Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 217 § 24 Bilag 3
Offentligt
2388657_0001.png
Underbilag 2.3
Plan for sikkerhed og sundhed
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 1 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0002.png
INDHOLD
1.
Overordnede forhold
1.1
Arbejdspladsens faciliteter
1.2
Arbejdspladstegning
1.3
Tidsplan
2.
Arbejdsmiljøorganisation
2.1
Sikkerhedsmøder, sikkerhedsrunderinger og opstartsmøder
2.2
Særlige sikkerhedsbestemmelser på pladsen
2.2.1
Personlige værnemidler
2.2.2
Alkohol og rusmidler
2.2.3
Risiko for nedstyrtning
2.2.4
Risiko for at blive ramt af genstande
2.2.5
Eksponering for støv og støj
2.2.6
Bakkende lastbiler
2.2.7
Risiko for påkørsel
2.2.8
Blødt føre
2.2.9
Tunge løft og bæring
2.2.10
Forurenet jord
2.2.11
Krav til arbejder i nærheden af ledninger i drift
3.
Arbejdsprocedurer for farligt arbejde
3.1
Brugsanvisninger for tekniske hjælpemidler
3.2
Instruktion og oplæring
4.
Beredskab
4.1
Alarm og beredskabsprocedure
4.2
Beredskabsplan
4.3
Anmeldelse af ulykker
4.4
Covid-19
Bilag 2.3.1: Tidsplan
Bilag 2.3.2: Arbejdspladstegning
Bilag 2.3.3: Alarm og beredskabsplan
3
3
3
3
4
4
4
4
5
5
5
6
6
6
6
6
6
6
6
7
7
7
7
7
7
7
8
9
10
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 2 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0003.png
1.
OVERORDNEDE FORHOLD
Denne plan for sikkerhed og sundhed omfatter særligt farligt arbejde i forbindelse med alle
tre Hovedydelser angivet i Bilag 2, kravspecifikation, herunder opgravning af og transport
af Materiale, opgravning og transport af Jordaffald, samt reetablering af opgravningsområ-
derne, beliggende ved Sognstrupvej 19, Holstebro, samt beliggende ved Herningvej 22, Ka-
rup.
Under arbejdet med opgravning af Materialet, er der risiko for udslip af en række gasser
som følge af nedbrydningsprocessen for de nedgravede mink. Inden for det definerede op-
gravningsområde stilles der derfor en række krav til anvendelse af personlige værnemidler,
som er beskrevet under punkt 2.2. Ligeledes stilles der krav til, at alt anvendt maskinel in-
den for opgravningsområdet skal være med lukkede overtrykskabiner.
Som følge af den biologiske nedbrydning er der en risiko for opstigning af giftige svovlbrin-
tedampe, methan og ammoniak fra renderne. Derudover kan medarbejderne inden for op-
gravningsområdet komme i kontakt med rester af læsket kalk, som blev tilsat under ned-
gravningen.
Der vurderes under hele arbejdet ikke at være en risiko for eksponering med Covid-19 vira
fra renderne, hverken under opgravning eller transport, da minkene på opgravningstids-
punktet har henlagt i 6 måneders karantæneperiode.
1.1
Arbejdspladsens faciliteter
Arbejdet foregår udendørs, men da arbejdet er relateret til en række biologiske og kemiske
produkter, skal der stilles en miljøvogn til rådighed under hele opgravningsperioden, hvor
medarbejdere har mulighed for at vaske sig efter endt arbejde, samtidig skal der etableres
faciliteter til renvaskning af støvler med sæbevand, samt efterfølgende desinfektion efter
anvisning fra Kunden. Vaskefaciliteterne skal etableres med opsamling, så der ikke sker ud-
/nedsivning i jorden.
Miljøvognen skal placeres ved indkørsel til opgravningsområdet, så medarbejdere kan
skifte til arbejdstøj eller heldragt før arbejdets opstart, samt vaske sig efter endt arbejde.
Ved udgang fra opgravningsområdet skal heldragt afklædes og bortskaffes, og medarbejde-
ren skal vaske sig grundigt på flader der kan have være eksponeret under arbejdet, som mi-
nimum hænder og underarme. Almindelig hygiejne og afspritning er forventet.
Øvrige faciliteter skal etableres ved ind-/udgang til opgravningsområdet som anvist på ar-
bejdspladsplaner, eller i umiddelbar nærhed af dette.
1.2
Arbejdspladstegning
Arbejdsmiljøkoordinatoren udarbejder og vedligeholder arbejdspladstegningen, der
indsættes som bilag 2.3.2 i PSS-mappen.
Arbejdspladstegningen skal vise, hvor på pladsen man finder farlige risici.
Planen skal derudover indeholde:
Adgangsvej for gående og kørende
Område til opgravet jord, samt lækagesikker omlæsningsplads
Plads til materialer, midlertidige værksteder og affaldscontainere
Udstyr til alarm, brandslukning, redning, førstehjælp og øjenskyl
Skurfaciliteter og miljøvogn: toilet, håndvask, brusere
1.3
Tidsplan
Med udgangspunkt i Leverandørens endelige plan for transporter af Materiale til affaldsfor-
brændingsanlæggene, skal Leverandøren ved udførelse af Hovedydelse 1 skal Leverandøren
ligeledes udarbejde en tidsplan for arbejdets udførelse. Tidsplanen skal angive, hvornår den
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 3 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0004.png
enkelte medarbejder har arbejdsopgaver på pladsen, og hvor meget tid, der er afsat til de
enkelte arbejder.
Ved ændringer i tidsplanen, skal ny tidsplan straks sendes til arbejdsmiljøkoordinator til
orientering.
Hele perioden betragtes som særligt farligt arbejde.
2.
ARBEJDSMILJØORGANISATION
Kunden udpeger en arbejdsmiljøkoordinator umiddelbart efter Kontraktens indgåelse. Der
vil blive udpeget en arbejdsmiljøkoordinator, som har relevante kompetencer i henhold til
Arbejdstilsynets Bekendtgørelse om Bygherrens Pligter nr. 117, Kapitel 2.
Leverandøren skal medvirke til arbejdsmiljøkoordinatorens planlægning, afgrænsning og
koordinering til fremme af sikkerhed og sundhed.
Leverandøren skal efterkomme anvisninger fra arbejdsmiljøkoordinatoren.
2.1
Sikkerhedsmøder, sikkerhedsrunderinger og opstartsmøder
Såfremt der er en bemanding på mere end 10 ansatte inkl. chauffører, skal der afholdes et koordine-
rende sikkerhedsmøde minimum hver 14. dag. Ekstraordinære sikkerhedsmøder afholdes, hvis det
ønskes af Kunden eller der indtræffer alvorlige ulykker eller nærved-ulykker.
Inden udførelsen af Hovedydelse 1 påbegyndes afholdes et sikkerhedsopstartsmøde, hvor Leveran-
døren skal stille alle medarbejdere, der skal arbejde eller muligvis forventes at arbejde i opgravnings-
områderne, til rådighed for et indledende møde med gennemgang af kravene i nærværende bilag,
samt informeres om aktioner i tilfælde af ulykker, uheld eller utilsigtede hændelser.
2.2
2.2.1
Særlige sikkerhedsbestemmelser på pladsen
Personlige værnemidler
I forbindelse med arbejdet med opgravning af mink er der risiko for frigivelse af en række
gasser som følge af den biologiske nedbrydningsproces. Derfor skal medarbejdere indenfor
opgravningsområdet benytte åndedrætsværn, hvis de færdes til fods, mens gravemaskiner
og andre køretøjer skal være udstyret med overtrykskabiner.
Medarbejdere skal anvende åndedrætsværn med filtre som beskrevet herunder. Derudover
skal følgende værnemidler anvendes i det omfang arbejdet kræver det;
Hovedydelse 1:
Sikkerhedsfodtøj til færden i mudret og ujævnt terræn
Reflekstøj efter EN 471 i klasse 3, NÅR der er risiko for påkørsel eller dårlig sigtbar-
hed, samt i mørketidsrum
Beskyttelseshjelm, NÅR der arbejdes inden for grave-radius eller er risiko for ned-
faldne genstande samt ved arbejde i nærheden af grave- eller læssemaskiner, kraner
el.lign.
Heldragt, samt arbejdshandsker for at undgå tilsmudsning af arbejdstøj NÅR der
arbejdes inden for opgravningsområdet. Heldragt og arbejdshandsker aftages i mil-
jøvognen efter endt arbejde
Åndedrætsværn med turboenhed (helmaske) med kombinationsfilter baseret på ne-
denstående, NÅR der arbejdes inden for opgravningsområdet;
o
Svovlbrinte (B-filter)
o
Ammoniak (K-filter)
o
Aerosoler/partikler/vira (P3-filter)
Hovedydelse 2:
Sikkerhedsfodtøj til færden i mudret og ujævnt terræn
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 4 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0005.png
Reflekstøj efter EN 471 i klasse 3, NÅR der er risiko for påkørsel eller dårlig sigtbar-
hed, samt i mørketidsrum
Beskyttelseshjelm, NÅR der arbejdes inden for grave-radius eller er risiko for ned-
faldne genstande samt ved arbejde i nærheden af grave- eller læssemaskiner, kraner
el.lign.
Heldragt, samt arbejdshandsker for at undgå tilsmudsning af arbejdstøj NÅR der
arbejdes inden for opgravningsområdet. Heldragt og arbejdshandsker aftages i mil-
jøvognen efter endt arbejde
Der kan muligvis fortsat være behov for åndedrætsværn med turboenhed som under
ydelse 1, NÅR der arbejdes inden for opgravningsområdet. Dette vides først når
ydelse 1 er afsluttet
Hovedydelse 3:
Sikkerhedsfodtøj til færden i mudret og ujævnt terræn
Reflekstøj efter EN 471 i klasse 3, NÅR der er risiko for påkørsel eller dårlig sigtbar-
hed, samt i mørketidsrum
Beskyttelseshjelm, NÅR der arbejdes inden for grave-radius eller er risiko for ned-
faldne genstande samt ved arbejde i nærheden af grave- eller læssemaskiner, kraner
el.lign.
I forbindelse med opgravningsarbejdet skal Leverandøren opsætte/eller medarbejderne
skal bære gasmåler, på repræsentativt sted i forhold til renderne, som udsender alarm ved
forhøjet gaseksponering (svovlbrinte/Methan).
I tilfælde af, at der opstår utilsigtede hændelser, hvorved medarbejdere eksponeres for
gasser skal der straks iføres åndedrætsværn og/eller søges væk fra renderne, og mod
frisk luft. Ved ubehag skal læge straks kontaktes og oplyses om mulig eksponering for
ovenstående.
Ved tab af Materiale i større mængder, ifm. transport inden for opgravningsområdet,
kontaktes Kundens repræsentant i opgravningsområdet straks for afklaring af proce-
dure for oprydning. Ved tab af enkelte mink, ifm. transport inden for opgravningsområ-
det, opsamles disse med skovl, og lægges til allerede opgravet Materiale i container/lad
eller tilbage i renderne for senere opgravning og transport.
Under arbejdet med afvaskning og desinfektion af materiel skal det sikres, at udførende
medarbejdere ikke udsættes for aerosoler, og der skal anvendes åndedrætsværn og øv-
rige personlige værnemidler i henhold til produktproducentens anvisninger.
2.2.2 Alkohol og rusmidler
Alkohol og rusmidler er forbudt på arbejdspladsen. Påvirkede personer bortvises.
2.2.3 Risiko for nedstyrtning
Under opgravningsarbejdet er der risiko for sammenstyrtning af jord, samt fare for person-
nedstyrtning i render. Derfor skal maskinfører og medarbejdere i opgravningsområdet altid
sikre sig, at underlaget er stabilt inden opstart på opgravning. Det er ikke tilladt at færdes i
renderne på noget tidspunkt grundet risiko for sammenstyrtning, samt kemisk og biologisk
eksponering for de udførende medarbejdere.
2.2.4 Risiko for at blive ramt af genstande
Under opgravningsarbejdet skal der anvendes hjelm inden for graveradius for at undgå
ulykker.
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 5 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0006.png
2.2.5 Eksponering for støv og støj
Leverandøren skal planlægge arbejdet, så støv og støj minimeres ved at dæmpe støv og støj
ved kilden. Hvis der udføres arbejder i områder, hvor støj og støv ikke kan reduceres på an-
den vis, skal medarbejdere anvende høreværn mod støj, samt åndedrætsværn mod støv.
2.2.6 Bakkende lastbiler
Alle lastbiler og arbejdskøretøjer skal inden de ankommer til arbejdspladsen være forsynet med rote-
rende blink og akustisk signal ved bakning. Alternativt skal der bruges en vagtmand.
2.2.7 Risiko for påkørsel
De ansatte skal kunne komme hen til renderne uden fare for påkørsel. Det skal så vidt mu-
ligt tilstræbes, at adgangs- og transportveje for kørende og gående trafik holdes adskilt, og
at kørevejene er ensrettede.
Ved arbejde nær veje skal der bæres reflekstøj EN 471 i klasse 3.
2.2.8 Blødt føre
Området som arbejdet skal foregå i består af blød/opkørt jord, og der kan derfor være be-
hov for forudgående udlægning af køreplader i områder, hvor gravemaskinen skal holde,
samt på tilkørselsveje.
2.2.9 Tunge løft og bæring
Værktøj og materialer køres så tæt på renderne som muligt. Enhver håndtering af tungt
materiel eller tunge materialer skal foregå med egnede tekniske hjælpemidler.
2.2.10 Forurenet jord
Alt jord der håndteres i området skal håndteres i henhold til Bilag 2, kravspecifikationen.
Hvis der opstår tvivl, skal Kundens repræsentant på pladsen straks kontaktes.
2.2.11 Krav til arbejder i nærheden af ledninger i drift
Leverandøren skal sikre, at de respektive ledningsejeres betingelser for arbejde med og i
nærheden af ledninger overholdes.
3.
ARBEJDSPROCEDURER FOR FARLIGT ARBEJDE
Leverandøren skal udarbejde specifikke arbejdsprocedurer for særligt risikofyldte arbejder.
Hver enkelt procedure skal være tilpasset den aktuelle opgave. Alle arbejdsprocedurer skal
indeholde vurdering af sikkerhedsforhold samt angive, hvilke konkrete sikkerhedsforan-
staltninger, der skal anvendes, herunder:
Krav til uddannelse af medarbejderne
Instruktion af medarbejderne forud for udførelse af arbejdet
Brug af værnemidler
Tilsyn med udførelsen
Arbejdsprocedurerne skal være tilgængelige hos Leverandøren, og kunne fremvises på for-
langende.
Leverandøren skal opbevare et komplet sæt af arbejdsprocedurerne på arbejdspladsen. Pro-
cedurerne skal være nemt tilgængelige for medarbejderne.
Leverandøren skal udarbejde specifikke arbejdsprocedurer for:
Udgravninger inklusiv nødvendig afstivning og adgangsforhold
Inden gravearbejdet går i gang, skal Leverandøren undersøge, om der findes jordlagte
kabler (LER-forespørgsel). Gravearbejdet udføres efter bestemmelserne i Arbejdstilsy-
net
vejledning om gravearbejde
, og udgravningerne sikres så ingen udefrakommende kan
falde ned i hullet, mens arbejdet ligger stille.
Side 6 af 10
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0007.png
Kemiske påvirkninger fra forurenet jord
Hvis der under arbejdet findes andre forekomster af forurenet jord end beskrevet i pro-
jektets materiale, skal der tages de nødvendige foranstaltninger jf. Arbejdstilsynets
vej-
ledning om forurenet jord
, og Kundens repræsentant i opgravningsområdet skal straks kon-
taktes.
3.1
Brugsanvisninger for tekniske hjælpemidler
Brugsanvisninger skal være nemt tilgængelige på pladsen.
3.2
Instruktion og oplæring
Leverandøren skal altid kunne dokumentere, at der er foretaget fornøden instruktion og op-
læring af ansatte vedr. blandt andet anvendelse af tekniske hjælpemidler, særlig farlige eller
usædvanlige arbejdsoperationer, arbejde med kemiske stoffer og materialer etc.
4.
4.1
BEREDSKAB
Alarm og beredskabsprocedure
I tilfælde af personulykke skal der handles i henhold til alarm- og beredskabsproceduren,
som fremgår af bilag 4. Formålet med proceduren er, at personer der er kommet til skade,
får korrekt og hurtig hjælp.
Arbejdsmiljøkoordinatoren aftaler i samarbejde med Leverandøren placering af mødeste-
der til brug ved alarmering.
Leverandøren ophænger alarmproceduren på synlige steder på arbejdspladsen og i skur-
vogne.
4.2 Beredskabsplan
Leverandøren udarbejder sin egen beredskabsplan som beskriver alle relevante bered-
skabshændelser. Denne plan skal afstemmes med Kundens generelle alarm- og beredskabs-
procedure.
4.3 Anmeldelse af ulykker
Leverandøren skal kontakte Kundens repræsentant på pladsen omgående ved arbejdsulyk-
ker og nær-ved-ulykker. Leverandøren skal efterfølgende foretage en analyse af årsagen, og
fremsende denne til Kundens repræsentant på pladsen senest 8 dage efter hændelsen.
Leverandøren skal sende en kopi af AT-anmeldelsen af ulykken til Kunden. Der gives også
besked til arbejdsmiljøkoordinator Kunden om ikke anmeldepligtige ulykker og nær-ved-
ulykker.
Konstaterede arbejdsbetingede lidelser, som skal anmeldes til Arbejdsskadestyrelsen skal
ligeledes indberettes til arbejdsmiljøkoordinatoren med vedlagt årsagsanalyse.
4.4 Covid-19
Det forventes, at alle medarbejdere følger de gældende retningslinjer og anvisninger fra
myndighederne mht. test og øvrige anbefalinger. Ved tegn på sygdom skal man ikke møde
på arbejde på pladsen.
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 7 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0008.png
UNDERBILAG 2.3.1
TIDSPLAN
[Tidsplanen angiver, hvornår den enkelte arbejdsgiver har arbejdsopgaver på arbejdsplad-
sen, og hvor meget tid, der er afsat til de enkelte arbejder. Perioder med særligt farligt ar-
bejde fremhæves.]
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 8 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0009.png
BILAG 2.3.2
ARBEJDSPLADSTEGNING
Arbejdspladstegning skal vise, hvor på pladsen man finder farlige risici.
Planen udarbejdes af arbejdsmiljøkoordinatoren kort efter opstart.
Planen skal derudover indeholde:
Adgangsvej for gående og kørende
Eventuel flugtvej
Kran
Stilladser
Plads til materialer, midlertidige værksteder og affaldscontainere
El-, vand- og kloaktilslutning
Udstyr til alarm, brandslukning, redning og førstehjælp
Skurfaciliteter: Toilet, håndvask, bruser, øjenskyl
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 9 af 10
Aktstk. 217 - 2020-21 - Bilag 3: Udbudsmateriale og kontrakt vedr. opgravning og transport af nedgravede mink
2388657_0010.png
BILAG 2.3.3
ALARM OG BEREDSKABSPLAN
Afhængig af ulykkens alvorlighed og omfang ringes enten til
112,
samtidig kontaktes
XXX
kontaktperson;
Navn, tlf
Følg i givet fald følgende procedure:
1. Stands ulykken:
-
Bring ikke dig selv i fare
2. Undersøg omfanget af ulykken:
-
Hvad er der sket
-
Hvor mange er kommet til skade
3. Giv livreddende førstehjælp
4. Ring
112
-
Oplys, hvad der er sket: Brand, ulykke, politi
-
Oplys, hvor det er sket
Adresse
– Minkgrave ved Sognstrupvej 19,
Holstebro
-
Oplys, hvor det er sket
Adresse
– Minkgrave ved Herningvej 22, Ka-
rup
-
Oplys, hvorfra der ringes: Telefonnummer
5. Giv almindelig førstehjælp
6. Send en medarbejder for at guide redningsfolk til ulykkesstedet, når hjælpen er kommet
Når hjælpen er kommet
7. Meddel til arbejdsmiljøkoordinatoren og Kunden, hvad der er sket
Er du i tvivl om, hvad du skal gøre ved skade eller akut opstået sygdom? Så ring til
Akuttelefonen Midtjylland: 70113131
Underbilag 2.3 Plan for sikkerhed og sundhed
Side 10 af 10