Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
S 1523
Offentligt
2222625_0001.png
Folketingets lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Medlem af Folketinget Nils Sjøberg (RV) har den 25. juni stillet mig føl-
gende spørgsmål nr. S 1523, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1523:
”For
at styrke det tyske sprog og bevidstheden om tysk kultur i Danmark
har det tyske mindretal udarbejdet undervisningsideer i materialet Grenz-
genial, mener ministeren, at dette materiale og de pædagogiske ideer for
en sammenhængende tyskundervisning bør inddrages i undervisningen i
Danmark, og hvornår og hvordan agter ministeren i så fald at inddrage
de pædagogiske ideer i undervisningen og at styrke undervisningen i
tysk?”
Svar:
Det er helt afgørende, at vi har en folkeskole, som har en høj kvalitet i
alle fag. Det er i høj grad dygtige lærere og ledere, som skaber den gode
kvalitet i undervisningen i den danske folkeskole.
Der er i de senere år gennemført en række initiativer for at styrke under-
visningen i tysk. Blandt andet kan der peges på:
En ekstra time ugentligt til sprogstart i tysk fra 5. klasse fra 2020/21,
jf.
Aftale om justeringer af folkeskolen, januar 2019.
Revision af læseplan og undervisningsvejledning for tysk i folkeskolen
lanceret i august 2019. Læseplanen og særligt undervisningsvejlednin-
gen understøtter lærerne i at tilrettelægge og gennemføre undervisning
med udgangspunkt i bedst tilgængelige viden.
Nyt materiale på emu.dk, der kan inspirere til god undervisning i tysk
(2019-21). Som supplement til læseplan og undervisningsvejledning
bliver der løbende lagt materiale i form af videoer og artikler om cen-
trale områder i tyskfaget til inspiration for undervisningen på emu.dk.
Etablering af et Nationalt Center for Fremmedsprog, som skal moti-
vere flere børn og unge til at vælge sprog, herunder tysk
og blive
gode til det.
3. juli 2020
Sags nr.: 20/10761
S 1523 - 2019-20 - Endeligt svar på S 1523: For at styrke det tyske sprog og bevidstheden om tysk kultur i Danmark har det tyske mindretal udarbejdet undervisningsideer i materialet Grenzgenial, mener ministeren, at dette materiale og de pædagogiske ideer for en sammenhængende tyskundervisning bør inddrages i undervisningen i Danmark, og hvornår og hvordan agter ministeren i så fald at inddrage de pædagogiske ideer i undervisningen og at styrke undervisningen i tysk?
Der er således allerede en række initiativer i gang for at styrke tyskunder-
visningen, hvorfor regeringen ikke ser behov for yderligere tiltag på nu-
værende tidspunkt. Dertil kommer, at ministeriet ikke regulerer eller
blander sig i, hvilke undervisningsmaterialer skolerne benytter.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2