Europaudvalget 2019-20
S 289
Offentligt
2109507_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 289 stillet den 12. november af Zenia Stampe
(RV).
Spørgsmål nr. S 289
”Er de stramninger af miljøzoneloven, som beskrevet i S, R, SF, Å og Ø’s fælles
betænkningsbidrag til L 191, folketingsåret 2018-19, 1. samling, fortsat Socialdemokratiets og
dermed miljøministerens og regeringens holdning, herunder at alle kommuner skal have
mulighed for at indføre miljøzoner i bymæssige områder af en vis størrelse, at der for lastbiler,
busser og varebiler skal stilles krav om overholdelse af Euro VI-normer, og de nye Eurokrav skal
gælde fuldt ud for både partikler og NOx, når de træder i kraft, der skal således ikke være noget
smuthul, hvor kørsel tillades, alene fordi man eftermonterer et partikelfilter, at der for
personbiler skal stilles krav om Euro V-normer eller bedre, at kommunerne skal kunne fastsætte
normer for forurening fra arbejdsmaskiner i miljøzonen, og at S, EL, ALT, RV og SF vil arbejde
for, at stramningerne træder i kraft hurtigst muligt?”
Svar
Alt for mange danskere dør for tidligt eller bliver syge som følge af luftforurening. Vi skal have
ren luft i vores byer, og her er det naturligt at se på mulighederne for at skærpe miljøzonerne. En
ny retning for miljøzonerne er givet i vores fælles betænkning til L 191, folketingsåret 2018-19, 1.
samling, og det er den, vi blandt andet tager udgangspunkt i, når der ses på den konkrete indsats
for at nedbringe luftforureningen.
Lea Wermelin
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk