
6
6
6
6
7
7
8
9
9
10
10
KRAV TIL SAMFUNDSANSVAR (CSR)
Konkrete krav
Leverandørens ansvar
Dokumentation for overholdelse af krav til samfundsansvar (CSR)
Procedure ved konkret begrundet mistanke om manglende overholdelse af CSR-krav
Ansvar og afhjælpende foranstaltninger
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 3 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
1.
ARBEJDSKLAUSUL EFTER ILO-KONVENTION NR. 94 OG CIRKU-
LÆRE NR. 9471 AF 30. JUNI 2014
Generelt
1.1
Leverandøren skal sikre, at arbejdstagere hos Leverandøren og eventuelle underleverandører, som
medvirker til at opfylde Kontrakten, og Leverancekontrakter, som er indgået i henhold hertil, er sik-
ret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige
end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de
inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og
som gælder på hele det danske område. Ved opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakter forstås
arbejde udført i Danmark med henblik på opfyldelse af Kontrakten og Leverancekontrakter.
Leverandøren og eventuelle underleverandører skal sikre, at arbejdstagerne får oplysninger om de
vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
1.2
Dokumentation for overholdelse af arbejdsklausul
Kunden kan til enhver tid udbede sig relevant dokumentation for, at løn- og arbejdsvilkår for ar-
bejdstagerne lever op til den forpligtelse, som arbejdsklausulen fastsætter.
Kunden kan således bl.a. kræve, at Leverandøren efter skriftligt påkrav herom inden for 10 Arbejds-
dage fremskaffer relevant dokumentation, såsom løn- og timesedler, lønregnskab og ansættelses-
kontrakter fra såvel egne som eventuelle underleverandørers arbejdstagere. Manglende rettidig le-
vering af den ønskede dokumentation anses for en selvstændig overtrædelse af arbejdsklausulen.
Leverandøren er i den forbindelse forpligtet til at overholde bestemmelserne i databeskyttelseslov-
givningen (for nuværende databeskyttelsesloven og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af per-
sonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF
(databeskyttelsesforordningen) i forhold til personoplysninger om f.eks. racemæssig eller etnisk bag-
grund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning og fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt om
helbredsforhold eller seksuel orientering), inden materialet overgives til Kunden. Hvor det er nød-
vendigt at fremsende ikke-anonymiseret dokumentation, skal Leverandøren sikre, at det fornødne
samtykke fra den enkelte arbejdstager, jf. databeskyttelsesloven, er til rådighed for den ovenfor be-
skrevne overdragelse af oplysninger om løn- og ansættelsesvilkår, således at den fastsatte tidsfrist
kan overholdes.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 4 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
1.3
Manglende overholdelse af forpligtelser
Hvis Leverandøren tilsidesætter sin forpligtelse til at fremskaffe den af Kunden krævede dokumen-
tation, jf. pkt. 1.2, kan Kunden efter udløb af den i pkt. 1.2 nævnte frist pålægge Leverandøren en bod
på 5.000 pr. uge, indtil den krævede dokumentation behørigt fremskaffes til Kunden.
Kunden kan til brug for sin vurdering af, om Leverandøren eller underleverandører har overholdt
arbejdsklausulen, søge rådgivning hos relevante arbejdsgiver- og/eller arbejdstagerorganisationer.
Hvis Leverandøren ikke overholder sine forpligtelser i medfør af arbejdsklausulen, og hvis dette
medfører et berettiget krav på yderligere løn fra en eller flere arbejdstagere, kan Kunden tilbageholde
vederlag med henblik på at tilgodese sådanne krav. Beløbet, som tilbageholdes fra Leverandøren,
kan tillige omfatte rimelige omkostninger til opgørelse, efterprøvelse og udbetaling af kompensation
til sådanne arbejdstagere.
Hvis Leverandøren ikke overholder arbejdsklausulen i pkt. 1.1, kan Leverandøren pålægges at betale
en bod på 5.000 pr. uge, indtil Leverandøren dokumenterer, at arbejdsklausulen overholdes.
Gentagne og/eller alvorlige overtrædelser af arbejdsklausulen, materielt eller proceduremæssigt be-
tragtes som væsentlig misligholdelse, jf. nærmere Kontraktens pkt. 14.5.
2.
2.1
KRAV TIL SAMFUNDSANSVAR (CSR)
Generelle krav
Kunden ønsker, at udførelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter sker under overholdelse af prin-
cipperne i FN's Global Compact Initiative.
Principperne i FN's Global Compact har følgende indhold:
2.1.1
Menneskerettigheder
Virksomheder bør
støtte og respektere beskyttelsen af internationalt erklærede menneskerettigheder og
sikre sig, at de ikke medvirker til krænkelse af menneskerettighederne.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 5 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2.1.2
Arbejdstagerrettigheder
Virksomheder bør
2.1.3
opretholde organisationsfrihed og effektivt anerkende retten til kollektiv forhandling,
støtte udryddelse af alle former for tvangsarbejde,
støtte effektiv afskaffelse af børnearbejde og
eliminere diskrimination i arbejds- og ansættelsesforhold.
Miljø
Virksomheder bør
2.1.4
støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer,
tage initiativ til at fremme en større miljømæssig ansvarlighed og
tilskynde udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier.
Antikorruption
Virksomheder bør modarbejde alle former for korruption, herunder afpresning og bestikkelse.
2.2
Konkrete krav
Ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter forpligter Leverandøren sig til at inddrage
samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for ovennævnte principper.
Dette sker ved, at Leverandøren ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter forpligter sig
til som minimum at overholde nedenstående krav.
2.2.1
Menneskerettigheder
Ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter indestår Leverandøren for til enhver tid at
overholde den gældende lovgivning, der tager sigte på forbud mod forskelsbehandling på grund af
race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller natio-
nal, social eller etnisk oprindelse, eller som tager sigte på at sikre etnisk ligebehandling.
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter således til at sikre
overholdelsen af grundlæggende menneskerettigheder, som fastlagt i princip 1 og 2 i FN's Global
Compact.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 6 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2.2.2
Arbejdstagerrettigheder
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter endvidere til at
sikre overholdelsen af de grundlæggende arbejdstagerrettigheder, hvilket bl.a. indebærer,
at de leverede ydelser og dele heraf ikke er leveret i strid med det generelle forbud
mod tvangsarbejde, således som dette bl.a. har fundet udtryk i ILO-konvention nr. 29
og 105,
at de leverede ydelser og dele heraf ikke er leveret i strid med det generelle forbud
mod anvendelse af børnearbejde, således som dette bl.a. har fundet udtryk i ILO-kon-
vention nr. 138 og 182,
at de leverede ydelser og dele heraf er leveret under forhold, hvor det generelle princip
om retten til organisationsfrihed og retten til kollektive forhandlinger er sikret, såle-
des som dette princip bl.a. har fundet udtryk i ILO-konvention nr. 87, 98 og 135,
at de leverede ydelser og dele heraf er leveret under forhold, hvor det generelle princip
om retten til rimelig aflønning er overholdt, således som dette princip bl.a. har fundet
udtryk i ILO-konvention nr. 26 og 131 og FN's Menneskerettighedserklæring, artikel
23, stk. 3,
at de leverede ydelser og dele heraf er leveret under forhold, hvor det generelle princip
om retten til rimelige arbejdstider er overholdt, således som dette princip bl.a. har
fundet udtryk i ILO-konvention nr. 1 og 30 samt FN's Menneskerettighedserklæring,
artikel 24,
at de leverede ydelser og dele heraf er leveret under forhold, hvor det generelle princip
om retten til et sikkert og sundt arbejdsmiljø er overholdt, således som dette princip
bl.a. har fundet udtryk i ILO-konvention nr. 155.
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter således til at sikre
overholdelsen af de grundlæggende arbejdstagerrettigheder, herunder forbuddet mod børnearbejde
og tvangsarbejde, som fastlagt i princip 3, 4, 5 og 6 i FN's Global Compact.
2.2.3
Miljø
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter til at fremme be-
skyttelsen af natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt
for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 7 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
Ved levering af de af Kontrakten og Leverancekontrakter omfattede ydelser og dele heraf skal Leve-
randøren udvise rimelige bestræbelser på
at forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund samt vibrati-
ons- og støjulemper,
at anvende hygiejnisk begrundede processer af betydning for miljøet og for menne-
sker,
at begrænse anvendelse og spild af råstoffer og andre ressourcer,
at fremme anvendelsen af renere teknologi samt
at fremme genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med affaldsbortskaf-
felse.
Der lægges i den forbindelse vægt på, hvad der er opnåeligt ved anvendelsen af den bedst tilgængelige
og bredt anerkendte teknik, herunder mindre forurenende råvarer, processer og anlæg og de bedst
muligt forureningsbekæmpende foranstaltninger.
Leverandøren er således ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter forpligtet til at med-
virke til at værne om natur og miljø, som fastlagt i princip 7, 8 og 9 i FN's Global Compact.
2.2.4
Antikorruption
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter til at afholde sig
fra alle former for korruption og enhver anden ulovlig indflydelse på embedsmænd, domstole og/el-
ler private enheder eller misbrug af betroet stilling til egen vinding, såsom
Aktiv korruption
Passiv korruption
Bestikkelse
Afpresning
Underslæb
Bedrageri
Mandatsvig
Embedsmisbrug
Endelig dom for korruption i Kontraktens og Leverancekontrakters løbetid, herunder aktiv bestik-
kelse som defineret i henholdsvis artikel 3 i Rådets retsakt af 26. maj 1997 og artikel 2, stk. 1 i Rådets
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 8 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
rammeafgørelse 2003/568/JHA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor
eller enhver anden ulovlig indflydelse eller misbrug af betroet stilling, anses for væsentlig mislighol-
delse, jf. pkt. 2.6 og Kontraktens pkt. 14.5.
2.3
Leverandørens ansvar
Som anført ovenfor, er Leverandøren forpligtet til at sikre overholdelsen af de nævnte krav "ved op-
fyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter". Leverandørens ansvar angår således alene det un-
der Kontrakten og Leverancekontrakter leverede.
Leverandøren er også ansvarlig for handlinger eller undladelser fra underleverandører, der medvir-
ker til at opfylde Kontrakten og Leverancekontrakter.
2.4
Dokumentation for overholdelse af krav til samfundsansvar (CSR)
Kunden vil som hovedregel ikke anmode om nærmere dokumentation for, at Leverandøren ved op-
fyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter lever op til ovenstående krav. Dette gælder dog ikke
dokumentation for overholdelse af arbejdsklausulen, jf. ovenfor, under pkt. 1.2.
Leverandøren skal imidlertid altid senest en måned efter Kundens skriftlige anmodning herom
kunne levere følgende dokumentation til Kunden:
Erklæring fra Leverandørens ledelse
Heri erklærer Leverandøren løbende at sikre overholdelsen af ovennævnte krav til menneskeret-
tigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption ved opfyldelsen af Kontrakten og Leve-
rancekontrakter.
Beskrivelse af praktiske tiltag
Heri beskriver Leverandøren de praktiske tiltag, som er gennemført med henblik på at sikre over-
holdelsen af de nævnte krav. Denne beskrivelse kan omfatte en beskrivelse af påtagne forpligtelser,
implementerede systemer og andre iværksatte tiltag.
Beskrivelse af resultatmålinger
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 9 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
Heri beskriver Leverandøren, hvorledes resultatet af iværksatte tiltag måles. Dette kan ske ved brug
af standarder, såsom Global Reporting Initiative's (GRI) Sustainability Reporting Guidelines.
Ovenstående dokumentationskrav anses umiddelbart som opfyldt, hvis Leverandøren har udarbej-
det en såkaldt "Communication on progress" (COP), der er offentliggjort på FN's Global Compact’s
hjemmeside.
2.5
Procedure ved konkret begrundet mistanke om manglende overholdelse af
CSR-krav
Hvis der opstår en konkret begrundet mistanke om, at en leveret ydelse og dele heraf, herunder
eventuelle materialer som indgår i ydelsen, er tilvirket eller leveret efter produktionsprocesser eller
metoder, hvor de ovennævnte krav til menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø eller an-
tikorruption ikke er overholdt, vil Kunden som udgangspunkt indlede en tæt dialog med Leverandø-
ren med henblik på at få afklaret forholdene.
I tilfælde af en konkret begrundet mistanke skal Leverandøren straks efter Kundens anmodning
fremsende en skriftlig redegørelse for samt dokumentere, under hvilke arbejdsprocesser og/eller -
metoder de ydelser, der indgår til opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter, er tilvirket eller
leveret, herunder hvilke materialer der eventuelt indgår i ydelserne.
Endvidere skal Leverandøren redegøre for, i hvilket omfang Leverandøren ved sin adfærd i forbin-
delse med opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekontrakter kan påvirke opfyldelsen af ovennævnte
krav til menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption, herunder f.eks. ved
valg af underleverandører eller ved valg af materialer, som indgår i ydelsen.
Kunden vil på baggrund af ovennævnte skriftlige redegørelse og dokumentation mv. foretage en kon-
kret vurdering af situationen, hvor alle relevante forhold vil blive taget i betragtning.
2.6
Ansvar og afhjælpende foranstaltninger
Ved vurderingen af om Leverandøren er ansvarlig for en overtrædelse af kravene i dette bilag vedrø-
rende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø, og antikorruption lægges der blandt an-
det vægt på, hvordan Leverandøren har tilrettelagt sine arbejdsprocesser og -metoder, samt i hvilket
omfang Leverandøren ved sin adfærd i forbindelse med opfyldelsen af Kontrakten og Leverancekon-
trakter har kunnet påvirke opfyldelsen i øvrigt, herunder ved valg af underleverandører eller ved valg
af materialer, som indgår i ydelsen.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 10 af 11
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
Kunden vil i vurderingen inddrage Leverandørens redegørelser og dokumentation og eventuelle ud-
bedringstiltag, herunder eventuelle konkrete handlinger og tiltag, som Leverandøren har foretaget
med henblik på overholdelse af kravene samt på nedbringelse af risikoen for overtrædelse af disse.
Hvis der konstateres manglende overholdelse af kravene til menneskerettigheder, jf. pkt. 2.2.1, ar-
bejdstagerrettigheder, jf. pkt. 2.2.2, miljø, jf. pkt. 2.2.3 og/eller antikorruption, jf. pkt. 2.2.4, der ikke
umiddelbart kan løses gennem dialog mellem Kunden og Leverandøren, kan Kunden kræve:
at Leverandøren og/eller underleverandører straks efter Kundens fremsættelse af på-
krav herom afhjælper overtrædelsen,
at Leverandøren og/eller underleverandører fremover opfylder Kontraktens og Leve-
rancekontrakters krav til menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø, og/el-
ler antikorruption og
at Leverandøren fuldt ud genopretter forvoldt skade, herunder ved udbetaling af pas-
sende skadeserstatning. Vurderingen af, om en ved opfyldelse af Kontrakten og Leve-
rancekontrakter forvoldt skade er genoprettet fuldt ud, skal ikke påvirkes af nationale
erstatningsregler, der regulerer det konkrete forhold, og som kun giver delvis erstat-
ning, og
at Leverandøren betaler en bod på 5.000 pr. påbegyndt uge.
Gentagne og/eller alvorlige overtrædelser af kravene til Leverandørens samfundsansvar (CSR), ma-
terielt eller proceduremæssigt, herunder for underleverandører, betragtes som væsentlig mislighol-
delse i overensstemmelse med Kontraktens pkt. 14.5.1 og 14.5.2 om ophævelse af Leverancekontrak-
ter og Kontrakten.
I tilfælde hvor der er konstateret en overtrædelse af kravene til samfundsansvar (CSR), vil det som
udgangspunkt være at betragte som en alvorlig overtrædelse, der berettiger Kunden til at ophæve
Leverancekontrakter/Kontrakten, hvis risikoen for fortsat overtrædelse (gentagelse) af forpligtel-
serne ikke kan nedbringes.
Kunden kan vælge ikke at ophæve Leverancekontrakter/Kontrakten, hvis Kunden vurderer, at op-
hævelsen ikke er proportional med Leverandørens handlinger. Kunden vil i vurderingen heraf lægge
speciel vægt på, hvilke tiltag Leverandøren har igangsat med henblik på at forhindre gentagelse frem-
over.
Bilag 6: Arbejdsklausul og samfundsansvar (CSR)
Side 11 af 11