Retsudvalget 2019-20
S 350
Offentligt
2116829_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. december 2019
Politikontoret
Mie Funder
2019-0033-0138
1315003
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 350, som medlem af Folketin-
get Pia Kjærsgaard (DF) har stillet til justitsministeren den 25. november
2019.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 350 - 2019-20 - Endeligt svar på S 350: Er ministeren enig i, at en ikke lovligt anmeldt, men tydeligvis forberedt, demonstration og en samtidig total blokering af trafikken burde været tilladt, som det skete den 20. november 2019 som beskrevet i bt.dk i artiklen »Demonstranter spærrer veje ved ministerium«?
Spørgsmål nr. S 350 fra medlem af Folketinget Pia Kjærsgaard (DF):
”Er ministeren enig i, at en ikke lovligt anmeldt, men tydeligvis
forberedt, demonstration og en samtidig total blokering af tra-
fikken burde været tilladt, som det skete den 20. november 2019
som beskrevet i bt.dk i artiklen »Demonstranter spærrer veje ved
ministerium«?”
Svar:
Jeg vil først og fremmest slå fast, at borgernes ytrings- og forsamlingsfrihed
er helt centrale og fundamentale dele af vores demokrati, og at politiet har
til opgave at beskytte borgernes ret til at forsamle sig.
Ifølge § 5 i ordensbekendtgørelsen skal optog og møder på veje anmeldes
til politiet senest 24 timer, før de skal finde sted. Hvis anmeldelsespligten
ikke bliver overholdt, bliver forsamlingen dog ikke af den grund ulovlig –
og forsamlingen kan derfor heller ikke forbydes, alene fordi anmeldelses-
pligten ikke er overholdt.
Det fremgår af politilovens § 7, stk. 1, at politiet har til opgave at beskytte
borgernes ret til at forsamle sig. Efter politilovens § 7, stk. 3, kan politiet
give påbud om, at en forsamling skal afholdes et andet sted end det på-
tænkte, eller fastsætte andre vilkår for forsamlingens afholdelse, når der er
begrundet frygt for fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden,
herunder betydelig forstyrrelse af færdslen, eller fare for enkeltpersoners el-
ler den offentlige sikkerhed. Det bemærkes i den forbindelse, at det beror på
en konkret politifaglig vurdering, om det er berettiget at indføre sådanne be-
grænsninger.
I forhold til den konkrete demonstration, som nævnes i spørgsmålet, vil jeg
snarest besvare spørgsmål nr. 386-388 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg, og jeg har til brug for besvarelserne anmodet Rigspolitiet om et bidrag.
2