Skatteudvalget 2019-20
S 1220
Offentligt
2198258_0001.png
27. maj 2020
J.nr. 2020 - 4968
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1220 af 20. maj 2020, indleveret af Mona Juul (KF).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
S 1220 - 2019-20 - Endeligt svar på S 1220: Hvad vurderer ministeren, risikoen er for, at de udenlandske banker ikke vil indgå i modellen for betaling af udbytteskat, og hvordan vil ministeren sikre at dette sker?
2198258_0002.png
Spørgsmål
Hvad vurderer ministeren, risikoen er for, at de udenlandske banker ikke vil indgå i mo-
dellen for betaling af udbytteskat, og hvordan vil ministeren sikre at dette sker?
Svar
Det har været et centralt ønske fra regeringen, at bankerne i højere grad blev en forpligtet
og aktiv medspiller, når det handler om at få den rigtige udbytteskat i statskassen. Vi skal
stå sammen, og det skal være både skattemyndighedernes og finanssektorens opgave at
forhindre, at vi nogensinde ser en ny udbytteskandale. Derfor er jeg glad for, at vi sam-
men med Finans Danmark har kunnet præsentere en model, der lever op til det princip.
Det er forventningen, at muligheden for nettoindeholdelse af udbytteskat i den ny model
for udbyttebeskatning vil være attraktiv, bl.a. fordi afregningen af den korrekte skat kan
ske langt hurtigere end ved refusion.
Det er også indtrykket, at de fleste udenlandske banker overordnet set er positivt stemt
over for muligheden for nettoindeholdelse frem for refusion. Andre lande, fx Finland, har
allerede indført eller overvejer at indføre nettoindeholdelsesmodeller.
Skatteministeriet har gennem nogen tid haft en dialog med relevante udenlandske banker,
herunder brancheorganisationen
Association of Global Custodians,
og præsenterede i septem-
ber 2018 en foreløbig version af den ny model for disse, i samarbejde med Finans Dan-
mark, som har deltaget i arbejdet med udvikling af den danske nettoindeholdelsesmodel.
Som et led i den videre proces med høring om modellen og tilknyttede lovforslag er det
blandt andet planen at udarbejde en engelsk version af modelbeskrivelsen og med det ud-
gangspunkt afholde en ny høring med alle relevante internationale aktører med henblik på
at afklare spørgsmål og modtage input til modellen.
Efter gældende regler opkræves 27 pct. i udbyttekildeskat ved udlodning af udbytte fra
danske selskaber, både i forhold til danske og udenlandske aktionærer. De fleste uden-
landske aktionærer er imidlertid
i kraft af såkaldte dobbeltbeskatningsoverenskomster
eller andre aftaler mellem Danmark og andre lande
berettiget til en lavere skattesats end
27 pct., typisk 15 pct. eller mindre. Udenlandske aktionærer skal derfor anmode Skattesty-
relsen om refusion af for meget indeholdt udbytteskat for at opnå den korrekte skattebe-
taling.
Hovedideen i den ny model for udbyttebeskatning, kaldet nettoindeholdelsesmodellen, er
at opkræve den korrekte skattesats ved udbetaling af udbyttet, så udenlandske aktionærer
ikke længere behøver at søge om refusion. Dermed vil den form for svindel med refusi-
onsanmodninger, som kendes fra udbyttesagen, heller ikke kunne forekomme.
Modellen med nettoindeholdelse forudsætter blandt andet, at en række nødvendige oplys-
ninger er til stede før udbetaling af udbytte, så den korrekte skattesats for den enkelte ak-
tionær er kendt. Derfor vil udenlandske aktionærer, som er berettiget til en udbytteskat
Side 2 af 3
S 1220 - 2019-20 - Endeligt svar på S 1220: Hvad vurderer ministeren, risikoen er for, at de udenlandske banker ikke vil indgå i modellen for betaling af udbytteskat, og hvordan vil ministeren sikre at dette sker?
2198258_0003.png
under 27 pct., skulle registreres af deres depotbank direkte hos den danske skatteforvalt-
ning med navn og øvrige krævede oplysninger.
Udenlandske banker, som ønsker at tilbyde deres kunder mulighed for nettoindeholdelse
af dansk udbytteskat, skal tilslutte sig modellens præmisser, herunder påtage sig en objek-
tiv hæftelse for at tilbagebetale manglende skat, hvis den efterfølgende stikprøvekontrol
viser, at der har været indeholdt for lidt udbytteskat.
Udenlandske banker, der ikke ønsker at tilslutte sig hæftelsesansvaret i den ny model, vil
ikke kunne tilbyde deres kunder nettoindeholdelse, men vil i stedet skulle benytte den i
modellen indeholdte mulighed for tidsbegrænset tilbagesøgning (refusion).
Den tidsbegrænsede tilbagesøgningsmulighed adskiller sig fra den nuværende refusions-
ordning ved, at det
lige som ved nettoindeholdelse
kræves, at aktionærens depotbank
forudgående registrerer den enkelte aktionær hos den danske skatteforvaltning med en
række krævede oplysninger. Endvidere kan anmodninger til den danske skatteforvaltning
om at benytte den tidsbegrænsede tilbagesøgningsmulighed alene finde sted gennem de
kontoførende institutter (og kan således ikke indgives af aktionæren selv). Medmindre an-
det er aftalt i den relevante dobbeltbeskatningsoverenskomst, vil fristen for tilbagesøg-
ning desuden være væsentligt kortere, end fristen for refusionsansøgninger er i dag.
Side 3 af 3