Folketingets Lovsekretariat
Mira Issa Bloch
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingsmedlem Mira Issa Bloch (ALT) har den 12. november 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 293, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 293:
”Finder
ministeren forløbet forud for vedtagelsen den 30. april 2019 af en lov om
jobcentres samkøring af data fra flere forskellige myndigheder om eksempelvis et-
nisk herkomst, alder, eventuel frafaldshistorik på uddannelse og helbredsoplysnin-
ger
–
hvilket dataværktøj ifølge den tidligere minister Troels Lund Poulsen blev
vedtaget med beskæftigelsesreformen i 2014
–
tilfredsstillende, navnlig med hen-
syn til en vurdering af samkøring af data og profilering af borgere i jobcentre i for-
hold til GDPR-forordningen, som i mellemtiden er trådt i kraft?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det profilafklaringsredskab, som er beskrevet
i bemærkningerne til den nye hovedlov om beskæftigelsesindsatsen, som Folketin-
get vedtog den 30. april i år, ikke er et nyt værktøj.
Min forgænger på posten som beskæftigelsesminister har ret i, at værktøjet stam-
mer tilbage fra kontanthjælpsreformen (S, RV, SF, V, DF, KF og LA) og beskæfti-
gelsesreformen (S, RV, V, DF og KF), og det har været anvendt i beskæftigelses-
indsatsen siden 2014-2015. I et særskilt bilag til aftalen om reform af beskæftigel-
sesindsatsen beskrives intentionen om at etablere profilafklaringsværktøjet ret præ-
cist, herunder at der til brug for profilafklaringen blandt andet vil blive brugt oplys-
ninger om ledighedshistorik, alder, tidligere beskæftigelse, herkomst, uddannelses-
mæssig baggrund og årsag til ledighed. Jeg har vedlagt bilaget til udvalgets oriente-
ring.
Profilafklaringsværktøjet og den indeholdte personoplysningsbehandling fremgik
også af forarbejderne til det lovforslag (L58)
1
, som udmøntede beskæftigelsesrefor-
men fra 2014. Konkret blev hjemlen til brug af værktøjet fastsat i § 4 a, stk. 1, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats. Lovforslaget var genstand for en grundig hø-
ringsproces, hvor der blev afgivet en række faglige bemærkninger til anvendelsen
af redskabet, herunder en understregning af vigtigheden af, at det er frivilligt for de
ledige at bruge det, at det alene skal være understøttende for sagsbehandlerens
samlede vurdering, og at relevante interessenter skulle inddrages i udviklingen af
1
19. november 2019
J.nr.
2019-7101
https://www.ft.dk/samling/20141/lovforslag/l58/index.htm