Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 , L 91 A , L 91 B , L 91 C
Offentligt
Finans & Leasing
Torveporten 2, 2500 Valby
www.finansogleasing.dk
17. jan. 2020
(Opdateret efter foretræde 16. jan. 2020 med et nyt 4. pkt. under nr. 4
–
ellers som udleveret på
foretrædet)
Foretræde for Folketingets Skatteudvalg om L 91
1.
Indledning
I det følgende er vores grundforudsætningen, at vi har respekt for den finanslovsaftale der er
indgået hvorfor vi ikke forsøger at rokke ved det provenu forslaget tænkes at indbringe. Vi
ønsker blot at det indrettes på en mere hensigtsmæssig måde.
Det er bemærkelsesværdigt, at vores synspunkter om de foreslåede ændringer af
firmabilbeskatningen deles af de fleste andre hørte organisationer bredt rundt i bilbranchen
og hos arbejdsgiverne herunder Danske Bilimportører, Autobranchen, Dansk Byggeri, Dansk
Industri, FDM og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Ministerens har blankt afvist alle vores synspunkter/forslag. Derfor opfordrer vi med dette
besøg Skatteudvalget til at give vores betænkeligheder og forslag om justeringer endnu en
tanke.
2.
Forslaget bør udskydes og indtænkes i arbejdet på bagkant af Eldrup-udvalget
På side 19 i høringsnotatet fremgår det, at provenutabet ikke blot vil være 10 mio. kr. ved at
udskyde beslutningen, idet man så også først i senere år vil opnå provenu på 100 mio. kr.
Det er jo isoleret set formentlig korrekt. Men der må som følge af Eldrup-udvalgets
kommende anbefalinger, som forventes allerede i indeværende år, forventes store
omvæltninger i registreringsafgiftssystemet, som en helt nødvendig forudsætning for at
skabe grundlag for omstilling til 1 mio. el-biler i 2030. Det vil ikke kunne undgå at have
direkte betydning for firmabeskatningen.
Det taler for, at man i det mindste udskyder ændringen, således at man ikke kommer til at
pålægge de mange tusinde firmabilister samt deres arbejdsgivere, leasingselskaber og
SKAT selv unødige administrative byrder i form af omstilling og tilbagerulning/ændrede
regler kort tid derefter.
Et yderligere argument for udskydelse er, at genberegningen vil give nogle absurde og
utilsigtede virkninger for de firmabilister, som kører langt. Vores beregninger viser, at en bil
til 450.000 kr. vil efter 4 mdr. falde ekstra 13.800 kr., hvis man i stedet for at køre 20.000 km
årligt kører 50.000 km årligt. Det svarer til, at den bruger, som kører langt (50.000 km årligt)
1