Konkurrencereglerne beskytter også i krisetider
Bilag
23. marts 2020
Meddelelse fra Konkurrencerådet om konkurrencereglerne og COVID-19.
COVID-19 og dens mange følgevirkninger medfører flere opfordringer til at stå sammen og tage
kollektivt ansvar for at begrænse skadevirkningerne. Rigtig mange virksomheder tager aktivt del
i håndteringen af krisen og viser samfundssind. Det er positivt og mange tiltag vil kunne
gennemføres uden at virksomhederne kommer i konflikt med konkurrencereglerne. I denne
meddelelse skitseres hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen overordnet vil håndhæve
konkurrenceloven under sundhedskrisen.
COVID-19 hærger i disse dage Danmark og resten af verden. Regeringen og Folketinget har
iværksat meget omfattende hjælpepakker, som skal holde hånden under den danske økonomi,
mens krisen står på. Men COVID-19 sætter allerede sine tydelige spor og medfører store
udfordringer for mange virksomheder, der både skal håndtere store fald i efterspørgsel og
omsætning og står over for at skulle afskedige medarbejdere. Det gælder ikke mindst i de
brancher, som rammes direkte af de foranstaltninger, som gennemføres i Danmark og i resten af
verden.
Det kan synes oplagt for virksomheder at samarbejde i forsøget på at afbøde de negative følger for
både dem selv og resten af samfundet. Det er positivt, at virksomheder udviser samfundssind og
tager aktiv del i håndteringen af krisen. Det vil i mange tilfælde også kunne gøres uden, at
virksomhederne kommer i konflikt med konkurrencereglerne.
Samarbejder og priser
Virksomheder kan lovligt hver for sig træffe en lang række beslutninger, som kan afhjælpe den
aktuelle situation. Fx vil de fleste leverandører uden problemer kunne fastsætte maksimumpriser
for deres produkter, sådan at senere omsætningsled ikke kan udnytte en eventuel akut
mangelsituation til at sætte priserne højt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er klar over, at det i nogle tilfælde ikke rækker langt nok at
handle på egen hånd. Der kan således være områder, hvor de problemer, der opstår på grund af
COVID-19, ikke kan løses på anden måde end ved fælles tiltag
–
fordi det ellers vil gå ud over
forbrugerne og forsyningssikkerheden. Det kan fx være nødvendigt med et samarbejde for at sikre
et stabilt udbud af kritiske værnemidler, for at sikre forsyningen af varer til alle forbrugere eller for
at begrænse smitterisikoen. Der ses i denne tid eksempler på, at virksomheder er gået sammen
om at sikre fælles tiltag for medarbejderes og kunders sikkerhed og for at undgå hamstring.
Sådanne samarbejder vil oftest ikke være problematiske i forhold til konkurrencereglerne
–
enten
fordi de slet ikke begrænser konkurrencen, eller fordi de indebærer effektivitetsgevinster for
forbrugerne, der overstiger de negative virkninger fra en eventuel begrænsning af konkurrencen.