Erhvervsudvalget 2019-20
S 815
Offentligt
2165304_0001.png
Spørgsmål nr. S 815
§ 20-spørgsmål til skriftlig besvarelse
Til:
Dato:
Stillet af:
Erhvervsministeren
18. marts 2020
Carl Valentin (SF)
Vil regeringen indføre forbud mod omdeling af adresseløse reklamer til alle, der ikke
aktivt har tilkendegivet et ønske om at modtage reklamer?
(Spm. nr. S 815).
Begrundelse
Hvert år modtager husstande, der ikke aktivt har frabedt sig det, omkring 65 kg reklamer
gennem brevsprækken svarende til et udslip på ca. 140 kg CO2 ifølge ældre opgørelser.
Selvom mange danskere bruger den nuværende »reklamer nej tak«-ordning, er der
stadig et omfattende ressourcetab og CO2-udledning på reklamer som omdeles, uden at
vi har bedt om det.
EU’s regler vedrørende urimelig handelspraksis giver
medlemslandene adgang til at indføre bestemmelser for at beskytte miljøet. Det vil sige,
at regeringen kan indføre et forbud med det samme eller lade forslaget indgå i
forhandlingerne om klimahandlingsplanen. SF mener ikke, at der er grund til at vente
med at indføre simple klimatiltag, til efter vi har en samlet, national plan. Allerede i 2010
foreslog SF sammen med den nuværende regerings støttepartier et forbud mod
adresseløse forsendelse og en aktiv »Ja tak«-tilmeldeordning. Det blev dengang afvist af
Folketingets flertal. Et forbud vil gennemføre en beslutning, som blev varslet i
regeringsgrundlaget, da der sidst var et grønt flertal i 2011-15: »Regeringen vil
undersøge, om der kan etableres en »ja tak til reklamer«-ordning. Det vil betyde, at kun
de forbrugere, der aktivt tilkendegiver at ønske reklamer, vil modtage dem. Ordningen er
til gavn for både forbrugere, samfundsøkonomien og miljøet.« Mange af dem som
uddeler reklamer er uorganiserede. Ved indførslen af ordningen vil mange job flytte fra
reklamer, som vi kender til reklamer i ugeaviser og dagblade og bidrage til økonomien
her. Endvidere vil reklamer i højere grad flytte over på elektroniske kanaler, hvor
forureningen er mindre. Over 52 pct. af de danske husstande har tilmeldt sig den aktive
fravalgsordning »Reklamer Nej Tak«, og tallet er stadigt stigende. Undersøgelser viser
imidlertid, at mange forbrugere ikke magter af framelde sig reklamer og derfor ikke får
sagt nej tak. COOP og andre supermarkedskæder har bakket op om forslag om en »ja
tak« ordning.
Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til
Lovsekretariatet på [email protected].
På Folketingets formands vegne
Lovsekretariatet
Kopi til klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 1 | 1