Skatteudvalget 2019-20
L 82
Offentligt
2143423_0001.png
31. januar 2020
J.nr. 2019 - 1710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om ener-
giafgift af mineralolieprodukter m.v. (Omlægning af beskatningen af overskudsvarme).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 28. januar 2020.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 82 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/1-20 fra Nina Alborg, Metalcolour om beskatningen af overskudsvarme, til skatteministeren
2143423_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. januar 2020 fra Nina Alborg, Metalco-
lour om beskatningen af overskudsvarme, jf. L 82 - bilag 11.
Svar
I henvendelsen fra Metalcolour fremgår et regneeksempel på virksomhedens betaling af
overskudsvarmeafgift før og efter omlægningen af overskudsvarmeafgiften, som foreslås i
L 82.
Eksemplet viser, at omlægningen fra en vederlagsbeskatning til en fast afgift på 25 kr. pr.
GJ for den konkrete virksomhed omtrent vil føre til en fordobling af overskudsvarmeaf-
giften. Virksomheden spørger til, hvad der ligger til grund for L 82 og bemærker, at lov-
forslaget ikke giver incitament til at genbruge overskudsvarmen.
Kommentar
L 82 udmønter dele af en bred politisk aftale indgået mellem alle Folketingets partier i
foråret 2019 om at fremme udnyttelsen af overskudsvarme.
Baggrunden for aftalen er bl.a., at den nugældende vederlagsbeskatning giver anledning til
usikkerhed i relation til hvilke omkostninger, der skal medregnes i vederlaget, hvilket gør
afgiften vanskelig at administrere og giver usikre rammevilkår i forhold til at investere i
udnyttelse af overskudsvarme.
Afgiftsniveauet for ekstern overskudsvarme, der sælges til fjernvarmeselskaber eller andre
virksomheder, er i dag meget differentieret, da afgiften afhænger af, hvilket vederlag, der
betales for overskudsvarmen. Omlægningen til en ensartet afgift på 25 kr. pr. GJ, der er
uafhængig af vederlaget, vurderes i gennemsnit at være tilnærmelsesvis neutral for så vidt
angår ekstern overskudsvarme. Nogle virksomheder, der har taget et lavt vederlag for
overskudsvarmen, vil dog opleve et øget afgiftsniveau, som eksemplet i henvendelsen vi-
ser.
Lovforslaget vurderes dog at øge udnyttelsen af overskudsvarme ved at indføre en mere
ensartet og enkel beskatning af overskudsvarmen, som fastsætter sikre rammevilkår for
eksisterende og fremtidige overskudsvarmeprojekter, ligesom der foreslås en 15-årig over-
gangsperiode for eksisterende leverancer af overskudsvarme, som den pågældende virk-
somhed også vil kunne blive omfattet af, hvis den opfylder betingelser herfor.
Med L 82 foreslås desuden, at virksomheder, der indgår i en aftaleordning med Energisty-
relsen i relation til overskudsvarme, kan anvende en lavere afgiftssats på 10 kr. pr. GJ. Så-
fremt en virksomhed vælger at indgå i aftaleordningen, vil afgiftsbelastningen i eksemplet,
som fremgår af henvendelsen, udgøre ca. 2.200 kr., som er lavere end før omlægningen,
hvor afgiften ifølge eksemplet udgjorde ca. 2.400 kr.
Side 2 af 2