Transportministere n
Finansudvalget
Folketinget
6 . maj 2021
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i spørgsmål 11 af 22. april 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende aktstykke om salg af Banedanmarks
del af Vejle Godsplads, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marcus Knuth (KF).
Spørgsmål nr. 11:
De 3 grunde har aldrig været udbudt. NPV a/s er eneste aktør der
har haft mulighed for at byde på de 3 grunde. NPV
’s
forkøbsret er
forlænget flere gange og ingen andre aktører har nogensinde haft
muligheden for at byde ind på projektet. NPV har med andre ord
fået eneret på 3 offentlige grunde, der kan bebygges 280 pct. med
stor fortjeneste som følge. Hvordan mener ministeren, at man op-
når højest mulige markedspris for de 3 grunde, når NPV er eneste
aktør på markedet man har spurgt?
Svar:
Jeg lægger til grund, at spørgeren med de nævnte tre grunde henvi-
ser til henholdsvis Post Danmark (PostNord), DSB og Banedan-
marks arealer.
PostNord og DSB er offentligt ejede virksomheder, og derfor står
Transportministeriet ikke for salget af deres grunde. Der er desu-
den ikke krav om offentligt udbud ved salg af hverken PostNord el-
ler DSB’s faste ejendomme.
For så vidt angår Banedanmarks grund vurderede SKAT senest i
2017, at Banedanmarks areal havde en handelsværdi på 14,3 mio.
kr. på baggrund af dialog med Vejle Kommune om motiverne bag
lokalplan nr. 1225.
Banedanmark har i forbindelse med salget betinget sig en pris-
mæssig ligestilling med de øvrige grundejere, så Banedanmark, og
dermed staten, opnår en pris, der svarer til den gennemsnitskva-
dratmeterpris, som de øvrige grundejere opnår, uden hensyntagen
til grundstykkernes eventuelle forskellige liebhaverværdier. Denne
pris udgør 25,7 mio. kr.