Skatteudvalget 2019-20
S 1311
Offentligt
2203328_0001.png
4. juni 2020
J.nr. 2020 - 5198
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1311 af 29. maj 2020, indleveret af Anne Honoré
Østergaard (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
S 1311 - 2019-20 - Endeligt svar på S 1311: Mener ministeren, at den problemstilling, der er beskrevet i artiklerne »Skansegården solgt til Charles Ginnerskov til spotpris« og »Peter Hansen: I Ragebøl kalder vi det skattefusk« fra JydskeVestkysten den 26. maj 2020 er acceptabel adfærd, og hvad mener ministeren der ville ske, hvis alle gennemførte bolighandler som den beskrevne?
2203328_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at den problemstilling, der er beskrevet i artiklerne »Skansegården solgt
til Charles Ginnerskov til spotpris« og »Peter Hansen: I Ragebøl kalder vi det skattefusk«
fra JydskeVestkysten den 26. maj 2020 er acceptabel adfærd, og hvad mener ministeren
der ville ske, hvis alle gennemførte bolighandler som den beskrevne?
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne sige, at det for mig som skatteminister er afgørende, at alle bi-
drager til fællesskabet, og at ingen kan snyde sig uden om at betale den skat, man er for-
pligtet til. Det er ikke i orden, hvis nogen indretter sig med særlige ordninger eller sel-
skabskonstruktioner for at undgå at betale skat i strid med lovens hensigt.
I forhold til de to artikler skal jeg bemærke, at jeg som minister ikke kan kommentere på
den konkrete sag, som artiklerne omhandler.
Om lovgivningen på området kan jeg oplyse, at når en fysisk person udøver bestem-
mende indflydelse over et selskab, fx en eneaktionær, så skal transaktioner mellem aktio-
næren og selskabet ske efter det såkaldte armslængdeprincip.
Armslængdeprincippet indebærer, at priser og vilkår for transaktionen skal fastsættes på
markedsvilkår, og dermed hvad der svarer til, hvad uafhængige parter ville kunne have
opnået. Armslængdeprincippet har til formål at sikre, at eksempelvis en eneaktionær ikke
anvender kontrollerede transaktioner med sit eget selskab til at opnå en utilsigtet favora-
bel beskatning.
Er armslængdeprincippet ikke fulgt, vil transaktionen i skattemæssig henseende kunne
korrigeres. Transaktionen kan eksempelvis korrigeres, således at afvigelsen fra markeds-
prisen anses for at udgøre en maskeret udlodning for hovedaktionæren med deraf føl-
gende beskatning. Dette sikrer, at en eventuel skattemæssig fordel i forbindelse med
transaktionen neutraliseres skattemæssigt.
Samlet set er det derfor min vurdering, at lovgivningen er på plads på dette område.
Side 2 af 2