Transportministere n
Finansudvalget
Folketinget
6 . maj 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i spørgsmål 5 af 22. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende aktstykke om salg af Banedanmarks
del af Vejle Godsplads, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marcus Knuth (KF).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren med henblik på at få et solidt beslutningsgrundlag
bede Banedanmark fremlægge et præcist projekt omkring erstat-
ningsgodsbanen i Vejle, herunder beliggenhed, sporlængde og for-
hold omkring afvikling af trafikken på området, herunder især af-
viklingen af trafikken til og fra Vejle Havn?
Svar:
Der er endnu ikke udarbejdet et præcist projektgrundlag for erstat-
ningsanlægget, da det først er muligt at gå i gang med denne op-
gave, når der med aktstykkets vedtagelse allokeres de nødvendige
midler hertil. I stedet er der lavet en trafikal analyse, der har defi-
neret erstatningsanlæggets størrelse og trafikale dispositionsmulig-
heder.
I dialog med den stedlige godsoperatør, var der enighed om, at ud-
over anlæg af et nyt spor 9 (se figur 2 nedenfor) ville det være nød-
vendigt med en genåbning af Mølholmsporene i et opdateret spor-
layout (spor 61 og 62). Erstatningsanlægget er angivet i skematisk
form i figur 1. Med udgangspunkt i dette oplæg er de forskellige an-
lægselementer, som skal danne baggrund for den videre projekte-
ring af anlægget, blevet prissat i henhold til principperne i ny an-
lægsbudgettering (NAB).
Samlet set vil Banedanmark miste godt 2.000 meter spor ved et
frasalg af godspladsen. Erstatningsanlægget, der omfatter et nyt
spor 9 og ombygning af Mølholmsporene (se figur 1), vil i alt tilve-
jebringe godt 1.200 meter spor. Funktionalitetsmæssigt er anlæg-
get dimensioneret og optimeret i forhold til nutidige standarder for