Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-998
Den 16. januar 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 544 stillet den 13. januar 2020 af Kristian Jensen
(V).
Spørgsmål nr. S 544
”Finder
ministeren det problematisk, at specialbiler registreret før den 1. oktober 2009 ikke må
køre i miljøzoner, selvom specialbilerne er euronorm 5?”
Svar
Der har siden de første regler om miljøzoner været etableret en dispensationsordning, som
Miljøstyrelsen har forestået. Miljøstyrelsen har på baggrund af erfaringer med behandling af
dispensationsansøgninger, der i dag kan tildeles dispensation, opdelt disse i tre hovedkategorier:
Unikt specialkøretøj
Montering af partikelfilter er teknisk umuligt
At køretøjet anvendes til offentlig aktivitet af samfundsmæssig interesse
Ovenstående opsamling af dispensationspraksis er ikke en udtømmende liste, og der findes ikke
en facitliste for tilfælde, hvor Miljøstyrelsen kan tildele dispensation. Dette beror altid på en
konkret vurdering. Miljøstyrelsen skal give dispensation, når kravet om partikelfilter betyder, at
der er tale om ekspropriation.
For så vidt angår køretøjer, der opfylder Euronorm 5, har Miljø- og Fødevareministeriet den 16.
januar 2020 sendt lovforslag i offentlig høring, hvori det blandt andet foreslås, at lastbiler og
busser, der opfylder Euro 5 normen, har adgang til miljøzonerne uanset, hvornår de blev
registreret første gang. Dermed vil alle lastbiler og busser, der opfylder Euro 5-normen, have
adgang til miljøzonerne i perioden 1. juli 2020 til 30. juni 2022, hvorefter andet trinkrav træder i
kraft.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk