Skatteudvalget 2019-20
S 476
Offentligt
2131496_0001.png
3. januar 2020
J.nr. 2019 - 11857
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 476 af 19. december 2019, indleveret af Thomas Da-
nielsen (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
S 476 - 2019-20 - Endeligt svar på S 476: Mener ministeren, at der med finanslovsaftalen gives en garanti for, at den nuværende registreringsafgift og det nuværende bundfradrag på elbiler (2019-niveau) fastholdes i 2021, såfremt transportkommissionens anbefalinger ikke er gennemført politisk senest den 31. december 2020?
2131496_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at der med finanslovsaftalen gives en garanti for, at den nuværende re-
gistreringsafgift og det nuværende bundfradrag på elbiler (2019-niveau) fastholdes i 2021,
såfremt transportkommissionens anbefalinger ikke er gennemført politisk senest den 31.
december 2020?
Svar
Regeringen og aftalepartierne har med finansloven for 2020 aftalt, at den planlagte stig-
ning af registreringsafgiften for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler fra den 1. januar
2020 annulleres, og i stedet videreføres de i 2019 gældende satser for registreringsafgift
for eldrevne køretøjer og pluginhybridbiler i 2020.
Derved vil registreringsafgiften på el- og pluginhybridbiler fortsat udgøre 20 pct. af den
samlede registreringsafgift, mens bundfradraget forbliver på 40.000 kr. Under gældende
regler vil indfasningen af registreringsafgiften stige fra 20 pct. til 40 pct., mens bundfra-
draget vil stige fra 40.000 kr. til 77.500 kr.
Det betyder bl.a., at de fleste udgaver af den mest populære elbil i 2019, Tesla Model 3,
ikke vil stige i afgift ved overgangen til 2020.
Med finansloven for 2020 ønsker regeringen at afvente anbefalingerne fra Kommissionen
for grøn omstilling af personbiler til, hvordan udbredelsen af grønne biler kan fremmes.
Bilkommissionen forventes at komme med sine anbefalinger vedrørende afgiftsstrukturen
på bilområdet i sommeren 2020. På den baggrund vil der kunne indgås aftale om et nyt
afgiftsregime på bilområdet, som kan have virkning fra 2021
Side 2 af 2