Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato: 17-03-2020
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Sagsnr.: 2002743
Dok. nr.: 1131725
Medlem af Folketinget Nils Sjøberg (RV) har den 10. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. S 796 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 796:
”Mener
ministeren, at man bruger de praktiserende læger mest hensigtsmæssigt, når
den praktiserende læge skal stå for ordinationen af håndkøbsmedicin til plejehjems-
beboere, som før de kom på plejehjem selv kunne købe håndkøbsmedicin?”
Svar:
Jeg er naturligvis optaget af, at vi bruger vores ressourcer i det danske sundhedsvæ-
sen på den mest hensigtsmæssige måde. Og vi skal også huske på, at det er vigtigt at
opretholde og værne om høj patientsikkerhed, også når det gælder medicinhåndte-
ring. Jeg er åben over for at se på muligheder, der kan gøre håndtering og administra-
tion af ikke-lægeordineret håndskøbsmedicin, kosttilskud m.v. mindre tungt for alle
parter.
Jeg vil imidlertid gøre opmærksom på, at det kommunale plejepersonale almindelig-
vis har vide muligheder for at bistå en borger med håndtering af egne privatindkøbte
håndkøbslægemidler, som borgeren ønsker at tage, når det kommunale plejeperso-
nale forestår borgerens medicinhåndtering.
Der er regler for, hvad plejehjemspersonalet skal være opmærksom på ved bistand til
medicinhåndtering og -givning, herunder også i forhold til at yde bistand med hånd-
købslægemidler. Der er ligeledes regler for den kommunale ledelses ansvar, for så
vidt angår kommunalt ansatte sundhedspersoner, i forhold til at sikre, at det for-
nødne grundlag for, at plejepersonalets opgavevaretagelse kan ske fagligt forsvarligt,
er til rådighed. Dette i form af instrukser for personalet med henblik på at sikre kor-
rekt og ensartet håndtering af medicin m.v.
Styrelsen for Patientsikkerhed har i vejledning om ordination og håndtering af læge-
midler beskrevet og redegjort for de ovennævnte regler i forbindelse med medicinor-
dination, medicingivning samt ansvarsfordeling og kompetencer i forbindelse med
medicinhåndtering m.v.
Af vejledningen fremgår det bl.a., at det kommunale plejepersonale skal kontakte læ-
gen, når en borger, som modtager hjælp fra plejepersonalet til medicinhåndtering,
ønsker plejepersonalets bistand til brug af bl.a. håndkøbslægemidler. Dette skyldes,
at plejepersonalet ikke egenhændigt vil kunne vurdere, om borgerens eget ønske om
brug af fx håndkøbslægemidler kan være uhensigtsmæssigt eller til fare for borgeren.
Lægen kontaktes således første gang borgeren ønsker plejepersonalets bistand til
brug af håndkøbslægemidler, samt ved ændringer i borgerens ønsker eller ved symp-
tomer. Efterfølgende henvendelser til lægen vil derefter afhænge af den melding,