Boligudvalget 2019-20
S 237
Offentligt
2101214_0001.png
BOLIGMIN ISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. n r.
7.11.2019
2019 - 6613
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen (EL) har den 1. november 2019 stil-
let mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 237:
Vil ministeren redegøre for sin holdning til opfordringerne og udtalelserne i
hvert af punkterne
51 og 52 a, b, c, d, e og f i FN’s komité for økonomiske, kul-
turelle og sociale rettigheders (CESCR’s) dokument
»Concluding observations
on the sixth periodic report of Denmark« fra den 18. oktober 2019?
Svar:
Jeg forholder mig til de udtalelser, der er mit ansvarsområde som boligmini-
ster. Først og fremmest noterer jeg mig, at komitéen kvitterer for det arbejde
med at skabe blandede byer, som aftaleparterne bag parallelsamfundsaftalen
har iværksat.
Det er ikke nyt, at Folketinget regulerer udlejningsreglerne og dermed beboer-
sammensætningen i den offentligt støttede almene boligsektor. Fleksibel og
kombineret udlejning har længe været redskaber for mange kommuner og bo-
ligorganisationer. Med aftalen om initiativer imod parallelsamfund tog vi i afta-
lekredsen hensyn til genhusning som følge af salg, nedrivning, omdannelse mv.
i de områder, som er omfattet af en udviklingsplan.
Det er objektive kriterier som beskæftigelse, uddannelse, indkomst og krimina-
litet, der har betydning for, om et område kommer på en af listerne. Når der
måles på andelen af ikke-vestlige indvandrere, skyldes det ambitionen om ikke
at få en ensidig beboersammensætning, der adskiller sig socialt og kulturelt fra
resten af befolkningen. Jeg er overbevist om, at integrationen og den sociale
sammenhængskraft øges, hvis vi får en blandet beboersammensætning.
De indsatser, der laves i boligområder
om det er udviklingsplaner i særligt
belastede områder eller helhedsplaner generelt
er lokalt forankrede. Det er
ikke noget, vi fra statslig side beslutter, men planer, som udvikles i samarbejde
mellem boligorganisation og kommune. Vi stiller store krav til den almene bo-
ligsektor, fordi sektoren løser en vigtig samfundsopgave. Men en stor del af
beslutningskompetencen er overladt til beboerdemokratiet helt ned på afde-
lingsniveau.
S 237 - 2019-20 - Endeligt svar på S 237: Vil ministeren redegøre for sin holdning til opfordringerne og udtalelserne i hvert af punkterne 51 og 52 a, b, c, d, e og f i FN’s komité for økonomiske, kulturelle og sociale rettigheders (CESCR’s) dokument »Concluding observations on the sixth periodic report of Denmark« fra den 18. oktober 2019?
2101214_0002.png
Komitéen opfordrer også til, at lovens effekter i de relevante boligområder vur-
deres. I parallelsamfundsaftalen står der netop, at aftaleparterne vil følge ud-
viklingen og efter behov mødes for at følge op på initiativerne, herunder hvo r-
dan initiativerne påvirker den øvrige almene boligsektor.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek