Finansudvalget 2019-20
S 329
Offentligt
2114975_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
28. november 2019
Svar på spørgsmål S 329 af 21. november 2019 stillet af
Christoffer Aagaard Melson (V)
Spørgsmål
Mener ministeren, at der findes en mangel ved NemID-løsningen, som består i, at
borgere ikke kan udstede en generalfuldmagt til en anden borger, som giver ad-
gang til at anvende NemID på vegne af borgeren til samtlige instanser, hvor end
NemID kræves, og agter ministeren i givet fald at lappe dette hul?
Svar
NemID-løsningen er borgeres og virksomheders sikre login-løsning, der giver ad-
gang til offentlige og private selvbetjeningsløsninger, samt mulighed for at under-
skrive elektronisk. Løsningen har et højt niveau af sikkerhed, og det er vigtigt, at
en myndighed eller bank kan se, hvem der udfører en handling med NemID. Ne-
mID er derfor strengt personligt og må ikke deles med andre. I tilfælde, hvor der
foreligger en fuldmagt, skal indehaver af fuldmagten anvende eget NemID.
Vi er i Danmark langt med digitaliseringen af den offentlige service. Det betyder,
at NemID giver vidtrækkende handlemuligheder og derfor bør håndteres forsvar-
ligt. Eksempelvis har man med NemID adgang til at søge om offentlige ydelser,
tilgå sundhedsoplysninger, og i private selvbetjeningsløsninger kan man med Ne-
mID optage lån eller sælge sit hus.
Nogle borgere har svært ved det digitale, og derfor er det vigtigt, at man kan få
hjælp af andre. Hvis man som borger ønsker at lade sig repræsentere af en anden
eller ikke selv kan bruge NemID, kan man få lavet en fuldmagt. At lade sig repræ-
sentere eller bistå kan i mange tilfælde ske digitalt, men ikke i alle. Det handler
blandt andet om, hvorvidt myndighedernes systemer og processer er indrettet til,
at man kan agere på vegne af andre i en digital sammenhæng. Det kræver teknisk
tilretning af selvbetjeningsløsninger at integrere til den fællesoffentlige fuldmagts-
løsning, der er udviklet til at understøtte anvendelsen af digitale fuldmagter.
Hos nogle myndigheder kan man bruge en digital fuldmagt, mens man hos andre
kan bruge papirfuldmagter. Udviklingen bevæger sig i retning af, at man i flere og
flere tilfælde kan lave digitale fuldmagter. Den fællesoffentlige fuldmagtløsning gi-
ver mulighed for at afgive digitale fuldmagter. Fuldmagtsløsningen indeholder en
samling af fuldmagter til forskellige offentlige selvbetjeningsløsninger. Med digital
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
S 329 - 2019-20 - Endeligt svar på S 329: Mener ministeren, at der findes en mangel ved NemID-løsningen, som består i, at borgere ikke kan udstede en generalfuldmagt til en anden borger, som giver adgang til at anvende NemID på vegne af borgeren til samtlige instanser, hvor end NemID kræves, og agter ministeren i givet fald at lappe dette hul?
Side 2 af 2
fuldmagt kan man fx få et familiemedlem til at agere på sine vegne, eller anmode
om at agere på vegne af en anden. Når man agerer på vegne af en anden, skal det
altid ske med brug af ens eget NemID.
Det er vigtigt at sikre, at borgerne bevarer friheden og kontrollen over, hvad der
gives fuldmagt til, og altid har mulighed for at trække en fuldmagt tilbage. Når der
i dag gives en digital fuldmagt via den digitale fuldmagtsløsning, er det derfor et
vigtigt princip, at der skal tages stilling til, hvad fuldmagten skal gælde for, og hvor
længe fuldmagten skal være gyldig. Den digitale fuldmagtsløsning sikrer, at digitale
fuldmagter tildeles på en hensigtsmæssig måde, og at fuldmagtsgiveren altid er be-
vidst om, hvad der gives fuldmagt til og har en oversigt over de fuldmagter, der er
givet.
Regeringen ønsker at skabe en større udbredelse af den fællesoffentlige fuldmagts-
løsning, så borgerne har ét sted til afgivelse af fuldmagter i det offentlige og der-
ved sikre, at dem der har brug for hjælp til det digitale, kan få det på en tryg og
sikker måde.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister