Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 7. september 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. S 1698 stillet den 31.
august efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål nr. S 1698
"Hvad tænker ministeren, om at Danish Crown i deres markedsføring fremhæver, at deres grise
'er mere klimavenlige end du tror', set i lyset af at en klimavenlig kost primært er karakteriseret
ved at spise mindre kød og mere grønt, jf. de nye kostråd og regeringens egen kampagne for mere
klimavenlig mad?
Svar
Det følger af fødevareinformationsforordningen, at frivillige fødevareinformationer, herunder
anprisninger om miljømæssige og etiske forhold, ikke må være egnede til at vildlede forbrugerne.
Virksomheder som Danish Crown skal derfor sikre sig, at informationerne er klare og forståelige
for forbrugerne, samt at informationerne kan dokumenteres med relevante videnskabelige
oplysninger.
Det er korrekt, at en klimavenlig kost er karakteriseret ved at være planterig, og at der i de
kommende officielle kostråd, som forventes offentliggjort i løbet af efteråret, vil være fokus på at
spise mindre kød og flere grøntsager og bælgfrugter. Kød er en af de fødevaregrupper, som har
det største klimaaftryk, men også inden for kød er der mere klimavenlige valg. For eksempel er
gris og fjerkræ klimamæssigt et bedre valg end okse- og lammekød.
Jeg mener, at det er Danish Crowns egen vurdering, hvordan de vil markedsføre sig selv og deres
produkter, så længe de ikke vildleder forbrugerne.
Opfordringen til danske forbrugere om at reducere deres kødforbrug, og bruge de sparede kroner
på at købe dyrevelfærdsmærket kød, fremhæves i en kampagne for dyrevelfærdsmærket, som
netop kører i disse dage.
Mogens Jensen
/
Paolo Drostby
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk