Finansudvalget 2020-21
Aktstk. 200
Offentligt
2387883_0001.png
Transportministere n
Finansudvalget
Folketinget
6 . maj 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i spørgsmål 5 af 22. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende aktstykke om salg af Banedanmarks
del af Vejle Godsplads, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marcus Knuth (KF).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren med henblik på at få et solidt beslutningsgrundlag
bede Banedanmark fremlægge et præcist projekt omkring erstat-
ningsgodsbanen i Vejle, herunder beliggenhed, sporlængde og for-
hold omkring afvikling af trafikken på området, herunder især af-
viklingen af trafikken til og fra Vejle Havn?
Svar:
Der er endnu ikke udarbejdet et præcist projektgrundlag for erstat-
ningsanlægget, da det først er muligt at gå i gang med denne op-
gave, når der med aktstykkets vedtagelse allokeres de nødvendige
midler hertil. I stedet er der lavet en trafikal analyse, der har defi-
neret erstatningsanlæggets størrelse og trafikale dispositionsmulig-
heder.
I dialog med den stedlige godsoperatør, var der enighed om, at ud-
over anlæg af et nyt spor 9 (se figur 2 nedenfor) ville det være nød-
vendigt med en genåbning af Mølholmsporene i et opdateret spor-
layout (spor 61 og 62). Erstatningsanlægget er angivet i skematisk
form i figur 1. Med udgangspunkt i dette oplæg er de forskellige an-
lægselementer, som skal danne baggrund for den videre projekte-
ring af anlægget, blevet prissat i henhold til principperne i ny an-
lægsbudgettering (NAB).
Samlet set vil Banedanmark miste godt 2.000 meter spor ved et
frasalg af godspladsen. Erstatningsanlægget, der omfatter et nyt
spor 9 og ombygning af Mølholmsporene (se figur 1), vil i alt tilve-
jebringe godt 1.200 meter spor. Funktionalitetsmæssigt er anlæg-
get dimensioneret og optimeret i forhold til nutidige standarder for
Aktstk. 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil bede Banedanmark om at fremlægge et præcist projekt omkring erstatningsgodsbanen i Vejle, til transportministeren
2387883_0002.png
Side 2/4
godshåndtering. Erstatningsanlægget vil derfor være robust i for-
hold til eventuelt stigende godsmængder og udefrakommende ka-
pacitetsindskrænkninger.
Spor 10, 11 og 12 (indtil det evt. overgår til anden anvendelse) vil
skulle anvendes til op- og nedformering af godstræk fra Vejle Havn
og Herning. Det nye spor 9 vil primært skulle anvendes til Ba-
nedanmarks skinnekørende vedligeholdelsesmateriel og tomme
godsvogne i de perioder, hvor Banedanmark ikke har vedligehol-
delsesaktiviteter i området. Mølholmsporene (spor 61 og 62) vil
blive brugt til opstilling af vogne med skærver, der skibes ind til
Vejle Havn, som skal anvendes i Banedanmarks anlægs- og forny-
elsesprojekter vest for Storebælt samt tomme godsvogne i de perio-
der, hvor sporene ikke er besat af skærvevogne.
Figur 1: Skematisk oversigt over nedlagte spor ved et frasalg af
Vejle Godsplads samt foreslået erstatningsanlæg (med grønt og
turkis). Forkortelsen af spor 2’s nordende er
ikke angivet, men det
er sporhalen beliggende nord for Havnegade.
Aktstk. 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil bede Banedanmark om at fremlægge et præcist projekt omkring erstatningsgodsbanen i Vejle, til transportministeren
2387883_0003.png
Side 3/4
Figur 2: Projektskitse af nyt spor 9. Bemærk det projekterede vej-
og parkeringsanlæg sydvest for sporene, der skal anlægges på
Banedanmarks del af godspladsen i forbindelse med byudvik-
lings-projektet.
Aktstk. 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ministeren vil bede Banedanmark om at fremlægge et præcist projekt omkring erstatningsgodsbanen i Vejle, til transportministeren
2387883_0004.png
Side 4/4
Figur 3: Ortofoto af eksisterende forhold i Vejle. Banedanmarks arealer lig-
ger indenfor de røde streger
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht